Mercedes-Benz SLS AMG - vzpomínka na minulost
Automobilové okouzlení a hightech nejvyšší úrovně, tak můžeme charakterizovat Mercedes-Benz SLS AMG, supersportovní vůz lehké konstrukce a s vyklápěcími křídlovými dveřmi. Na autosalonu IAA budil velkou pozornost.
Stylově čistým designem ukazuje SLS AMG nový přístup k moderní stavbě sportovního vozu. Dva metry dlouhá kapota, plochá, dozadu posunutá kabina a krátká záď s vysouvacím křídlem jsou aspekty hovořící pro dynamiku, obdobně jako dlouhý rozvor náprav, široký rozchod kol a velikost kol. Krátké převisy určují jeho proporce stejně tak jako koncepce supersportovního vozu s dozadu až za přední nápravu posunutým a nízko uloženým motorem a dvouspojkovou převodovkou v uspořádání transaxle. Stylistickou lahůdkou jsou křídlové, vzhůru otevírané dveře, vytvářející reminiscenci na MB 300 SL, ale také charakteristická maska chladiče s velkou hvězdou a příčnými profily křídel jsou vzpomínkou na legendu.
Podobnost se stavbou letadel dává, kromě hvězdy, jejíž tubus v profilu připomíná vstup vzduchu do proudového motoru, prodloužená kapota. Podobný tvar mají prvky zdobící mřížku otvorů na konci kapoty. Dynamiku zprostředkovává dopředu nakloněný B-sloupek s elegantním zakřivením směrem k zadnímu sklu.
Z boční stěny vystupující výřezy pro kola vyplňují výrazná kola z lehké slitiny s průměrem 19“ (vpředu) a 20“ (vzadu). Tři různé varianty umožňují pohled na dimenzované vysokovýkonné kompozitové brzdy.
Ploché, svažující se zadní víko opticky vůz rozšiřuje obdobně jako výrazné boční partie a horizontálně uspořádaná světla LED. V dolní partii uprostřed je LED svítilna integrující mlhovku a zpětný reflektor ve stylu formule1. Spoiler, zapuštěný do zadního víka, vyjíždí automaticky po dosažení rychlosti 120 km/h.
Kdo vyklopí křídlové dveře a zasedne do sportovního sedadla, zažije interiér mimořádného provedení. Výrazným stylistickým prvkem je přístrojová deska ve formě profilu křídla. Markantní galvanizované koncovky ventilace tvarem připomínají motory proudového letadla. Také kombinovaný přístroj s ukazatelem řazení rychlostí a dvojicí bíle podsvícených kruhových přístrojů se prezentuje v kovové barvě „Silver Shadow“.
Rovněž střední konzole v kovovém provedení a s matovou úpravou připomíná svým uspořádáním kokpit letadla. V ní je mj. integrována jednotka AMG Drive Unit, která dovoluje řidiči jeho ryze osobní nastavení. Ovládání sedmistupňové sportovní převodovky AMG Speedshift přebírá páka voliče E-SELECT. Veškeré ovládací prvky jsou v kvalitě čistého kovu s lesklým povrchem „Silver Shadow“.
Přestože sportovní vůz má typický hluboký posez s výškou 369 mm nad vozovkou, křídlové dveře vyklápěné ve velkém úhlu dovolují pohodlné nastupování. Při jejich konstrukci byl kladen důraz na největší možný úhel otevření (70º).
Opěradla sportovních sedadel z hořčíku využívají tzv. dvouzónové sedáky. Jejich vytvarované bočnice z tvrdé pěny vytvářejí optimální boční vedení, zatímco vnitřní zóny sedáků a opěradel jsou uzpůsobeny pro komfortní jízdu na dlouhé vzdálenosti. Optimálně lze seřídit podporu polohy páteře, pohyblivé bočnice v opěradle zlepšují držení těla v rychlých zatáčkách. Do sériové výbavy dále patří třístupňové vyhřívání sedadel.
Novými cestami jde SLS také u karoserie. Poprvé prezentuje Mercedes-Benz a AMG automobil, u kterého jsou podvozek a karoserie vyrobeny z hliníku. Oproti tradiční oceli se snižuje hmotnost na 1620 kg.
Inteligentní, hmotnostně optimalizovaný, prostorový rám tvoří ze 45 % hliníkové profily, z 31 % hliníkové plechy, z 20 % hliníkové odlitky a ze 4 % ocel. Pro zvýšení bezpečnosti je u střešních A-sloupků použita ultra vysokopevnostní, tepelně tvářená ocel. Hmotnost konstrukce obnáší 241 kg – vztaženo na výkon 521 k – jedná se o absolutní špičkovou hodnotu v segmentu supersportovních vozů.
Pozoruhodností lehké stavby jsou příčné výztuhy integrované do struktury v místech přední a zadní nápravy. Profily propojují podélné nosníky tam, kde při dynamické jízdě působí největší síly. Předností je bezkonkurenční příčná tuhost a vyhnutí se použití sekundárního vyztužení nebo konzolí, které hmotnost konstrukce navyšují.
Rozsáhlá bezpečnostní výbava zahrnuje tříbodové bezpečnostní pásy, jejich napínače a omezovače síly a až osm airbagů: adaptivní čelní airbagy, kolenní airbag pro řidiče i spolujezdce, dva boční airbagy integrované do sedadel a dva okenní airbagy ve dveřích.
Srdcem je upravený 6,3 litrový V8-motor AMG o výkonu 420 kW/571 k při 6800/min. Ve spojení s nízkou hmotností vozu dojdeme k výkonové hmotnosti 2,84 kg/k. Točivého momentu 650 Nm dosahuje osmiválec s atmosférickým plněním při 4750/min. Předběžné hodnoty se týkají zrychlení na 100 km/h – 3,8 s a rychlosti elektronikou omezenou 317 km/h. Pro navýšení výkonu bylo třeba vyvinout nové sání, přepracovat ventilový rozvod včetně vačkových hřídelů, z hlediska proudění optimalizovat ocelová sběrná potrubí a odstranit odpory v celém výfukovém systému. Tato opatření vedla ke zvýšenému plnění válců, což se projevuje v nárůstu výkonu o 9 %. Přechodem na mazání se suchou klikovou skříní bylo umožněno uložit motor ve voze o něco níž. To se samozřejmě projevilo na snížení těžiště vozu zvládající vyšší příčné zrychlení což zvětšuje prostor pro dynamiku jízdy.Vůz spotřebuje 13,2 l/100 km v kombinovaném provozu,
Vysoký točivý moment je přenášen prostřednictvím lehkého hnacího karbonového hřídele k zadní nápravě – obdobně jako u závodního vozu třídy C DTM. Převodovka má svoje místo na zadní nápravě (princip transaxle) a s blokem motoru je pevně propojená torzní rourou, v níž otáčkami motoru rotuje karbonový hřídel. Přenos točivého momentu zprostředkovává sportovní dvouspojková sedmistupňová převodovka AMG Speedshift DCT. Řidič disponuje čtyřmi jízdními programy od komfortního až po extrémně sportovní: „C“ (Controlled Efficiency), „S“ (Sport), „S+“ (Sport plus), nebo „M“ (Manuell). K dispozici je funkce Race Start. V jízdních programech Sport, Sport plus a Manuell se aktivuje automatická funkce meziplynu. Optimální trakci zajišťuje mechanická závěra diferenciálu integrovaná do kompaktní skříně převodovky.
Zvolené řešení uložení motoru za přední nápravou spolu s principem transaxle přináší ideální rozdělení hmotnosti v poměru 47/53 na přední a zadní nápravu. Přední i zadní kola jsou vedena dvojitými příčnými rameny ve tvaru trojúhelníku, což je technika používaná mj ve F1. U takto konstruované nápravy jsou od sebe odděleny funkce vedení kola a odpružení, jednotka zajišťující odpružení a tlumení je opřená o spodní příčné rameno. Kola jsou u této koncepce nápravy s mimořádnou tuhostí vedena přesně s téměř eliminovaným elastickým pohybem.
Dlouhý rozvor náprav 2680 mm přináší stabilní jízdu v přímém směru a menší změny v přesunu zatížení kol, takže pohyb karoserie při zrychlování a brždění je tlumený. Široký rozchod kol (1682 mm vpředu, 1653 mm vzadu) potlačuje změnu zatížení kol v zatáčce, takže pneumatiky mají větší záběr.
V sériové výbavě je třístupňová funkce ESP®, ovládaná tlačítkem pro nastavení jedné ze tří možností: ESP ON, ESP SPORT a ESP OFF. I v modu ESP OFF jsou při pohybu brzdového pedálu opět všechny funkce ESP® k dispozici.
Nejkratší brzdnou dráhu při enormní zátěži slibuje výkonný systém AMG s brzdovými kotouči na předních kolech z kompozitního materiálu. Vysoký brzdný účinek a nižší neodpružené hmoty zaručuje nový systém na přání vybavený keramickými brzdovými kotouči v ještě větší dimenzi. Keramické kotouče s vyšší tvrdostí mají ještě dále zvýšenou tepelnou bezpečnost a jejich hmotnost je o 40 % nižší než u klasických materiálů. K hmotnostní optimalizaci přispěla technologie „Flow Forming“ spočívající v kombinaci odlévání a dodatečného válcování. U předních kol se jedná o rozměr 9,5 x 19“, u kol zadních pak o rozměr 11,0 x 20“, přičemž jejich speciální obutí tvoří pneumatiky 265/35 R19 (vpředu), resp. 295/30 R20 (vzadu).
Nová interpretace legendárního vozu s vyklápěcími křídlovými dveřmi bude mít svojí prodejní premiéru na jaře 2010.
JL, 5.10.2009
Podobnost se stavbou letadel dává, kromě hvězdy, jejíž tubus v profilu připomíná vstup vzduchu do proudového motoru, prodloužená kapota. Podobný tvar mají prvky zdobící mřížku otvorů na konci kapoty. Dynamiku zprostředkovává dopředu nakloněný B-sloupek s elegantním zakřivením směrem k zadnímu sklu.
Z boční stěny vystupující výřezy pro kola vyplňují výrazná kola z lehké slitiny s průměrem 19“ (vpředu) a 20“ (vzadu). Tři různé varianty umožňují pohled na dimenzované vysokovýkonné kompozitové brzdy.
Ploché, svažující se zadní víko opticky vůz rozšiřuje obdobně jako výrazné boční partie a horizontálně uspořádaná světla LED. V dolní partii uprostřed je LED svítilna integrující mlhovku a zpětný reflektor ve stylu formule1. Spoiler, zapuštěný do zadního víka, vyjíždí automaticky po dosažení rychlosti 120 km/h.
Kdo vyklopí křídlové dveře a zasedne do sportovního sedadla, zažije interiér mimořádného provedení. Výrazným stylistickým prvkem je přístrojová deska ve formě profilu křídla. Markantní galvanizované koncovky ventilace tvarem připomínají motory proudového letadla. Také kombinovaný přístroj s ukazatelem řazení rychlostí a dvojicí bíle podsvícených kruhových přístrojů se prezentuje v kovové barvě „Silver Shadow“.
Rovněž střední konzole v kovovém provedení a s matovou úpravou připomíná svým uspořádáním kokpit letadla. V ní je mj. integrována jednotka AMG Drive Unit, která dovoluje řidiči jeho ryze osobní nastavení. Ovládání sedmistupňové sportovní převodovky AMG Speedshift přebírá páka voliče E-SELECT. Veškeré ovládací prvky jsou v kvalitě čistého kovu s lesklým povrchem „Silver Shadow“.
Přestože sportovní vůz má typický hluboký posez s výškou 369 mm nad vozovkou, křídlové dveře vyklápěné ve velkém úhlu dovolují pohodlné nastupování. Při jejich konstrukci byl kladen důraz na největší možný úhel otevření (70º).
Opěradla sportovních sedadel z hořčíku využívají tzv. dvouzónové sedáky. Jejich vytvarované bočnice z tvrdé pěny vytvářejí optimální boční vedení, zatímco vnitřní zóny sedáků a opěradel jsou uzpůsobeny pro komfortní jízdu na dlouhé vzdálenosti. Optimálně lze seřídit podporu polohy páteře, pohyblivé bočnice v opěradle zlepšují držení těla v rychlých zatáčkách. Do sériové výbavy dále patří třístupňové vyhřívání sedadel.
Novými cestami jde SLS také u karoserie. Poprvé prezentuje Mercedes-Benz a AMG automobil, u kterého jsou podvozek a karoserie vyrobeny z hliníku. Oproti tradiční oceli se snižuje hmotnost na 1620 kg.
Inteligentní, hmotnostně optimalizovaný, prostorový rám tvoří ze 45 % hliníkové profily, z 31 % hliníkové plechy, z 20 % hliníkové odlitky a ze 4 % ocel. Pro zvýšení bezpečnosti je u střešních A-sloupků použita ultra vysokopevnostní, tepelně tvářená ocel. Hmotnost konstrukce obnáší 241 kg – vztaženo na výkon 521 k – jedná se o absolutní špičkovou hodnotu v segmentu supersportovních vozů.
Pozoruhodností lehké stavby jsou příčné výztuhy integrované do struktury v místech přední a zadní nápravy. Profily propojují podélné nosníky tam, kde při dynamické jízdě působí největší síly. Předností je bezkonkurenční příčná tuhost a vyhnutí se použití sekundárního vyztužení nebo konzolí, které hmotnost konstrukce navyšují.
Rozsáhlá bezpečnostní výbava zahrnuje tříbodové bezpečnostní pásy, jejich napínače a omezovače síly a až osm airbagů: adaptivní čelní airbagy, kolenní airbag pro řidiče i spolujezdce, dva boční airbagy integrované do sedadel a dva okenní airbagy ve dveřích.
Srdcem je upravený 6,3 litrový V8-motor AMG o výkonu 420 kW/571 k při 6800/min. Ve spojení s nízkou hmotností vozu dojdeme k výkonové hmotnosti 2,84 kg/k. Točivého momentu 650 Nm dosahuje osmiválec s atmosférickým plněním při 4750/min. Předběžné hodnoty se týkají zrychlení na 100 km/h – 3,8 s a rychlosti elektronikou omezenou 317 km/h. Pro navýšení výkonu bylo třeba vyvinout nové sání, přepracovat ventilový rozvod včetně vačkových hřídelů, z hlediska proudění optimalizovat ocelová sběrná potrubí a odstranit odpory v celém výfukovém systému. Tato opatření vedla ke zvýšenému plnění válců, což se projevuje v nárůstu výkonu o 9 %. Přechodem na mazání se suchou klikovou skříní bylo umožněno uložit motor ve voze o něco níž. To se samozřejmě projevilo na snížení těžiště vozu zvládající vyšší příčné zrychlení což zvětšuje prostor pro dynamiku jízdy.Vůz spotřebuje 13,2 l/100 km v kombinovaném provozu,
Vysoký točivý moment je přenášen prostřednictvím lehkého hnacího karbonového hřídele k zadní nápravě – obdobně jako u závodního vozu třídy C DTM. Převodovka má svoje místo na zadní nápravě (princip transaxle) a s blokem motoru je pevně propojená torzní rourou, v níž otáčkami motoru rotuje karbonový hřídel. Přenos točivého momentu zprostředkovává sportovní dvouspojková sedmistupňová převodovka AMG Speedshift DCT. Řidič disponuje čtyřmi jízdními programy od komfortního až po extrémně sportovní: „C“ (Controlled Efficiency), „S“ (Sport), „S+“ (Sport plus), nebo „M“ (Manuell). K dispozici je funkce Race Start. V jízdních programech Sport, Sport plus a Manuell se aktivuje automatická funkce meziplynu. Optimální trakci zajišťuje mechanická závěra diferenciálu integrovaná do kompaktní skříně převodovky.
Zvolené řešení uložení motoru za přední nápravou spolu s principem transaxle přináší ideální rozdělení hmotnosti v poměru 47/53 na přední a zadní nápravu. Přední i zadní kola jsou vedena dvojitými příčnými rameny ve tvaru trojúhelníku, což je technika používaná mj ve F1. U takto konstruované nápravy jsou od sebe odděleny funkce vedení kola a odpružení, jednotka zajišťující odpružení a tlumení je opřená o spodní příčné rameno. Kola jsou u této koncepce nápravy s mimořádnou tuhostí vedena přesně s téměř eliminovaným elastickým pohybem.
Dlouhý rozvor náprav 2680 mm přináší stabilní jízdu v přímém směru a menší změny v přesunu zatížení kol, takže pohyb karoserie při zrychlování a brždění je tlumený. Široký rozchod kol (1682 mm vpředu, 1653 mm vzadu) potlačuje změnu zatížení kol v zatáčce, takže pneumatiky mají větší záběr.
V sériové výbavě je třístupňová funkce ESP®, ovládaná tlačítkem pro nastavení jedné ze tří možností: ESP ON, ESP SPORT a ESP OFF. I v modu ESP OFF jsou při pohybu brzdového pedálu opět všechny funkce ESP® k dispozici.
Nejkratší brzdnou dráhu při enormní zátěži slibuje výkonný systém AMG s brzdovými kotouči na předních kolech z kompozitního materiálu. Vysoký brzdný účinek a nižší neodpružené hmoty zaručuje nový systém na přání vybavený keramickými brzdovými kotouči v ještě větší dimenzi. Keramické kotouče s vyšší tvrdostí mají ještě dále zvýšenou tepelnou bezpečnost a jejich hmotnost je o 40 % nižší než u klasických materiálů. K hmotnostní optimalizaci přispěla technologie „Flow Forming“ spočívající v kombinaci odlévání a dodatečného válcování. U předních kol se jedná o rozměr 9,5 x 19“, u kol zadních pak o rozměr 11,0 x 20“, přičemž jejich speciální obutí tvoří pneumatiky 265/35 R19 (vpředu), resp. 295/30 R20 (vzadu).
Nová interpretace legendárního vozu s vyklápěcími křídlovými dveřmi bude mít svojí prodejní premiéru na jaře 2010.
JL, 5.10.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














