Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes Benz Sprinter s novými diesely

Modernizace Sprinteru se zaměřila především na nové poháněcí ústrojí – čtyřválcové vznětové motory OM 651 a přepracovaný vidlicový šestiválec OM 642. Cílem bylo dosáhnout co nejlepších ekologických parametrů podle emisní normy Euro 5.

Čtyřválcový vznětový motor OM 651 s delším zdvihem (99 mm) než vrtání (83 mm) poskytuje objem 2143 cm3 a kompresní poměr se snížil ze 17,5:1 na 16,2:1. Základem je tuhý blok válců z šedé litiny, čtyři ventily na válec jsou ovládány prostřednictvím dvou vačkových hřídelů působících na zdvihátka s kladkou a hydraulickým vymezováním vůle. Pohon vačkových hřídelů zajišťuje ozubené soukolí a krátký dvojitý řetěz. Používá vstřikování Common Rail s tlakem zvýšeným na 180 MPa. Elektromagneticky ovládané vstřikovače čtvrté generace se vyznačují lepší regulovatelností a sedmiotvorové vstřikovací trysky rozprašují palivo jemně do válce až ve čtyřech dávkách.
Základní provedení s výkonem 70 kW (95 k) má jedno turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, zatímco výkonnější verze spoléhají na variantu postupného přeplňování dvěma turbodmychadly. Malé vysokotlaké turbodmychadlo pracuje v nízkých otáčkách a od středních otáček se postupně připojuje velké nízkotlaké turbodmychadlo.
Nové čtyřválce CDI jsou první poháněcí jednotky pro lehké užitkové vozy s dvojicí protiběžných vyvažovacích hřídelů. Ty jsou uloženy pod klikovým hřídelem a poháněny čelním soukolím. Dalším prvkem, který snižuje úroveň hlučnosti a vibrací, je speciální dvouhmotový setrvačník.


Pro Mercedes-Benz Sprinter jsou k dispozici čtyřválce OM 651 ve třech výkonových variantách:

Typ210 CDI/310/CDI/510 CDI:
Výkon 70 kW (95 k) při 3800/min
Toč.moment 250 N.m při 1400-2500/min


Typ213 CDI/313 CDI/413 CDI/513 CDI:
Výkon95 kW (129 k) při 3800/min
Toč. moment305 N.m při 1200-2400/min


Typ216 CDI/316 CDI/416 CDI/516 CDI:
Výkon120 kW (163 k) při 3800/min
Toč. moment360 N.m při 1400-2400/min



Vidlicový šestiválec OM 642 prošel rozsáhlou modernizací, aby splňoval emisní normu Euro 5. Kromě toho se podařilo zvýšit výkon a točivý moment. Lepších parametrů bylo dosaženo mj. zvýšením maximálního vstřikovacího tlaku systému common rail na 180 MPa.

Typ219 CDI/319 CDI/419 CDI/519 CDI
Výkon140 kW (190 k) při 3800/min
Toč.moment440 N.m při 1400-2400/min



Motory jsou spojeny s novými šestistupňovými mechanickými převodovkami ECO Gear, které přispívají k nižší spotřebě a vyšší dynamice jízdy. Jejich výjimečnou vlastností je velké rozpětí převodů mezi krátkou „jedničkou“ a dlouhou „šestkou“. Jednotlivé převody byly zvoleny pro typické provozní situace lehkých užitkových vozidel, jako je rozjezd do kopce s přívěsem, rozjezd na povrchu s malou přilnavostí nebo dlouhá jízda po dálnici.
Nová převodovka existuje v provedeních ECO Gear 360 pro čtyřválce (včetně zážehových verzí a motorů na zemní plyn) a ECO Gear 480 se širšími ozubenými koly a vyztuženými stěnami hliníkové skříně pro šestiválcové vznětové a zážehové motory.
Široké rozpětí převodů ve spojení s vysokým točivým momentem umožňuje klidný styl jízdy s nižší úrovní otáček, aniž by utrpěla dynamika. Čtyřválcové modely mají v závislosti na výkonové variantě kombinovanou spotřebu o 0,5 až 1,0 l/100 km nižší, u motoru V6 CDI činí úspora dokonce až 1,5 l/100 km.


Nové bezpečnostní prvky
Vozidla vybavená z výroby závěsným zařízením nebo přípravou pro jeho montáž mají stabilizační systém ESP doplněný o funkci stabilizace přívěsu. Další novinkou jsou adaptivní brzdová světla, která se při nouzovém brzdění rozblikají. Vyhřívání elektricky nastavitelných zpětných zrcátek bylo rozšířeno na širokoúhlé. U vozidel se samočinnou převodovkou je příjemným doplňkem asistent rozjezdu do kopce.


PL, 15.5.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar