Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mazda5 s novým turbodieselem 1.6

Mazda doplňuje paletu motorizací pro kompaktní velkoprostorový model o novou vznětovou přeplňovanou jednotku 1.6 se vstřikováním common-rail. Dosahuje výkonu 115 k a točivého momentu 170 Nm

Díky tomu, že motor má menší objem, celohliníkovou konstrukci a osmiventilový rozvod s jedním vačkovým hřídelem (SOHC) a spolupracuje s lehkou a kompaktní převodovkou, váží nová Mazda5 1.6 Diesel o 120 kg méně než dosavadní. Konstruktéři optimalizovali mechanické součásti osmiventilového rozvodu SOHC pro co nejnižší tření a použili vysoce účinné piezoelektrické vstřikovače. Výsledkem je vynikající účinnost spalování. Zatímco výkon narostl o 4 kW, tak spotřeba klesla o 14,8 % paliva (5,2 l/100 km). Pochopitelně splňuje požadavky emisní normy Euro V, mimo jiné díky nízkému kompresnímu poměru (16,0:1), který snižuje teplotu hoření směsi ve spalovacích komorách, a vysoce účinnému systému recirkulace výfukových plynů (EGR) s obtokovým kanálem. Ten pomáhá motoru rychleji se zahřát a dříve dosáhnout optimální účinnosti spalování po studeném startu.
Ventilový rozvod SOHC s osmi ventily je méně komplikovaný a vystačí si s nižším počtem součástí než rozvod DOHC, což ve výsledku znamená menší tření a klidnější chod motoru. K tomu přispívá rovněž použití vstřikovacího systému s piezoelektrickými vstřikovači, které dávkují palivo do válců pod tlakem až 1600 barů a umožňují aplikovat více vstřiků během jednoho pracovního cyklu motoru.
Turbodmychadlo s proměnnou geometrií (VGT) pomáhá motoru dosahovat maximálního točivého momentu 270 Nm v širším rozsahu otáček 1750 až 2500/min.). Nejvyššího výkonu 85 kW/115 koní dosahuje již v 3600/min. Na šestý rychlostní stupeň přitom vyvine nejvyšší rychlost 180 km/h.


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1560 cm³
Výkon: 85 kW (115 k) při 3600/min
Točivý moment: 270 Nm při 1750-2500/min
Rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,7 s
Spotřeba: 6,4/4,6/5,2 l/100 km


Vedle vznětového motoru 1.6 jsou k dispozici dva zážehové motory, přičemž oba spolupracují s přesnou šestistupňovou převodovkou. Na vrcholu řady stojí agregát 2.0 DISI s přímým vstřikováním paliva a systémem i-stop. Vyvine výkon 110 kW/150 k v 6200/min. a točivý moment 191 Nm v 4500/min. Nejvyšší rychlost činí 194 km/h a spotřeba je 6,9 l/100 km.
Oblíbený zážehový motor 1.8 s dosahuje výkonu 85 kW/115 k v 5300/min. a točivého momentu 165 Nm v 4000/min. Motor je nově spřažen se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, jejíž odstupňování pomohlo snížit spotřebu na 7,2 l/100 km.


Prostor a pohodlí
Dvojici bočních posuvných dveří lze otevírat automaticky nebo manuálně. Vůz nabízí prostor až sedmi lidem a sedadla lze snadno přeskládat do bezpočtů různých konfigurací díky systému Karakuri.

Podvozek
Při konstrukci bylo využíváno více vysokopevnostní oceli, aby byl vůz lehčí, pevnější a robustnější než předchozí generace. Konstruktéři přišli s modernizovaným zavěšením kol a vylepšili řízení i aerodynamiku, což přispělo k lineárnější odezvě řízení a předvídatelnějšímu chování vozu. Všechny modifikace znamenají přínos zejména v kombinaci s novou motorizací 1.6.
V předu jsou vzpěry MacPherson a vzadu víceprvkové zavěšení. Pryžové spojovací prvky na tyči řízení spolu s novým uchycením zkrutných stabilizátorů zajišťují plynulejší, lineárnější odezvu na otočení volantem. Konstruktéři upravili tlumiče pérování a pouzdra náprav vpředu i vzadu, v kombinaci s tužšími pružinami.

Design
Nový vzhled přední části nejenže odlišuje Mazdu5 od konkurence, ale přispívá také k lepší aerodynamice. Nový přední spoiler, plochý spodní kryt motoru a deflektory předních pneumatik směrují proud vzduchu pod vůz a přispívají tak k nízké spotřebě paliva. Optimálnímu obtékání vzduchu napomáhá i samotný design karoserie, zejména pokud jde o rovnováhu mezi vztlakem na přední a na zadní nápravě. Díky těmto opatřením má součinitel aerodynamického odporu vzduchu pouze na úrovni 0,30, což je jedna z nejnižších hodnot ve třídě kompaktních velkoprostorových vozů.

Pasivní a aktivní bezpečnost
V bezpečnostní výbavě najdeme mj. šest airbagů a brzdovou soustavu s rozměrnými chlazenými kotoučovými brzdami o průměru 300 mm vpředu, resp. 302 mm vzadu. Brzdy jsou opatřeny čtyřkanálovým systémem ABS, elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku (EBD), brzdovým asistentem, systémem regulace prokluzu kol (TCS) a dynamickým řízením jízdní stability (DSC). Nechybí ani systém signalizace prudkého brzdění (ESS), který upozorní ostatní řidiče na náhlý brzdný manévr rychlým rozblikáním výstražných světel. Nová Mazda5, jako první celosvětově prodávaný model Mazda, dostal systém Brake Override, který při současném sešlápnutí brzdového a plynového pedálu vždy upřednostňuje brzdu.
Sériová výbava obsahuje elektricky seřiditelná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizaci, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná přední a zadní okna nebo centrální zamykání s dálkovým ovladačem. Standardně dodáván je rovněž nový palubní audiosystém se čtyřmi reproduktory. Na přání lze vůz vybavit mj. zadními parkovacími čidly, vyhříváním sedadel, zabudovaným měničem na 6 CD, technologií Bluetooth® Audio pro bezdrátové přehrávání MP3, hands-free rozhraním Bluetooth® s hlasovým ovládáním a vylepšeným multifunkčním volantem, systémem monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) či výbojkovými světlomety.


JL, 26.1.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar