Mercedes Benz E vidí jako rys
Ačkoliv se označení E oficiálně objevilo na kapotách vozů Mercedes Benz v roce 1993, sahají dějiny úspěšné modelové řady až do padesátých let, kdy základ položil v roce 1953 model 180. Nyní přichází nová generace s mnoha technickými inovacemi.
Třída E a její předchozí modely jsou přes 60 let „srdcem" značky MB a reprezentují její typické vlastnosti - bezpečnost, komfort, inovaci, hospodárnost a kvalitu.
V současné době je k dispozici 29 modelových variant - 16 limuzín a 13 kombi-T. Mercedes nabízí v tomto segmentu nejrozsáhlejší program s výkonovým spektrem od 100 kW/136 k až po 378 kW/514 k.
Dynamiku vyjadřuje přepracovaným designem čelní partie, nárazníky a maskou chladiče s šípovým tvarem, charakteristická čtveřice světlometů zůstala zachována, přičemž pro parkovací světlo byly využity bílé svítící diody.
Interiér se vyznačuje atraktivnějšími barvami, novým čtyřpaprskovým volantem s eliptickými ovladači a pozměněným ovládáním automatické klimatizace.
S nově vyvinutými systémy zůstává Třída E ve svém segmentu průkopníkem v oblasti bezpečnosti: obě verze mají v sériové výbavě preventivní systém PRE-SAFE®, který před hrozící nehodou bleskově aktivuje mj. bezpečnostní pás a airbag, aby pracovaly s optimální účinností. Systém zahrnuje mj. aktivní hlavové opěrky NECK-PRO, které se při nárazu zezadu během několika milisekund posunou dopředu, aby zachytily hlavu řidiče a spolujezdce. Tím mohou zabránit zvrácení krční páteře a snížit riziko následků.
Pro zabránění kolizí vzniklých nárazem do automobilu jedoucího vpředu je nové „E" vybaveno blikajícími brzdovými světly. Řidiče jedoucího v závěsu varují lépe než dosud používaná brzdová světla. Pokud během nouzového brzdění varovný signál bliká, reakce řidičů se zkrátí o 0,2 s, což při rychlosti 100 km/h přestavuje asi 5,5 metru.
Limuzína i kombi plní nejtvrdší nárazové předpisy včetně amerického testu nárazu zezadu do automobilu v rychlosti 80 km/h nebo simulace bočního střetu s těžkým terénním vozem.
Jako první automobil na světě má Třída E adaptabilní světlomety, které se přizpůsobují momentální jízdní a povětrnostní situaci. Inteligent Light Systém s bi-xenonovým světlometem s velkým světelným výkonem zahrnuje pět různých funkcí: nové světlo určené pro běžné silnice osvětluje více prostor levého okraje vozovky než dosavadní světlo tlumené. Bezpečná oblast se zvětšila zhruba o 10 m.
Při dálničním osvětlení, které se zapíná automaticky od 90 km/h, vzniká homogenní světlo, které vytváří do vzdálenosti 120 metrů světelný kužel, osvětlující jízdní dráhu v celé své šířce. Uprostřed tohoto kužele vidí řidič o 50 m dále než při jízdě s dosavadním světlem tlumeným. Rozšířeným světlem do mlhy se rozdělením světla na větší plochu snižuje oslnění řidiče světlem odraženým od vodních kapiček mlhové clony.
Inovací prošlo ještě aktivní světlo do zatáčky a součástí systému osvětlení je světlo pro odbočování, zvyšující bezpečnost jízdy na křižovatkách a při pomalé jízdě v zatáčkách.
Pro vůz bylo vybráno deset pohonných jednotek, přičemž šest z nich jsou buď nové nebo vylepšené. Jejich výkon narostl o 60 kW/82 k , točivý moment až o 70 Nm, přičemž spotřeba zůstala na úrovni dosavadních modelů. Každé třetí „E" se spokojí s méně než 8 l/100 km. Vznětové čtyřválce 200 CDi resp. 220 CDi dosahují výkonu 136 k, resp.170 k, šestiválec 320 CDi pak 224 k. Benzinový čtyřválec E200 má s kompresorem 184 k, osmiválec E500 5.5 pak 388 k a nejsilnější je E63 AMG V8 s 515 k a 630 N.m.
V USA je Třída E s modelem E 320 CDI prvním vozem s naftovým motorem ve vyšší automobilové třídě. Od modelového roku 2007 rozšíří MB nabídku o první sériový naftový motor s technologií BLUETEC, výrazně snižující emise oxidů dusíku. Verze E 320 BLUETEC bude nejčistším naftovým motorem na světě se spotřebou o 20 až 40 procent nižší než u benzinového.
Nová generace přesvědčuje rovněž ještě agilnější jízdou, a to díky souboru DIRECT CONTROL-Paket. Zvýrazněné přímé řízení dává spontánnější reakci na pohyb volantem a zároveň zprostředkovává potřebnou jízdní stabilitu. Modely Elegance a Avantgarde dostaly ještě navíc pružinové zarážky, které při prudkých změnách směru jízdy zabraňují naklánění karoserie. Do souboru patří úpravy na šestistupňové manuální převodovce zvyšující komfort řazení i přesnost. Z nové Třídy S vychází brzdový systém ADAPTIVE BRAKE, který elektronickým řízením hydraulických dvoukruhových brzd umožňuje využít nové bezpečnostní a komfortní funkce.
Aleš Hodouš, 1.6.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











