Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mitsubishi Pajero - stejné, ale pokaždé lepší

Po užitkovém modelu L200 a před oficiální presentací nového Outlanderu v prvním čtvrtletí 2007, odhalila společnost Mitsubishi Motors Corporation (MMC) další vývojovou podobu Pajera čtvrté generace.

Vycházet z dědictví předchozích verzí je určitě správné rozhodnutí, a proto změny znamenají spíše „evoluci” než „revoluci”, sledující v podstatě stejný přístup, jako u Lanceru Evo. Jinými slovy: stejný, jen pokaždé lepší!
Tím naznačuje návrat k nezaměnitelnému designu konceptu Pajera II z roku 1979. To znamená k vysokému, téměř svislému a téměř plochému čelnímu sklu nebo typickému uspořádání předního čela přes dveře zavazadlového prostoru s bočními závěsy, až k rezervnímu kolu na zadních dveří.
Mezi klíčové vlastnost patří zlepšená konstrukce karoserie;vysoká úroveň bezpečnosti:pasivní (4 hvězdičky v Euro NCAP), aktivní (vylepšené nezávislé zavěšení kol, systémy řízení prokluzu a jízdní stability, kotoučové brzdy na 17” kolech a širší rozchod kol na pětidveřovém modelu), nový vznětový čtyřválec 3.2 Di-D, zážehový motor V6 MIVEC 3.8, nejmodernější technologie pohonu všech kol a výběr z tří- nebo pětidveřové verze.
Zatímco původní SJ Pajero z roku 1982 mohlo soutěžit pouze s vozy jako Range Rover, Jeep Cherokee nebo Toyota Land Cruiser, dnes tvoří konkurenci přes 50 modelů od malého Jimny až k velkému Hummeru.
Pajero zůstalo ve všech třech po sobě následujících generacích (1982, 1991, 1999) věrné svému původnímu receptu: robustní vůz 4x4, zkonstruovaný a vyrobený spíše jako offroad než módní doplněk.
Další typickou vlastností je umístění motoru mírně dozadu, čímž se jednak zkrátila příď, zlepšující výhled dopředu a také zvýšily hodnoty nájezdového úhlu.
Robustnější a sportovnější třídveřová karoserie si uchovává delší dveře, kratší rozvor kol (2545 mm) než u pětidveřového (2780 mm), charakteristická zadní boční okénka a B-sloupky se zvláštními zadními kombinovanými svítilnami s čirými skly nebo s přepracovanými stupátky či bočními prahy
Krátký rozvor kol zachoval typické zadní blatníky, které dobře ladí s jeho dynamičtějším vzhledem, zatímco pětidveřový model má štíhlejší profil. U obou verzí se přední mřížka vrátila k typickému pravoúhlému mřížkovému vzoru Pajera a zahrnuje logo se třemi diamanty. Horní chromované lišty, prodloužené do světlometů, opticky rozšířily čelní masku. Světlomety používají novou multifunkční vnitřní optiku, chráněnou zkoseným čirým krytem pro lepší ochranu při jízdě.
Přístrojová deska se střízlivým soudobým designem je nyní logičtěji uspořádána. Ukazatele a ovladače jsou přehledně rozmístěny do zón podle funkce. Nový multifunkční středový displej, zobrazující informace o provozním stavu vozidla, zahrnuje také ovládací panel audio-systému a ovládání klimatizace.
Velkorysá velikost sedadel zůstala, navíc zahrnují prvky zlepšující pohodlí a bezpečnost. Širokou třetí řadu sedadel „Hide&SeatÔ” s plochými opěrkami hlavy lze složit pod podlahu zavazadlového prostoru. Průzkumy prokázaly, že Pajero se používá hlavně s pohonem 4x4, tzn. v terénu nebo tažení přívěsů, a proto zůstává věrné přídavné převodovce Super Select 4 II (SS4 II). Systém zahrnuje rovněž uzávěrku mezinápravového diferenciálu s viskózní spojkou. Sílu dělí na přední/zadní kola v poměru 33:67. SS4 II nabízí čtyři jízdní režimy, přičemž do 100 km/h si může řidič navolit ten nejvhodnější:
2H: pohon zadních kol
4H: stálý pohon čtyř kol
4HLc: uzávěrka mezinápravového diferenciálu (33.67 až 50:50)
4LLc: redukce s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu
Elektricky ovládaná uzávěrka zadního diferenciálu, aktivována spínačem v režimu 4HLc nebo 4LLC, pracuje v souladu s přední/zadní uzávěrkou mezinápravového diferenciálu.
V terénu je třeba, aby se vozidlo vypořádalo s příkopy a nerovnostmi s malým rozestupem, proto jeho tvar musí poskytovat vozidlu velkorysé přechodové úhly. Tyto vlastnosti zdědil po svých předchůdců včetně hloubky brodění 70 cm a přípustnou celkovou hmotnost přípojného vozidla 2800 kg pro 3D, resp. 3300 kg pro modely 5D.
Pajero si zachovalo konfiguraci zavěšení se dvěma příčnými rameny vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu, pouze tuhost pružin byla upravena a použity nelineární vinuté pružiny vzadu.
Nová verze je vybavena vylepšeným Systémem aktivního řízení stability a trakce (ASTC), čímž se zvyšuje stabilita vozidla. Na základě údaje ze snímačů na karoserii a informací z řídicí jednotky (ECU) se reguluje výkon motoru a brzdné síly na každém kole. Skládá se ze dvou hlavních dílčích systémů:

a) systém aktivního řízení stability (ASC) brání prokluzování, vybočování a nestabilnímu chování vozidla způsobeného náhlým pohybem volantu nebo kluzkým povrchem

b) systém aktivního řízení trakce (ATC) zabrání ztrátě hnacího momentu nebo brzdné síly v okamžiku, kdy kolo ztratí při jízdě v terénu adhezi, a to použitím brzd na jednotlivá kola

Aby systém ASTC fungoval, musí být rozdělovací převodovka SS4 II v režimech 2H nebo 4H z důvodu udržení směrové stability. Pokud je SS4 II v režimu 4HLc je regulace výkonu motoru systémy ASC a ATC deaktivována, ale regulace brzdění zůstává aktivní pro zlepšení jízdního chování na neupraveném povrchu. V režimu 4LLc je regulace brzd ASC deaktivována (aktivní je pouze regulace brzd ATC) pro lehčí vyproštění zapadlého vozidla.
Řidič může použít spínač deaktivace systému ASC v režimu 4H a ponechat aktivní pouze funkci regulace brzd ATC, (jako v režimu 4LLc), čímž se zlepší terénní schopnosti.
Pro nové Pajero byly vybrány dvě pohonné jednotky – vznětový přeplňovaný čtyřválec 3.2 se vstřikováním common rail a benzinový V6 3.8 MIVEC s variabilním časováním ventilů. Pro změny zdvihu sacího ventilu a časování při nízkých a středních až vysokých otáčkách motoru používá dva různé profily vačkového hřídele a zajišťuje tři režimy výkonu motoru: s nízkými, středními a vysokými otáčkami.

Vznětový motor
Typ3.2 DiD MT3.2 Di-D AT
Výkon kW(k)/min118 kW (160 k)/3800125 (170 k)/3800
Toč.mom. (N.m/min)381/2000373/2000
Zrychlení 0-100 km/h (s)12,814,0
Rychlost (km/h)177177
Spotřeba (l/100 km)11,5/8,0/9,313,1/9,1/10,6


Benzinový motor
TypV6 3.8
Výkon 250 k při 6000
Toč.mom. 329 (338) N.m při 2750 min
Zrychlení 0-100 km10,8 s
Rychlost 200 km/h
Spotřeba17,7/11,2/13,5 l/100 km

(Údaje pro pětidveřové verze)
Zatímco pro Pajero 3.8 V6 je k dispozici jen pětistupňová automatická převodovka, mohou být dieselové modely 3.2 Di-D osazeny buď pětistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou se sekvenčním režimem.
Nejnovější Pajero nabízí špičkový audio-systém Rockford Acoustic DesignÔ premium vyvinutý společně s firmou Rockford Corporation. Hlavníní jednotka je součástí přístrojové desky a zahrnuje přijímač AM/FM, měnič na 6 CD disků, přehrávač MD a podporuje zařízení pro přehrávání souborů ve formátu MP3.
Zároveň se představuje „multi-komunikační systém Mitsubishi” (MMCS) s pevným diskem 30 GB a 6,5“ barevnou dotykovou obrazovkou. Mj. nabízí 3D mapy měst, podrobné mapy, fotografie turistických zajímavostí. Používá také FM VIC tuner, poskytující dopravní informace.
Mezi další výbavu patří kamera, která při zařazení zpátečky automaticky monitoruje prostor za vozem nebo 9” displej pro zadní sedadla s integrovaným přehrávačem DVD, CD disků a video systémem zabudovaným ve střeše. K monitoru je možné připojit videokameru a počítačové hry.
Nové Pajero 3.2 Di-D se dodává ve čtyřech stupních výbavy (Invite, Intense, Dakar a Paris) a to v cenách od 999 900 Kč do 1 399 900 Kč pro verzi 3D a od 1 059 000 Kč do 1 459 900 Kč za pětidveřové provedení.

Rozměry
Typ3D5D
Délka (mm)43854900
Šířka (mm)18751875
Výška (mm)18501870
Rozvor (mm)25452780
Rozchod (mm)15601570


Nájezdové úhly
Typ3D5D
Přední 36,7º36,6º
Zadní34,8º25º
Přechodový25,2º22,5º


Jindřich Lasík, 2.1.2007


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar