Marc Bocqué o hybridní technologii Peugeot
Na autosalonu v Paříži prezentoval Peugeot hned několik hybridních vozidel jako závazek této francouzské automobilky k tolik diskutované ochraně životního prostředí. Na toto téma jsme si povídali s panem Marcem Bocqué, z oddělení inovací a technologií firmy Peugeot.
Návštěvníci si mohli prohlédnout mimo jiné sportovní kupé RC HYmotion 4 nebo koncept Prologue HY|motion4 či model 308 s označením Stop&Start. „V oblasti vývoje hybridů zaujímáme v Evropě první místo. Už vloni vykazoval každý náš šestý automobil emise CO2 pod hodnotu 120 g/km, což je velice dobrý výsledek. To představuje zhruba šestnáctiprocentní podíl na trhu vozidel s nízkou spotřebou. Když se podíváme na celosvětový podíl benzinových a dieselových motorů tak dojdeme k výsledku zhruba 52 ku 42 procentům, přičemž diesely jsou hlavně evropskou záležitostí. Nízká spotřeba rovná se nízké náklady, a právě to je naše strategie do příštích let. Chceme hybridní technologie rozvinout a uplatnit v co největším počtu našich automobilů,“ vysvětluje Marc Bocqué.
Emise a spotřebu lze však snižovat nejen pomocí hybridní technologie
Ano, jak ostatně dokazuje nejlépe Peugeot 308 Stop&Start. Přestože jej pohání osvědčený úspěšný vznětový čtyřválec 1.6 HDI o výkonu 112 k, tak se nám podařilo snížit spotřebu i emise o šestnáct procent na 4,1 litru nafty na sto kilometrů a 109 g/km. Ještě dodám, že je vybaven filtrem pevných částí a automatizovanou šestistupňovou převodovkou BMP6. Výhodou je, že na vozidle není třeba provádět žádné další úpravy..
Můžete prozradit více o tomto systému
Kdykoliv vozidlo zastaví, třeba na křižovatce nebo v dopravní koloně a podobně, uvede mikro-hybridní technologie spalovací motor do pohotovostního režimu. Při rozjezdu jej okamžitě, za pouhých 480 ms, automaticky aktivuje, aniž by cestující něco zpozorovali. Systém je vybaven také funkcí rekuperace energie, která při zpomalování dobíjí baterie. Přednosti systému se projeví hlavně ve městě, kde může snížení spotřeby paliva dosáhnout podle hustoty provozu až 15 procent. Během fáze stání jsou hluk a vibrace motoru redukovány na minimum.
Ekologicky smýšlející zákazníky bude asi zajímat, kdy si takový automobil budou moci koupit a kolik bude stát
Cena zatím stanovena není, ale chceme aby byl cenově dostupný, stejně jako i hybridní automobily. Nechceme se orientovat jen na malou skupinu lidí, ale auto by mělo být přijatelné pro všechny Sériová výroba této technologie začne v roce 2010 a do roku 2011 bychom jí chtěli vybavit jeden milion automobilů. Než budeme mít rozvinuté hybridní automobily, tak se chceme masově zaměřit právě na systém Stop Start.
Vraťme se k hybridům, v Paříži byly k vidění zajímavé koncepty
Ovšem pozor, nejsou stejné, ale ověřujeme a vyvíjíme na nich různé kombinace uspořádání, což nám umožňuje architektura jednotlivých vozidel. Cílem je vyzkoušet různé technologie a koncepce. Tak třeba ve sportovním kupé RC, představující doslova a do písmene technologickou laboratoř, došlo ke spojení benzinového čtyřválce 1.6 THP o výklonu 218 k a elektromotoru o výkonu 95 k. Spojením jsme snížili emise CO2 v kombinované m provozu na 109 g/km nebo nulu. Zatímco spalovací motor je umístěn vzadu, elektromotor pak vpředu.
Naopak opačné uložení pohonných jednotek jsme použili ve studii Prologue HYmotion, která je vlastně takovým dvojím hybridem. Jednak, pokud jde o karosérii, v ní najdeme prvky SUV, MPV a dokonce i hatchbacku. A za druhé, používá vznětový čtyřválec 2.0 HDI FPA, který pohání přední kola, a elektromotor umístěný vzadu může být využit pro pohon zadních kol, čímž dostaneme vůz s pohonem 4x4. V první fázi sice ještě nebude touto technologií vybaven, protože bude mít pouze pohon předních kol.
Děkujeme za rozhovor
Jindřich Lasík, 2.12.2008
Emise a spotřebu lze však snižovat nejen pomocí hybridní technologie
Ano, jak ostatně dokazuje nejlépe Peugeot 308 Stop&Start. Přestože jej pohání osvědčený úspěšný vznětový čtyřválec 1.6 HDI o výkonu 112 k, tak se nám podařilo snížit spotřebu i emise o šestnáct procent na 4,1 litru nafty na sto kilometrů a 109 g/km. Ještě dodám, že je vybaven filtrem pevných částí a automatizovanou šestistupňovou převodovkou BMP6. Výhodou je, že na vozidle není třeba provádět žádné další úpravy..
Můžete prozradit více o tomto systému
Kdykoliv vozidlo zastaví, třeba na křižovatce nebo v dopravní koloně a podobně, uvede mikro-hybridní technologie spalovací motor do pohotovostního režimu. Při rozjezdu jej okamžitě, za pouhých 480 ms, automaticky aktivuje, aniž by cestující něco zpozorovali. Systém je vybaven také funkcí rekuperace energie, která při zpomalování dobíjí baterie. Přednosti systému se projeví hlavně ve městě, kde může snížení spotřeby paliva dosáhnout podle hustoty provozu až 15 procent. Během fáze stání jsou hluk a vibrace motoru redukovány na minimum.
Ekologicky smýšlející zákazníky bude asi zajímat, kdy si takový automobil budou moci koupit a kolik bude stát
Cena zatím stanovena není, ale chceme aby byl cenově dostupný, stejně jako i hybridní automobily. Nechceme se orientovat jen na malou skupinu lidí, ale auto by mělo být přijatelné pro všechny Sériová výroba této technologie začne v roce 2010 a do roku 2011 bychom jí chtěli vybavit jeden milion automobilů. Než budeme mít rozvinuté hybridní automobily, tak se chceme masově zaměřit právě na systém Stop Start.
Vraťme se k hybridům, v Paříži byly k vidění zajímavé koncepty
Ovšem pozor, nejsou stejné, ale ověřujeme a vyvíjíme na nich různé kombinace uspořádání, což nám umožňuje architektura jednotlivých vozidel. Cílem je vyzkoušet různé technologie a koncepce. Tak třeba ve sportovním kupé RC, představující doslova a do písmene technologickou laboratoř, došlo ke spojení benzinového čtyřválce 1.6 THP o výklonu 218 k a elektromotoru o výkonu 95 k. Spojením jsme snížili emise CO2 v kombinované m provozu na 109 g/km nebo nulu. Zatímco spalovací motor je umístěn vzadu, elektromotor pak vpředu.
Naopak opačné uložení pohonných jednotek jsme použili ve studii Prologue HYmotion, která je vlastně takovým dvojím hybridem. Jednak, pokud jde o karosérii, v ní najdeme prvky SUV, MPV a dokonce i hatchbacku. A za druhé, používá vznětový čtyřválec 2.0 HDI FPA, který pohání přední kola, a elektromotor umístěný vzadu může být využit pro pohon zadních kol, čímž dostaneme vůz s pohonem 4x4. V první fázi sice ještě nebude touto technologií vybaven, protože bude mít pouze pohon předních kol.
Děkujeme za rozhovor
Jindřich Lasík, 2.12.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout













