Mazda CX-7 - facelift a nový diesel 2.2
K prvním automobilům na světě, které spojily sportovní design a jízdní vlastnosti s všestranností a prostorností vozů kategorie SUV, patří Mazda CX-7. Již od svého uvedení na trh v roce 2006 získávala na popularitě a po celém světě nalezla 185 000 zákazníků a nasbírala 15 ocenění.
Zdokonalený model staví na osvědčených přednostech původního modelu. Zachovává si sportovní naturel, klade však důraz na komfort a jízdní stabilitu, i na snížení hladiny hluku v prostoru pro cestující. Faceliftovaná Mazda CX-7 vyhlíží stejně sportovně jako předtím díky extrémně plochému úhlu čelních sloupků (66º), výrazně klínovitému profilu, dominantním lemům blatníků a rozměrným kolům. Novým prvkem je pětiúhelníková maska chladiče, mřížku lemuje stylová lišta kovového vzhledu. Další novinku představují mlhovky, jejichž objímky jsou orientovány více vertikálně a vnějšími horními rohy opticky plynule přecházejí do předních blatníků.
Z boku zaujmou chromované lišty podél spodní hrany dveří nebo okolo bočních oken. Vybraná provedení se pyšní zdokonaleným střešním spoilerem.
Úpravám se nevyhnula ani palubní deska, jejíž horní plocha již není rovná, ale jemně zakřivená. Tím se získal prostor pro nový multi-informační displej MID), umístěný uprostřed horní části palubní desky. Interiér může být laděn do černých nebo béžových odstínů.
Přední sedadla poskytují odpovídající boční vedení těla, a díky širokým sedáků a nastavitelným opěrám beder pohodlí na delších cestách. Řadicí páka je umístěna vysoko a blízko volantu.
Faceliftovaná Mazda CX-7 disponuje bohatou standardní výbavou, do níž patří mj. AM/FM rozhlasový přijímač s přehrávačem CD a MP3, pulsní stahování předních i zadních oken, dálkově ovládané centrální zamykání nebo tempomat.
Pro vybraná provedení jsou k dispozici také luxusní prvky jako kožené čalounění a vyhřívání sedadel, prémiový audio systém Bose® s technologií Centerpoint®, výbojkové světlomety, dešťový a světelný senzor nebo systém bezklíčového odemykání a spouštění motoru Mazda Advanced Keyless Entry & Start.
Inovovaný vůz poskytuje dostatek prostoru pěti dospělým cestujícím i zavazadlům. Systém Mazda Karakuri umožňuje snadno sklápět zadní sedadla (60/40) táhlem v boční výplni zavazadlového prostoru.
Zákazník si může vybrat mezi novým vznětovým motorem MZR-CD 2.2 se vstřikováním common-rail o výkonu 127 kW (173 k) a točivém momentu 400 Nm. Nové turbodmychadlo s proměnnou geometrií a optimalizovaný mezichladič stlačeného vzduchu přispívají k rychlé a pružné odezvě motoru již od 1600/min. Speciální vysokotlaké čerpadlo dodává palivo do válců pod tlakem až 200 MPa přes vstřikovače s 10 mikroskopickými otvory. Minimální interval vstřiků činí jen 200 µs, což ve srovnání s dosud používanou technologií představuje zkrácení asi o 30 procent. Řešení umožnilo použít několik vstřiků během jednoho pracovního cyklu motoru.
Vůz se vyznačuje dynamikou i hospodárným provozem – v kombinovaném cyklu si vyžádá 7,5 l/100 km. Kromě zmíněných opatření za to vděčí nízkému kompresnímu poměru 16,3:1, malému turbodmychadlu a vhodně zvolenému odstupňování převodovky.
Příznivcům benzínových motorizací zůstává k dispozici přeplňovaný agregát MZR 2.3 s přímým vstřikováním paliva DISI. Chladicí efekt přímého vstřikování přispívá k nárůstu točivého momentu v oblasti okolo 3000/min asi o 10 procent. Nový tvar pístů umožňuje lepší promísení paliva se vzduchem a zlepšuje účinnost spalování během zahřívání motoru na provozní teplotu. Palivo je vstřikováno nejen během sání, ale také ve fázi stlačení, což vede k bohatší směsi v blízkosti zapalovacích svíček a tím i ke zvýšené stabilitě hoření. Agregát MZR 2.3 DISI Turbo vyvine výkon 191 kW/260 k v 5500/min a točivý moment 380 Nm.
Oba motory jsou spřaženy s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou, jejíž kompaktní tříhřídelová konstrukce byla převzata ze stávajícího modelu CX-7. Převodovka má trojitou synchronizaci prvního, druhého a třetího rychlostního stupně a dvojitou synchronizaci čtvrtého rychlostního stupně.
Pro faceliftovaný model byla karoserie vyztužena. Zpevněním v klíčových místech bylo dosaženo zvýšení torzní tuhosti karoserie o pět procent, což se odráží v ovladatelnosti, jízdním komfortu i úrovni hluku v interiéru. Úpravy se dotkly zejména oblasti podběhů zadních kol, dveřních otvorů, B-sloupků a podpodlahových struktur (pouze u vznětové motorizace).
Nárůst hmotnosti, způsobený zpevněním karoserie, Mazda kompenzovala použitím speciálních spojů, kombinující bodové sváření s vrstvou lepidla mezi spojovanými součástmi.
Mazda CX-7 zůstává u osvědčené kombinace zavěšení vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkového zavěšení vzadu. Nové tlumiče pérování zajišťují preciznější odezvu, lepší kontakt kola s vozovkou a v kombinaci s pevnější karoserií také účinnější pohlcování nerovností vozovky.
Zatímco zážehová motorizace je věrná hydraulicky posilovanému řízení, dieselová verze elektrohydraulickému posilovači.
Součástí systému stálého pohonu všech čtyř kol je technologie Mazda Active Torque Split, zajišťující plynulý a kontrolovatelný přenos točivého momentu na vozovku i v nepříznivých podmínkách. Systém využívá technicky vyspělých senzorů pro monitorování úhlu natočení volantu, rychlosti stáčení vozidla okolo svislé osy, otáček kol, příčné zrychlení a polohu akcelerátoru. Na základě získaných informací elektronicky řízená spojka distribuuje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 100:0 až 50:50.
Vůz může být poprvé vybaven systémem monitorování mrtvých úhlů (RVM), založený na dvojici širokopásmových radarů, umístěných na levé i pravé straně zadní části vozu. Nad 60 km/h upozorní radary řidiče na jiná vozidla v sousedním pruhu. Radary mají dosah ca 50 m a fungují spolehlivě i v nepříznivých klimatických podmínkách.
K dalším novinkám patří zadní parkovací kamera, jejíž obraz se přenáší na multi-informační displej, dále systém monitorování tlaku v pneumatikách nebo signalizace prudkého brzdění (ESS). Nejen při prudkém brzdění řidič ocení velké chlazené kotoučové brzdy vpředu (320 mm) i vzadu (zážehová motorizace 302 mm, diesel 325 mm) s podtlakovým posilovačem a dlouhozdvihovým hlavním brzdovým válcem, který přispívá k menšímu zdvihu pedálu a nízkým ovládacím silám. Standardní výbava obsahuje stabilizační systém DSC s TSC, ABS, EBD a EBA, stejně jako dešťový a světelný senzor.
Díky trojici zpevňujících konstrukčních prvků ve tvaru písmene „H“ je prostor pro cestující připraven odolat deformačním silám ze všech směrů. Přední pomocný rám dokáže při čelní kolizi pohltit značné množství kinetické energie, zatímco speciální spoje mezi předním pomocným rámem a bočními nosníky odvádějí energii od prostoru pro cestující. Celá příď je zkonstruována tak, aby při čelní srážce s menším vozidlem nemohlo dojít k podjetí druhého automobilu pod CX-7.
JL, 22.10.2009
Z boku zaujmou chromované lišty podél spodní hrany dveří nebo okolo bočních oken. Vybraná provedení se pyšní zdokonaleným střešním spoilerem.
Úpravám se nevyhnula ani palubní deska, jejíž horní plocha již není rovná, ale jemně zakřivená. Tím se získal prostor pro nový multi-informační displej MID), umístěný uprostřed horní části palubní desky. Interiér může být laděn do černých nebo béžových odstínů.
Přední sedadla poskytují odpovídající boční vedení těla, a díky širokým sedáků a nastavitelným opěrám beder pohodlí na delších cestách. Řadicí páka je umístěna vysoko a blízko volantu.
Faceliftovaná Mazda CX-7 disponuje bohatou standardní výbavou, do níž patří mj. AM/FM rozhlasový přijímač s přehrávačem CD a MP3, pulsní stahování předních i zadních oken, dálkově ovládané centrální zamykání nebo tempomat.
Pro vybraná provedení jsou k dispozici také luxusní prvky jako kožené čalounění a vyhřívání sedadel, prémiový audio systém Bose® s technologií Centerpoint®, výbojkové světlomety, dešťový a světelný senzor nebo systém bezklíčového odemykání a spouštění motoru Mazda Advanced Keyless Entry & Start.
Inovovaný vůz poskytuje dostatek prostoru pěti dospělým cestujícím i zavazadlům. Systém Mazda Karakuri umožňuje snadno sklápět zadní sedadla (60/40) táhlem v boční výplni zavazadlového prostoru.
Zákazník si může vybrat mezi novým vznětovým motorem MZR-CD 2.2 se vstřikováním common-rail o výkonu 127 kW (173 k) a točivém momentu 400 Nm. Nové turbodmychadlo s proměnnou geometrií a optimalizovaný mezichladič stlačeného vzduchu přispívají k rychlé a pružné odezvě motoru již od 1600/min. Speciální vysokotlaké čerpadlo dodává palivo do válců pod tlakem až 200 MPa přes vstřikovače s 10 mikroskopickými otvory. Minimální interval vstřiků činí jen 200 µs, což ve srovnání s dosud používanou technologií představuje zkrácení asi o 30 procent. Řešení umožnilo použít několik vstřiků během jednoho pracovního cyklu motoru.
Vůz se vyznačuje dynamikou i hospodárným provozem – v kombinovaném cyklu si vyžádá 7,5 l/100 km. Kromě zmíněných opatření za to vděčí nízkému kompresnímu poměru 16,3:1, malému turbodmychadlu a vhodně zvolenému odstupňování převodovky.
Příznivcům benzínových motorizací zůstává k dispozici přeplňovaný agregát MZR 2.3 s přímým vstřikováním paliva DISI. Chladicí efekt přímého vstřikování přispívá k nárůstu točivého momentu v oblasti okolo 3000/min asi o 10 procent. Nový tvar pístů umožňuje lepší promísení paliva se vzduchem a zlepšuje účinnost spalování během zahřívání motoru na provozní teplotu. Palivo je vstřikováno nejen během sání, ale také ve fázi stlačení, což vede k bohatší směsi v blízkosti zapalovacích svíček a tím i ke zvýšené stabilitě hoření. Agregát MZR 2.3 DISI Turbo vyvine výkon 191 kW/260 k v 5500/min a točivý moment 380 Nm.
Oba motory jsou spřaženy s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou, jejíž kompaktní tříhřídelová konstrukce byla převzata ze stávajícího modelu CX-7. Převodovka má trojitou synchronizaci prvního, druhého a třetího rychlostního stupně a dvojitou synchronizaci čtvrtého rychlostního stupně.
Pro faceliftovaný model byla karoserie vyztužena. Zpevněním v klíčových místech bylo dosaženo zvýšení torzní tuhosti karoserie o pět procent, což se odráží v ovladatelnosti, jízdním komfortu i úrovni hluku v interiéru. Úpravy se dotkly zejména oblasti podběhů zadních kol, dveřních otvorů, B-sloupků a podpodlahových struktur (pouze u vznětové motorizace).
Nárůst hmotnosti, způsobený zpevněním karoserie, Mazda kompenzovala použitím speciálních spojů, kombinující bodové sváření s vrstvou lepidla mezi spojovanými součástmi.
Mazda CX-7 zůstává u osvědčené kombinace zavěšení vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkového zavěšení vzadu. Nové tlumiče pérování zajišťují preciznější odezvu, lepší kontakt kola s vozovkou a v kombinaci s pevnější karoserií také účinnější pohlcování nerovností vozovky.
Zatímco zážehová motorizace je věrná hydraulicky posilovanému řízení, dieselová verze elektrohydraulickému posilovači.
Součástí systému stálého pohonu všech čtyř kol je technologie Mazda Active Torque Split, zajišťující plynulý a kontrolovatelný přenos točivého momentu na vozovku i v nepříznivých podmínkách. Systém využívá technicky vyspělých senzorů pro monitorování úhlu natočení volantu, rychlosti stáčení vozidla okolo svislé osy, otáček kol, příčné zrychlení a polohu akcelerátoru. Na základě získaných informací elektronicky řízená spojka distribuuje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 100:0 až 50:50.
Vůz může být poprvé vybaven systémem monitorování mrtvých úhlů (RVM), založený na dvojici širokopásmových radarů, umístěných na levé i pravé straně zadní části vozu. Nad 60 km/h upozorní radary řidiče na jiná vozidla v sousedním pruhu. Radary mají dosah ca 50 m a fungují spolehlivě i v nepříznivých klimatických podmínkách.
K dalším novinkám patří zadní parkovací kamera, jejíž obraz se přenáší na multi-informační displej, dále systém monitorování tlaku v pneumatikách nebo signalizace prudkého brzdění (ESS). Nejen při prudkém brzdění řidič ocení velké chlazené kotoučové brzdy vpředu (320 mm) i vzadu (zážehová motorizace 302 mm, diesel 325 mm) s podtlakovým posilovačem a dlouhozdvihovým hlavním brzdovým válcem, který přispívá k menšímu zdvihu pedálu a nízkým ovládacím silám. Standardní výbava obsahuje stabilizační systém DSC s TSC, ABS, EBD a EBA, stejně jako dešťový a světelný senzor.
Díky trojici zpevňujících konstrukčních prvků ve tvaru písmene „H“ je prostor pro cestující připraven odolat deformačním silám ze všech směrů. Přední pomocný rám dokáže při čelní kolizi pohltit značné množství kinetické energie, zatímco speciální spoje mezi předním pomocným rámem a bočními nosníky odvádějí energii od prostoru pro cestující. Celá příď je zkonstruována tak, aby při čelní srážce s menším vozidlem nemohlo dojít k podjetí druhého automobilu pod CX-7.
JL, 22.10.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout