Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Impreza
Alcar 3D Konfigurátor kol

Mercedes Benz s pick-upem

Nový Mercedes-Benz třídy X přináší do sériové výroby téměř beze změny progresivní design studie Concept X-CLASS, navíc přidává jedinečnou mnohostrannost, a proto poslouží jako robustní terénní pick-up i městský lifestylový či rodinný automobil.

Třída X posouvá hranice klasické kategorie pick-upů. Oceňované silné stránky středně velkého pick-upu doplňuje o typické vlastnosti vozů Mercedes-Benz, ať se jedná o jízdní dynamiku, komfort, design, bezpečnost, síťové propojení nebo individualizaci. Na výběr jsou tři varianty výbavy, motory se čtyřmi a šesti válci, pohon zadních kol a připojitelný nebo trvalý pohon všech kol, šestistupňová mechanická nebo sedmistupňová samočinná převodovka. Nabídku doplňuje šest různých možností čalounění sedadel včetně dvou variant kůže, tři ozdobná obložení přístrojové desky a rozmanitý sortiment příslušenství

Uvedení na evropské trhy bude zahájeno v listopadu 2017. Začátkem roku 2018 budou následovat Jižní Afrika, Austrálie a Nový Zéland, začátkem roku 2019 Argentina a Brazílie.

Konstrukci podvozku tvoří žebřinový rám, tuhá zadní náprava s víceprvkovým zavěšením, nezávislé zavěšení předních kol a vinuté pružiny na obou nápravách. Na tomto základě přichází třída X s nezaměnitelným designem ve třech modelových variantách pro různé životní styly a pracovní úkoly:


• Základní varianta třída X PURE je ideální pro provozní podmínky, při nichž je vyžadována robustnost a funkčnost. Splňuje veškeré požadavky na pracovní automobil. Zároveň nabízí svým komfortem a designem nejlepší předpoklady pro pracovní schůzky i pro soukromé aktivity.


• Třída X PROGRESSIVE oslovuje zákazníky, kteří požadují robustní pick-up s vytříbenějším stylem a širší nabídkou komfortních funkcí – jako vizitku vlastní společnosti a zároveň jako komfortní i reprezentativní soukromé vozidlo.


• Třída X POWER je vrcholnou výbavovou linií, která se obrací na zákazníky, pro které jsou nejdůležitější vzhled, výkony a komfort. Třída je lifestylovým vozidlem do města i pro sportovní a volnočasové aktivity mimo zpevněné cesty. Svým designem a vysokou úrovní výbavy odráží nezávislý a individualistický životní styl.


Třída X poskytuje užitečnou hmotnost až 1,1 tuny. To postačuje např. pro přepravu 17 plných padesátilitrových pivních sudů na ložné ploše. S nejvyšší přípustnou hmotností přívěsu až 3,5 t lze za vozidlo připojit přívěs se třemi koňmi, nebo osmimetrovou jachtou.


Díky dlouhému rozvoru 3150 mm, krátkému, nenápadnému převisu vpředu, dozadu posunuté kabině a dlouhému převisu vzadu má třída X protažené těleso karoserie. Dynamický dojem je umocněn tvarovým řešením bočních oken s dynamickým záhybem spodní linie. Velmi rozšířené podběhy kol, suverénní příď a puristicky uspořádaná záď vůz vizuálně rozšiřují.
Do nárazníku je integrován schůdek, který umožňuje komfortní přístup na ložnou plochu při nakládání a vykládání. Není-li standardní úhel otevření zadní stěny ložné plochy 90 stupňů postačující, může být vůz objednán bez nárazníku. Pak je možné zadní stěnu otevřít o 180 stupňů.


Šířka ložné plochy umožňuje naložit europaletu i napříč mezi podběhy kol. Jako jediný pick-up střední velikostidisponuje standardním osvětlením ložné plochy. Ve třetí brzdové svítilně se nalézají diody LED, které osvětlují celou ložnou plochu. Osvětlení se ovládá spínačem na středové konzole. Světlo se automaticky vypne při zapnutí zapalování. Součástí základní výbavy ložné plochy je rovněž jedna 12V zásuvka pro přídavná zařízení, jako jsou například kompresory.


Mezi kruhovými přístroji je umístěn 5,4“ barevný multimediální displej. Tlačítky na tříramenném multifunkčním volantu lze ovládat nastavení na barevném displeji, aniž by řidič musel pouštět volant. Volant s dvanácti tlačítky je výškově nastavitelný. Ve spojení s multimediálními systémy Audio 20 CD a COMAND Online disponuje třída X kromě centrální ovládací jednotky také multifunkčním touchpadem, známým ze všech modelových řad osobních vozů s hvězdou. Touchpad je umístěn v ergonomicky optimalizované poloze na středové konzole a lze jej ovládat stejně jako chytrý telefon gesty nebo zadáváním písmen a znaků.


Elektricky nastavitelná komfortní sedadla


Středem pozornosti vývoje sedadel byl komfort. Velmi kvalitní materiály a konstrukce sedadel s optimálním bočním vedením, vysoká poloha sedadel a ergonomicky tvarované pěnové polštáře umožňují komfortní sezení – i při jízdě na delší vzdálenosti. Komfortní sedadla jsou nastavitelná v podélném směru, výškově i sklonem opěradla a nabízejí mimořádnou přehlednost, vynikající ergonomii a funkčnost. Třída X POWER standardně disponuje elektricky nastavitelnými sedadly a bederní opěrkou nastavitelnou elektricky ve dvou směrech. Třímístná lavice vzadu má komfortní výšku sedáku a zesílené boční polštáře pro optimální oporu těla osob, sedících na krajních sedadlech. Tato sedadla jsou navíc standardně vybavena úchyty pro montáž dětské sedačky i-Size/ISOFIX.


Čtyřválce a šestiválce


Třída X nabídne v době uvedení na trh temperamentní jízdní výkony díky dvěma výkonným a hospodárným čtyřválcovým motorům. Turbodiesel s přímým vstřikováním common rail, vysokým točivým momentem a zdvihovým objemem 2,3 litru je k dispozici ve dvou výkonových stupních. Ve verzi X 220 d poskytuje s jednoduchým přeplňováním nejvyšší výkon 120 kW/163 k a ve verzi X 250 d s dvěma turbodmychadly 140 kW/190 k. Obě vznětové verze se dodávají jak s pohonem zadních kol, tak i s připojitelným pohonem všech kol a v provedení


Verze X 200 se zážehovým motorem o výkonu 122 kW/165 k je vzhledem k velmi individuálním požadavkům zákazníků, například v Dubaji a Maroku, k dispozici pouze ve verzi s levostranným řízením a pohonem zadních kol. Všechny motory se vyznačují klidným během bez vibrací, nejlepší výkonovou charakteristikou a nízkými hodnotami spotřeby paliva. Přenos hnací síly zajišťuje šestistupňová mechanická převodovka. Pro verze X 250 d a X 250 d 4MATIC o výkonu 140 kW/190 k je na přání nabízena také sedmistupňová samočinná převodovka


V polovině roku 2018 bude následovat vznětový motor V6, který se svým mimořádně vysokým točivým momentem zaručuje ještě vyšší agilitu na silnici i v terénu. Tato jednotka poskytuje nejvyšší výkon 190 kW/258 k a maximální točivý moment 550 N.m. X 350 d tak zaujímá vrcholné postavení v segmentu. Vrcholná verze třídy X bude standardně vybavena trvalým pohonem všech kol 4MATIC, sedmistupňovou samočinnou převodovkou 7G-TRONIC PLUS s páčkami na volantu pro manuální řazení a funkcí ECO Start-Stop. Navíc je k dispozici systém DYNAMIC SELECT. V segmentu pick-upů dosud ještě vzácný volič jízdních režimů umožňuje velmi individuální potěšení z jízdy od komfortního až po sportovním nastavení vozidla. Řidič má na výběr pět jízdních režimů: Comfort, ECO, Sport, Manual a Offroad.


Třída X je prvním pick-upem, který nabízí kromě skvělé průchodnosti terénem také vynikající provozní vlastnosti na silnici. Široký rozchod kol, dlouhý rozvor a komfortní nastavení pružin i tlumičů zpřístupňují na silnici nový svět potěšení z jízdy a jízdní dynamiky – bez kompromisů v terénu. Mimořádné v tomto segmentu je použití vinutých pružin vpředu i vzadu, které přispívají k harmonickému komfortu odpružení. Komfortní podvozek byl koncipován tak, aby na silnici poskytoval vysokou úroveň jízdní dynamiky i jízdního komfortu a zároveň ve spojení s pohonem všech kol 4MATIC nabízel nejlepší průchodnost terénem. Komfortní podvozek s náročnou konstrukcí, který je tvořen přední nápravou s dvojicemi příčných ramen a zadní tuhou nápravou s víceprvkovým zavěšením, umožňuje velké překřížení náprav a ideální vlastnosti pro přepravu těžkého nákladu. Tato kombinace rovněž zajišťuje komfortní odpružení a bezpečné jízdní vlastnosti, při jakémkoli zatížení v rámci přípustných limitů.


Třída X má s hodnotami 1632 milimetrů vpředu a 1625 milimetrů vzadu širší rozchod kol než většina konkurentů. To je nejlepší předpoklad pro optimální jízdní stabilitu a dosažení vyšší rychlosti při průjezdu zatáčkou. Také rozvor 3150 milimetrů je v porovnání s mnoha jinými středně velkými pick-upy delší. Mercedes-Benz standardně sází na velkoryse dimenzované kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na obou nápravách. Na přední nápravě nalézají uplatnění kotouče s průměrem 320 mm, na zadní nápravě 308 mm.

Komfortní podvozek se dodává na všech evropských trzích standardně. Jeho světlá výška je 202 milimetrů. Na přání je k dispozici podvozek ještě o 20 milimetrů vyšší.
Připojitelný pohon všech kol 4MATIC, který je k dispozici pro vznětové verze X 220 d 4MATIC a X 250 d 4MATIC, si poradí s jakýmkoli terénem. Pohon předních kol lze v závislosti na terénu připojit nebo odpojit elektricky. Od poloviny roku 2018 bude Mercedes-Benz nabízet svůj pick-up také s trvalým pohonem všech kol, nabízený výhradně ve spojení s šestiválcem.


Všechny verze s pohonem všech kol jsou standardně vybaveny asistentem pro sjíždění strmých svahů DSR (Downhill Speed Regulation).
Vynikající terénní vlastnosti


Brodivost 600 mm
Světlá výška Přední náprava 202 mm
Zadní náprava 221 mm u podvozku se zvýšenou světlou výškou
Nájezdové úhly vpředu/vzadu 28,8°/23,8°
30,1°/25,9° u podvozku se zvýšenou světlou výškou
Maximální boční náklon 49,8°
49° u podvozku se zvýšenou světlou výškou
Přechodový úhel 20,4°
22° u podvozku se zvýšenou světlou


Pick-up disponuje ve svém segmentu výjimečně rozsáhlou komfortní a bezpečnostní výbavou. Základem je mimořádně stabilní karoserie s tuhým skeletem prostoru pro cestující. V oblasti pasivní bezpečnosti kromě toho patří k základní výbavě sedm airbagů a systém pro upevnění dvou dětských sedaček i-Size.


V oblasti aktivní bezpečnosti jsou připraveny tři asistenční systémy: aktivní brzdový asistent, asistent pro jízdu v jízdním pruhu, asistent pro rozpoznávání dopravních značek, systém pro stabilizaci přívěsu, systém pro sledování tlaku v pneumatikách, systém nouzového volání, tempomat a světlomety LED, z nichž každý je osazen šesti diodami LED. Světlomety LED se mohou pochlubit největším světelným výkonem v tomto segmentu. Na přání se kromě zadní kamery dodává také prostorový kamerový systém s rozsahem snímání 360°. Třída X s touto rozsáhlou výbavou dokonale splňuje i velmi náročné požadavky na moderní rodinný a lifestylový automobil.


Pick-up s hvězdou bude vyráběn v rámci spolupráce s aliancí Renault-Nissan. Výroba pro evropské, australské a jihoafrické trhy bude zahájena v roce 2017 ve španělském výrobním závodě společnosti Nissan v Barceloně. Třída X pro latinskoamerické trhy bude sjíždět od roku 2019 z montážní linky závodu Renault v argentinské Cordobě.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2017 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar