Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes-Benz CLS s pohonem všech kol 4MATIC

Mercedes-Benz se již dlouhá léta ve světě prezentuje svojí úspěšně akceptovanou nabídkou prémiových vozů s pohonem 4x4. Od zavedení třídy M v roce 1997 narostla její výroba výrazným skokem a dnes nabízí téměř 50 modelů se systémem 4MATIC.

Nyní se objevuje také u čtyřdveřového kupé Mercedes-Benz CLS, které pohon všech kol nabízí v modelech CLS 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY a CLS 500 4MATIC BlueEFFICIENCY.
Mechanický základ systému 4MATIC s rozdělením točivého momentu v poměru 45/55 mezi přední a zadní nápravu a lamelová závěra diferenciálu se základním závěrným účinkem 50 Nm dávají pro tuto prioritu optimální předpoklady. Základní koncepce umožňuje značné záběrové schopnosti, protože posun dynamického zatížení při zrychlování vozu směrem k zadní nápravě slouží k využití většího podílu hnací síly. Lamelová závěra může točivý moment hnacího agregátu průběžně rozdělovat mezi přední a zadní nápravu. Zásah elektronických regulačních systémů ESP, 4ETS nebo ASR se tak opozdí, aby hnací síla byla v co nejvyšší míře využita pro pohyb v žádaném směru. Všechny zásahy regulačních systémů probíhají téměř nepozorovaně. Přesto však řidič ihned zjistí, že se pohybuje na nebezpečné hranici. V tomto případě totiž bliká na kombinovaném přístroji žlutý varovný symbol, který je pro řidiče jednoznačnou signalizací, aby jízdu přizpůsobil nepříznivým poměrům na silnici.


Stabilní poměry na sněhu a na ledovce
Při rozjezdu v zimních podmínkách mají modely 4MATIC optimální záběr. Aby to bylo možné realizovat, je třeba automaticky zjišťovat stav vozovky a zásahy regulačního systému pohonu všech kol 4ETS (přebírá funkci závěry diferenciálu přibrzďováním protáčejících se kol) ovlivňovat tak, aby byla využita možnost co největšího zrychlení při minimálním prokluzu kol a tím dosažena žádoucí stabilita jízdy. Tato strategie umožňuje také rozjezd za nepříznivých podmínek, když např. vůz stojí jednou stranou na zledovatělém stoupání nebo obě kola přední nebo zadní nápravy stojí na podkladu s nepříznivou adhezí.
V zatáčkách na zasněžené nebo zledovatělé vozovce je stabilita rozhodující měrou zajišťována zásahem do točivého momentu motoru systému regulace prokluzu ASR. V závislosti na stále aktivních čidlech sytému ESP, která monitorují podélné a příčné zrychlení vozu, jsou regulační limity ASR přizpůsobeny jízdní situaci. Aby byla stabilní jízda vozu průběžně zajištěna, musí být podélná síla při průjezdu zatáčkou regulována řídící jednotkou motoru tak, aby zůstala k dispozici dostatečná rezerva pro síly působící v příčném směru. Pro splnění této fyzikální potřeby jsou pro průjezd zatáčkou s povrchem vykazujícím nízkou adhezi regulační limity řízení motoru u kol na vnějším poloměru zatáčky výrazně sníženy, aby pneumatiky mohly přenést dostatečně velké příčné síly.


Řešení inovovanou technikou
4MATIC patří k nejvýkonnějším permanentním pohonům. Kompaktní, lehká a na pasivní odpory optimalizovaná základní koncepce s podélně uloženým motorem a převodovkou v jednom bloku s převodovkou rozdělovací jsou předností oproti ostatním systémům, které využívají napříč uloženou hnací jednotku a přiřaditelný pohon 4x4. Spotřeba oproti konvenčnímu pohonu se podle modelu zvyšuje v rozmezí 0,2 až 0,6 l/100 kilometrů. Vibrace a hlučnost je na úrovni, která odpovídá očekávání spojeném s vozy značky Mercedes-Benz.


CLS 4MATIC
Charakteristickou dynamiku jízdy modelu CLS dosahuje MB inovativním podvozkem Direct Control se systémem adaptivních tlumičů odpružení. Hmotnostně optimalizovaný podvozek s tříprvkovou přední nápravou a prostorovou nápravou zadní se automaticky přizpůsobuje aktuální jízdní situaci, kdy dochází ke změnám tlumící síly, což vylepšuje komfort závislý na odvalování kol. Vzduchové odpružení dodávané na přání pro model CLS 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY a je sériově součástí modelu CLS 500 4MATIC BlueEFFICIENCY, kombinuje MB s plynulým, elektronicky řízeným systémem tlumení, který zpracovává řadu signálů z čidel a každé kolo řídí v tomto směru individuálně. Tak získávají zákazníci Mercedesu ten nejlepší komfort a zároveň těží z vysoké úrovně bezpečnosti a sportovní agility.


48 modelů se systémem 4MATIC
MB nabízí pohon všech kol aktuálně u 48 osobních vozů deseti modelových řad. Kromě tříd E a C dodávaných v modifikacích sedan a kombi obohacuje systém 4MATIC také třídu S, luxusní kupé CL, čtyřdveřové kupé CLS a cestovní SUV třídy R. Nabídku doplňují ještě kompaktní GLK a offroady třídy GL a M. U třídy G vyráběné již přes 30 let je její silnou stránkou hlavně jízda mimo zpevněné cesty. Ta si průběžně udržuje svoje postavení jednoho z nejlepších terénních vozů na světě.


JL,16.12.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar