Mercedes-Benz třídy E - bezpečnostní prvky (II)
Přes 50 let patří třída E a její předchůdci k průkopníkům v oblasti bezpečnosti, což platí také o nejnovější generaci. Prvků, které se v této třídě objevuji poprvé, je hned několik, a tak se na ně podíváme podrobněji.
Nová třída E je prvním automobilem na světě, jejíž světlomety se kontinuálně přizpůsobují změně provozních podmínek a reagují automaticky tak, aby řidiči poskytly v dané situaci nejlepší osvětlení vozovky a přitom neoslnily ostatní účastníky provozu.
Na přání dodávaná asistenční funkce adaptivního dálkového světla rozpozná prostřednictvím kamery na čelním skle vozidla jedoucí stejným směrem nebo v protisměru a upraví světlený kužel světlometů tak, aby před nimi končil. Tímto způsobem se může dosah tlumených světlometů prodloužit z dosavadních 65 na 300 m. Pokud je dráha volná, systém přeřadí s citlivým přechodem na dálková.
Nový systém je nabízen ve světelném paketu spolu s bi-xenonovými světlomety, inteligentním systémem osvětlení a LED provedením světla pro denní provoz.
Paket jízdního pruhu zahrnuje asistenční systém mrtvého úhlu a jako novinku asistenční funkci udržující vůz v jízdním pruhu, která zabraňuje nehodám vzniklým jeho opuštěním. Jakmile systém zjistí, že vůz vyjíždí neúmyslně z jízdního pruhu a hrozí nehoda, varuje řidiče krátkými, ale citelnými vibracemi ve volantu a nabádá k udržení původního směru.
Obrázky zachycené čelní kamerou při míjení dopravních značek s udanou maximální rychlostí využívá asistenční funkce rychlostního limitu. Řidič dostává přímo do zorného pole informaci, v jaké rychlostní zóně se pohybuje a může rychlost vozu sdělení příkazové značky přizpůsobit.
Poprvé se ve třídě E objevuje asistent pro noční vidění převzatý ze třídy S, který osvětluje jízdní dráhu do značné vzdálenosti neviditelným infračerveným světlem. Druhá generace tohoto systému – asistent pro noční vidění Plus – dostal speciální detekční funkci chodců. Pokud je chodec před automobilem systémem zachycen, na displeji přístrojové desky se objeví v optickém zvýraznění. Tím dochází k významnému navýšení varovného efektu.
Díky nové technologii získala nová třída E vytříbený cit pro zjišťování pozornosti řidiče a varuje ho před mikrospánkem. Nová detekce únavy Attention Asistent je vybavena vysoce citlivou senzorikou, sledující chování řidiče a aktuální jízdní situaci, takže může pro vyhodnocování získat až 70 různých parametrů. Tímto způsobem dovede zjistit, kdy pozornost řidiče polevuje. Stálým dohledem může být zachycen pozvolný přechod ze stavu bdělosti do únavy a řidič může být včas varován. Kromě rychlosti, podélného a příčného zrychlení vozu, mapuje např. zapojení směrovek, pedálů a dalších funkcí. K ucelenému obrazu chování vozu patří také třeba zjišťování vlivu bočního větru nebo nerovností na vozovce Značnou vypovídací hodnotu má sledování chování řidiče při řízení. Letité zkušenosti ukazují, že unavení řidiči dělají malé chyby v řízení, které často velice rychle a charakteristickým způsobem korigují.
Automatické plné brždění při akutním nebezpečí nehody
Osvědčené asistenční systémy s radarovou techniku, použité ve třídě S, jsou na přání k dispozici i pro třídu E. Dosah čidel radaru je nyní 200 místo dosavadních 150 m, nové čidlo sledující oblast středu při úhlu otevření 60º má prodlouženou účinnost až do vzdálenosti 60 m před vozem. Touto novou technologií lze dopravní situace před vozem mapovat ještě precizněji a dynamické změny, jako např.náhlé vybočení vpředu jedoucích vozů, lze zachytit lépe než dosud. I nadále jsou používána také obě radarová čidla s výrazně širokým úhlem otevření (80º), účinná do 30 metrů.
Radarová technika varuje řidiče nejen před hrozícím nebezpečím, ale dovede ho podpořit i při nouzovém brždění. Čidla jsou propojena s brzdovým asistentem PLUS, který v hrozícím nebezpečí automaticky vypočítá brzdný tlak a zabrání kolizi. Zároveň varuje řidiče. Při sešlápnutí brzdového pedálu je posilovač brzdné síly okamžitě k dispozici a umožňuje podle rychlosti a vzdálenosti regulované cílové brzdění.
Pokud nereaguje řidič na varování, dochází nejprve k automatickému dílčímu brždění. Jestliže i nadále nevykazuje žádnou iniciativu přichází na řadu druhý stupeň této funkce – plné brždění s maximálním brzdným výkonem.
Novinkou v oblasti bezpečnosti je aktivní kapota, jejíž zadní část se při nehodě pružinovým systémem nadzvedne během několika milisekund o 50 mm a zvětší prostor pro deformaci. Díky inteligentní mechanice může řidič kapotu po její aktivaci vlastní silou stlačit do původní polohy. Do sériové výbavy patří systém preventivní ochrany cestujících PRE-SAFE®, kdy bezpečnostní pásy a airbagy (celkem 7) mohou při nárazu pracovat s nejvyšší účinností.
Do sériové výbavy je zahrnut vyvinutý podvozek s adaptivním systémem tlumení. Automaticky se přizpůsobuje situaci, takže při normální jízdě potlačuje tlumící síly a komfort jízdy narůstá. Při dynamickém průjezdu zatáček nebo při rychlém vyhýbacím manévru, systém tlumící sílu zvyšuje na maximum a limuzínu stabilizuje. Kromě komfortně odladěného podvozku je možné zvolit variantu s dynamickou charakteristikou tlumení a sníženou karoserií. U modelů V6 je ve výbavě na přání vzduchové odpružení ( E 500/ E 500 4MATIC), kde je poprvé kombinován s plynulým elektronicky řízeným systémem tlumení.
JL, 4.2.2009
Na přání dodávaná asistenční funkce adaptivního dálkového světla rozpozná prostřednictvím kamery na čelním skle vozidla jedoucí stejným směrem nebo v protisměru a upraví světlený kužel světlometů tak, aby před nimi končil. Tímto způsobem se může dosah tlumených světlometů prodloužit z dosavadních 65 na 300 m. Pokud je dráha volná, systém přeřadí s citlivým přechodem na dálková.
Nový systém je nabízen ve světelném paketu spolu s bi-xenonovými světlomety, inteligentním systémem osvětlení a LED provedením světla pro denní provoz.
Paket jízdního pruhu zahrnuje asistenční systém mrtvého úhlu a jako novinku asistenční funkci udržující vůz v jízdním pruhu, která zabraňuje nehodám vzniklým jeho opuštěním. Jakmile systém zjistí, že vůz vyjíždí neúmyslně z jízdního pruhu a hrozí nehoda, varuje řidiče krátkými, ale citelnými vibracemi ve volantu a nabádá k udržení původního směru.
Obrázky zachycené čelní kamerou při míjení dopravních značek s udanou maximální rychlostí využívá asistenční funkce rychlostního limitu. Řidič dostává přímo do zorného pole informaci, v jaké rychlostní zóně se pohybuje a může rychlost vozu sdělení příkazové značky přizpůsobit.
Poprvé se ve třídě E objevuje asistent pro noční vidění převzatý ze třídy S, který osvětluje jízdní dráhu do značné vzdálenosti neviditelným infračerveným světlem. Druhá generace tohoto systému – asistent pro noční vidění Plus – dostal speciální detekční funkci chodců. Pokud je chodec před automobilem systémem zachycen, na displeji přístrojové desky se objeví v optickém zvýraznění. Tím dochází k významnému navýšení varovného efektu.
Díky nové technologii získala nová třída E vytříbený cit pro zjišťování pozornosti řidiče a varuje ho před mikrospánkem. Nová detekce únavy Attention Asistent je vybavena vysoce citlivou senzorikou, sledující chování řidiče a aktuální jízdní situaci, takže může pro vyhodnocování získat až 70 různých parametrů. Tímto způsobem dovede zjistit, kdy pozornost řidiče polevuje. Stálým dohledem může být zachycen pozvolný přechod ze stavu bdělosti do únavy a řidič může být včas varován. Kromě rychlosti, podélného a příčného zrychlení vozu, mapuje např. zapojení směrovek, pedálů a dalších funkcí. K ucelenému obrazu chování vozu patří také třeba zjišťování vlivu bočního větru nebo nerovností na vozovce Značnou vypovídací hodnotu má sledování chování řidiče při řízení. Letité zkušenosti ukazují, že unavení řidiči dělají malé chyby v řízení, které často velice rychle a charakteristickým způsobem korigují.
Automatické plné brždění při akutním nebezpečí nehody
Osvědčené asistenční systémy s radarovou techniku, použité ve třídě S, jsou na přání k dispozici i pro třídu E. Dosah čidel radaru je nyní 200 místo dosavadních 150 m, nové čidlo sledující oblast středu při úhlu otevření 60º má prodlouženou účinnost až do vzdálenosti 60 m před vozem. Touto novou technologií lze dopravní situace před vozem mapovat ještě precizněji a dynamické změny, jako např.náhlé vybočení vpředu jedoucích vozů, lze zachytit lépe než dosud. I nadále jsou používána také obě radarová čidla s výrazně širokým úhlem otevření (80º), účinná do 30 metrů.
Radarová technika varuje řidiče nejen před hrozícím nebezpečím, ale dovede ho podpořit i při nouzovém brždění. Čidla jsou propojena s brzdovým asistentem PLUS, který v hrozícím nebezpečí automaticky vypočítá brzdný tlak a zabrání kolizi. Zároveň varuje řidiče. Při sešlápnutí brzdového pedálu je posilovač brzdné síly okamžitě k dispozici a umožňuje podle rychlosti a vzdálenosti regulované cílové brzdění.
Pokud nereaguje řidič na varování, dochází nejprve k automatickému dílčímu brždění. Jestliže i nadále nevykazuje žádnou iniciativu přichází na řadu druhý stupeň této funkce – plné brždění s maximálním brzdným výkonem.
Novinkou v oblasti bezpečnosti je aktivní kapota, jejíž zadní část se při nehodě pružinovým systémem nadzvedne během několika milisekund o 50 mm a zvětší prostor pro deformaci. Díky inteligentní mechanice může řidič kapotu po její aktivaci vlastní silou stlačit do původní polohy. Do sériové výbavy patří systém preventivní ochrany cestujících PRE-SAFE®, kdy bezpečnostní pásy a airbagy (celkem 7) mohou při nárazu pracovat s nejvyšší účinností.
Do sériové výbavy je zahrnut vyvinutý podvozek s adaptivním systémem tlumení. Automaticky se přizpůsobuje situaci, takže při normální jízdě potlačuje tlumící síly a komfort jízdy narůstá. Při dynamickém průjezdu zatáček nebo při rychlém vyhýbacím manévru, systém tlumící sílu zvyšuje na maximum a limuzínu stabilizuje. Kromě komfortně odladěného podvozku je možné zvolit variantu s dynamickou charakteristikou tlumení a sníženou karoserií. U modelů V6 je ve výbavě na přání vzduchové odpružení ( E 500/ E 500 4MATIC), kde je poprvé kombinován s plynulým elektronicky řízeným systémem tlumení.
JL, 4.2.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout












