Mercedes Benz SL - sportovní jako nikdy předtím
S novou generací Třídy SL pokračuje Mercedes-Benz v dlouhé tradici legendárního sportovního vozu. Ve své třídě nejúspěšnější prémiový roadster na světě se představuje v novém designu výrazně sportovně a suverénně.
Nová generace Třídy SL završuje historii sportovních vozů Mercedesu, která započala v roce 1954 modelem 300 SL s křídlovými dveřmi. O tři roky později následoval první SL-Roadster. Dodnes vyrobila stuttgartská automobilka přes 630 000 sportovních vozů této třídy.
Při koncepci a vytváření nové generace si dal Mercedes-Benz za cíl, vyzdvihnout sportovní znaky ještě více než dosud. To se projevuje v novém designu přední partie, které vévodí široká maska chladiče, která spolu se šípovitým tvarem symbolizuje spojení se sportem, snahu být první.
Horizontálně vedené lamely dávají masce chladiče opticky širší rozměr, čímž zvýrazňují sportovní vzhled. Designéři tak vytvořili most směrem k historii vozu SL a čelní partii ztvárnili ve stylu dřívějšího roadsteru této modelové řady.
Důkazem jsou rovněž oba výstupky na kapotě nebo žebrovité výstupy vzduchu v předních blatnících, které patří k nezaměnitelným identifikačním znakům modelu 300 SL z roku 1954, jenž nyní v moderní interpretaci převzal i nový SL.
Typické prvky designu z padesátileté tradice roadsteru jsou v souladu s aktuálním tvarovým vyjadřováním stuttgartské značky. Kromě markantního zeštíhlení čelní partie k němu patří především světlomety zasahující hluboko do blatníků, které tak pomáhají navodit pocit mimořádné šířky této části vozu.
Také záď nové generace modelů SL vykazuje svůj sportovní charakter ještě zřetelněji než dosud, hlavně zásluhou nového nárazníku, který svojí difuzorovou optikou vzbuzuje asociace směrem ke sportu. Společně s novými, trapézově formovanými koncovkami výfuku, zvýrazňuje tento designérský prvek šířku karoserie.
Odjakživa nabízí tento sportovní vůz působivý jízdní zážitek, který nevyžaduje žádné kompromisy – ani v otázkách dynamiky a už vůbec ne v oblasti bezpečnosti a komfortu. Příkladem může být nové přímé řízení dodávané na přání, zařazené do skupiny jednoduché až geniální techniky.
Nové řešení vychází ze sériového parametrického řízení. To poskytuje stejně jako dříve regulaci posilovače řízení v závislosti na rychlosti. Nový je variabilní převod na ozubené tyči řízení, přizpůsobený vychýlení kol. Již od natočení volantu o pět stupňů narůstá, takže řidič při projíždění zatáček nemusí volant tolik vychylovat jako při konstantním převodovém poměru. Vůz reaguje „příměji“ a nechá se sportovněji ovládat.
Se čtyřprvkovou přední a prostorovou zadní nápravou má SL i nadále nejkvalitnější podvozkovou techniku. Mistrovským kouskem je aktivní podvozek Active Body Control (ABC), který je u SL 500 a SL 600 v sériové výbavě. Kompenzuje pohyby vozu v podélném i příčném směru, a také pohyby karoserie ve směru vertikálním tím, že se odladění podvozku automaticky přizpůsobuje aktuální jízdní situaci. To znamená: na jedné straně vysoká agilita a na straně druhé stabilní jízda při zachování komfortu. Pro novou generaci Třídy SL se také zpřesnilo odladění tlumičů odpružení systému ABC, takže propojení sportovní jízdy, bezpečnosti a komfortu získalo novou kvalitu.
Široké pneumatiky formátu 255/45 R 17 a 17“ kola z lehké slitiny patří u modelů SL 280 a SL 350 do série. Roadster SL 500 s motorem V8 dostal 18“ kola a pneumatiky 255/40 R 18. Exkluzivní charakter modelu SL 600 poháněného dvanáctiválcovým motorem zvýrazňují 18“ kola v designu s deseti zdvojenými loukotěmi a pneumatiky 225/40 R 18 (vpředu) a 285/35 R 18 (vzadu).
Pohonné jednotky
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, zrychlení 0-100 km/h (s). rychlost – km/h, prům.spotřeba – l/100 km
Sportovní vozy Mercedes jsou průkopníky příkladných opatření v oblasti aktivní a pasivní bezpečnosti otevřených automobilů: V 60. letech byl model SL prvním sportovním vozem s bezpečnostní karoserií, navrženou Bélou Barényim, v 70. letech vzbudil SL pozornost mj. tříbodovým automatickým bezpečnostním pásem, v 80. letech následovaly ABS a airbag, na začátku 90. let slavily světovou premiéru automatický vysouvací ochranný oblouk za sedadly a stabilní integrální sedadlo. Od roku 2001 doplnily obsáhlou bezpečnostní výbavu adaptivní čelní airbagy a boční airbagy typu Head/Torax.
Nová generace v této tradici pokračuje. Do středu zájmu dostalo vylepšení bezpečnosti jízdy v noci a za mlhy. Proto dostal vůz do sériového vybavení silné bi-xenonové světlomety. Na přání lze dodat funkci Intelligent Light System, která disponuje pěti různými světelnými funkcemi. Jsou odladěny na typické jízdní a povětrnostní situace: světlo pro běžné silnice, světlo pro dálnici, rozšířené světlo do mlhy, světlo pro odbočování a aktivní světlo do zatáčky. Variabilně řízené bi-xenonové světlomety tyto různé světelné funkce sami nastavují. Dálniční světlo se zapíná od 90 km/h ve dvou stupních a zvětšuje tak dohled řidiče až o 60 procent.
Aktivní světlo do zatáčky sleduje natočení volantu a vychyluje světlomety do strany, pokud řidič projíždí zatáčkou. Řidič tak v zatáčce s velkým poloměrem vidí asi o 25 m dál než se standardním tlumeným osvětlením. Světlo pro odbočování se automaticky zapíná do 70 km/h, pokud řidič natáčí volant a/nebo má zapnutý blinkr. Tato funkce přináší větší bezpečí nejen při odbočování na křižovatkách nebo na vyústění silnice, ale je aktivní také při pomalém průjezdu zatáčkou. Při světle do mlhy jsou okraje vozovky osvětleny do šířky, takže se řidič může lépe orientovat.
Integrální sedadla, nový třípaprskový kožený volant a přepracovaný kombinovaný přístroj přesvědčují, že se jedná o čistokrevný sportovní vůz. Vše je uspořádané jakoby šité na míru, všechny ovladače jsou v zorném poli řidiče a dobře dosažitelné. Rychloměr a otáčkoměr se prezentují v klasickém designu chronometru a jejich nová grafika číselníku podporuje ještě větší přesnost.
Bohatá nabídka barev a materiálů umožňuje zákazníkům vytvořit si interiér podle svých představ. Lze volit ze dvou druhů kůže, pěti různých ozdobných dílů z hliníku nebo ušlechtilého dřeva a pěti barevných kombinací. Svojí výjimečnou pozici prohlubuje SL 600. V interiéru hýčká cestující jemná kůže nappa a ozdobné prvky z vybraného topolového dřeva. Zvnějšku se špičkový model Třídy SL odlišuje exkluzivními koly z lehké slitiny v 18“ provedení a s deseti zdvojenými loukotěmi, dále decentními detaily jako jsou např. v matné stříbrné barvě lakované boční výstupy vzduchu nebo středová příčka s trapézovým profilem koncovek výfukového potrubí.
Seznam všech systémů, přispívajících k perfektnímu komfortu roadsteru, je u nové generace bohatší o další inovaci – AIRSCARF. Patentované vyhřívání oblasti hlavy proudem temperovaného vzduchu proudícího z hlavové opěrky působí na řidiče a spolujezdce jako neviditelná hřejivá šála. Díky tomu mohou zákazníci využívat potěšení z jízdy s otevřenou střechou (Variodach) ještě déle a také častěji než dosud. Sezóna roadsteru se tak prodlužuje až do studených ročních období.
Na přání dodávaný systém topení, který slavil svojí světovou premiéru v roce 2004 u roadsteru SLK, byl rovněž vylepšen. Ventilátor a topení jsou umístěny přímo v opěrkách hlavy integrálního sedadla: dva malé ventilátory nasávají vzduch z oblasti za hlavovými opěrkami a ten je veden přes elektrický topný element, umožňující rychlé ohřátí. Temperovaný vzduch proudí speciálními otvory na přední straně opěrek a ohřívá hlavu, šíji a krk cestujícího. Teplotu si může řidič a spolujezdec předvolit ovladačem na výplni dveří; při otevřené střeše systém reguluje zvolenou teplotu zcela automaticky podle rychlosti jízdy.
Mercedes-Benz dále vyvinul sériový systém Comand a doplnil jej dalšími funkcemi. Totální infotainment: multimediální přístroj slučuje autorádio s dvojitým tunerem, ovládání telefonu, CD-/DVD měnič a místo pro SD- paměťové karty. Nové je také rozhraní Bluetooth pro mobilní telefon a velký barevný displej (6,5 “), který zjednodušuje ovládání a slouží jako obrazovka s vysokým rozlišením pro reprodukci DVD filmů – to ovšem z bezpečnostních důvodů není možné během jízdy.
Na přání dodávaný COMAND APS nabízí ještě více hightech elektroniky. Přístroj je vybaven celoevropským navigačním systémem, jehož data jsou uložena na pevném disku, což umožňuje výrazně rychlejší výpočty plánované trasy. Do sériové výbavy mj. také hlasové ovládání Lingatronic nejnovější generace, které zadáním celých slov řídí navigaci, telefon a audiopřístroje. Řidič už nemusí svoje příkazy hláskovat, stačí při zadávání cíle cesty, volby vysílače nebo při volání jména z uloženého telefonního seznamu prostě vyslovit svoje přání.
Poprvé je možné na přání připojit na systém Comand také „iPod“, USB-Stick nebo další externí audiopřístroje. Pro dokonalý hudební zážitek může být SL na přání doplněn Soundsystémem „Logic7“ firmy Harman Kardon, nabízený ve Třídě S. Tento soundsystém má výkon 510 Wattů a pomocí deseti vysokovýkonných reproduktorů a moderní surround technologie přeměňuje interiér Třídy SL v pojízdný koncertní sál – i při otevřené střeše.
JL, 1.4.2008
Při koncepci a vytváření nové generace si dal Mercedes-Benz za cíl, vyzdvihnout sportovní znaky ještě více než dosud. To se projevuje v novém designu přední partie, které vévodí široká maska chladiče, která spolu se šípovitým tvarem symbolizuje spojení se sportem, snahu být první.
Horizontálně vedené lamely dávají masce chladiče opticky širší rozměr, čímž zvýrazňují sportovní vzhled. Designéři tak vytvořili most směrem k historii vozu SL a čelní partii ztvárnili ve stylu dřívějšího roadsteru této modelové řady.
Důkazem jsou rovněž oba výstupky na kapotě nebo žebrovité výstupy vzduchu v předních blatnících, které patří k nezaměnitelným identifikačním znakům modelu 300 SL z roku 1954, jenž nyní v moderní interpretaci převzal i nový SL.
Typické prvky designu z padesátileté tradice roadsteru jsou v souladu s aktuálním tvarovým vyjadřováním stuttgartské značky. Kromě markantního zeštíhlení čelní partie k němu patří především světlomety zasahující hluboko do blatníků, které tak pomáhají navodit pocit mimořádné šířky této části vozu.
Také záď nové generace modelů SL vykazuje svůj sportovní charakter ještě zřetelněji než dosud, hlavně zásluhou nového nárazníku, který svojí difuzorovou optikou vzbuzuje asociace směrem ke sportu. Společně s novými, trapézově formovanými koncovkami výfuku, zvýrazňuje tento designérský prvek šířku karoserie.
Odjakživa nabízí tento sportovní vůz působivý jízdní zážitek, který nevyžaduje žádné kompromisy – ani v otázkách dynamiky a už vůbec ne v oblasti bezpečnosti a komfortu. Příkladem může být nové přímé řízení dodávané na přání, zařazené do skupiny jednoduché až geniální techniky.
Nové řešení vychází ze sériového parametrického řízení. To poskytuje stejně jako dříve regulaci posilovače řízení v závislosti na rychlosti. Nový je variabilní převod na ozubené tyči řízení, přizpůsobený vychýlení kol. Již od natočení volantu o pět stupňů narůstá, takže řidič při projíždění zatáček nemusí volant tolik vychylovat jako při konstantním převodovém poměru. Vůz reaguje „příměji“ a nechá se sportovněji ovládat.
Se čtyřprvkovou přední a prostorovou zadní nápravou má SL i nadále nejkvalitnější podvozkovou techniku. Mistrovským kouskem je aktivní podvozek Active Body Control (ABC), který je u SL 500 a SL 600 v sériové výbavě. Kompenzuje pohyby vozu v podélném i příčném směru, a také pohyby karoserie ve směru vertikálním tím, že se odladění podvozku automaticky přizpůsobuje aktuální jízdní situaci. To znamená: na jedné straně vysoká agilita a na straně druhé stabilní jízda při zachování komfortu. Pro novou generaci Třídy SL se také zpřesnilo odladění tlumičů odpružení systému ABC, takže propojení sportovní jízdy, bezpečnosti a komfortu získalo novou kvalitu.
Široké pneumatiky formátu 255/45 R 17 a 17“ kola z lehké slitiny patří u modelů SL 280 a SL 350 do série. Roadster SL 500 s motorem V8 dostal 18“ kola a pneumatiky 255/40 R 18. Exkluzivní charakter modelu SL 600 poháněného dvanáctiválcovým motorem zvýrazňují 18“ kola v designu s deseti zdvojenými loukotěmi a pneumatiky 225/40 R 18 (vpředu) a 285/35 R 18 (vzadu).
Pohonné jednotky
| Typ | SL 280 | 2L 350 | SL 500 | SL 600 |
| Uspořádání | V6 | V6 | V8 | V12 |
| Objem | 2996 | 3498 | 5461 | 5513 |
| Výkon | 170(231)/6000 | 232(316)/6500 | 285(388)/6000 | 380(517)/5000 |
| Toč.moment | 300/2500-5000 | 360/4900 | 520/2800-4800 | 830/1900-3500 |
| Zrychlení | 7,8 | 6,2 | 5,4 | 4,5 |
| Rychlost | 250 | 250 | 250 | 250 |
| Prům.spotřeba | 9,4 | 9,9 | 11,9 | 13,9 |
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, zrychlení 0-100 km/h (s). rychlost – km/h, prům.spotřeba – l/100 km
Sportovní vozy Mercedes jsou průkopníky příkladných opatření v oblasti aktivní a pasivní bezpečnosti otevřených automobilů: V 60. letech byl model SL prvním sportovním vozem s bezpečnostní karoserií, navrženou Bélou Barényim, v 70. letech vzbudil SL pozornost mj. tříbodovým automatickým bezpečnostním pásem, v 80. letech následovaly ABS a airbag, na začátku 90. let slavily světovou premiéru automatický vysouvací ochranný oblouk za sedadly a stabilní integrální sedadlo. Od roku 2001 doplnily obsáhlou bezpečnostní výbavu adaptivní čelní airbagy a boční airbagy typu Head/Torax.
Nová generace v této tradici pokračuje. Do středu zájmu dostalo vylepšení bezpečnosti jízdy v noci a za mlhy. Proto dostal vůz do sériového vybavení silné bi-xenonové světlomety. Na přání lze dodat funkci Intelligent Light System, která disponuje pěti různými světelnými funkcemi. Jsou odladěny na typické jízdní a povětrnostní situace: světlo pro běžné silnice, světlo pro dálnici, rozšířené světlo do mlhy, světlo pro odbočování a aktivní světlo do zatáčky. Variabilně řízené bi-xenonové světlomety tyto různé světelné funkce sami nastavují. Dálniční světlo se zapíná od 90 km/h ve dvou stupních a zvětšuje tak dohled řidiče až o 60 procent.
Aktivní světlo do zatáčky sleduje natočení volantu a vychyluje světlomety do strany, pokud řidič projíždí zatáčkou. Řidič tak v zatáčce s velkým poloměrem vidí asi o 25 m dál než se standardním tlumeným osvětlením. Světlo pro odbočování se automaticky zapíná do 70 km/h, pokud řidič natáčí volant a/nebo má zapnutý blinkr. Tato funkce přináší větší bezpečí nejen při odbočování na křižovatkách nebo na vyústění silnice, ale je aktivní také při pomalém průjezdu zatáčkou. Při světle do mlhy jsou okraje vozovky osvětleny do šířky, takže se řidič může lépe orientovat.
Integrální sedadla, nový třípaprskový kožený volant a přepracovaný kombinovaný přístroj přesvědčují, že se jedná o čistokrevný sportovní vůz. Vše je uspořádané jakoby šité na míru, všechny ovladače jsou v zorném poli řidiče a dobře dosažitelné. Rychloměr a otáčkoměr se prezentují v klasickém designu chronometru a jejich nová grafika číselníku podporuje ještě větší přesnost.
Bohatá nabídka barev a materiálů umožňuje zákazníkům vytvořit si interiér podle svých představ. Lze volit ze dvou druhů kůže, pěti různých ozdobných dílů z hliníku nebo ušlechtilého dřeva a pěti barevných kombinací. Svojí výjimečnou pozici prohlubuje SL 600. V interiéru hýčká cestující jemná kůže nappa a ozdobné prvky z vybraného topolového dřeva. Zvnějšku se špičkový model Třídy SL odlišuje exkluzivními koly z lehké slitiny v 18“ provedení a s deseti zdvojenými loukotěmi, dále decentními detaily jako jsou např. v matné stříbrné barvě lakované boční výstupy vzduchu nebo středová příčka s trapézovým profilem koncovek výfukového potrubí.
Seznam všech systémů, přispívajících k perfektnímu komfortu roadsteru, je u nové generace bohatší o další inovaci – AIRSCARF. Patentované vyhřívání oblasti hlavy proudem temperovaného vzduchu proudícího z hlavové opěrky působí na řidiče a spolujezdce jako neviditelná hřejivá šála. Díky tomu mohou zákazníci využívat potěšení z jízdy s otevřenou střechou (Variodach) ještě déle a také častěji než dosud. Sezóna roadsteru se tak prodlužuje až do studených ročních období.
Na přání dodávaný systém topení, který slavil svojí světovou premiéru v roce 2004 u roadsteru SLK, byl rovněž vylepšen. Ventilátor a topení jsou umístěny přímo v opěrkách hlavy integrálního sedadla: dva malé ventilátory nasávají vzduch z oblasti za hlavovými opěrkami a ten je veden přes elektrický topný element, umožňující rychlé ohřátí. Temperovaný vzduch proudí speciálními otvory na přední straně opěrek a ohřívá hlavu, šíji a krk cestujícího. Teplotu si může řidič a spolujezdec předvolit ovladačem na výplni dveří; při otevřené střeše systém reguluje zvolenou teplotu zcela automaticky podle rychlosti jízdy.
Mercedes-Benz dále vyvinul sériový systém Comand a doplnil jej dalšími funkcemi. Totální infotainment: multimediální přístroj slučuje autorádio s dvojitým tunerem, ovládání telefonu, CD-/DVD měnič a místo pro SD- paměťové karty. Nové je také rozhraní Bluetooth pro mobilní telefon a velký barevný displej (6,5 “), který zjednodušuje ovládání a slouží jako obrazovka s vysokým rozlišením pro reprodukci DVD filmů – to ovšem z bezpečnostních důvodů není možné během jízdy.
Na přání dodávaný COMAND APS nabízí ještě více hightech elektroniky. Přístroj je vybaven celoevropským navigačním systémem, jehož data jsou uložena na pevném disku, což umožňuje výrazně rychlejší výpočty plánované trasy. Do sériové výbavy mj. také hlasové ovládání Lingatronic nejnovější generace, které zadáním celých slov řídí navigaci, telefon a audiopřístroje. Řidič už nemusí svoje příkazy hláskovat, stačí při zadávání cíle cesty, volby vysílače nebo při volání jména z uloženého telefonního seznamu prostě vyslovit svoje přání.
Poprvé je možné na přání připojit na systém Comand také „iPod“, USB-Stick nebo další externí audiopřístroje. Pro dokonalý hudební zážitek může být SL na přání doplněn Soundsystémem „Logic7“ firmy Harman Kardon, nabízený ve Třídě S. Tento soundsystém má výkon 510 Wattů a pomocí deseti vysokovýkonných reproduktorů a moderní surround technologie přeměňuje interiér Třídy SL v pojízdný koncertní sál – i při otevřené střeše.
JL, 1.4.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















