Mitsubishi Colt bez dieselu
Poměrně překvapivá zpráva přišla od společnosti Mitsubishi Motors, která u modelu Colt vyřadila z nabídky vznětový motor a jako náhradu vyvinula řešení ClearTec. Důvodem je nemožnost modernizace motoru 1.5 na Euro5, malý počet prodaných vozů Colt se vznětovým motorem a rostoucí cena nafty.
Z hlediska dlouhodobé perspektivy, vyvinulo Mitsubishi pro Colt řešení nazvané jako ClearTec, které zahrnuje mj. technologie automatického zastavení a rozjezdu (Auto Stop & Go) a regeneračního brzdění, které vedou k lepším úrovním emisí CO2 v dané třídě a zařazení do příznivého daňového pásma podle emisí.
Colt je první Mitsubishi vybavené řešením ClearTec, k jehož variantám patří „výbava nízké emise CO2”, zahrnující technologie použité k dosažení snížení paliva i emisí CO2 (v kombinaci s tříválcem 1.1 nebo čtyřválcem 1.3, pouze s pětistupňovou manuální převodovkou.
Systém Auto Stop & Go automaticky vypne a znovu nastartuje motor při zastavení vozidla, aniž by se řidič dotkl klíčku zapalování. Při zastavení se pedál spojky uvolní, řadicí páka je v poloze Neutrál, rozsvítí se kontrolka Auto Stop & Go a motor se automaticky vypne. K opětovnému nastartování postačí pouze sešlápnutí spojky, aby mohl být zařazen převodový stupeň.
Spínačem lze systém deaktivovat, např. ve velkém provozu, kdy se auto nepřetržitě zastavuje a rozjíždí. Dokáže se přizpůsobit potřebám vozu, takže za určitých okolností se motor nevypne (vnější teplota nižší než 3 °C, po automatickém nastartování nedosáhlo vozidlo rychlosti 5 km/h), za jiných okolností se motor znovu nastartuje sám. Celkový příspěvek k nižším emisím CO2 představuje od 25 % do 30 % (v závislosti na modelu)
Pneumatiky s nízkým valivým odporem byly vyvinuté ve spolupráci se značkou Continental, používají specifický komponent a design, který výrazně snižuje valivý odpor, a to: o 14 % u pneumatik 14” (175/65 R14) a o 28 % u pneumatik 15” (185/55 R15). Obdobně byl mírně snížen tlak vzduchu v pneumatikách (+0,2 kPa). Spolu s dalšími změnami na podvozku (o 10 mm nižší světlá výška pro vozy vybavené 14” koly,…) je celkový příspěvek k nižším emisím CO2: mezi 18 % a 33 % podle modelu.
Zlepšený koncový převodový poměr sníží emise mezi 16 % a 26 % (v závislosti na modelu). Pro Colt CleanTec byl také vyvinut efektivní alternátor s dvojitým statorovým vinutím a novou regulací. V porovnání s běžnými modely Colt, používají varianty ClearTec motorový olej 0W-20, aby byly sníženy ztráty následkem tření (snížení CO ca 2 % až 3 %).
Na motoru bylo upraveno mj. časování zážehu a zvýšen kompresní poměr, proto musely být vyvinuty např. silnější písty, pístní kroužky s nízkým napětím v tahu, iridiové zapalovací svíčky (snížení o 10 % a 13 %).
Díky systému Auto Stop & Go a dalším opatřením se může pohonná jednotka Colt ClearTec pyšnit nejlepšími výsledky ve své třídě v rámci B-segmentu benzinových motorů (průměr v této třídě: 135 g/km), které jsou blízké hodnotám naftových motorů:
Pozn: emise Co – g/km, spotřeba – l/100 km
Tyto hodnoty jsou pro benzínové motory výborné a je třeba na ně pohlížet z globálnější perspektivy, protože vedle nižšího množství CO2 tato pohonná jednotka produkuje méně pevných částic, méně oxidů dusíku a méně uhlovodíků než srovnatelné naftové motory. Colt ClearTec se vyrábí v závodě NedCar firmy Mitsubishi Motors v nizozemském Bornu, spolu s jinými variantami modelu Colt pro Evropu.
JL, 5.3.2009
Colt je první Mitsubishi vybavené řešením ClearTec, k jehož variantám patří „výbava nízké emise CO2”, zahrnující technologie použité k dosažení snížení paliva i emisí CO2 (v kombinaci s tříválcem 1.1 nebo čtyřválcem 1.3, pouze s pětistupňovou manuální převodovkou.
Systém Auto Stop & Go automaticky vypne a znovu nastartuje motor při zastavení vozidla, aniž by se řidič dotkl klíčku zapalování. Při zastavení se pedál spojky uvolní, řadicí páka je v poloze Neutrál, rozsvítí se kontrolka Auto Stop & Go a motor se automaticky vypne. K opětovnému nastartování postačí pouze sešlápnutí spojky, aby mohl být zařazen převodový stupeň.
Spínačem lze systém deaktivovat, např. ve velkém provozu, kdy se auto nepřetržitě zastavuje a rozjíždí. Dokáže se přizpůsobit potřebám vozu, takže za určitých okolností se motor nevypne (vnější teplota nižší než 3 °C, po automatickém nastartování nedosáhlo vozidlo rychlosti 5 km/h), za jiných okolností se motor znovu nastartuje sám. Celkový příspěvek k nižším emisím CO2 představuje od 25 % do 30 % (v závislosti na modelu)
Pneumatiky s nízkým valivým odporem byly vyvinuté ve spolupráci se značkou Continental, používají specifický komponent a design, který výrazně snižuje valivý odpor, a to: o 14 % u pneumatik 14” (175/65 R14) a o 28 % u pneumatik 15” (185/55 R15). Obdobně byl mírně snížen tlak vzduchu v pneumatikách (+0,2 kPa). Spolu s dalšími změnami na podvozku (o 10 mm nižší světlá výška pro vozy vybavené 14” koly,…) je celkový příspěvek k nižším emisím CO2: mezi 18 % a 33 % podle modelu.
Zlepšený koncový převodový poměr sníží emise mezi 16 % a 26 % (v závislosti na modelu). Pro Colt CleanTec byl také vyvinut efektivní alternátor s dvojitým statorovým vinutím a novou regulací. V porovnání s běžnými modely Colt, používají varianty ClearTec motorový olej 0W-20, aby byly sníženy ztráty následkem tření (snížení CO ca 2 % až 3 %).
Na motoru bylo upraveno mj. časování zážehu a zvýšen kompresní poměr, proto musely být vyvinuty např. silnější písty, pístní kroužky s nízkým napětím v tahu, iridiové zapalovací svíčky (snížení o 10 % a 13 %).
Díky systému Auto Stop & Go a dalším opatřením se může pohonná jednotka Colt ClearTec pyšnit nejlepšími výsledky ve své třídě v rámci B-segmentu benzinových motorů (průměr v této třídě: 135 g/km), které jsou blízké hodnotám naftových motorů:
| Typ | Colt 1.1 | Colt 1.3 | CleanTec 1.1 | Clean Tec 1.3 |
| Emise | 130 | 138 | 115 | 119 |
| Spotřeba | 5,5 | 5,8 | 4,9 | 5,0 |
Pozn: emise Co – g/km, spotřeba – l/100 km
Tyto hodnoty jsou pro benzínové motory výborné a je třeba na ně pohlížet z globálnější perspektivy, protože vedle nižšího množství CO2 tato pohonná jednotka produkuje méně pevných částic, méně oxidů dusíku a méně uhlovodíků než srovnatelné naftové motory. Colt ClearTec se vyrábí v závodě NedCar firmy Mitsubishi Motors v nizozemském Bornu, spolu s jinými variantami modelu Colt pro Evropu.
JL, 5.3.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout










