Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mazda3 - sedan i kompakt v novém vydání

Nový kompakt značky Mazda přichází ve šlépějích původní Mazdy3, která vnesla ve své době do nižší střední třídy novou úroveň potěšení z jízdy a kvality dílenského zpracování. Rychle se etablovala jako nejprodávanější model Mazdy.

Metu jednoho milionu kusů překonala dříve než kterýkoli z předchozích modelů. Po celém světě jezdí přes dva miliony spokojených zákazníků a posbírala na 90 různých ocenění.
Nová Mazda3 je delší a má agresivnější „postoj“, zejména v případě sportovního provedení. Zatímco stávající model měl horní a spodní mřížku chladiče, nová Mazda3 sází na jedinou masku. Dvojice rozměrných otvorů v rozích integrovaného nárazníku prozrazuje sportovní ambice.
Agresivní boční siluetu hatchbacku definují prvky jako stoupající linie prahů, klínovitý profil, nový design C-sloupku, plochá linie střechy a zadní spoiler. Sedan sází na jemnější výraz s vysoko posazeným víkem zavazadlového prostoru a oblejší střešní linií, podtrhující jeho kompaktní rozměry.
Přední mřížka je jen tak velká, aby přivedla potřebné množství vzduchu k chladiči a motoru bez zbytečného nárůstu aerodynamického odporu, zatímco tvar nárazníku zajišťuje ideální obtékání ve spodní části karoserie. Konstruktéři neponechali náhodě ani proudění pod vozem, kde tok vzduchu usměrňují deflektory za předními koly a trojúhelníkové kryty podlahy v oblasti předních rohů karoserie, centrální části i zadního nárazníku.
Interiér svým stylovým a dynamickým vzezřením nezaostává za exteriérem. Palubní deska příjemně obklopuje řidiče, zatímco vzdušná kabina poskytuje pohodlí dalším čtyřem dospělým. Rozvržení ovládacích prvků do několika logických zón usnadňuje orientaci. Designéři studovali periferní vidění řidiče, a na základě získaných údajů rozmístili informační displeje. Následovalo přemístění nejdůležitějších ovladačů do společné „zóny“ v blízkosti volantu a řadicí páky.
Automobil disponuje vylepšeným ovládacím rozhraním HMI, které přispívá ke snadné obsluze všech systémů z místa řidiče. Funkce nového multi-informačního displeje lze ovládat přepínačem přímo na volantu.
Standardní sedadla mají větší plochu v oblasti spodních zad, zvýšené bočnice předních sedáků jsou oproti předchozím, o 20 mm vyšší, aby poskytovaly lepší oporu stehen. Prodloužení opěradel o 35 mm zajišťuje správnou polohu při řízení a optimální bederní podporu.
Mazda3 bude v Čechách nabízena v šesti stupních výbavy: Base, CE, TE, TX, TX Plus a GTA. Již úroveň Base vyniká rozsáhlým výčtem prvků, z nichž mnohé jsou jinde k mání pouze za příplatek. Samočinná signalizace prudkého brzdění (ESS), stabilizační systém DSC, šest airbagů, aktivní hlavové opěrky vpředu, výškově i podélně seřiditelný volant, přehrávač CD s podporou MP3, to vše najdeme v sériovém provedení.
K prvkům výbavy na přání patří mj. natáčecí bi-xenonové světlomety, dvouzónová samočinná klimatizace pro cestující vpředu, systém bezklíčového přístupu a startování tlačítkem, parkovací senzory, vyhřívané čelní okno (na vybraných trzích) nebo dešťový a světelný senzor.
Zavazadlový prostor sedanu má objem 430 litrů, u hatchbacku 340 litrů (300 l u vozů se systémem Bose®).
Nová generace přichází s paletou motorů, které spojují vzrušující charakter a výbornou dynamiku s příznivou spotřebou paliva a nízkými emisem. Nejvýkonnější zážehový agregát disponuje ojedinělým typem katalyzátoru, prvním svého druhu na světě. Pod kapotou nalezl místo také nový turbodiesel 2.2, poprvé představený v Mazdě6.

Nový turbodiesel MZR-CD 2.2
Bude nabízen ve dvou variantách, lišících se hodnotami nejvyššího výkonu a točivého momentu. Ve verzi High Power (pouze s výbavou Sport) vyvine 136 kW (185 k) a 400 Nm v širokém rozsahu 1800 až 3000/min. Úctyhodné jsou i parametry standardního provedení: 110 kW (150 k) a 360 Nm v 1800 až 2600/min. Standardní verzi agregátu lze objednávat od úrovně Touring+ výš. Od výkonnějšího provedení se liší menším turbodmychadlem a jiným odstupňováním převodovky. Její turbodmychadlo má stejné rozměry jako v Mazdě6, odstupňování převodovky odpovídá menší hmotnosti Mazdy3.
Nízký kompresní poměr 16,3:1 ve spojení s desetiotvorovými vstřikovači systému common-rail umožňuje precizní kontrolu nad průběhem spalování, což se odráží v hospodárnosti pohonné jednotky. Standardní model si vyžádá v průměru 5,4 l paliva, varianta High Power o 0,2 l více.

V nabídce se objevuje také vznětový motor MZ-CD 1.6 se vstřikováním common-rail, rozvodem DOHC a čtyřventilovou technikou. Ve 4000/min odevzdává nejvyšší výkon 80 kW (109 k), točivý moment vrcholí již v 1750/min hodnotou 240 Nm.
Nejvýkonnější benzínový agregát 2.0 je opatřen sekvenčním časováním ventilů (S-VT), optimalizující práci sacích ventilů s ohledem na aktuální provozní podmínky a zvyšuje efektivitu spalovacího procesu. Ve spolupráci se systémem proměnného sání (VIS) přispívá S-VT k vyrovnanějšímu průběhu křivky točivého momentu v celém rozsahu otáček.
Úlohu základní motorizace zastává zážehový čtyřválec 1.6, jehož proměnné sání, elektronický pedál plynu a sekvenční časování sacích ventilů (S-VT) představují záruku dobré dynamiky při nízké spotřebě paliva.


Zážehové motory

Typ1.62.0
Objem15981999
Výkon77(105)/6000110(150)/6500
Toč.moment105/6000187/4000
Rychlost188210
Zrychlení12,210,6
Spotřeba8,3/5,2/6,310,6/5,8/7,6



Vznětové motory
Typ1.62.2 Standard2.2 High Power
Objem156021842184
Výkon80(109)/4000110(150)/3500136(185)/3500
Toč.moment240/1750360/1800-2600400/1800-300é
Rychlost187298215
Zrychlení11,09,28,2
Spotřeba5,8/3,8/4,56,9/4,5/5,47,2/4,7/5,6



Pozn: údaje jsou pro hatchback, objem – cm, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km



V nejvíce namáhaných oblastech byla karoserie podrobena systematickému zpevnění, neboť čím pevnější je skelet vozu, tím efektivněji absorbuje reakční síly vznikající v zavěšení, odpružení a tlumení. Klíčová místa byla zpevněna dvěma řadami vertikálních bodových svárů. Mezi střechou a B-sloupky se objevují nové výztuže. V podbězích blatníků a v okolí dveřních otvorů se uplatnila kombinace svářených a lepených spojů. Také v místech uchycení jednotlivých prvků zavěšení, odpružení a tlumení je karoserie zpevněná, aby ještě lépe odolávala silám vznikajícím v podvozku a řízení.

U zavěšení spoléhá na osvědčenou kombinaci vzpěr MacPherson vpředu a víceprkové nápravy vzadu. Díky zvětšení rozteče kotvících bodů předního zkrutného stabilizátoru o 20 mm lépe odolává nežádoucím náklonům při jízdě v zatáčkách.

Všechny nabízené varianty jsou osazeny elektrohydraulickým posilovačem řízení (EHPAS), který zajišťuje lehký chod volantu a precizní vedení vozu.
Novinka může být na přání vybavena technologií adaptivních bi-xenonových světlometů. Systém monitorování mrtvého úhlu upozorní řidiče na blížící se vozidla v sousedních jízdních pruzích, zatímco systém samočinné aktivace výstražného osvětlení (ESS) automaticky zapne ukazatele směru při prudkém brzdění. Vůz je standardně vybaven systémy ABS s EBD a systémem jízdní stability (DSC).
Cestující chrání mj. ocelové výztuhy ve tvaru písmene H v podlaze, bočních strukturách i na střeše automobilu. Výztuhy v A-sloupcích, B-sloupcích i prazích karoserie jsou z vysokopevnostní oceli. Přední deformační struktura rozkládá energii nárazu do celého vozidla tak, aby prostor pro cestující zůstal uchráněn. Motor, převodovka i přední náprava se při silném čelním střetu řízeně oddělí od karoserie, aby nepronikly do kabiny. Výztuhy ve dveřích jsou opatřeny zesílením, které omezuje průnik dveří do prostoru pro cestující při bočním nárazu.

Rozměry
TypSedanHatchback
Délka (mm)45804460
Šířka (mm)17551755
Výška (mm)14701470
Rozvor (mm)26402640
Objem zav.pr.(l)430340/1360



JL, 8.4.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar