Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mitsubishi Grandis rozšiřuje nabídku o kompaktní SUV

Mitsubishi Motors přichází se novým kompaktním SUV s názvem Grandis. Vůz vyvinutý speciálně pro Evropu s cílem postavit se soupeřům v největším segmentu trhu přináší charakteristický design značky, kompletní sestavu moderních elektrifikovaných pohonů, nejnovější systémy

Základem vnějšího vzhledu jsou proporce tohoto kompaktního SUV. Sportovnímu charakteru odpovídá délka 4410 mm při šířce 2000 mm a výšce 1580 mm.

Napříč celou řadou zaujme leskle černá a matně chromová maska chladiče a dekory; ve výbavě INFORM se používá černý texturovaný materiál pro boční lišty, kryt podvozku a nárazník. I ve výbavě INVITE najdeme černý texturovaný materiál zdobící blatníky a okenní čáru v kombinaci s texturovanými stříbrnými dekory u krytu podvozku, resp. leskle černými dekory nárazníku. Výbavy INTENSE a INSTYLE přidávají leskle černý materiál s matně chromovým dekorem na blatnících a matně chromovým dekorem okenní čáry.


Kabina otevírá náruč světlu prostřednictvím velkého střešního okna z elektrochromatického skla. Díky použití elektrochromatické fólie a průhledného vodivého povlaku si cestující mohou stiskem tlačítka nastavit průhlednost střechy.

Zadní sedadla v podobě lavice jsou podélně posuvná v rozsahu 160 mm, čímž umožňují zvětšit prostorný zavazadelník, resp. přizpůsobit nabídku místa pro nohy zadních pasažérů. Při posunutí zadních sedadel dopředu nabízí zavazadelník 434 litrů. Sklopením zadních sedadel se objem zvyšuje až na 1455 litrů.


Pohon

Grandis integruje technologii mild-hybridních (MHEV) a plně hybridních (HEV) pohonných jednotek s cílem pokrýt co největší část trhu, kde dokáže nabídnout spojení nízké spotřeby s jízdními výkony.

Systém MHEV zjednodušuje elektrifikaci tím, že kombinuje spalovací motor s řemenem poháněným startér-generátorem, jemuž sekunduje 12V lithium-iontová baterie. Propojení znamená, že při zpomalování a brzdění lze rekuperovat energii, která následně může být využita k posílení točivého momentu.

Srdcem systému je 1,3litrový benzínový motor s přímým vstřikováním a přeplňováním, spojený buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou (7DCT). U obou provedení nabízí motor max. 103 kW / 137 k.

Pro ty, kteří chtějí v elektrifikaci pokročit ještě o krok dál, je nový Grandis s plně hybridním pohonem s celkovým výkonem 115 kW / 153 k. Plně hybridní systém zahrnuje šest komponent, které pomáhají maximalizovat provozní efektivitu a výkon: atmosférický benzínový čtyřválec 1,8 litru s maximálním výkonem 80 kW; hlavní elektromotor o výkonu 36 kW; sekundární elektromotor o výkonu 15 kW; lithium-iontový trakční akumulátor o kapacitě 1,4 kWh; výkonovou elektroniku; a inteligentní automatickou převodovku s podporou několika režimů.
Při jízdě po městě může vozidlo až z 80 % pracovat v čistě elektrickém režimu,


Klíčem k systému hybridního pohonu je inteligence, která umožňuje přepínat mezi několika různými režimy v souladu se stylem jízdy. Hnací síla je v reálném čase řízena systémem elektronického rozdělování výkonu hybridního pohonu (Hybrid Power-Split Management System). Zcela nový Grandis tak může přepínat mezi:

• čistě elektrickým pohonem (EV),
• sportovním režimem,
• režimem zpomalování a brzdění (režim B),
• režimem dobíjení baterie pomocí spalovacího motoru,
• režimem E-Drive.


Různé jízdní režimy trakce a způsoby rozdělování hnací síly jsou optimalizovány na základě požadavků na výkon a stavu hnacího ústrojí. Při přepínání mezi režimy jsou změny pro řidiče nepostřehnutelné, ale je možné sledovat toky energií prostřednictvím widgetu po pravé straně přístrojového štítu (widget je dostupný pomocí přepínače nahoru/dolů na volantu).


Řidič může ručně navolit režim E-Save, aby se nabití trakčního akumulátoru udržovalo nad 40 %, a zbýval tak dostatek energie pro elektrickou posilu a další plánovanou cestu, ať již v čistě elektrickém nebo hybridním režimu.

Jízda v čistě elektrickém režimu EV je možná až do 70 km/h. A komplexní pohonné ústrojí nezklame ani v otázkách výkonu: kompaktní SUV akceleruje z místa na 100 km/h přibližně za 8,5 sekundy.

Vůz je postaven na platformě CMF-B Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi a kombinuje uspořádání „pseudo McPherson“ vpředu s polotuhou nápravou a tlumiči vzadu, aby zajistil kultivované chování, poddajnost a pohodlí jak v městských ulicích, tak na delších cestách.

Prostřednictvím systému Multi-Sense lze přizpůsobit dynamiku konkrétním potřebám, maximalizovat pohodlí a poskytovat charakteristiku požadovanou řidičem. Přes SDA může řidič volit mezi čtyřmi různými režimy: PERSO dovoluje libovolné nastavení podle potřeby; režim ECO minimalizuje emise; režim COMFORT je připraven pro optimální rovnováhu; a režim SPORT zvyšuje radost za volantem, agilitu a odezvu.

V kabině najdeme 10,4" displej infotainmentu, tvořící ústřední hardwarový prvek digitalizace interiéru. Vertikálně orientovaná obrazovka s poměrem stran 3:4 a rozlišením 960 × 1 280 pixelů poskytuje přehledně všechny informace a přes intuitivní navigační lištu v horní části usnadňuje přístup a přepínání mezi různými informacemi a funkcemi.

Středový displej je doplněn buď 7" nebo 10" digitálním přístrojovým štítem, přičemž v obou případech se nejdůležitější data pohodlně zobrazují v zorném poli řidiče s cílem minimalizovat rozptylování a pomáhat řidiči udržet oči na silnici.


Bezpečnost, praktické funkce a pohodlí
.
Grandis obsahuje všechny základní prvky zprostředkující pozoruhodně účinnou úroveň bezpečnosti celé posádky. Základem je jeho zesílená struktura s využitím různých typů vysokopevnostní oceli. Dalšími bezpečnostními prvky jsou vysoce účinný airbag řidiče s aktivním ventilem, jednostupňový airbag spolujezdce, boční airbagy pro ochranu v oblasti hrudníku a dlouhé hlavové airbagy pro první i druhou řadu sedadel, společně s předpínači bezpečnostních pásů s omezovači zátěže pro přední pasažéry, resp. opěrkami hlavy s ochranou před poraněním krční páteře.

Chráněni jsou i zranitelní účastníci silničního provozu, jako jsou chodci; kapota, přední nárazník a světlomety jsou uzpůsobeny tak, aby omezily nárazovou sílu v případě sražení chodce.

Součástí výbavy je až 20 systémů, které nepřetržitě sledují okolí vozu s využitím ucelené sestavy senzorů (12 ultrazvukových senzorů, čtyř kamer a předního radaru), poskytujících 360° pohled na dění kolem vozu.

K ulehčení práce řidiče je zde adaptivní tempomat (ACC) s funkcí Stop & Go, udržující konstantní rychlost a stálý odstup od vozidla jedoucího vpředu. Společně s asistentem pro vystřeďování v jízdním pruhu (LCA) může řidič využívat systém MI-PILOT, který pomáhá přizpůsobit rychlost dopravní situaci a udržet vozidlo uprostřed jízdního pruhu, případně zcela zastavit.

Samostatná elektronická řídicí jednotka (ECU) systému MI-PILOT na základě informací z kamer a radaru ovládá servořízení a brzdění.
Výhodou technologie jsou tři uživatelská nastavení – ‚Manual‘, ‚Automatic – Road Context‘ a ‚Automatic – Legal Speed‘ – aby si řidič mohl sám zvolit úroveň kontroly nad rychlostí jízdy. Řidič může kdykoli snadno a rychle převzít úplnou kontrolu zpět.


Automatické nouzové brzdění při couvání (Rear AEB) používá zadní ultrazvukové senzory k rozpoznávání překážek při couvání, takže pokud je detekována překážka (jako např. sloup, pilíř nebo chodec), vozidlo automaticky zabrzdí, aby se zabránilo střetu. K tomu se přidává parkovací asistent, systém sledování provozu v příčném směru za vozidlem a asistent bezpečného vystupování, aby zcela nový Grandis pomohl zamezit případným nehodám za nižších rychlostí.



Mitsubishi 11.7.2025



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar