Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes Benz SLS AMG E-CELL - elektrické kupé

Prostřednictvím prototypu SLS AMG E-CELL umožňuje Mercedes-AMG nahlédnout do projektu zaměřeného na výkonný supersportovní vůz s nulovými emisemi. Atraktivní kupé s křídlovými dveřmi, lakované fluoreskujícím odstínem „AMG lumilectric magno“, naznačuje možnost případné malosériové výroby.

Pokrokové poháněcí ústrojí technického prototypu překonává očekávání. Zdrojem mohutné hnací síly jsou čtyři synchronní elektromotory s nejvyšším celkovým výkonem 392 kW a točivým momentem 880 N.m. Čtyři kompaktní elektromotory dosahují maximálních otáček 12 000/min jsou umístěny v blízkosti kol, čímž se výrazně snižuje velikost neodpružených hmot v porovnání s motory uloženými v nábojích kol. Hnací sílu přenáší vždy jedna převodovka na každé nápravě.
Kupé s křídlovými dveřmi zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,0 s, a dosahuje tak téměř stejně vysoké úrovně jako SLS AMG s motorem AMG V8 6,3 litru o výkonu 420 kW (571 k), které zrychlí z klidu „na sto“ za 3,8 s.
Řidiče nadchnou okamžité reakce na pohyby pedálu plynu a lineární průběh výkonu. Na rozdíl od spalovacího motoru vytváří elektromotor točivý moment bez prodlevy a jeho maximum je k dispozici od nulových otáček. Čtyři motory, čtyři kola představuje inteligentní a trvalý pohon všech kol.
Kupé je vybaveno kapalinou chlazeným lithium-iontovým vysokonapěťovým akumulátorem s modulární konstrukcí, který pojme 48 kWh elektrické energie a disponuje kapacitou 40 A.h. Maximální výkon akumulátoru složeného z 324 lithium-ion-polymerových článků činí 480 kW, což je nejvyšší hodnota v automobilovém odvětví. Technickým předpokladem pro tuto pozoruhodnou výkonnost je také inteligentní paralelní zapojení jednotlivých akumulátorových modulů, které navíc maximalizuje také bezpečnost, spolehlivost a životnost akumulátoru. Za jízdy je 400V akumulátor dobíjen prostřednictvím cílené rekuperace kinetické energie při brzdění.

Výkonné elektronické řízení přeměňuje stejnosměrný proud z vysokonapěťového akumulátoru na střídavý nezbytný pro napájení synchronních elektromotorů. Dva nízkoteplotní chladicí okruhy udržují u čtyř elektromotorů a výkonové elektroniky vyrovnanou provozní teplotu. Samostatný nízkoteplotní okruh je zodpovědný za chlazení lithium-iontového vysokonapěťového akumulátoru. Při nízkých vnějších teplotách je akumulátor rychle uveden na provozní teplotu pomocí elektrických topných elementů, z čehož profituje celková životnost akumulátoru. Při extrémně vysokých vnějších teplotách může být chladicí okruh akumulátoru navíc ochlazován klimatizací.


Elektrický pohon byl zohledněn ve fázi návrhu koncepce. Jeho uspořádání nabízí optimální předpoklady pro integraci výkonného poháněcího ústrojí s nulovými emisemi. Čtyři elektromotory a dvě převodovky mohou být umístěny co nejblíže ke kolům a co nejníže u vozovky. To platí pro vysokonapěťový akumulátor s modulární konstrukcí, který je rozdělen na tři části, uložené před dělicí stěnou mezi přídí a interiérem, ve středovém tunelu a za sedadly. Výhodou je nízké těžiště a vyvážené rozložení hmotnosti. Uložení komponentů poháněcího ústrojí nevyžaduje žádné změny v lehké konstrukci hliníkového prostorového rámu kupé.
Přidaný pohon předních kol si vyžádal novou konstrukci přední nápravy. Na rozdíl od sériového modelu SLS AMG V8, vybaveného lichoběžníkovou nápravou, zde musely svisle umístěné pružicí vzpěry udělat místo pro hnací hřídele. Vůz používá koncepci přední nápravy známou z mnoha závodních vozů, tedy s prostorově uspořádanými rameny, od kterých je pohyb kol přenášen na horizontálně uložené pružiny a tlumiče soustavou vahadel a vzpěr typu pushrod.
Prototyp zpomaluje pomocí brzdové soustavy AMG s kotouči z keramického kompozitu na všech kolech. Silnou stránkou jsou nejkratší možné brzdné dráhy, precizní modulace brzdného účinku a maximální odolnost vůči vadnutí i při extrémních podmínkách. Třecí plochy velkoryse dimenzovaných kotoučů – vpředu 402 x 39 mm, vzadu 360 x 32 mm – jsou vyrobeny z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny a spojeny s hliníkovými středy.
V porovnání s konvenčními kotouči z šedé litiny jsou keramické brzdové kotouče celkově o 40 % lehčí. Protiblokovací systém a ESP® jsou přizpůsobeny specifickým požadavkům trvalého pohonu všech kol.
Fascinující design byl nepatrně, ale účinně modifikován. Vpředu jsou nápadné světlomety LED pro všechny osvětlovací funkce s integrovanými světlomety pro denní svícení. V novém vzhledu se prezentuje širší maska chladiče, opatřená příčnými lamelami místo kosočtvercové mřížky. V zájmu aerodynamiky byly pozměněny otvory pro odvod vzduchu na kapotě motoru a na bocích karoserie.
Spodní část předního nárazníku je protažena dopředu, aby zajistila optimalizované proudění vzduchu pod podlahou vozidla. Výsledkem jsou nižší hodnoty aerodynamického odporu vzduchu a vztlaku. Tento efekt zesiluje pohyblivý přední spoiler, který se souběžně s automaticky výsuvným zadním přítlačným křídlem sníží od 120 km/h o sedm centimetrů dolů a zvýší rychlost proudění vzduchu pod vozidlem. V oblasti zadní nápravy vstupuje vzduch do zadního difuzoru, který může být díky nepřítomnosti výfukové soustavy strmější. Na nových desetipaprskových kolech AMG z lehké slitiny s hladkými plochami jsou pneumatiky s rozměrem 265/35 R 19 (vpředu) a 295/30 R 20 (vzadu).

Interiér s přístroji pro elektrický pohon
Proměna benzinového pohonu na elektrický si u supersportovního vozu vyžádala úpravy interiéru. V novém designu se prezentuje sdružený přístroj AMG, který informuje o rychlosti jízdy, stavu nabití akumulátoru a pravděpodobném dojezdu. Do středové konzoly je integrován velký dotykový displej s úhlopříčkou 25 cm, na němž mohou řidič a spolujezdec pohodlně ovládat veškeré funkce audiosystému, klimatizace a navigace, nebo sledovat informace o toku hnací síly čtyř elektromotorů.
V jednotce AMG Drive Unit nakloněné k řidiči se nalézá tlačítko pro spuštění motoru, ovládací prvky funkcí ESP®, paměťové funkce AMG a výsuvné spoilery na přídi a zádi. Pomocí tří tlačítek může řidič měnit jízdní režimy P, R a D jednoduchým dotykem
Vnitřní výbavě dominuje vysoce kvalitní čalounění kůží Nappa v černobílé kombinaci, která pokrývá nejen sportovní sedadla, sportovní volant obšitý kombinací kůže a Alcantary a vnitřní výplně dveří, ale také široký a daleko dozadu zasahující středový tunel mezi sedadly.


JL. 20.10.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar