Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mitsubishi Outlander - první z trojčat

Po úspěšném uvedení pikapu L200 počátkem roku 2006 a čtvrté generace modelu Pajero uvedl Mitsubishi Motors Corporation (MMC) také na český na trh nový Outlander, která zároveň představí první jednotnou platformu.

Globální platforma byla zkonstruována a vyvinuta společností MMC ve spolupráci s DaimlerChrysler A.G a bude využita u 10 nových modelů různých segmentů. Její součástí jsou také tzv. World Engines.
Model Outlander byl zvolen společností P.S.A. Peugeot Citroën za základ dvou nových franzouských vozů kategorie SUV – Citroën C-Crosser a Peugeot 4007, které se liší pouze designem přídě a použitou pohonnou jednotkou.
Novou platformou dokazuje Mitsubishi své strategické rozhodnutí soustředit se při vývoji dalších výrobků na využití limitovaného počtu inteligentních platforem (6 místo původních 14).
Zatímco L200 zahájil průzkum nových marketingových teritorií vozů SUT a Pajero je klasický terénní vůz, nový Outlanderu obsadí rychle se rozrůstající sektor SUV.
První generace Outlanderu byla považována mezi vozidly kategorie SUV a sportovními kombi spíše za moderní crossover, zatímco Lancer přitahoval poněkud konzervativnější a ekonomicky smýšlející zákazníky.
Díky maximálnímu využití flexibility nové platformy byla druhá generace již od počátku konstruována pro osazení vznětovým motorem. Zatímco francouzské vozy používají vlastní turbodiesel 2.2 HDI, byl pro Outlander zvolen v první fázi dvoulitrový turbodiesel koncernu VW s výkonem 103 kW a točivým momentem 310 N.m se šestistupňovou mechanickou převodovkou. Koncem roku jej na základě dohody mezi Mitsubishi a PSA nahradí francouzský čtyřválec 2.2 HDI se vstřikováním common-rail (115 kW při 4000/min, 380 N.m při 2000/min).
Ze zážehových motorů byly vybrány čtyřválec 2.4 (125 kW/170 k) a vidlicový šestiválec 3.0 (162 kW/220 k), oba s variabilním časováním ventilů MIVEC.
Outlander vnáší do stylu SUV nápadný punc značky Mitsubishi, kdy spojuje krásu a sportovní duch do společného hlavního tématu designu „Elegantní a sportovní“, počínaje mřížkou jeho přední masky „Mount Fuji“ až po klenuté zadní okno nebo skutečně dokonale hladké boky.
Design přední části je inspirován koncepcí Pajero Evo 2+2 z roku 2002, až po přední sloupky a čelní okno je kombinací mohutných blatníků s vyklenutými podběhy kol a ostrých linií, která zvýrazňují dynamické vlastnosti.
Jedním z mnoha pozoruhodných prvků jsou dělené zadní výklopné dveře, což zvyšuje jejich využitelnost. Spodní část je nedílnou součástí mohutného nárazníku, propůjčujícího zádi sportovní nádech. Kombinované svítilny typu LED, které se na pohled zdají být součástí zadního okna, dodávají zádi futuristickou příchuť.
Také interiér se nese v duchu „elegantní a sportovní“. Velká pozornost věnovaná detailům je základem designu, kombinující sportovní charakter s funkčností a kvalitami.
Přístrojová deska vytváří vyzrálý a kultivovaný vzhled umocněný lesklými stříbrnými detaily a integrovanými ovládacími prvky audiosystému. Červené osvětlení přístrojů celkový efekt ještě podtrhuje.
Na sedadlech druhé a třetí řady u verzí s konfigurací 5+2 jsou sedáky zvýšeny, což přispívá ke vzdušnému uspořádání pro všechny cestující.
Řidič a spolujezdec jsou chráněni dvoufázovými airbagy, nechybějí ani boční a okenní, sedadla jsou konstruována tak, aby v případě zadního nárazu, bylo omezeno riziko poranění zapříčiněných prudkým pohybem těla směrem vzad. Všech sedm sedadel je vybaveno tříbodovými bezpečnostními pásy.
Modely bez okenních airbagů mají sloupky a vnitřní střešní panel se žebrovitou strukturou, absorbující energii, která v případě nehody snižuje míru poranění hlavy.
Použitím hliníkového střešního panelu, který je o 5 kg lehčí než odpovídající ocelový, došlo ke snížení těžiště vozidla o 4 mm. V tomto ohledu je hliníková střecha třikrát efektivnější než hliníková kapota motoru jako u nového Pajera. U klasického terénního vozu hrála větší prioritu hmotnostní rovnováha mezi pravou a levou částí vozu.
Druhou řadu sedadel dělenou v poměru 60/40 lze posouvat v podélném směru v rozpětí 80 mm, upravovat sklon opěradla či složené sedadlo překlopit vpřed.
Nový Outlander může nabídnout místo sedmi cestujícím, díky důmyslnému systému „Hide&SeatÔ”, který umožňuje složení sedadel pod podlahu vozu. Poslední funkcí je možnost posuvu sedadel druhé řady do krajní polohy směrem vzad, demontáž opěrek hlavy předních sedadel a poté sklopení opěradel předních sedadel vzad, čímž vznikne prostorná a komfortní lůžková úprava.
Větší rozměry vozu (délka + 10 cm, rozvor + 5 cm, šířka + 5 cm) má za následek také zvětšení objemu zavazadlového prostoru, což se podařilo použitím tenkých sedadel třetí řady uložených pod podlahou, uložení náhradního kola pod podlahou, nižší palivové nádrže a užšího průměru palivového potrubí.
Počet míst1.generace2.generace
7-220 l
5402 l774-882 l
21049 l1691 l

Dělené zadní výklopné dveře jsou standardní výbavou vozu. Nízko umístěné dno zajišťuje lepší přístup do zavazadlového prostoru. Spodní část se otevírá ve výšce pouhých 600 mm nad zemí, což umožňuje snadnou manipulaci objemných předmětů. Sklopená spodní část zadních dveří má nosnost až 200 kg
Globální platforma je shodná s Lancerem/Lancerem Evo nové generace. Vpředu jsou vzpěry McPherson a vzadu víceprvková náprava multilink.
Vpředu je zdvih nápravy o 15 mm delší a rozchod o 45 mm širší. Díky stabilizátoru uchycenému přímo na vzpěry nápravy zlepšily provedené úpravy celkové ovládání a stabilitu vozu. K tomu přispívá ještě přesné nastavení zadní nápravy zvýšením zdvihu nápravy o 20 mm a zvětšením rozchodu kol o 35 mm. Systém pohonu všech kol 4WD s elektronicky řízeným mezinápravovým diferenciálem nabízí možnost výběru ze třech jízdních režimů – 2WD, 4WD Auto a 4WD LOCK. Točivý moment je podle adheze rozdělován mezi přední a zadní nápravu v poměru 85:15 až 40:60.
Standardně dodávaný systém ASC využívá informace poskytované čidly vozidla a řídicí jednotky motoru (ECU), na základě kterých detekuje všechny nesrovnalosti mezi zamýšleným manévrem řidiče a aktuálním chováním vozidla. Jakmile ASC zaregistruje přetáčení nebo nedotáčení, začne regulovat dávkování brzdné síly a točivého momentu přenášeného na jednotlivá kola a zároveň vysílá odpovídající řídicí signály do CVT a 4WD. ASC využívá systém regulace trakce vozidla, který pracuje podobně jako mechanický diferenciál s omezenou svorností a reguluje protáčení kol při rozjezdu a akceleraci.
Při aktivaci 4WD LOCK se ASC automaticky odpojí.
Všechny modely jsou vybaveny kotoučovými brzdami, vpředu v vnitřním chlazením o průměru 294 mm, vzadu kotouči o průměru 302 mm. Celou soustavu doplňuje systém elektronického rozdělování brzdné síly (EBD).
Outlander rovněž nabízí dlouhou řadu prvků pro zajištění pohodlí, které usnadňují život. Například systém dálkového ovládání, pokud jej má řidič v kapse, umožňuje otevření nebo zavření dveří a zadních výklopných dveří vozu a startování nebo nastartování nebo vypnutí motoru.
Mitsubishi Outlander je dodáván ve čtyřech stupních výbavy – Invite, Intense, Intense Plus a Instyle v cenovém rozpětí od 799 900 do 959 900 Kč. Základní výbava obsahuje mj. automatickou klimatizaci, šest airbagů, systém aktivního řízení jízdní stability a trakce ASTC, zatímco třetí řada se sériově dodává od výbavy Intense Plus.

Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1968 cm³
Výkon: 103 kW (140 k) při 4000/min
Toč.moment: 310 N.m při 1750/min
Rychlost: 187 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,5/5,7/6,7 l/100 km
Rozměry: 4640 x 1800 x 1620 mm
Rozvor: 2670 mm
Světlá výška: 178 mm

Jindřich Lasík, 30.3.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar