Mercedes-Benz B F-CELL na palivové články
Nový vůz třídy B F-CELL představuje první, v sériových podmínkách vyrobený osobní Mercedes-Benz využívající k pohonu palivové články. Počátkem příštího roku bude prvních asi 200 těchto vozů dodáno zákazníkům v Evropě a USA.
Nový automobil s palivovými články nabízí vše, co se od Mercedes-Benz očekává. Ale zákazníci se nemusí zříci radosti z jízdy, protože elektromotor má výkon 100 kW/136 k a točivý moment 290 Nm. Jeho dynamické vlastnosti přesahují úroveň vozu s benzínovým dvoulitrem. Přesto se jeho bezemisní pohon spokojí v přepočtu s pouhými 3,3 l/100 km (naftový ekvivalent). Díky dojezdu asi 400 km a krátkým časům tankování (ca 3 min) je lokální mobilita realizovatelná i na delších trasách.
Z pohledu technologie je centrem nová generace kompaktního a výkonného systému palivových článků. Tady reaguje ve vzduchu obsažení kyslík s vodíkem uloženým ve voze pod tlakem 700 bar. Výsledkem reakce je elektrický proud pro elektromotor a vodní pára. Dokonce při teplotách -25 °C disponuje systém palivových článků dobrým startováním. Při porovnání s modelem třídy A F-CELL z roku 2004, je nový systém přepracován. Podařilo se výrazně vylepšit výkon, točivý moment i dojezd a spolehlivost,
Pro potřeby navýšení výkonu při předjíždění a využití energie vozu při brzdění je k dispozici litium-ionový akumulátor o výkonu 35 kW a s kapacitou 1,4 kWh. Jeho předností jsou kompaktní rozměry, vyšší výkon, lepší účinnost při nabíjení a dlouhá životnost.
Třída B F-CELL využívá architekturu sendvičové podlahy, kterou Mercedes-Benz, zavedl před deseti lety u první generace třídy A. Komponenty pohonu jsou umístěny a chráněny v oblasti, která nevyžaduje žádná omezení prostoru kabiny a k dispozici je prostor pro zavazadla 416 litrů.
Provozní bezpečnost je po všech stránkách na stejné úrovni jako u MB se spalovacím motorrm. Integrovaná bezpečnostní koncepce odpovídá specifickým vlastnostem nového systému pohonu, který využívá mj. dlouhodobé zkušenosti s palivovými články a vysokým elektrickým napětím v automobilu.
Více než stovkou zkušebních vozů, které najely přes 4,5 milionu testovacích kilometrů získal Daimler a Mercedes-Benz ve světovém měřítku rozsáhlé zkušenosti s automobily na palivové články. Moderní naftové a benzínové motory budou i z dlouhodobějšího pohledu hrát důležitou roli – v individuální dopravě u osobních vozů a to zvláště na dlouhých tratích, ale především v přepravě nákladu užitkovými vozy. V městském provozu bude počet elektromobilů narůstat.
JL, 7.9.2009
Z pohledu technologie je centrem nová generace kompaktního a výkonného systému palivových článků. Tady reaguje ve vzduchu obsažení kyslík s vodíkem uloženým ve voze pod tlakem 700 bar. Výsledkem reakce je elektrický proud pro elektromotor a vodní pára. Dokonce při teplotách -25 °C disponuje systém palivových článků dobrým startováním. Při porovnání s modelem třídy A F-CELL z roku 2004, je nový systém přepracován. Podařilo se výrazně vylepšit výkon, točivý moment i dojezd a spolehlivost,
Pro potřeby navýšení výkonu při předjíždění a využití energie vozu při brzdění je k dispozici litium-ionový akumulátor o výkonu 35 kW a s kapacitou 1,4 kWh. Jeho předností jsou kompaktní rozměry, vyšší výkon, lepší účinnost při nabíjení a dlouhá životnost.
Třída B F-CELL využívá architekturu sendvičové podlahy, kterou Mercedes-Benz, zavedl před deseti lety u první generace třídy A. Komponenty pohonu jsou umístěny a chráněny v oblasti, která nevyžaduje žádná omezení prostoru kabiny a k dispozici je prostor pro zavazadla 416 litrů.
Provozní bezpečnost je po všech stránkách na stejné úrovni jako u MB se spalovacím motorrm. Integrovaná bezpečnostní koncepce odpovídá specifickým vlastnostem nového systému pohonu, který využívá mj. dlouhodobé zkušenosti s palivovými články a vysokým elektrickým napětím v automobilu.
Více než stovkou zkušebních vozů, které najely přes 4,5 milionu testovacích kilometrů získal Daimler a Mercedes-Benz ve světovém měřítku rozsáhlé zkušenosti s automobily na palivové články. Moderní naftové a benzínové motory budou i z dlouhodobějšího pohledu hrát důležitou roli – v individuální dopravě u osobních vozů a to zvláště na dlouhých tratích, ale především v přepravě nákladu užitkovými vozy. V městském provozu bude počet elektromobilů narůstat.
JL, 7.9.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout