Mini Cooper - více síly, menší spotřeba
Nabídka nového MINI se rozšiřuje o ekonomické modely: s výkonem 70 kW přichází zážehový čtyřválec 1.4 určený pro základní verzi modelové řady MINI One. Druhou novinkou je MINI Cooper D s přeplňovaným vznětovým čtyřválcem 1.6 výkonu 80 kW a točivém momentu 240 N.m.
Nová generace automobilu MINI se nevyznačuje pouze evolučním vývojem svého designu, ale také revolucí v otázkách ústrojí pohonu. Zcela nové motory přinášejí více síly, výbornou dynamiku, ochotu k vytáčení, kulturu chodu, nízkou spotřebu paliva a nízkou úroveň emisí. Podobně jako MINI Cooper S a MINI Cooper, tak i nové verze MINI One a MINI Cooper D poskytují podobnou dokonalost pohonu a jedinečnou kvalitu jízdy. Všechny verze mají poháněná přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky.
Novým základním vozem modelové řady je MINI One se zážehovým čtyřválcem 1.4. o výkonu 70 kW. Velmi lehký motor disponuje moderními technologiemi, které zajišťují nejen snížení spotřeby paliva o 15 procent ve srovnání s předchozí verzí, ale také zvýšení výkonu o 4 kW.
Stejně jako větší motor 1.6 v MINI Cooperu je rovněž vybaven technologií variabilního časování ventilů zajišťující spontánní reakce motoru již od nejnižších otáček a nízkou spotřebu paliva ve všech provozních režimech. Jedná se o technologii, známou v BMW jako Valvetronic a změnou zdvihu sacích ventilů nahrazuje konvenční škrticí klapku. Systém dokáže změnit zdvih ventilu z nejmenšího (0,2 mm) na nejvyšší (9,5 mm) během 300 milisekund. Při větším sešlápnutí plynového pedálu je zdvih ventilů větší, aby umožnil přístup většího množství zápalné směsi do spalovacího prostoru, zatímco při menším sešlápnutí plynového pedálu je otevření ventilu menší. Ke změně zdvihu ventilů technologie Valvetronic využívá elektricky ovládaný excentrický otočný člen měnící charakter mezikusu umístěného mezi vahadlem a vačkovým hřídelem. Motor MINI One vyniká nízkou hmotností, která je zaručena celohliníkovou konstrukcí. Pokroková pohonná jednotka nabízí řidiči dynamický projev, reprezentovaný například zrychlením z klidu na 100 km/h za 10,9 s a nejvyšší rychlostí 185 km/h. Kombinovaná spotřeba má hodnotu 5,7 l/100 km. V neposlední řadě je potřeba uvést, že nové MINI One splňuje emisní normy Euro 4.
MINI Cooper D disponuje všemi přednostmi moderního vznětového motoru. Vyznačuje se z objemu 1,6 l nejvyšším výkonem 80 kW, který mu zajišťuje dynamický projev. V režimu overboost vzroste jeho točivý moment z 240 N.m na 260 N.m, což zkracuje časy potřebné pro akceleraci.
Svými vlastnostmi Cooper D vhodně doplňuje stávající nabídku provedení nového MINI. Je určeno pro řidiče, požadující potřebnou dynamiku, ovšem zároveň hledí na spotřebu paliva. Nový vznětový motor je lehčí a výkonnější než jeho předchůdce. S ním je vůz nejen rychlejší a agilnější, ale také úspornější. Ve srovnání s předchůdcem má výkon zvýšen o 15 kW. Nejvyššího točivého momentu, který má stejnou hodnotu jako ve sportovní verzi MINI Cooper S, je dosaženo již při 1750/min. Od 1250/min je přitom k dispozici více než 70 % maxima točivého momentu. Motor vážící pouhých 123,5 kg je vybaven druhou generací přímého vstřikování common-rail pracující s tlakem 160 MPa. Jsou použity vstřikovače se šesti otvory o průměru 0,135 mm, které zajišťují spolu s vyspělou řídicí jednotkou účinné rozprášení nafty v optimalizovaných spalovacích prostorách. Systém přeplňování byl speciálně vyvinut pro Cooper D, turbodmychadlo je vybaveno variabilními rozváděcími lopatkami umožňujícími rychlé reakce motoru v nízkých otáčkách a vysoký výkon v otáčkách vysokých. Naladění motoru podtrhuje sportovní charakter nového MINI. Zrychlení z klidu na 100 km/h proběhne za 9,9 s a nejvyšší rychlost má hodnotu 195 km/h. Dynamický charakter je však v tomto případě kombinován s příznivou spotřebou paliva, která byla snížena o 10 procent, tzn. v kombinovaném režimu 4,4 l/100 km, což z nového Cooperu D činí vůbec nejúspornější MINI, jaké kdy bylo vyrobeno.
Kromě účinného spalování ve všech provozních režimech se na snižování produkce emisí podílí také vyspělý systém čištění výfukových plynů nového MINI Cooper D. Standardní výbavou je filtr pevných částic, který eliminuje množství sazí ve výfukových plynech na minimum.
JL, 15.6.2007
Novým základním vozem modelové řady je MINI One se zážehovým čtyřválcem 1.4. o výkonu 70 kW. Velmi lehký motor disponuje moderními technologiemi, které zajišťují nejen snížení spotřeby paliva o 15 procent ve srovnání s předchozí verzí, ale také zvýšení výkonu o 4 kW.
Stejně jako větší motor 1.6 v MINI Cooperu je rovněž vybaven technologií variabilního časování ventilů zajišťující spontánní reakce motoru již od nejnižších otáček a nízkou spotřebu paliva ve všech provozních režimech. Jedná se o technologii, známou v BMW jako Valvetronic a změnou zdvihu sacích ventilů nahrazuje konvenční škrticí klapku. Systém dokáže změnit zdvih ventilu z nejmenšího (0,2 mm) na nejvyšší (9,5 mm) během 300 milisekund. Při větším sešlápnutí plynového pedálu je zdvih ventilů větší, aby umožnil přístup většího množství zápalné směsi do spalovacího prostoru, zatímco při menším sešlápnutí plynového pedálu je otevření ventilu menší. Ke změně zdvihu ventilů technologie Valvetronic využívá elektricky ovládaný excentrický otočný člen měnící charakter mezikusu umístěného mezi vahadlem a vačkovým hřídelem. Motor MINI One vyniká nízkou hmotností, která je zaručena celohliníkovou konstrukcí. Pokroková pohonná jednotka nabízí řidiči dynamický projev, reprezentovaný například zrychlením z klidu na 100 km/h za 10,9 s a nejvyšší rychlostí 185 km/h. Kombinovaná spotřeba má hodnotu 5,7 l/100 km. V neposlední řadě je potřeba uvést, že nové MINI One splňuje emisní normy Euro 4.
MINI Cooper D disponuje všemi přednostmi moderního vznětového motoru. Vyznačuje se z objemu 1,6 l nejvyšším výkonem 80 kW, který mu zajišťuje dynamický projev. V režimu overboost vzroste jeho točivý moment z 240 N.m na 260 N.m, což zkracuje časy potřebné pro akceleraci.
Svými vlastnostmi Cooper D vhodně doplňuje stávající nabídku provedení nového MINI. Je určeno pro řidiče, požadující potřebnou dynamiku, ovšem zároveň hledí na spotřebu paliva. Nový vznětový motor je lehčí a výkonnější než jeho předchůdce. S ním je vůz nejen rychlejší a agilnější, ale také úspornější. Ve srovnání s předchůdcem má výkon zvýšen o 15 kW. Nejvyššího točivého momentu, který má stejnou hodnotu jako ve sportovní verzi MINI Cooper S, je dosaženo již při 1750/min. Od 1250/min je přitom k dispozici více než 70 % maxima točivého momentu. Motor vážící pouhých 123,5 kg je vybaven druhou generací přímého vstřikování common-rail pracující s tlakem 160 MPa. Jsou použity vstřikovače se šesti otvory o průměru 0,135 mm, které zajišťují spolu s vyspělou řídicí jednotkou účinné rozprášení nafty v optimalizovaných spalovacích prostorách. Systém přeplňování byl speciálně vyvinut pro Cooper D, turbodmychadlo je vybaveno variabilními rozváděcími lopatkami umožňujícími rychlé reakce motoru v nízkých otáčkách a vysoký výkon v otáčkách vysokých. Naladění motoru podtrhuje sportovní charakter nového MINI. Zrychlení z klidu na 100 km/h proběhne za 9,9 s a nejvyšší rychlost má hodnotu 195 km/h. Dynamický charakter je však v tomto případě kombinován s příznivou spotřebou paliva, která byla snížena o 10 procent, tzn. v kombinovaném režimu 4,4 l/100 km, což z nového Cooperu D činí vůbec nejúspornější MINI, jaké kdy bylo vyrobeno.
Kromě účinného spalování ve všech provozních režimech se na snižování produkce emisí podílí také vyspělý systém čištění výfukových plynů nového MINI Cooper D. Standardní výbavou je filtr pevných částic, který eliminuje množství sazí ve výfukových plynech na minimum.
JL, 15.6.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout