MINI Roadster v tradici britských roadsterů
V pořadí šestá modelová řada je originálním vozem svého segmentu. Jedná se o novou interpretaci tradičního stylu MINI, který propojuje spontánní jízdní projev s jízdou pod širým nebem. Plátěná skládací střecha se snadno manuálně složí nebo naopak natáhne nad prostor pro posádku.
Charakteristickým prvkem je výrazná a mírně stoupající linie pontonu karoserie, doplněná skloněným sloupkem čelního skla. Jeho sklon je o 13 stupňů větší než u Cabrio. Nezaměnitelný je dvoumístný interiér, ploché víko zadní části vozu a s nataženou skládací střechou připomíná kupé.
S délkou 3734 mm, rozvorem 2467 m a šířkou 1683 mm přibližně kopíruje MINI Cabrio. S výškou 1390 mm je ca o 20 mm nižší než čtyřmístný otevřený sourozenec.
Tvar střechy v uzavřeném stavu evokuje tradici britských roadsterů a zvýrazňuje mohutné boky. Po otevření se střecha složí za dvojici sedadel. Horní díl střechy je navržen tak, aby ve složeném stavu nahradil dodatečný kryt.
Střecha se ovládá manuálně pohybem jedné ruky. Otevření nebo uzavření střechy je otázkou okamžiku. Stačí o 130 stupňů otočit zámek na rámu čelního skla a střechu sejmout za prostor pro posádku. Pro natažení stačí odjistit spínač umístěný mezi sedadly a následně střechu, které s pohybem pomáhají plynové vzpěry, natáhnout nad prostorem pro posádku a následně zajistit u rámu čelního skla.
Díky absenci zadních sedadel vznikl zavazadlový prostor 240 l. Dodatečnou variabilitu dodává otevírací otvor s rozměry 36 x 20 cm mezi interiérem a prostorem pro zavazadla.
Další specialitou je dvojice ochranných oblouků z nereznoucí oceli, navržené tak, aby ve spojení se zesíleným rámem čelního skla zajistily ochranu v případě převrácení vozu. Mimořádnou tuhost karoserie i prostoru pro posádku zajišťují speciální výztuhy podlahy v zadní části a v oblasti bočních prahů.
Aktivní spoiler na zádi se automaticky vysouvá nad 80 km/h. Jakmile rychlost vozu klesne pod 60 km/h, spoiler se samočinně vrátí do výchozí polohy. Lze jej však vysunout nebo zasunout také manuálně stiskem tlačítka. Spoiler zvyšuje při nejvyšší rychlosti přítlak na zadní nápravě až o 40 kg.
MINI Roadster je vybaven trojicí nejvýkonnějších zážehových motorů, které jsou k dispozici. Zážehový čtyřválec 1.6 litru je vybaven mj. variabilním rozvodem Valvetronic, který zajišťuje rychlé reakce pohonné jednotky, snižuje spotřebu paliva i emise. Motory 1.6 s technologií MINI TwinPower Turbo jsou kromě variabilního rozvodu vybavené turbodmychadlem twin-scroll a přímým vstřikováním benzinu. MINI John Cooper Works Roadster pohání čtyřválec MINI TwinPower Turbo s nejvyšším výkonem 155 kW k a točivým momentem 260 Nm, přičemž ve funkci overboost poskytuje 280 Nm.
Modely MINI Cooper Roadster a MINI Cooper SD Roadster jsou vybavené souborem technologií pro snížení spotřeby paliva MINIMALISM. Jedná se např. o systém regenerace kinetické energie, funkci Auto Start/Stop, ukazatel optimálního rychlostního stupně, elektrický posilovač řízení či příslušenství motoru pracující v závislosti na skutečné potřebě jejich činnosti. Vozy mohou být namísto standardně dodávané manuální převodovky se šesti rychlostními stupni na přání vybavené šestistupňovou samočinnou převodovkou Steptronic s funkcí manuálního sekvenčně ovládaného řazení.
Přesné ovládání a stabilitu nabízí pečlivé sladění přední nápravy McPherson, zadního víceprvkového zavěšení, elektrického posilovače řízení a brzdové soustavy. Jízda tak připomíná svezení v motokáře. Na přání je připraven ještě sportovněji laděný podvozek s tužšími tlumiči, tlustšími stabilizátory a pevnějšími pružinami.
Tlačítko Sport je standardní výbavou modelu MINI John Cooper Works Roadster, na přání pro ostatní provedení. V případě, že je vybaven šestistupňovou samočinnou převodovkou, dochází k nastavení sportovní charakteristiky také v jejím případě.
Standardní výbavou je stabilizační systém DSC. Jeho součástí je protiblokovací systém ABS, elektronický rozdělovač brzdného účinku EBD, systém rozdělení brzdného účinku při zpomalování v zatáčkách CBC, brzdový asistent a asistent rozjezdu do kopce. Stabilizační systém DSC nabízí pro větší sportovní vyžití také režim DTC, doplněný funkcí elektronického závěru diferenciálu EDLC.
V typickém stylu se nese interiér s centrálně umístěným rychloměrem a otáčkoměrem situovanými za volantem. Pro S Roadster, SD Roadster a John Cooper Works Roadster jsou standardní výbavou sportovní sedadla, automatická klimatizace, parkovací asistent PDC, dešťový senzor, výškově nastavitelná sedadla a elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka.
Komfort a individualitu lze posílit prvky z doplňkové výbavy, které nejsou v daném segmentu obvyklé. Příkladem jsou např. adaptivní světlomety, xenonové světlomety s černými vnitřními částmi, systém komfortního přístupu, palubní počítač, multifunkční volant, počítadlo doby jízdy s otevřenou střechou, vyhřívaná sedadla, automaticky zatmavitelná vnější zpětná zrcátka či paket odkládacích prostorů pro interiér. Zajímavou výbavou jsou sportovní sedadla Recaro s výrazným tvarem, integrovanými hlavovými opěrkami a vytlačeným logem John Cooper Works by Recaro.
Zážehové motory
Vznětový motor
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
J.L. 10.11.2011
S délkou 3734 mm, rozvorem 2467 m a šířkou 1683 mm přibližně kopíruje MINI Cabrio. S výškou 1390 mm je ca o 20 mm nižší než čtyřmístný otevřený sourozenec.
Tvar střechy v uzavřeném stavu evokuje tradici britských roadsterů a zvýrazňuje mohutné boky. Po otevření se střecha složí za dvojici sedadel. Horní díl střechy je navržen tak, aby ve složeném stavu nahradil dodatečný kryt.
Střecha se ovládá manuálně pohybem jedné ruky. Otevření nebo uzavření střechy je otázkou okamžiku. Stačí o 130 stupňů otočit zámek na rámu čelního skla a střechu sejmout za prostor pro posádku. Pro natažení stačí odjistit spínač umístěný mezi sedadly a následně střechu, které s pohybem pomáhají plynové vzpěry, natáhnout nad prostorem pro posádku a následně zajistit u rámu čelního skla.
Díky absenci zadních sedadel vznikl zavazadlový prostor 240 l. Dodatečnou variabilitu dodává otevírací otvor s rozměry 36 x 20 cm mezi interiérem a prostorem pro zavazadla.
Další specialitou je dvojice ochranných oblouků z nereznoucí oceli, navržené tak, aby ve spojení se zesíleným rámem čelního skla zajistily ochranu v případě převrácení vozu. Mimořádnou tuhost karoserie i prostoru pro posádku zajišťují speciální výztuhy podlahy v zadní části a v oblasti bočních prahů.
Aktivní spoiler na zádi se automaticky vysouvá nad 80 km/h. Jakmile rychlost vozu klesne pod 60 km/h, spoiler se samočinně vrátí do výchozí polohy. Lze jej však vysunout nebo zasunout také manuálně stiskem tlačítka. Spoiler zvyšuje při nejvyšší rychlosti přítlak na zadní nápravě až o 40 kg.
MINI Roadster je vybaven trojicí nejvýkonnějších zážehových motorů, které jsou k dispozici. Zážehový čtyřválec 1.6 litru je vybaven mj. variabilním rozvodem Valvetronic, který zajišťuje rychlé reakce pohonné jednotky, snižuje spotřebu paliva i emise. Motory 1.6 s technologií MINI TwinPower Turbo jsou kromě variabilního rozvodu vybavené turbodmychadlem twin-scroll a přímým vstřikováním benzinu. MINI John Cooper Works Roadster pohání čtyřválec MINI TwinPower Turbo s nejvyšším výkonem 155 kW k a točivým momentem 260 Nm, přičemž ve funkci overboost poskytuje 280 Nm.
Modely MINI Cooper Roadster a MINI Cooper SD Roadster jsou vybavené souborem technologií pro snížení spotřeby paliva MINIMALISM. Jedná se např. o systém regenerace kinetické energie, funkci Auto Start/Stop, ukazatel optimálního rychlostního stupně, elektrický posilovač řízení či příslušenství motoru pracující v závislosti na skutečné potřebě jejich činnosti. Vozy mohou být namísto standardně dodávané manuální převodovky se šesti rychlostními stupni na přání vybavené šestistupňovou samočinnou převodovkou Steptronic s funkcí manuálního sekvenčně ovládaného řazení.
Přesné ovládání a stabilitu nabízí pečlivé sladění přední nápravy McPherson, zadního víceprvkového zavěšení, elektrického posilovače řízení a brzdové soustavy. Jízda tak připomíná svezení v motokáře. Na přání je připraven ještě sportovněji laděný podvozek s tužšími tlumiči, tlustšími stabilizátory a pevnějšími pružinami.
Tlačítko Sport je standardní výbavou modelu MINI John Cooper Works Roadster, na přání pro ostatní provedení. V případě, že je vybaven šestistupňovou samočinnou převodovkou, dochází k nastavení sportovní charakteristiky také v jejím případě.
Standardní výbavou je stabilizační systém DSC. Jeho součástí je protiblokovací systém ABS, elektronický rozdělovač brzdného účinku EBD, systém rozdělení brzdného účinku při zpomalování v zatáčkách CBC, brzdový asistent a asistent rozjezdu do kopce. Stabilizační systém DSC nabízí pro větší sportovní vyžití také režim DTC, doplněný funkcí elektronického závěru diferenciálu EDLC.
V typickém stylu se nese interiér s centrálně umístěným rychloměrem a otáčkoměrem situovanými za volantem. Pro S Roadster, SD Roadster a John Cooper Works Roadster jsou standardní výbavou sportovní sedadla, automatická klimatizace, parkovací asistent PDC, dešťový senzor, výškově nastavitelná sedadla a elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka.
Komfort a individualitu lze posílit prvky z doplňkové výbavy, které nejsou v daném segmentu obvyklé. Příkladem jsou např. adaptivní světlomety, xenonové světlomety s černými vnitřními částmi, systém komfortního přístupu, palubní počítač, multifunkční volant, počítadlo doby jízdy s otevřenou střechou, vyhřívaná sedadla, automaticky zatmavitelná vnější zpětná zrcátka či paket odkládacích prostorů pro interiér. Zajímavou výbavou jsou sportovní sedadla Recaro s výrazným tvarem, integrovanými hlavovými opěrkami a vytlačeným logem John Cooper Works by Recaro.
Zážehové motory
| Typ | 1.6/122 | 1.6/184 | 1.6/211 |
| Objem | 1598 | 1598 | 1598 |
| Výkon | 90(122)/6000 | 135(184)/5500 | 155(211)/6000 |
| Toč.moment | 160/4250 | 140/1500-5000 | 280/1850-5600 |
| Rychlost | 199 | 227 | 237 |
| Zrychlení | 9,2 | 7,0 | 6,5 |
| Spotřeba | 7,2/4,9/5,7 | 7,5/5,1/6,0 | 9,6/5,9/7,3 |
Vznětový motor
| Objem | 1995 |
| Výkon | 105(143)/4000 |
| Toč.moment | 305/1750-2700 |
| Rychlost | 212 |
| Zrychlení | 8,1 |
| Spotřeba | 5,3/4,9/4,5 |
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
J.L. 10.11.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














