Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mazda6 s novým vznětovým motorem 2.2

Mazda6 druhé generace, představená v listopadu 2007, svým atraktivním vzhledem, výbornými jízdními vlastnostmi a promyšleným interiérem stanovila nový standard pro automobily střední třídy. Nyní přichází nový vznětový motor 2.2 a systém monitorování mrtvého úhlu.

Již od počátku byla nabízena se čtyřmi různými motory. Trojici zážehových jednotek o objemech 1.8, 2.0 a 2.5 o výkonu 88 až 125 kW doplnil vznětový agregát MZR-CD 2.0/103 kW. Tři verze nového turbodieselu poskytují 93 až 136 kW a točivý moment 310 až 400 Nm.
Všechny disponují turbodmychadlem s proměnnou geometrií a zakřivenými, lopatkami. Křivka točivého momentu dosahuje vrcholu již v 1800/min. a zůstává prakticky plochá až do 3000/min. Na straně vstupu vzduchu použili konstruktéři speciální těsnění, které zmenšuje vůli mezi lopatkami a tělesem turbíny. Výsledkem je robustní točivý moment a energická reakce na sešlápnutí plynového pedálu v celém rozsahu otáček.
Vysoký výkon si vyžádal použití speciálních pístů z lehké slitiny, která je extrémně odolná vůči tepelnému namáhání. Lichoběžníkový profil horního pístního kroužku podporuje samočištění od uhlíkatých usazenin a jeho drážka je opatřena chlazeným nosičem kroužku.
Nový motor se pyšní také vstřikovacím systémem common-rail se čtyřmi dalšími vstřikovacími otvory na trysku (10 místo 6 u 2.0) o menším průměru. Díky inovacím jednotlivých komponent, zejména palivového čerpadla, byl zvýšen maximální vstřikovací tlak ze 180 MPa na 200 MPa a následně zapracování na dalším zpřesnění parametrů vstřiku, jako je načasování a počet vstřiků, množství paliva a vstřikovací tlak.
V závislosti na konkrétní verzi se kombinovaná spotřeba pohybuje mezi 5,5 a 5,7 l/100 km. Vděčí za to nově vyvinutému systému recirkulace výfukových plynů, sníženému kompresnímu poměru na 16,3:1 a sofistikovanému přímému vstřikování common-rail.
Kromě příznivé spotřeby paliva i emisí skleníkových plynů je vybaven novým systémem filtrování pevných částic. Ten pracuje s technologií, která dosud nebyla v osobním automobilu použita. Stávající filtry mění prachové částečky v CO2 prostřednictvím reakce s kyslíkem, která probíhá na povrchu katalytické vrstvy. Čas potřebný k regeneraci filtru tedy vyplýval z množství kyslíku na katalytické vrstvě. Jeho zvýšení, a tím i zkrácení doby regenerace, lze dosáhnout např. zvýšením teploty výfukových plynů, což vede k nárůstu spotřeby paliva a v praxi se naráží také na problémy s tepelnou odolností keramického nosiče katalytické vrstvy.
Nový částicový filtr předchází těmto komplikacím použitím speciálního keramického materiálu a zejména inovativní vnitřní strukturou keramického nosiče, umožňující průchod velkého množství kyslíku, potřebného k hoření prachových částic.
Nový turbodiesel 2.2 není jen jeden z nejvýkonnějších, nejhospodárnějších a nejčistších v daném segmentu – vyznačuje se také pozoruhodnou kultivovaností. Za tichý a klidný chod vděčí velmi tuhému bloku z lehkých hliníkových slitin, jehož horní a spodní část jsou spojeny v osmnácti bodech. Tuhost konstrukce do značné míry zabraňuje vzniku a šíření dunivého zvuku a ponechává konstruktérům volné ruce pro optimalizaci akustických vlastností pohonné jednotky při akceleraci. Na potlačení nežádoucího hluku a vibrací se podílí rovněž vyvažovací hřídel.
V porovnání s MZR-CD 2.0 je zdvih o 8 mm delší, nicméně celková délka ojnic se zkrátila, takže samotné zvýšení objemu žádný nárůst hmotnosti nepřineslo. Přítomnost vyvažovacího hřídele konstruktéři vynahradili zeslabením bloku motoru. Další redukce bylo dosaženo sjednocením skříně vyvažovacího hřídele, skříně olejového čerpadla a olejového vedení do jedné struktury.


Systém monitorování mrtvého úhlu

Systém je založený na dvojici širokopásmových radarů s pracovní frekvencí 24 GHz, umístěných na levé i pravé straně zadní části vozu. Nad 60 km/h upozorní radary řidiče na přítomnost jiného vozidla v sousedním jízdním pruhu. Radary pokrývají široký úhel na každé straně a fungují spolehlivě i v nepříznivých klimatických podmínkách.
Jejich dosah činí přibližně 50 m a pracují na principu mikrovln, které se odrážejí zpět od překážky (automobil, motocykl apod). Součástí systému jsou výstražná světla, umístěná v patách obou A-sloupků. Nachází-li se v dosahu radarů jiné vozidlo, rozsvítí se indikátor na příslušné straně. Systém sleduje jízdní pruhy vlevo a vpravo, nereaguje na vozidla jedoucí ve stejném jízdním pruhu.
Světelný indikátor na A-sloupku se rozsvítí, jakmile se vozidlo v sousedním pruhu přiblíží na vzdálenost asi pěti sekund. Jede-li vozidlo vyšší rychlostí než Mazda6, indikátor zůstane rozsvícen, dokud nedojde k předjetí. Pokud řidič Mazdy6 aktivuje v takové situaci směrový ukazatel na tu stranu, odkud se blíží druhý vůz, indikátor se rozbliká a navíc se rozezní akustický výstražný signál.


Model s karoserií hatchback má rozměry 4735 x 1795 x 1440 mm. Pozvolna klesající linie střechy připomíná automobily kupé a dává vozu sportovnější vzhled. Kombi měří 4795 x 1795 x 1490 mm a je z celé trojice nejdelší. Čtyřdveřový sedan se rozměrově shoduje s hatchbackem. Orientaci vozu na praktické využití dokazuje jeden z nejširších nakládacích otvorů v daném segmentu nebo systém sklápění zadních sedadel. Stačí použít táhlo v zavazadlovém prostoru a sedadla, dělená v poměru 60/40, se automaticky sklopí do roviny.
Přední kola jsou zavěšena dvojicí trojúhelníkových ramen se dvěma kotvicími body navíc. Konstrukce zavěšení pomáhá eliminovat hluk a vibrace, zatímco pečlivě nakalibrované tlumiče pérování zajišťují dobrou ovladatelnost a komfort. Vzadu bylo použito víceprvkové zavěšení, přičemž pouzdra vodicích ramen jsou ukotvena o 25 mm výše než na předchozím modelu. Zadní tlumiče jsou uloženy vertikálně, aby poskytovaly co možná nejlepší tlumicí vlastnosti, a řízení bylo opatřeno elektrickým posilovačem, který dokáže zprostředkovat dobrou zpětnou vazbu a zároveň přispívá ke snížení spotřeby paliva.
Mazda6 zahrnuje mnoho systémů aktivní i pasivní bezpečnosti. Kromě nového systému monitorování mrtvého úhlu jsou to např. adaptivní přední světlomety nebo rozhraní CF-Net, jež umožňuje řidiči ovládat palubní systémy vozu, aniž by spustil zrak ze silnice. O zpomalení se starají chlazené kotoučové brzdy o průměru 299 mm vpředu a plné kotouče o průměru 280 mm vzadu. Všechny modely jsou systémem ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku (EBD), protiprokluzovým systémem (TCS) a dynamickým řízením jízdní stability (DSC).


Technické údaje
Typ2.2/1252.2/1632.2/185
Objem218321832183
Výkon92(125)/3500120(163)/3500136(185)/3500
Toč.moment310/1600-2600360/1600-3000400/1800-3000
Rychlost195212218
Zrychlení10,78,98,3
Spotřeba7,0/4,7/5,57,0/4,7/5,57,1/4,7/5,6



Pozn. Údaje pro hatchback a sedan, objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km


JL, 19.11.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar