Mazda3 - pětidveřový hatchback
První generace Mazdy 3 vnesla do nižší střední třídy novou úroveň potěšení z jízdy a kvality dílenského zpracování. Během pěti let nalezla po celém světě více než 1,8 milionu spokojených zákazníků a posbírala na 90 různých ocenění.
Designérské týmy Mazda v Japonsku, Evropě i USA měly za úkol zachovat stávající identitu a rozvinout ji do nové, bohatší a troufalejší podoby. Výsledkem je nezaměnitelný design, ve kterém se odrážejí klíčové hodnoty značky Mazda.
Výraz při čelním pohledu utváří nová pětiúhelníková maska chladiče spolu s ventilačními otvory v rozích nárazníku. Od vnějších vrcholů masky se přes kapotu motoru táhnou dva prolisy, přecházející do A-sloupků. Takto vzniklé linie se sbíhají ve spodním vrcholu pětiúhelníkové mřížky, což vytváří dojem dynamiky.
Uvnitř přivítá cestující sportovním i kultivovaným prostředím. Palubní deska se klene od středu směrem ke dveřím. Přístrojový panel a středová konzola obepínají dolní končetiny řidiče. Minimální počet viditelných spár, použití měkčených plastů a elegantní povrchová úprava svědčí o vysoké kvalitě dílenského zpracování.
Nová paleta pohonných jednotek má vyhovovat požadavkům náročných evropských zákazníků. Kromě osvědčených agregátů MZR 1.6, MZR 2.0 a MZR-CD 1.6, známých z první generace, mohou nyní zájemci zvolit také nový vznětový motor MZR-CD 2.2, který debutoval v modelu Mazda6.
Bude nabízen ve dvou variantách, lišících se výkonem a točivým momentem. Ve verzi High Power vyvine 136 kW (185 k) při 3500/min a 400 Nm od 1800 do 3000/min, ale úctyhodné jsou i parametry standardního provedení: 110 kW (150 k) při 3500/min a 360 Nm v 1800 až 2600/min.
Obě varianty splňují Euro 5 a jsou opatřeny speciálním filtrem pevných částic (DPF) se zkrácenou dobou regenerace. Spotřeba paliva klesla o 7 až 10 % ve srovnání s předchozím 2.0, když v kombinovaném cyklu činí 5,4 l/100 km (standardní verze), respektive 5,6 l/100 km (High Power).
Mazda je první výrobce automobilů na světě, který osazuje zážehové agregáty katalyzátorem výfukových plynů, vyrobeným za pomoci nové formy nanotechnologie, pracující s jemnějšími materiálovými strukturami než „klasická“ nanotechnologie. Do základního nosiče katalytické vrstvy jsou vpraveny částice o průměru menším než pět nanometrů. Mazda dokázala snížit množství drahých kovů (platina, paladium) v katalyzátoru o 70 až 90 procent, aniž by se to negativně projevilo na efektivitě čištění spalin.
Všechny nabízené varianty jsou osazeny elektrohydraulickým posilovačem řízení (EHPAS), zajišťující kompromis mezi požadavky na nízké energetické nároky, lehký chod volantu a precizní vedení vozu. Podvozek staví na osvědčených řešeních odcházejícího modelu, nicméně nové, tužší tlumiče pérování by měly efektivněji potlačovat nežádoucí naklánění v zatáčkách.
Při optimalizaci obtékání vzduchu okolo karoserie byl použit soubor technických opatření – Aero Flow Management. Např. přední mřížka spoléhá při přivádění chladicího vzduchu do motorového prostoru na efekt náporového sání. Během testování v aerodynamickém tunelu dokázali inženýři optimalizovat obtékání okolo boků vozu, když za kola umístili deflektory a zapracovali na tvarech karoserie v oblasti A-sloupků. Dosažený koeficient čelního odporu (Cd) 0,30 (hatchback), respektive 0,28 (sedan) patří k nejnižším u kompaktních vozů.
Uvnitř přivítá řidiče nové rozhraní HMI, které přispívá k pocitu souznění s automobilem. Rozvržení ovladačů do několika logických zón usnadňuje řidiči orientaci, pomáhá získat jistotu a vytváří podmínky pro soustředěnou jízdu. V první fázi byly veškeré provozní informace sjednoceny do multifunkčního displeje v horní části palubní desky. Následovalo přemístění nejdůležitějších ovladačů do společné „zóny“ v blízkosti volantu a řadicí páky. Zmíněný displej v horní části palubní desky zobrazuje údaje navigačního systému, audio soustavy a palubního počítače.
Vozy s elektrickým seřizováním sedadel mohou disponovat funkcí paměti pro tři různé polohy. Při odemknutí se sedadlo řidiče automaticky nastaví do polohy, odpovídající informaci uložené v klíči dálkového centrálního zamykání.
Spolu se zdokonalením systémů pasivní bezpečnosti se Mazda zaměřila také na aktivní bezpečnostní výbavu. Do standardní výbavy patří protiblokovací systém (ABS) s elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku (EBD), systém dynamického řízení jízdní stability (DSC) nebo signalizací krizového brzdění (ESS). Na přání lze dodat natáčecí bi-xenonové přední světlomety, systém monitorování mrtvého úhlu (RVM), monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) nebo vyhřívané čelní okno. Do prvků pasivní bezpečnosti patří mj. tuhá a robustní karoserie se systémem řízeného pohlcování energie střetu, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech a šest airbagů.
JL, 19.12.2008
Výraz při čelním pohledu utváří nová pětiúhelníková maska chladiče spolu s ventilačními otvory v rozích nárazníku. Od vnějších vrcholů masky se přes kapotu motoru táhnou dva prolisy, přecházející do A-sloupků. Takto vzniklé linie se sbíhají ve spodním vrcholu pětiúhelníkové mřížky, což vytváří dojem dynamiky.
Uvnitř přivítá cestující sportovním i kultivovaným prostředím. Palubní deska se klene od středu směrem ke dveřím. Přístrojový panel a středová konzola obepínají dolní končetiny řidiče. Minimální počet viditelných spár, použití měkčených plastů a elegantní povrchová úprava svědčí o vysoké kvalitě dílenského zpracování.
Nová paleta pohonných jednotek má vyhovovat požadavkům náročných evropských zákazníků. Kromě osvědčených agregátů MZR 1.6, MZR 2.0 a MZR-CD 1.6, známých z první generace, mohou nyní zájemci zvolit také nový vznětový motor MZR-CD 2.2, který debutoval v modelu Mazda6.
Bude nabízen ve dvou variantách, lišících se výkonem a točivým momentem. Ve verzi High Power vyvine 136 kW (185 k) při 3500/min a 400 Nm od 1800 do 3000/min, ale úctyhodné jsou i parametry standardního provedení: 110 kW (150 k) při 3500/min a 360 Nm v 1800 až 2600/min.
Obě varianty splňují Euro 5 a jsou opatřeny speciálním filtrem pevných částic (DPF) se zkrácenou dobou regenerace. Spotřeba paliva klesla o 7 až 10 % ve srovnání s předchozím 2.0, když v kombinovaném cyklu činí 5,4 l/100 km (standardní verze), respektive 5,6 l/100 km (High Power).
Mazda je první výrobce automobilů na světě, který osazuje zážehové agregáty katalyzátorem výfukových plynů, vyrobeným za pomoci nové formy nanotechnologie, pracující s jemnějšími materiálovými strukturami než „klasická“ nanotechnologie. Do základního nosiče katalytické vrstvy jsou vpraveny částice o průměru menším než pět nanometrů. Mazda dokázala snížit množství drahých kovů (platina, paladium) v katalyzátoru o 70 až 90 procent, aniž by se to negativně projevilo na efektivitě čištění spalin.
Všechny nabízené varianty jsou osazeny elektrohydraulickým posilovačem řízení (EHPAS), zajišťující kompromis mezi požadavky na nízké energetické nároky, lehký chod volantu a precizní vedení vozu. Podvozek staví na osvědčených řešeních odcházejícího modelu, nicméně nové, tužší tlumiče pérování by měly efektivněji potlačovat nežádoucí naklánění v zatáčkách.
Při optimalizaci obtékání vzduchu okolo karoserie byl použit soubor technických opatření – Aero Flow Management. Např. přední mřížka spoléhá při přivádění chladicího vzduchu do motorového prostoru na efekt náporového sání. Během testování v aerodynamickém tunelu dokázali inženýři optimalizovat obtékání okolo boků vozu, když za kola umístili deflektory a zapracovali na tvarech karoserie v oblasti A-sloupků. Dosažený koeficient čelního odporu (Cd) 0,30 (hatchback), respektive 0,28 (sedan) patří k nejnižším u kompaktních vozů.
Uvnitř přivítá řidiče nové rozhraní HMI, které přispívá k pocitu souznění s automobilem. Rozvržení ovladačů do několika logických zón usnadňuje řidiči orientaci, pomáhá získat jistotu a vytváří podmínky pro soustředěnou jízdu. V první fázi byly veškeré provozní informace sjednoceny do multifunkčního displeje v horní části palubní desky. Následovalo přemístění nejdůležitějších ovladačů do společné „zóny“ v blízkosti volantu a řadicí páky. Zmíněný displej v horní části palubní desky zobrazuje údaje navigačního systému, audio soustavy a palubního počítače.
Vozy s elektrickým seřizováním sedadel mohou disponovat funkcí paměti pro tři různé polohy. Při odemknutí se sedadlo řidiče automaticky nastaví do polohy, odpovídající informaci uložené v klíči dálkového centrálního zamykání.
Spolu se zdokonalením systémů pasivní bezpečnosti se Mazda zaměřila také na aktivní bezpečnostní výbavu. Do standardní výbavy patří protiblokovací systém (ABS) s elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku (EBD), systém dynamického řízení jízdní stability (DSC) nebo signalizací krizového brzdění (ESS). Na přání lze dodat natáčecí bi-xenonové přední světlomety, systém monitorování mrtvého úhlu (RVM), monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) nebo vyhřívané čelní okno. Do prvků pasivní bezpečnosti patří mj. tuhá a robustní karoserie se systémem řízeného pohlcování energie střetu, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech a šest airbagů.
JL, 19.12.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout