Mercedes Benz M po deseti letech
Jubilejní desáté výročí slaví letos Mercedes-Benz Třídy M, a proto přichází s mimořádnou sérií „Edition 10“, kterou si lze objednat od podzimu. Až dosud bylo prodáno po celém světě 850 000 těchto oblíbených modelů.
Nabídka mimořádné série „Edition 10“ je náležitým připomenutím desátého výročí vzniku nejúspěšnějšího prémiového vozu SUV značky Mercedes-Benz. Třídě M je dnes přisuzována role průkopníka všech vozů SUV prémiového segmentu. Od sériových modelů se jubilejní provedení označené speciálním logem „Edition 10“ odlišuje vyšší úrovní výbavy a v exteriéru pak atraktivními detaily. Patří k nim především 20“ kola z lehké slitiny obutá do pneumatik o rozměrech 265/45 R 20. Podle přání vytvářejí kola ve stříbrném odlesku zajímavý kontrast nebo naopak v tmavé variantě „Crome Shadow“ do designu „Edition 10“ harmonicky zapadají. Tmavé provedení bixenonových světlometů s dynamickým světlem do zatáčky a mlhovky s integrovaným světlem pro odbočování provedené ve stejném stylu dodávají přídi vozu výraznější vzhled. K dalším úpravám patří speciální maska chladiče a dobře viditelná ochrana spodní části vozu z ušlechtilého kovu, oboje v titanové barvě. Záď Akční model „Edition 10“ dostal tmavě zabarvené sdružené svítilny, ochranu spodní části v barvě titanu a dělené chromové koncovky výfukového potrubí. Tepelně izolované sklo v modré barvě, chromové dveřní kliky a ochranné lišty vpředu i vzadu kompletují celkový atraktivní vzhled vozu. Mimořádná série vozů „Edition 10“ je dodávána ve speciálních odstínech černé, stříbrné a bílé.
V interiéru vytváří zajímavý kontrast celokožené provedení kombinující kašmírovou béžovou barvu s černou. Interiér dále zatraktivňuje černý strop, sportovní kombinované přístroje a dřevěné ozdobné prvky v antracitovém provedení topolu nebo ve světlé bříze, pedály jsou vyrobené z ušlechtilé oceli a upravené kartáčováním. Nabídku kompletují elektricky nastavitelná přední sedadla a osvětlovací paket interiéru.
K základnímu technickému vybavení patří kromě jiného sedmistupňová samočinná převodovka 7G-TRONIC s DIRECT SELECT, ESP®, stálý pohon všech kol 4MATIC a trakční systém 4ETS s přídavnými funkcemi jako Downhill Speed Regulation (udržuje konstantní rychlost při prudkém klesání), pomoc při rozjezdu ve stoupání (HSA) a Offroad-ABS. Zvláště obtížný terén pomáhá vozu zdolat Offroad-Pro Technikpaket dodávaný na přání. Ten tvoří mj.terénní převod, elektronicky řízené lamelové závěry centrálního diferenciálu a diferenciálu zadní nápravy, vůz má i vyšší světlost. Komfort zvyšuje vzduchové odpružení AIRMATIC s adaptivním systémem tlumení ADS, telematický systém COMAND APS nebo KEYLESS-GO, které si může zákazník objednat.
Kromě vznětového výkonného motoru V8 (točivý moment 700 Nm) v modelu ML 420 CDI 4MATIC jsou v nabídce ještě další dva vidlicové šestiválce. Základní agregát V6 modelu ML 280 CDI dává výkon 140 kW/190 k, objemově totožný ML 320 CDI má k dispozici 165 kW/224 k. Modely ML 350 a ML 500 s novým 5,5 litrovým motorem V8 tvoří nabídku dieselových verzí s výkony 200 kW/272 k resp. 285 kW/388 k.
První generace Třídy M (W 163) byla prezentována v roce 1997 a stala se průkopníkem všech moderních SUV prémiového segmentu. Sériově vybavena stálým pohonem všech kol spojovala komfort a bezpečnost jízdy osobního automobilu s robustností vozu terénního. Kromě toho nabízel větší prostor a lepší variabilitu, takže jeho úspěch byl naprogramován: první generace Třídy M se až do jejího vystřídání nově vyvinutou generací v roce 2005 prodalo celosvětově přibližně 600 000. Její následovník s označením W 164 na tuto úspěšnou dráhu navazuje – pro tento model se dosud rozhodlo kolem 250 000 zákazníků.
Obdobně jako první generaci vyrábí také aktuální Třídu M americký závod DaimlerChrysler v městě Tuscaloosa (Alabama). Tato továrna byla po dvouleté výstavbě otevřena 21.května 1997 a stala se tak prvním závodem značky Mercedes-Benz vyrábějící osobní vozy mimo území Německa. Již po náběhu výroby překročila poptávka ve světě nejodvážnější očekávání. Pro zvýšení výrobní kapacity ze 60 000 na 80 000 vozů ročně bylo třeba k původní investici 300 mil. US-dolarů přidat dalších 100 mil. V rekordním roce 2002 vyjelo ze závodu Tuscaloosa více než 88 000 vozů Třídy M. Od roku 1999 do 2002 se modely Třídy M vyráběly také u firmy Magna Steyr v Grazu (Rakousko), odkud pochází legendární Třída G.
Kromě desetiletého jubilea zvýrazňuje Třída M „Edition 10“ v roce 2007 také další významnou událost. V roce 1907 – tedy přesně před sto lety – byl v závodě Berlin-Marienfelde postaven první terénní osobní vůz na světě s pohonem všech kol. Tento ojedinělý exemplář z konstruktérského prkna Paula Daimlera byl využit německým Úřadem pro říšské kolonie v Německé Jihozápadní Africe, což je dnešní Namibie. Technicky byl tento 3,6 tun vážící vůz s šestimístnou karoserií opět raritou, neboť kromě stálého pohonu 4x4 dostal řízení všech kol. Celý pohonný komplet byl zapouzdřen, aby se mohl pohybovat i v poušti. Proti poškození ho ještě chránil stabilní ocelový kryt. Svoje jméno „Dernburg“ dostal podle státního sekretáře Úřadu pro říšské kolonie Bernarda Dernburga. Vůz se několik let pohyboval v okolí měst Windhuk a Swakopmund, kde najel údajně kolem 10 000 kilometrů. Po rozpadu kolonií se po tomto zajímavém automobilu slehla zem a dodnes není známo kde skončil.
JL, 15.8.2007
V interiéru vytváří zajímavý kontrast celokožené provedení kombinující kašmírovou béžovou barvu s černou. Interiér dále zatraktivňuje černý strop, sportovní kombinované přístroje a dřevěné ozdobné prvky v antracitovém provedení topolu nebo ve světlé bříze, pedály jsou vyrobené z ušlechtilé oceli a upravené kartáčováním. Nabídku kompletují elektricky nastavitelná přední sedadla a osvětlovací paket interiéru.
K základnímu technickému vybavení patří kromě jiného sedmistupňová samočinná převodovka 7G-TRONIC s DIRECT SELECT, ESP®, stálý pohon všech kol 4MATIC a trakční systém 4ETS s přídavnými funkcemi jako Downhill Speed Regulation (udržuje konstantní rychlost při prudkém klesání), pomoc při rozjezdu ve stoupání (HSA) a Offroad-ABS. Zvláště obtížný terén pomáhá vozu zdolat Offroad-Pro Technikpaket dodávaný na přání. Ten tvoří mj.terénní převod, elektronicky řízené lamelové závěry centrálního diferenciálu a diferenciálu zadní nápravy, vůz má i vyšší světlost. Komfort zvyšuje vzduchové odpružení AIRMATIC s adaptivním systémem tlumení ADS, telematický systém COMAND APS nebo KEYLESS-GO, které si může zákazník objednat.
Kromě vznětového výkonného motoru V8 (točivý moment 700 Nm) v modelu ML 420 CDI 4MATIC jsou v nabídce ještě další dva vidlicové šestiválce. Základní agregát V6 modelu ML 280 CDI dává výkon 140 kW/190 k, objemově totožný ML 320 CDI má k dispozici 165 kW/224 k. Modely ML 350 a ML 500 s novým 5,5 litrovým motorem V8 tvoří nabídku dieselových verzí s výkony 200 kW/272 k resp. 285 kW/388 k.
První generace Třídy M (W 163) byla prezentována v roce 1997 a stala se průkopníkem všech moderních SUV prémiového segmentu. Sériově vybavena stálým pohonem všech kol spojovala komfort a bezpečnost jízdy osobního automobilu s robustností vozu terénního. Kromě toho nabízel větší prostor a lepší variabilitu, takže jeho úspěch byl naprogramován: první generace Třídy M se až do jejího vystřídání nově vyvinutou generací v roce 2005 prodalo celosvětově přibližně 600 000. Její následovník s označením W 164 na tuto úspěšnou dráhu navazuje – pro tento model se dosud rozhodlo kolem 250 000 zákazníků.
Obdobně jako první generaci vyrábí také aktuální Třídu M americký závod DaimlerChrysler v městě Tuscaloosa (Alabama). Tato továrna byla po dvouleté výstavbě otevřena 21.května 1997 a stala se tak prvním závodem značky Mercedes-Benz vyrábějící osobní vozy mimo území Německa. Již po náběhu výroby překročila poptávka ve světě nejodvážnější očekávání. Pro zvýšení výrobní kapacity ze 60 000 na 80 000 vozů ročně bylo třeba k původní investici 300 mil. US-dolarů přidat dalších 100 mil. V rekordním roce 2002 vyjelo ze závodu Tuscaloosa více než 88 000 vozů Třídy M. Od roku 1999 do 2002 se modely Třídy M vyráběly také u firmy Magna Steyr v Grazu (Rakousko), odkud pochází legendární Třída G.
Kromě desetiletého jubilea zvýrazňuje Třída M „Edition 10“ v roce 2007 také další významnou událost. V roce 1907 – tedy přesně před sto lety – byl v závodě Berlin-Marienfelde postaven první terénní osobní vůz na světě s pohonem všech kol. Tento ojedinělý exemplář z konstruktérského prkna Paula Daimlera byl využit německým Úřadem pro říšské kolonie v Německé Jihozápadní Africe, což je dnešní Namibie. Technicky byl tento 3,6 tun vážící vůz s šestimístnou karoserií opět raritou, neboť kromě stálého pohonu 4x4 dostal řízení všech kol. Celý pohonný komplet byl zapouzdřen, aby se mohl pohybovat i v poušti. Proti poškození ho ještě chránil stabilní ocelový kryt. Svoje jméno „Dernburg“ dostal podle státního sekretáře Úřadu pro říšské kolonie Bernarda Dernburga. Vůz se několik let pohyboval v okolí měst Windhuk a Swakopmund, kde najel údajně kolem 10 000 kilometrů. Po rozpadu kolonií se po tomto zajímavém automobilu slehla zem a dodnes není známo kde skončil.
JL, 15.8.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout