Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

 

Mitsubishi L200 - inspirace Dakarem

V době, kdy Mitsubishi slavilo v Tunisu další úspěch v maratonské rallye, představila společnost Auto Palace v offroadovém areálu v Dobřanech nový pikap L200. A opět posouvá už hodně vysoko položenou laťku o kus výš.

 

Na terénní trati zpestřené bahnitými úseky nebo trialovou sekcí jsme si mohli novinku dostatečně vyzkoušet, což jsme také udělali. A co pikap všechno dovede nám pak předvedl ještě „dakarista" Martin Macík na trati, kde už třikrát vyhrál offroadový závod na 24 hodin. Musíme uznat, že jak pilot, tak i vůz toho umí opravdu hodně.

Dějiny vozů s pohonem 4x4 sahají u Mitsubishi až do roku 1937, kdy byl vyroben první vůz pro císaře. V roce 1953 se licenčně vyráběl Jeep a v roce 1978 vznikl první pikap L200 (na některých trzích označovaný jako Forte, nebo později Strada či Triton). Od té doby se tohoto úspěšného modelu prodalo takřka šest milionů.

Nový pikap chce jako by ještě více zvýraznit úspěchy dakarských speciálů a proto přejímá některé designerské prvky převzaté z konceptů  Pajero EVO a Evo 2+2 (takřka identická kapota, blatníky, čelní sklo, ostré linie, nápadná mřížka přední masky). A vše je pochopitelně přizpůsobeno výrobním podmínkám a běžnému provozu. S novým pikapem vlastně Mitsubishi přichází s dalším novým segmentem - SUT - sportovně užitkový vůz (truck). Kombinuje v sobě pohodlí a terénní schopnosti SUV s užitnými vlastnostmi pikapů.

Na český trh přichází s jedním motorem, dvěma verzemi kabiny a ve dvou výbavách. Dvoudveřový Club Cab s dvěma provizorními sklopnými sedadly vzadu má ložnou plochu dlouhou 1,8 m, zatímco čtyřdveřový Double Cab s nápadnou zalomenou linií zadního okna jen 1,32 metru. V tomto případě byla délka oproti předchozímu modelu o nějaký ten centimetr zkrácena na úkor zvýšeného pohodlí cestujících v kabině. Interiér je tak dostatečně prostorný ve všech směrech a plně srovnatelný s osobními automobily. Zajímavostí je elektricky stahovací zadní okno. Přístrojová deska zůstává věrná duchu pikapů, je navržena na potřeby řidiče a byly použity odolné a lehce omyvatelné materiály.

Přepracovaný vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.5 se vstřikováním common-rail je k dispozici pro obě provedení. Už od 1500 otáček za minutu vykazuje dostatek síly, která vrcholí od 2000, kdy dosahuje největšího točivého momentu 314 N.m, což je o 31 procent více oproti předchozí generaci (240 N.m). Také výkon vzrostl o 18 procent na 136 koní. Předností nové pohonné jednotky je v průměru o dva litry nižší spotřeba na 100 kilometrů.

Pikap se liší nejen kabinou, ale i systémem pohonu všech kol. Pro nižší výbavu Invite je určen systém Easy Select, umožňující přiřadit pohon předních kol do rychlosti 100 km/h. V těžkých podmínkách si můžeme pomoci redukcí a také uzávěrou zadního diferenciálu, která se aktivuje při rychlosti do 12 km/h tlačítkem na přístrojové desce.

Luxusní výbava Intense má k dispozici trvalý systém Super Select, což je v pikapech unikát. Tento systém je známý z Pajera, ovšem v něm je elektricky řaditelný, v pikapu mechanicky. Super Select umožňuje čtyři jízdní režimy - kromě 2WD, především trvalý pohon všech kol 4WD, který lze využít při jakékoliv rychlosti a libovolném povrchu. V tomto režimu mezinápravový diferenciál s viskozní spojkou rozděluje sílu mezi nápravy rovnoměrně. Na rozdíl od Esy Select není vybaven uzávěrou zadního diferenciálu. V terénu nám však přijdou vhod režimy 4HLC (4WD se zamknutým mezinápravovým diferenciálem) nebo v případě nouze ještě 4LLC (4HLC doplněný ještě o redukci).

Nesmíme zapomenout ještě na jeden, pro pikapy zcela neobvyklý, systém aktivní kontroly stability a trakce ASTC. Doplňuje vlastně funkci systému regulace prokluzu ATC a jízdní stability ASC. Změnám se nevyhnul ani podvozek. Základem zůstal pochopitelně žebřinový rám, ale přepracovaný. Přední nápravu tvoří dvojitá lichoběžníková ramena s vinutými pružinami, vzadu je tuhá náprava s listovými pery upevněnými nad nápravou.

Mitsubishi L200 zůstává i přes rozsáhlou inovaci stále klasickým pikapem se vším všudy, co je pro tuto kategorii vozů příznačné. V terénu se rozhodně neztratí a na silnici vám dopřeje prvotřídní komfort.

 

Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem: 2477 cm³

Výkon: 136 k (100 kW) při 4000/min

Toč.moment: 314 N.m při 2000/min

Rychlost: 167 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 14,6 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.) 10,7/7,4/8,6 l/100 km

Rozměry 5115 (Club)/5000 (Double) x 1750 x 1755 mm

Rozvor: 3000 mm

Nájezdový úhel vpředu: 33 stupňů

Nájezdový úhel vzadu: 27 stupňů

Brodivost: 500 mm


ceny:  609 900 Kč (Club Cab Invite)

         629 900 Kč (Double Cab Invite)

         749 900 Kč (Double Cab Intense)

(ceny bez DPH)

 

Jindřich Lasík, 19.4.2006

        


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar