Mercedes Benz SLK - výkonnější a úspornější
Kompaktní modely roadsteru SLK jsou od své premiéry v roce 1996 symbolem dynamiky, která ke značce Mercedes-Benz neodmyslitelně patří. Dnes jezdí na silnicích již druhá generace dvoumístného vozu, který má navázat na úspěšnou historii Třídy SLK.
V letech 1996 až 2004 bylo prodáno celkem asi 310 000 kusů roadsteru první modelové generace. Druhou generaci Třídy SLK zakoupilo do konce roku 2007 zhruba 185 000 zájemců.
Nová generace SLK přichází s novými sportovními aspekty, které sportovní vůz s avantgardní pevnou skládací střechou (Variodach), přeměňující během několika sekund roadster v kupé, dělají ještě agresivnější.
Designéři zvýraznili především jeho sportovní vzhled. Středem pozornosti se stal nový čelní nárazník s pozměněným rozdělením vstupů chladícího vzduchu a zvýrazněný tvar šípu v přední části vozu. Také na zadní partii došlo k některým změnám. Záď s naznačeným difuzorem v její spodní části dává roadsteru při pohledu zezadu ještě dynamičtější vzhled, který podtrhují i trapezové koncovky výfuku a podle předlohy AMG zatmavená světla. Vnější zpětná zrcátka jsou doplněna blikači v technice LED a mají větší účinnou plochu.
V interiéru byly některé detaily pozměněny a pečlivým výběrem materiálů zhodnoceny. Pozornost byla věnována optimalizaci interiéru, který je více orientován na potřeby řidiče. Středem zájmu se stal nový tříramenný sportovní volant s multifunkčními ovladači a sdružený přístroj s nezvyklým orámováním.
Nová je červená barva „Gullwing“ pro kožené čalounění, která připomíná interiér legendárního modelu 300 SL s křídlovými dveřmi. Další kožená výbava v provedení „přírodní“ béžová výborně ladí s dřevěným obložením z kořene světlého ořechu či černého očkového jasanu.
Vůbec poprvé nasazuje Mercedes-Benz ve Třídě SLK novou audio- a telematickou generaci NTG 2.5, která se vyznačuje příznivější ovladatelností a dalšími účelnými funkcemi. V sériové výbavě má každé rádio zařízení pro hands-free s využitím Bluetooth a nový Media-Interface v loketní opěrce, s jehož pomocí jsou mobilní audiopřístroje jako iPod plně integrovány a lze je ovládat z plochy ovladače audiosystému. Jako zvláštní výbava nabízený soundsystem harman kardon® Logic7® umožňuje cestujícím výborný akustický zážitek jak při zavřené tak i při otevřené střeše Variodach.
K sportovnímu vnímání Třídy SLK značnou měrou přispívají tři zdokonalené motory, které se vyznačují menší spotřebou a nižším obsahem CO2 . Čtyřválec SLK 200 Kompressor a šestiválec SLK 350 disponují nyní vyšším výkonem a točivým momentem. Pouze v SLK 55 AMG pohání zadní kola dalšími zásahy nedotčený osmiválec. Zvláštní pozornost byla věnována V6 s vysokootáčkovou koncepcí, který je poprvé využit právě ve Třídě SLK nové generace.
Zvláštní pozornost byla věnována agregátu V6 s vysokootáčkovou koncepcí, který je poprvé využit právě ve Třídě SLK. Podstatnými zásahy do mechaniky motoru se podařilo z objemu 3498 cm³ získat výkon 224 kW/305 k při 6500/min, což je o 24 kW (33 k) více než u předchůdce. Točivý moment dosahuje hodnoty 360 Nm při 4900/min. K zásahům na motoru patří vyšší stlačení palivové směsi, nové sací potrubí a rozsáhlá modifikace ventilového rozvodu.
I přes vysoký výkon a mimořádné jízdní schopnosti došlo u SLK 350 ke snížení spotřeby paliva. Se šestistupňovou manuální převodovkou vyžaduje v kombinovaném režimu 9,5 l/100 km, ve spojení se 7G-TRONIC se spokojí s 9,2 l/100 km.
Do nabídky druhé generace patří i nadále tři další varianty hnacích agregátů: Čtyřválcový motor přeplňovaný kompresorem má výkon 135 kW/184 k a točivý moment 250 Nm. Jeho spotřeba klesla o jeden litr na 7,7 l/100 km.
Také u SLK 280 došlo k jeho vylepšení z hlediska spotřeby, která činí dnes 9,3 /100 km (u automatu 9,1 l/100 km).
V modelu SLK AMG je využit známý vidlicový osmiválec 5.5 s výkonem 265 kW/360 k a točivým momentem 510 Nm.
Tyto tři modely jsou propojeny se šestistupňovou manuální převodovkou. Model SLK 55 AMG si ponechává i nadále sedmistupňovou automatickou převodovku 7G-TRONIC Sport. Pro SLK 200 lze získat také pětistupňový automat a pro šestiválce SLK 280 a SLK 350 převodovku 7G-TRONIC nebo alternativně 7G-TRONIC Sport s řadícími páčkami na volantu.
Nový systém přímého řízení s proměnlivým posilovacím účinkem, který je k dispozici za příplatek (standardně pro SLK 55 AMG), zvyšuje kvality sportovního podvozku. Kombinuje hbitost a ovladatelnost při jízdě na okresních silnicích s komfortem řízení při parkování a zaručuje jisté řízení při vysokých rychlostech jízdy. Systém pracuje na mechanickém základě, což znamená, že odpadá potřeba komplikovaných ovladačů a systému senzorů. Jeho srdcem je nová ozubená tyč se speciálním ozubením, která zaručuje změnu převodového poměru řízení v závislosti na úhlu natočení kol. Pro zajištění výborné směrové stability a současně vysokého stupně jistoty při vysokých rychlostech je poměr nepřímý, je-li volant ve středové poloze nebo blízko ní. Při úhlu natočení kol o 5 stupňů se poměr začíná rapidně zvyšovat a řízení působí příměji. U nového přímého řízení se tak zmenšuje počet otáček volantu mezi jeho koncovými polohami asi o 25 %. To znamená, že pro změnu směru jízdy v městském provozu stačí relativně menší vychýlení volantu. Rychle projížděné ostré zatáčky lze na běžné silnici zvládnout relativně malým pohybem volantu téměř intuitivně bezpečně, přesně a přitom jízdou, která přináší bezesporu požitek.
Model SLK 55 AMG je po technické stránce téměř nezměněný, úpravy se týkají pouze jeho vzhledu. Na čele roadsteru se u některých detailů objevila černá barva, tmavé jsou i světlomety a boky karoserie mají výstupy chladícího vzduchu.
Roadster Třídy SLK, jako průkopník nových technologií, dávno získal image moderního kultovního automobilu. Také po rozsáhlých úpravách zůstaly jeho kvality zachovány. Patří k nim skládací pevná střecha Variodach, umožňující během 22 sekund přeměnit roadster v kupé, ale také rozsáhlá sériová výbava s bočními airbagy typu Head/Torax, adaptivními čelní airbagy nebo dvoustupňovým omezovačem síly v bezpečnostních pásech. Na přání si může zákazník objednat vytápění prostoru v okolí hlavy (AIRSCARF), které ve studených ročních období umožňuje vychutnat zážitek z jízdy v otevřeném voze.
JL, 10.1.2008
Nová generace SLK přichází s novými sportovními aspekty, které sportovní vůz s avantgardní pevnou skládací střechou (Variodach), přeměňující během několika sekund roadster v kupé, dělají ještě agresivnější.
Designéři zvýraznili především jeho sportovní vzhled. Středem pozornosti se stal nový čelní nárazník s pozměněným rozdělením vstupů chladícího vzduchu a zvýrazněný tvar šípu v přední části vozu. Také na zadní partii došlo k některým změnám. Záď s naznačeným difuzorem v její spodní části dává roadsteru při pohledu zezadu ještě dynamičtější vzhled, který podtrhují i trapezové koncovky výfuku a podle předlohy AMG zatmavená světla. Vnější zpětná zrcátka jsou doplněna blikači v technice LED a mají větší účinnou plochu.
V interiéru byly některé detaily pozměněny a pečlivým výběrem materiálů zhodnoceny. Pozornost byla věnována optimalizaci interiéru, který je více orientován na potřeby řidiče. Středem zájmu se stal nový tříramenný sportovní volant s multifunkčními ovladači a sdružený přístroj s nezvyklým orámováním.
Nová je červená barva „Gullwing“ pro kožené čalounění, která připomíná interiér legendárního modelu 300 SL s křídlovými dveřmi. Další kožená výbava v provedení „přírodní“ béžová výborně ladí s dřevěným obložením z kořene světlého ořechu či černého očkového jasanu.
Vůbec poprvé nasazuje Mercedes-Benz ve Třídě SLK novou audio- a telematickou generaci NTG 2.5, která se vyznačuje příznivější ovladatelností a dalšími účelnými funkcemi. V sériové výbavě má každé rádio zařízení pro hands-free s využitím Bluetooth a nový Media-Interface v loketní opěrce, s jehož pomocí jsou mobilní audiopřístroje jako iPod plně integrovány a lze je ovládat z plochy ovladače audiosystému. Jako zvláštní výbava nabízený soundsystem harman kardon® Logic7® umožňuje cestujícím výborný akustický zážitek jak při zavřené tak i při otevřené střeše Variodach.
K sportovnímu vnímání Třídy SLK značnou měrou přispívají tři zdokonalené motory, které se vyznačují menší spotřebou a nižším obsahem CO2 . Čtyřválec SLK 200 Kompressor a šestiválec SLK 350 disponují nyní vyšším výkonem a točivým momentem. Pouze v SLK 55 AMG pohání zadní kola dalšími zásahy nedotčený osmiválec. Zvláštní pozornost byla věnována V6 s vysokootáčkovou koncepcí, který je poprvé využit právě ve Třídě SLK nové generace.
Zvláštní pozornost byla věnována agregátu V6 s vysokootáčkovou koncepcí, který je poprvé využit právě ve Třídě SLK. Podstatnými zásahy do mechaniky motoru se podařilo z objemu 3498 cm³ získat výkon 224 kW/305 k při 6500/min, což je o 24 kW (33 k) více než u předchůdce. Točivý moment dosahuje hodnoty 360 Nm při 4900/min. K zásahům na motoru patří vyšší stlačení palivové směsi, nové sací potrubí a rozsáhlá modifikace ventilového rozvodu.
I přes vysoký výkon a mimořádné jízdní schopnosti došlo u SLK 350 ke snížení spotřeby paliva. Se šestistupňovou manuální převodovkou vyžaduje v kombinovaném režimu 9,5 l/100 km, ve spojení se 7G-TRONIC se spokojí s 9,2 l/100 km.
Do nabídky druhé generace patří i nadále tři další varianty hnacích agregátů: Čtyřválcový motor přeplňovaný kompresorem má výkon 135 kW/184 k a točivý moment 250 Nm. Jeho spotřeba klesla o jeden litr na 7,7 l/100 km.
Také u SLK 280 došlo k jeho vylepšení z hlediska spotřeby, která činí dnes 9,3 /100 km (u automatu 9,1 l/100 km).
V modelu SLK AMG je využit známý vidlicový osmiválec 5.5 s výkonem 265 kW/360 k a točivým momentem 510 Nm.
Tyto tři modely jsou propojeny se šestistupňovou manuální převodovkou. Model SLK 55 AMG si ponechává i nadále sedmistupňovou automatickou převodovku 7G-TRONIC Sport. Pro SLK 200 lze získat také pětistupňový automat a pro šestiválce SLK 280 a SLK 350 převodovku 7G-TRONIC nebo alternativně 7G-TRONIC Sport s řadícími páčkami na volantu.
Nový systém přímého řízení s proměnlivým posilovacím účinkem, který je k dispozici za příplatek (standardně pro SLK 55 AMG), zvyšuje kvality sportovního podvozku. Kombinuje hbitost a ovladatelnost při jízdě na okresních silnicích s komfortem řízení při parkování a zaručuje jisté řízení při vysokých rychlostech jízdy. Systém pracuje na mechanickém základě, což znamená, že odpadá potřeba komplikovaných ovladačů a systému senzorů. Jeho srdcem je nová ozubená tyč se speciálním ozubením, která zaručuje změnu převodového poměru řízení v závislosti na úhlu natočení kol. Pro zajištění výborné směrové stability a současně vysokého stupně jistoty při vysokých rychlostech je poměr nepřímý, je-li volant ve středové poloze nebo blízko ní. Při úhlu natočení kol o 5 stupňů se poměr začíná rapidně zvyšovat a řízení působí příměji. U nového přímého řízení se tak zmenšuje počet otáček volantu mezi jeho koncovými polohami asi o 25 %. To znamená, že pro změnu směru jízdy v městském provozu stačí relativně menší vychýlení volantu. Rychle projížděné ostré zatáčky lze na běžné silnici zvládnout relativně malým pohybem volantu téměř intuitivně bezpečně, přesně a přitom jízdou, která přináší bezesporu požitek.
Model SLK 55 AMG je po technické stránce téměř nezměněný, úpravy se týkají pouze jeho vzhledu. Na čele roadsteru se u některých detailů objevila černá barva, tmavé jsou i světlomety a boky karoserie mají výstupy chladícího vzduchu.
Roadster Třídy SLK, jako průkopník nových technologií, dávno získal image moderního kultovního automobilu. Také po rozsáhlých úpravách zůstaly jeho kvality zachovány. Patří k nim skládací pevná střecha Variodach, umožňující během 22 sekund přeměnit roadster v kupé, ale také rozsáhlá sériová výbava s bočními airbagy typu Head/Torax, adaptivními čelní airbagy nebo dvoustupňovým omezovačem síly v bezpečnostních pásech. Na přání si může zákazník objednat vytápění prostoru v okolí hlavy (AIRSCARF), které ve studených ročních období umožňuje vychutnat zážitek z jízdy v otevřeném voze.
JL, 10.1.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout