Mini Cabrio v novém vydání
Čtyřmístný Mini Cabrio opět posouvá tradičně silné stránky a kvality na vyšší úroveň. Mimořádná kvalita použitých materiálů, jedinečný styl a atraktivní provedení detailů vytvářejí jediný prémiový otevřený vůz daného segmentu. Ve srovnání s předchozí generací působí dynamičtějším dojmem.
Oba modely mají typickou šestiúhelníkovou masku chladiče, s níž tvoří nezaměnitelný celek kulaté světlomety s integrovanými blikači. Provedení Mini Cooper S Cabrio se liší zvýšenou přední hranou kapoty motoru o 20 mm a tradičním otvorem v jejím středu. Víko prostoru pro zavazadla se otevírá směrem dolů, panty jsou v nové generaci umístěné po jeho stranách.
Plátěná skládací střecha je propracovaná i praktická. V uzavřeném stavu se automobil podobá klasickému Mini a díky protažené ploché střeše nepostrádá sportovní vzhled. Materiál střechy je neprodyšný, kvalitní a je pevně natažen na konstrukci z ocelových a hliníkových profilů.
Výhled z vozu zlepšuje větší boční okna a také jednodílný vystřelovací ochranný oblouk, umístěný pod výškou hlavových opěrek. Ovládání střechy je samočinné pomocí elektrohydraulického systému. K otevření nebo natažení potřebuje 15 s. Automatizovaný pohyb střechy je možný až do rychlosti 30 km/h. Všechna čtyři boční okna lze ovládat jediným tlačítkem.
Specialitou je možnost odsunutí střední části střechy přibližně o 40 cm směrem vzad. V tomto okamžiku má střecha stejnou funkci jako konvenční posuvné střešní okno, tuto funkci je možné aktivovat do 120 km/h.
Nové Mini Cabrio vstupuje na trh s dvojicí motorů, přičemž sportovní charakter je zřejmý od verze Cooper Cabrio se zážehovým čtyřválcem 1.6 s variabilním rozvodem a výkonem 88 kW/120 k. Mini Cooper S Cabrio přináší ještě více sportovního stylu a dynamiky. Jeho turbodmychadlem Twin-Scroll přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 s přímým vstřikováním disponuje výkonem 128 kW/175 k.
Společnými vlastnostmi bloku motorů je konstrukce s dvoudílným nosným členem v jejich spodní části, což je technologie převzatá z motoristického sportu. Uložení hlavních ložisek klikového hřídele používá speciální hliníkovou slitinu. Obě jednotky používají technologie společnosti BMW Group. Čtyřválcové motory se vyrábí v motorárně společnosti BMW Group v britském městě Hams Hall. odkud jsou dopravovány na výrobní linku MINI v Oxfordu. Ve srovnání s předchozí generací jsou otočené o 180º s výfukovou stranou situovanou vpřed.
Cooper S Cabrio disponuje větším dynamickým potenciálem než dříve. Kombinací přímého vstřikování paliva s přeplňováním pomocí turbodmychadla Twin Scroll dosahuje výkonu 128 kW/175 k. V širokém rozmezí 1600 až 5000/min produkuje točivý moment 240 Nm, v režimu overboost až 260 Nm.
Turbodmychadlo Twin Scroll zvyšuje účinnost díky rozdělení na dvě části. Každá dvojice válců má samostatný kanál ve výfukovém potrubí vedoucí přímo k turbodmychadlu, což vede ke snížení tlaku ve výfukovém traktu v nízkých otáčkách. Přínosem jsou rychlejší reakce turbodmychadla, které v podstatě ruší tzv. turboefekt přeplňovaných motorů.
Další technickou zajímavostí je vysokotlaké přímé vstřikování benzinu Common-Rail s nerezovým tlakovým zásobníkem a vstřikovacími tryskami v samotném středu spalovacích prostorů. Kombinace přímého vstřikování a přeplňování je přínosem nejen pro dynamiku, ale také pro spotřebu paliva – 6,4 l/100 km.
Se stejným objemem přichází Cooper Cabrio se sportovní dravostí kombinovanou s úsporností. Nejvyšší výkon je 88 kW/120 k. Variabilní rozvod využívá technologie od BMW Group známé jako Valvetronic. Její princip spočívá v tom, že výkon motoru se řídí plynulou změnou zdvihu sacích ventilů. Změna z nejvyššího na nejmenší zdvih, nebo naopak, proběhne během 300 ms. Současně je motor vybaven variabilním časováním sací a výfukové vačky, což zvyšuje točivý moment v nízkých a středních otáčkách a nárůst výkonu ve vysokých otáčkách.
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW (k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Mini přichází také s dalšími inovacemi snižujícími spotřebu paliva a emise. Příkladem je systém regenerace kinetické energie, který dobíjí akumulátor pouze v okamžiku, kdy není motor v tahu. V okamžicích zátahu motoru je automaticky odpojen, a pasivně zvyšuje výkon a nespotřebovává energii. Elektřina pro pohon palubních systémů je vyráběna zdarma z energie, která by se jinak vytratila ve formě tepla.
V modelů s manuální převodovkou je samozřejmostí systém Auto Start Stop, který při zastavení třeba na semaforu samočinně vypne motor. Jakmile řidič stiskne spojkový pedál, motor naskočí, aniž aby řidič zaznamenal jakékoliv zpoždění.
Přední náprava je typu McPherson, vzadu pak víceprvková náprava. Podélná ramena jsou z hliníku, což přináší snížení hmotnosti. Přední i zadní osa je doplněna zkrutným stabilizátorem.
Mini Cabrio je vybaveno nejmodernějšími elektronickými systémy podvozku. Kromě ABS, EBD, CBC či stabilizačního systému DSC také asistentem rozjezdu do kopce. Samozřejmostí je brzdový asistent, maximalizující brzdný účinek v krizové situaci. V rámci systému DSC může být k dispozici také režim DTC, který umožňuje kolům mírný prokluz. Mini je jediným automobilovým výrobcem, který tuto funkci nabízí u automobilu s předním pohonem.
Stabilizační systém lze také vypnout. V tom okamžiku zůstává aktivní pouze, pro automobil s předním pohonem, ojedinělá funkce elektronického závěru diferenciálu, který zvyšuje trakci při dynamickém stylu jízdy ve výjezdech ze zatáček. Elektronický závěr diferenciálu dokáže rychlými a citlivými zásahy do brzdové soustavy zabránit nežádoucímu prokluzu vnitřního předního kola při intenzivní akceleraci.
Mini Cooper Cabrio vyjíždí na 15“ kolech s pneumatikami 175/65 R 15, silnější verue Cooper S Cabrio pak na 16“ kolech s pneu runflat 195/55 R 16, které umožňují jízdu omezenou rychlostí i po kompletní ztrátě vzduchu.
Samozřejmostí jsou přesně definované ochranné zóny opírající se o tužší karoserii, které dokáží účinně pohltit a mimo prostor pro posádku rozvést energii z různých druhů nárazu. Do standardní výbavy patří dvojice čelních airbagů doplněná bočními. Souhru všech zádržných systémů zajišťuje účinná centrální elektronická řídicí jednotka, která jednotlivé systémy aktivuje v závislosti na konkrétním typu a intenzitě nárazu.
Součástí bezpečnostní výbavy je čidlo převrácení vozu, které aktivuje nový hliníkový vystřelovací ochranný oblouk, umístěný za zadními sedadly. Jeho vysunutí během 150 ms zajišťuje elektromechanický systém. Tím se zvýšila nejen úroveň bezpečnosti, ale také výhled vzad. Jednodílná konstrukce ochranného oblouku umožňuje propojení interiéru vozu se zavazadlovým prostorem. Zadní sedadla, dělená 50:50 jsou samostatně sklopná. Díky tomu lze při obsazení dvěma osobami využít prostor pro náklad až 660 l. Při stažené střeše nabízí zavazadlový prostor 125 l, po natažení střechy až 170 litrů.
K dispozici je široká nabídka různých provedení, tak jak jsou zákazníci značky Mini zvyklí a každý si může vytvořit vlastní vůz. Na přání můžeme Cabrio vybavit buď manuální nebo automatickou klimatizací se speciálním režimem Cabrio, který se aktivuje okamžitě po stažení střechy. Dokáže změnit nastavení klimatizace tak, aby udržela přednastavenou teplotu i při rychlé jízdě. U obou klimatizací se kompresor dokáže automaticky odpojit v případě, že není jeho činnost potřeba. Nové Mini Cabrio může být na přání vybaveno počítadlem času jízdy se staženou střechou, které ukazuje čas jízdy bez střechy.
JL, 1.12.2008
Plátěná skládací střecha je propracovaná i praktická. V uzavřeném stavu se automobil podobá klasickému Mini a díky protažené ploché střeše nepostrádá sportovní vzhled. Materiál střechy je neprodyšný, kvalitní a je pevně natažen na konstrukci z ocelových a hliníkových profilů.
Výhled z vozu zlepšuje větší boční okna a také jednodílný vystřelovací ochranný oblouk, umístěný pod výškou hlavových opěrek. Ovládání střechy je samočinné pomocí elektrohydraulického systému. K otevření nebo natažení potřebuje 15 s. Automatizovaný pohyb střechy je možný až do rychlosti 30 km/h. Všechna čtyři boční okna lze ovládat jediným tlačítkem.
Specialitou je možnost odsunutí střední části střechy přibližně o 40 cm směrem vzad. V tomto okamžiku má střecha stejnou funkci jako konvenční posuvné střešní okno, tuto funkci je možné aktivovat do 120 km/h.
Nové Mini Cabrio vstupuje na trh s dvojicí motorů, přičemž sportovní charakter je zřejmý od verze Cooper Cabrio se zážehovým čtyřválcem 1.6 s variabilním rozvodem a výkonem 88 kW/120 k. Mini Cooper S Cabrio přináší ještě více sportovního stylu a dynamiky. Jeho turbodmychadlem Twin-Scroll přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 s přímým vstřikováním disponuje výkonem 128 kW/175 k.
Společnými vlastnostmi bloku motorů je konstrukce s dvoudílným nosným členem v jejich spodní části, což je technologie převzatá z motoristického sportu. Uložení hlavních ložisek klikového hřídele používá speciální hliníkovou slitinu. Obě jednotky používají technologie společnosti BMW Group. Čtyřválcové motory se vyrábí v motorárně společnosti BMW Group v britském městě Hams Hall. odkud jsou dopravovány na výrobní linku MINI v Oxfordu. Ve srovnání s předchozí generací jsou otočené o 180º s výfukovou stranou situovanou vpřed.
Cooper S Cabrio disponuje větším dynamickým potenciálem než dříve. Kombinací přímého vstřikování paliva s přeplňováním pomocí turbodmychadla Twin Scroll dosahuje výkonu 128 kW/175 k. V širokém rozmezí 1600 až 5000/min produkuje točivý moment 240 Nm, v režimu overboost až 260 Nm.
Turbodmychadlo Twin Scroll zvyšuje účinnost díky rozdělení na dvě části. Každá dvojice válců má samostatný kanál ve výfukovém potrubí vedoucí přímo k turbodmychadlu, což vede ke snížení tlaku ve výfukovém traktu v nízkých otáčkách. Přínosem jsou rychlejší reakce turbodmychadla, které v podstatě ruší tzv. turboefekt přeplňovaných motorů.
Další technickou zajímavostí je vysokotlaké přímé vstřikování benzinu Common-Rail s nerezovým tlakovým zásobníkem a vstřikovacími tryskami v samotném středu spalovacích prostorů. Kombinace přímého vstřikování a přeplňování je přínosem nejen pro dynamiku, ale také pro spotřebu paliva – 6,4 l/100 km.
Se stejným objemem přichází Cooper Cabrio se sportovní dravostí kombinovanou s úsporností. Nejvyšší výkon je 88 kW/120 k. Variabilní rozvod využívá technologie od BMW Group známé jako Valvetronic. Její princip spočívá v tom, že výkon motoru se řídí plynulou změnou zdvihu sacích ventilů. Změna z nejvyššího na nejmenší zdvih, nebo naopak, proběhne během 300 ms. Současně je motor vybaven variabilním časováním sací a výfukové vačky, což zvyšuje točivý moment v nízkých a středních otáčkách a nárůst výkonu ve vysokých otáčkách.
| Typ | Cooper | Cooper S |
| Objem | 1598 | 1598 |
| Výkon | 88(120)/6000 | 128(175)/5500 |
| Toč.moment | 160/4250 | 240/1600-5000 |
| Rychlost | 198 | 222 |
| Zrychlení | 9,8 | 7,4 |
| Spotřeba | 7,4/4,7/5,7 | 8,1/5,4/6,4 |
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW (k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Mini přichází také s dalšími inovacemi snižujícími spotřebu paliva a emise. Příkladem je systém regenerace kinetické energie, který dobíjí akumulátor pouze v okamžiku, kdy není motor v tahu. V okamžicích zátahu motoru je automaticky odpojen, a pasivně zvyšuje výkon a nespotřebovává energii. Elektřina pro pohon palubních systémů je vyráběna zdarma z energie, která by se jinak vytratila ve formě tepla.
V modelů s manuální převodovkou je samozřejmostí systém Auto Start Stop, který při zastavení třeba na semaforu samočinně vypne motor. Jakmile řidič stiskne spojkový pedál, motor naskočí, aniž aby řidič zaznamenal jakékoliv zpoždění.
Přední náprava je typu McPherson, vzadu pak víceprvková náprava. Podélná ramena jsou z hliníku, což přináší snížení hmotnosti. Přední i zadní osa je doplněna zkrutným stabilizátorem.
Mini Cabrio je vybaveno nejmodernějšími elektronickými systémy podvozku. Kromě ABS, EBD, CBC či stabilizačního systému DSC také asistentem rozjezdu do kopce. Samozřejmostí je brzdový asistent, maximalizující brzdný účinek v krizové situaci. V rámci systému DSC může být k dispozici také režim DTC, který umožňuje kolům mírný prokluz. Mini je jediným automobilovým výrobcem, který tuto funkci nabízí u automobilu s předním pohonem.
Stabilizační systém lze také vypnout. V tom okamžiku zůstává aktivní pouze, pro automobil s předním pohonem, ojedinělá funkce elektronického závěru diferenciálu, který zvyšuje trakci při dynamickém stylu jízdy ve výjezdech ze zatáček. Elektronický závěr diferenciálu dokáže rychlými a citlivými zásahy do brzdové soustavy zabránit nežádoucímu prokluzu vnitřního předního kola při intenzivní akceleraci.
Mini Cooper Cabrio vyjíždí na 15“ kolech s pneumatikami 175/65 R 15, silnější verue Cooper S Cabrio pak na 16“ kolech s pneu runflat 195/55 R 16, které umožňují jízdu omezenou rychlostí i po kompletní ztrátě vzduchu.
Samozřejmostí jsou přesně definované ochranné zóny opírající se o tužší karoserii, které dokáží účinně pohltit a mimo prostor pro posádku rozvést energii z různých druhů nárazu. Do standardní výbavy patří dvojice čelních airbagů doplněná bočními. Souhru všech zádržných systémů zajišťuje účinná centrální elektronická řídicí jednotka, která jednotlivé systémy aktivuje v závislosti na konkrétním typu a intenzitě nárazu.
Součástí bezpečnostní výbavy je čidlo převrácení vozu, které aktivuje nový hliníkový vystřelovací ochranný oblouk, umístěný za zadními sedadly. Jeho vysunutí během 150 ms zajišťuje elektromechanický systém. Tím se zvýšila nejen úroveň bezpečnosti, ale také výhled vzad. Jednodílná konstrukce ochranného oblouku umožňuje propojení interiéru vozu se zavazadlovým prostorem. Zadní sedadla, dělená 50:50 jsou samostatně sklopná. Díky tomu lze při obsazení dvěma osobami využít prostor pro náklad až 660 l. Při stažené střeše nabízí zavazadlový prostor 125 l, po natažení střechy až 170 litrů.
K dispozici je široká nabídka různých provedení, tak jak jsou zákazníci značky Mini zvyklí a každý si může vytvořit vlastní vůz. Na přání můžeme Cabrio vybavit buď manuální nebo automatickou klimatizací se speciálním režimem Cabrio, který se aktivuje okamžitě po stažení střechy. Dokáže změnit nastavení klimatizace tak, aby udržela přednastavenou teplotu i při rychlé jízdě. U obou klimatizací se kompresor dokáže automaticky odpojit v případě, že není jeho činnost potřeba. Nové Mini Cabrio může být na přání vybaveno počítadlem času jízdy se staženou střechou, které ukazuje čas jízdy bez střechy.
JL, 1.12.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















