Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mini Clubman - jedinečný a neodolatelný

Po nové generaci klasické verze přichází MINI s novým provedením, vyznačujícím se výjimečnou koncepcí a přitom zůstává typickým MINI se vším všudy. MINI Clubman si tak zachovává tradiční vlastnosti „miníků“.

Všechna tři provedení, až po střední B sloupky identické se základními modely MINI, se vyznačují výraznými světlomety, kulatými pozičními světly a šestiúhelníkovou maskou chladiče. Ze „základních“ MINI přebírá Clubman chromovanou linku pod bočními okny, oddělující spodní část karoserie od horní a zároveň opticky činí nový model kompaktním. Zadní část je interpretací klasického designu MINI, skupinové svítilny jsou nové a navržené k optickému zvýraznění.
MINI Clubman je výjimečným vozem i z pohledu koncepce pětidveřové karoserie. Konvenčně pojaté přední dveře jsou na pravé straně doplněné menšími dveřmi uchycenými vzadu, jež se otevírají proti směru jízdy. Zadní část je přístupná dvojicí svisle dělených dveří. Praktické řešení odkazuje na bohatou minulost značky MINI.
Přidané dveře na pravé straně vozu se otevírají proti směru jízdy a zajišťují komfortní nastupování. Z důvodů bezpečnosti je nelze otevřít samostatně, ale pouze po otevření dveří vpředu. Absence klasické kliky těchto dveří přispívá k eleganci tohoto modelu.
MINI Clubman umožňuje svému majiteli zvolit buď čtyř-, nebo pětimístnou konfiguraci. Na trh přichází jako pětidveřový vůz, v němž mají vzadu sedící cestující o 80 mm více prostoru než v „běžném“ MINI. Za druhou řadou sedadel je zavazadlový prostor o objemu 260 l, jenž lze zvětšit sklopením sedadel.
S koncepcí svisle rozdělených zadních dveří křísí MINI Clubman vzpomínky na své proslulé předchůdce: Austin Mini Countryman, Morris Mini Traveller a Mini Clubman, které se prodávaly v letech 1960 a 1982.
Pro vzhled těchto modelů byl charakteristický dřevěný rám v zadní části a vně karoserie umístěné panty zadních dveří. Novinka sice evokuje své předchůdce, avšak jde o moderní vůz, jehož boky jemně přecházejí v C sloupcích do zadní části. Sloupky C jsou spolu se zadním nárazníkem provedené vzhledem k lakování karoserie kontrastní barvou, jež je použita také pro střechu. Tím se zvýraznil tvar zadních dveří. Prodloužení rozvoru náprav šlo ruku v ruce se zvětšením zadního převisu. Díky tomu zůstaly zachovány proporce Mini a výborné jízdní vlastnosti.
Specificky naladěný podvozek zajišťuje za všech okolností bezpečné a sportovní jízdní vlastnosti. Přední náprava McPherson je zárukou jistého vedení kol, stejně jako minimálních přenosů rázů do řízení. Zadní víceprvková náprava zajišťuje optimální kontakt s vozovkou v každém okamžiku. Zadní podélná ramena jsou kvůli optimalizaci rozložení hmotnosti vyrobená z hliníku.
Provedení S Clubman je laděno sportovněji než ostatní modely, které přesto nabízejí sportovní charakter. Verze Clubman a D Clubman vyjíždějí standardně na 15“ kolech, zatímco S Clubman na 16“ kolech s pneumatikami runflat.
Všechny verze mají elektrický posilovač řízení EPAS, zajišťující bezprostřední odezvy na pohyby volantu. Jeho předností je zejména úspora energie, protože elektrický posilovač pracuje pouze v okamžicích, kdy je jeho asistence skutečně potřeba. Výkonnou brzdovou soustavou zahrnují systémy ABS, EBD, CBC a brzdový asistent. Standardem je také stabilizační systém DSC včetně funkce asistentu pro rozjezd do příkrých svahů.
MINI Clubman bude nabízen se třemi pohonnými jednotkami, navrženými speciálně pro MINI. Používají nejvyspělejší technologie, které BMW Group uvádí v modelovém roce 2008. Jedním z příkladů je regenerace kinetické energie, jež maximalizuje výkon motoru a současně snižuje spotřebu paliva. Síla motoru je primárně využívána pro pohon, v okamžiku, kdy je motor v tahu, se automaticky odpojuje alternátor. V těchto případech je elektrická síť vozu zásobována z akumulátoru a dobíjení probíhá pouze v okamžicích, kdy není motor v tahu, tzn. využívá část kinetické energie, jež by byla jinak zmařena při brzdění.
Verze s manuální převodovkou disponují funkcí Auto Start Stop, snižující spotřebu paliva zejména ve městě. Při zastavení vozu, zařazení neutrálu a puštění spojky, systém samočinně vypne motor. Jakmile se chcete rozjet, motor samočinně naskočí při sešlápnutí spojkového pedálu.
Dalším příkladem, jak snížit spotřebu paliva, je systém napovídající nejvhodnější okamžiky řazení. Řídicí jednotka monitoruje rychlost jízdy, aktuální zatížení, polohu plynového pedálu a další skutečnosti, podle nichž vypočítává z hlediska spotřeby paliva nejvhodnější rychlostní stupeň pro daný okamžik. Na informačním displeji se objeví číslo rychlostního stupně pro nejnižší možnou spotřebu paliva.


MINI Cooper S Clubman pohání zážehový čtyřválec 1.6 přeplňovaný turbodmychadlem twin-scroll a přímým vstřikováním paliva.


Výkon: 128 kW(175 k) při 5500/min
Toč.moment: 240 N.m při 1600-5000/min
Rychlost: 224 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,6
Komb.spotřeba: 6,3 l/100 km


Podobně vzrušující je kombinace výkonu a nízké spotřeby paliva také u provedení MINI Cooper Clubman s atmosférickým čtyřválcem 1.6 s technologií společnosti BMW Group Valvetronic.


Výkon: 88 kW(120 k) při 6000/min
Točivý moment: 160 N.m při 4250/min
Rychlost: 201 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Komb.spotřeba: 5,5 l/100 km


Verzi MINI Sooper D Clubman pohání přeplňovaný vznětový čtyřválec 1.6 s hliníkovým blokem, vstřikováním common-rail a turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek.


Výkon: 80 kW(109 k) při 4000/min
Toč.moment: 240 N.m při 1750-2000/min
Rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
Komb.spotřeba: 4,1 l/100 km


Všechna provedení jsou vybavena šestistupňovou manuální převodovkou, na přání šestistupňovou samočinnou převodovkou s možností sekvenčního řazení páčkami na volantu.
Každý zájemce si může přizpůsobit interiér podle svých představ. K dispozici jsou čtyři základní barvy a pět variant, které lze libovolně kombinovat. Kromě látkového čalounění je připravena kombinace látky a kůže, nebo celokožené čalounění v různých barevných kombinacích.
Pro prémiový charakter MINI Clubman je charakteristický výběr ze širokého množství doplňkových položek. Příkladem jsou výplně interiéru z klasického anglického dubu nebo černého klavírového laku, což doplňuje ještě možnost volby mezi standardními výplněmi interiéru, kterými je matná stříbrná barva a leštěný hliník.
MINI Clubman se vyznačuje nejen nejmodernějšími motory a technikou, ale také designérskými prvky, které jsou pro MINI typické již celé desetiletí.

JL, 31.7.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar