Mercedes Benz třídy B v nové generaci
Po třech letech dochází k modernizaci Mercedesu Benz třídy B, především v oblasti designu a techniky ve vztahu k životnímu prostředí, hospodárnosti a komfortu. Od premiéry v roce 2005 se prodalo na 325 tisíc těchto automobilů.
Pětidveřový vůz, spojující přednosti různých koncepcí, nabízí dynamický design sportovní limuzíny, vnější rozměry kompaktu, prostor kombi, variabilitu minivanu a bezpečnost charakteristickou pro Mercedes.
S novou čelní partií je vzhled nyní suverénnější než dosud, což obstarává hlavně maska chladiče se třemi lakovanými příčnými lamelami s chromovými prvky a v jejím středu integrovaná hvězda. Dominantní tvář určují nové nárazníky, jejichž design zvýrazňuje velký spodní vstup chladicího vzduchu a modifikovaná kapota.
Z boku upoutá směrem dozadu vzestupná hrana vedená od předních blatníků až k zadním světlům, zesilující klínovitou formu karoserie a tím esteticky dynamický charakter třídy B. Zadní sdružené svítilny v brilantní optice přivádějí pozornost na velké zadní víko s ergonomicky vylepšeným chromovaným držadlem. Také nárazník má jiný tvar a na horní straně vložku z černého plastu s hrubým povrchem.
Vydařená kompozice tvarů, barev a materiálů vytváří velkorysou prostorovou nabídku a s prosklenou plochu pohodovou atmosféru. K ní přispívá i vyšší poloha sedadla. Středovou konzoli lemují z obou stran ozdobné lišty, vyrobené z kartáčovaného hliníku v kouřově šedé barvě. Tyto náročně integrované ozdobné prvky se opakují také u řazení a v čalounění dveří.
Na výběr je šest motorů – dva vznětové s přímým vstřikem (80 kW/109 k a 103 kW/140 k) a s točivým momentem až 300 Nm a čtyři benzinové s výkonem až 142 kW/193 k a točivým momentem 280 Nm. U dieselů se spotřeba zredukovala u B 180 CDI a B 200 CDI podle pneumatik až o sedm procent na 5,2 až 5,4, popř. 5,4 až 5,6 l/100 km. Mercedes B 180 CDI tak na plnou nádrž (54 l) ujede přes tisíc kilometrů.
U benzinových motorů se průměrná spotřeba pohybuje mezi 6,6 a 8,1 l/100 km. Ještě hospodárnější jsou modely Blue Efficiency B150 a B 170 vybavené od podzimu 2008 funkcí ECO Start-Stop. Motor se automaticky vypne, když řidič při nízké rychlosti přesune řadicí páku do neutrálu a zároveň brzdí. Pokud jsou předpoklady pro vypnutí motoru splněny, potom se informace zobrazí na displeji kombinovaného přístroje. Po sešlápnutí spojkového pedálu nebo povolení brzdy motor během zlomku sekundy opět naskočí.
Mercedes využívá jednotku startér-generátor propojenou řemenovým převodem s klikovým hřídelem. Motor startuje rychleji a tišeji než v případě obvyklého startéru. Za jízdy dodává startér-generátor elektrickou energii do palubní sítě.
Další novinka je skryta za zkratkou NGT – Natural Gas Technology označující modelovou variantu poháněnou zemním plynem či benzinem, tzv. bivalentní pohon. Model 170 NGT Blue Efficiency jezdí se stejným výkonem 85 kW/116 k jak na zemní plyn, tak na benzin. Vůz má kromě benzinové nádrže ještě pět přídavných zásobníků plynu jejichž objem pojme 16 kg plynu, jenž vystačí pro ujetí více než 300 km. Při spotřebě 7,3 l a 4,3 kg CNG/100 km je akční radius přes 1000 km.
Čtyřválcový motor má na spodní straně sacího potrubí namontovány přídavné vstřikovací trysky, v blízkosti motoru se nachází tlakový regulátor s elektromechanicky ovládaným vypínacím ventilem, který řídí dodávku plynu a drží konstantní tlak v systému. Zabudováním zásobníku plynu v zádi vozu a pod prostorem pro nohy spolujezdce, se zmenšil objem zavazadelníku o 128 na 422 litrů.
Bohatou bezpečnostní výbavu (mj. čelní airbagy, boční airbagy Head/Thorax) doplňuje ještě nouzové osvětlení vnitřního prostoru, které se automaticky zapíná po nehodě. Se sériovými systémy jako ABS, brzdovým asistentem a ESP má řidič k dispozici techniku, aby se vypořádal s kritickými situacemi. Ale inženýři chtějí větší bezpečnost zajistit také ostatním. Zabránit nehodám způsobených najetím na brzdicí automobil mají blikající brzdná světla. Při testech se zjistilo, že se reakce řidiče zkracuje o 0,2 s při použití blikajících varovných světel. Brzdná dráha se zkrátí při výchozí rychlosti 80 km/h o 4,40 m, při rychlosti 100 km/h dokonce o 5,50 m. Brzdová světla začnou automaticky blikat při nouzovém brzdění z rychlosti nad 50 km/h. Zastavení z rychlosti nad 70 km/h začnou blikat i varovná světla.
Elektronický systém stability je rozšířen o automatickou pomoc při rozjezdu v kopci. A parkování mezi automobily není tak stresující. Nový aktivní parkovací asistent vyhledá v podélném směru při pomalé jízdy vhodnou mezeru a při couvání do ní tento manévr sám zařídí. Pod 35 km/h mapují boční ultrazvukové senzory oblasti na pravé a levé straně vozu tím, že měří délku a hloubku parkovací mezery. Řidič je displejem informován při nalezení vhodné mezery. Jakmile zařadí zpátečku a přidá plyn, aktivní parkovací asistent převezme řízení a vůz na parkovací místo automaticky navede. Řidič musí jen přidávat plyn a brzdit. Ultrazvukové senzory Parktronic informují o vzdálenostech automobilů. Pro parkovací manévr musí mýt mezera o 1,3 metru delší než je délka třídy B. Součástí systému je deset senzorů v předním a zadním nárazníku a elektronická řídicí jednotka, která signály čidel zpracovává a vypočítává nejlepší stopu pro zajetí do mezery. Tyto informace dostává elektromechanický posilovač řízení, jehož elektromotor sám zařídí nutné pohyby volantu.
Ceny třídy B začínají na 542 000 Kč (B 150) a končí na 705 000 Kč (B200 Turbo a B 200 CDI).
Vznětové motory + NGT
Benzinové motory
Pozn. Objem - ccm, výkon - kW/k, toč.moment - Nm/min, rychlost - km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), Kombin.spotřeba - l/100 km
JL, 4.9.2008
S novou čelní partií je vzhled nyní suverénnější než dosud, což obstarává hlavně maska chladiče se třemi lakovanými příčnými lamelami s chromovými prvky a v jejím středu integrovaná hvězda. Dominantní tvář určují nové nárazníky, jejichž design zvýrazňuje velký spodní vstup chladicího vzduchu a modifikovaná kapota.
Z boku upoutá směrem dozadu vzestupná hrana vedená od předních blatníků až k zadním světlům, zesilující klínovitou formu karoserie a tím esteticky dynamický charakter třídy B. Zadní sdružené svítilny v brilantní optice přivádějí pozornost na velké zadní víko s ergonomicky vylepšeným chromovaným držadlem. Také nárazník má jiný tvar a na horní straně vložku z černého plastu s hrubým povrchem.
Vydařená kompozice tvarů, barev a materiálů vytváří velkorysou prostorovou nabídku a s prosklenou plochu pohodovou atmosféru. K ní přispívá i vyšší poloha sedadla. Středovou konzoli lemují z obou stran ozdobné lišty, vyrobené z kartáčovaného hliníku v kouřově šedé barvě. Tyto náročně integrované ozdobné prvky se opakují také u řazení a v čalounění dveří.
Na výběr je šest motorů – dva vznětové s přímým vstřikem (80 kW/109 k a 103 kW/140 k) a s točivým momentem až 300 Nm a čtyři benzinové s výkonem až 142 kW/193 k a točivým momentem 280 Nm. U dieselů se spotřeba zredukovala u B 180 CDI a B 200 CDI podle pneumatik až o sedm procent na 5,2 až 5,4, popř. 5,4 až 5,6 l/100 km. Mercedes B 180 CDI tak na plnou nádrž (54 l) ujede přes tisíc kilometrů.
U benzinových motorů se průměrná spotřeba pohybuje mezi 6,6 a 8,1 l/100 km. Ještě hospodárnější jsou modely Blue Efficiency B150 a B 170 vybavené od podzimu 2008 funkcí ECO Start-Stop. Motor se automaticky vypne, když řidič při nízké rychlosti přesune řadicí páku do neutrálu a zároveň brzdí. Pokud jsou předpoklady pro vypnutí motoru splněny, potom se informace zobrazí na displeji kombinovaného přístroje. Po sešlápnutí spojkového pedálu nebo povolení brzdy motor během zlomku sekundy opět naskočí.
Mercedes využívá jednotku startér-generátor propojenou řemenovým převodem s klikovým hřídelem. Motor startuje rychleji a tišeji než v případě obvyklého startéru. Za jízdy dodává startér-generátor elektrickou energii do palubní sítě.
Další novinka je skryta za zkratkou NGT – Natural Gas Technology označující modelovou variantu poháněnou zemním plynem či benzinem, tzv. bivalentní pohon. Model 170 NGT Blue Efficiency jezdí se stejným výkonem 85 kW/116 k jak na zemní plyn, tak na benzin. Vůz má kromě benzinové nádrže ještě pět přídavných zásobníků plynu jejichž objem pojme 16 kg plynu, jenž vystačí pro ujetí více než 300 km. Při spotřebě 7,3 l a 4,3 kg CNG/100 km je akční radius přes 1000 km.
Čtyřválcový motor má na spodní straně sacího potrubí namontovány přídavné vstřikovací trysky, v blízkosti motoru se nachází tlakový regulátor s elektromechanicky ovládaným vypínacím ventilem, který řídí dodávku plynu a drží konstantní tlak v systému. Zabudováním zásobníku plynu v zádi vozu a pod prostorem pro nohy spolujezdce, se zmenšil objem zavazadelníku o 128 na 422 litrů.
Bohatou bezpečnostní výbavu (mj. čelní airbagy, boční airbagy Head/Thorax) doplňuje ještě nouzové osvětlení vnitřního prostoru, které se automaticky zapíná po nehodě. Se sériovými systémy jako ABS, brzdovým asistentem a ESP má řidič k dispozici techniku, aby se vypořádal s kritickými situacemi. Ale inženýři chtějí větší bezpečnost zajistit také ostatním. Zabránit nehodám způsobených najetím na brzdicí automobil mají blikající brzdná světla. Při testech se zjistilo, že se reakce řidiče zkracuje o 0,2 s při použití blikajících varovných světel. Brzdná dráha se zkrátí při výchozí rychlosti 80 km/h o 4,40 m, při rychlosti 100 km/h dokonce o 5,50 m. Brzdová světla začnou automaticky blikat při nouzovém brzdění z rychlosti nad 50 km/h. Zastavení z rychlosti nad 70 km/h začnou blikat i varovná světla.
Elektronický systém stability je rozšířen o automatickou pomoc při rozjezdu v kopci. A parkování mezi automobily není tak stresující. Nový aktivní parkovací asistent vyhledá v podélném směru při pomalé jízdy vhodnou mezeru a při couvání do ní tento manévr sám zařídí. Pod 35 km/h mapují boční ultrazvukové senzory oblasti na pravé a levé straně vozu tím, že měří délku a hloubku parkovací mezery. Řidič je displejem informován při nalezení vhodné mezery. Jakmile zařadí zpátečku a přidá plyn, aktivní parkovací asistent převezme řízení a vůz na parkovací místo automaticky navede. Řidič musí jen přidávat plyn a brzdit. Ultrazvukové senzory Parktronic informují o vzdálenostech automobilů. Pro parkovací manévr musí mýt mezera o 1,3 metru delší než je délka třídy B. Součástí systému je deset senzorů v předním a zadním nárazníku a elektronická řídicí jednotka, která signály čidel zpracovává a vypočítává nejlepší stopu pro zajetí do mezery. Tyto informace dostává elektromechanický posilovač řízení, jehož elektromotor sám zařídí nutné pohyby volantu.
Ceny třídy B začínají na 542 000 Kč (B 150) a končí na 705 000 Kč (B200 Turbo a B 200 CDI).
Vznětové motory + NGT
Typ | B180 CDI | B120 CDI | B170 NGT |
Objem | 1991 | 1991 | 2034 |
Výkon | 80/109 | 103/140 | 85/116 |
Toč.moment | 250/1600-2600 | 300/1600-3000 | 165/3500-4000 |
Rychlost | 183 | 200 | 184 |
Zrychlení | 11,3 | 9,6 | 12,4 |
Spotřeba | 5,2-5,4 | 5,4-5,6 | 7,5 m³ |
Benzinové motory
Typ | B150 | B170 | B200 | B200 T |
Objem | 1498 | 1699 | 2034 | 2034 |
Výkon | 70/95 | 85/116 | 100/135 | 142/193 |
Toč.moment | 140/3500-4000 | 155/3500-4000 | 185/3500-4000 | 280/1800-4850 |
Rychlost | 174 | 184 | 196 | 225 |
Zrychlení | 13,2 | 11,3 | 10,1 | 7,6 |
Spotřeba | 6,6-6,8 | 6,8-7,1 | 7,2-7,5 | 7,9-8,1 |
Pozn. Objem - ccm, výkon - kW/k, toč.moment - Nm/min, rychlost - km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), Kombin.spotřeba - l/100 km
JL, 4.9.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout