MINI Coupé s přívlastkem Cooper
MINI Coupé dokáže spojit ježdění po městě a potěšení z řízení. V charakteru jsou jasně patrné také závodní geny značky. Zákazníci mohou vybírat z nabídky čtyř motorů s rozdílným charakterem. Všechna provedení však mají ve svém označení slovo Cooper, které je tradičním příslibem sportovních schopností.
Evokuje jméno konstruktéra vozů formule 1 Johna Coopera, který dovedl původní Mini do světa motoristického sportu. (mj. 3 vítězství v Rally Monte Carlo). Všechny modely MINI Cooper Coupé, MINI Cooper S Coupé, MINI John Cooper Works Coupé a MINI Cooper SD Coupé toto nadšení kombinují s dynamikou a úsporností, které jsou v daném segmentu jinde nedostižné.
Od MINI Cooper Coupé s výkonem 90 kW/122 k se u provedení MINI Cooper SD Coupé navyšuje výkon na 105 kW/143 k. Další nárůst zaznamenává MINI Cooper S Coupé s výkonem 135 kW/184 k a sportovní geny gradují v typu MINI John Cooper Works Coupé, který nabízí 155 kW/211 k.
Všechny modely jsou vybaveny technologiemi z programu MINIMALISM. Jedná se především o systém regenerace kinetické energie, funkci Auto Start/Stop, ukazatel řazení, elektrický posilovač řízení, stejně tak jako parametricky řízené příslušenství motoru.
Šestistupňová manuální převodovka stanovuje ve své třídě měřítka nejen přesností řazení, ale rovněž krátkými drahami. Včetně náplní má hmotnost jen 44,8 kg, což z ní činí nejlehčí převodovku v daném segmentu. MINI Cooper S Coupé a MINI Cooper SD Coupé jsou vybaveny novou samonastavovací spojkou. Zdokonalena byla také synchronizace převodovky použitím karbonových synchronizačních kroužků. Samozřejmostí je optimální zpřevodování.
Pro modely MINI Cooper Coupé, MINI Cooper S Coupé a MINI Cooper SD Coupé lze objednat také šestistupňovou samočinnou převodovku. Její krátké časy řazení, stejně tak jako rychlé podřazování a pocit pevného spojení motoru s koly je zárukou velmi sportovního projevu. Řadit lze také manuálně pomocí voliče převodovky, na přání páčkami na volantu.
Podvozek jednotlivých provedení je naladěn podle druhu motoru. MINI dosahuje své agility také nízko umístěným těžištěm, rozvorem 2467 mm a rozchodem předních/zadních kol 1459/1467 mm. Standardní výbavou je stabilizační systém DSC.
V konstrukci podvozků MINI profitují z technologií a zkušeností BMW Group.
Vpředu je náprava typu McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení. Podélná ramena zadní nápravy jsou z hliníku, samozřejmostí jsou příčné zkrutné stabilizátory, omezující naklánění vozu v zatáčkách. Připraven je také sportovní podvozek s tvrdšími tlumiči a tlustšími stabilizátory. Pro skutečně „hard-core“ řidiče je navíc připraven ještě o 10 mm snížený podvozek John Cooper Works s ještě tvrdšími tlumiči a tlustšími stabilizátory.
Elektrický posilovač řízení může nabízet dvojici pracovních režimů. V případě, že je vůz vybaven tlačítkem Sport (MINI John Cooper Works Coupé standardně, ostatní modely na přání), lze jeho stisknutím zvolit sportovnější charakteristiku, vyžadující na volantu více síly, ale zprostředkovávající více citu. Současně se stiskem tlačítka Sport dochází též k nastavení strmější charakteristiky plynového pedálu.
Všechny modely jsou vpředu vybavené kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením, vyvinutými přímo pro tento model. V závislosti na modelu se jejich průměr pohybuje od 280 do 316 mm.
MINI Coupé je prvním sériovým modelem MINI po reinkarnaci této značky. Absence zadních sedadel zdůrazňuje sportovní stránku. Prostorný a variabilní zavazadlový prostor se vyznačuje značnou přizpůsobivostí.
Jako první MINI má Coupé tříprostorovou karoserii opticky rozdělenou na motor, prostor pro posádku a pro zavazadla. Tím vynikly velmi zajímavé proporce, vzdáleně evokující klasické vozy gran turismo. Typickým rysem designu je horizontální rozdělení vozu do tří rovin – střechy, prosklení a vlastní karoserie. Výrazně oddělená střecha je jedním ze zmiňovaných typických designérských rysů značky MINI. V případě Coupé je tento prvek zvýrazněn střechou ve tvaru „přilby“. Více skloněné přední sklo snižuje výšku vozu o 29 mm, což současně přispívá k lepším aerodynamickým vlastnostem.
Pro zlepšení obtékání karoserie vzduchem ve vysokých rychlostech je poprvé u MINI použit aktivní zadní spoiler, integrovaný do víka zavazadlového prostoru. Automaticky se vysune nad 80 km/h a vrátí se při zpomalení pod 60 km/h. Spoiler lze vysunout, například při mytí, také manuálně, a to spínačem umístěným na stropním ovládacím panelu. Ve vysokých rychlostech pomáhá aktivní spoiler snížit zdvih zadní nápravy, což zvyšuje stabilitu. Jedná se o nedílnou součást komplexně řešené aerodynamiky, kterou ovlivňuje také spoiler umístěný na střeše. Ten je integrovaný do střechy, avšak ve střední části je od ní oddělen a podle rychlosti jízdy směřuje vzduch buď podél zadního okna, nebo přímo na zadní aktivní spoiler.
Pozn, objem - ccm, výkon - kW(k)/min, točivý moment - Nm/min, zrychlení 0-100 km/h (s), rychlost - km/h, spotřeba kombin. - l/100 km
Od MINI Cooper Coupé s výkonem 90 kW/122 k se u provedení MINI Cooper SD Coupé navyšuje výkon na 105 kW/143 k. Další nárůst zaznamenává MINI Cooper S Coupé s výkonem 135 kW/184 k a sportovní geny gradují v typu MINI John Cooper Works Coupé, který nabízí 155 kW/211 k.
Všechny modely jsou vybaveny technologiemi z programu MINIMALISM. Jedná se především o systém regenerace kinetické energie, funkci Auto Start/Stop, ukazatel řazení, elektrický posilovač řízení, stejně tak jako parametricky řízené příslušenství motoru.
Šestistupňová manuální převodovka stanovuje ve své třídě měřítka nejen přesností řazení, ale rovněž krátkými drahami. Včetně náplní má hmotnost jen 44,8 kg, což z ní činí nejlehčí převodovku v daném segmentu. MINI Cooper S Coupé a MINI Cooper SD Coupé jsou vybaveny novou samonastavovací spojkou. Zdokonalena byla také synchronizace převodovky použitím karbonových synchronizačních kroužků. Samozřejmostí je optimální zpřevodování.
Pro modely MINI Cooper Coupé, MINI Cooper S Coupé a MINI Cooper SD Coupé lze objednat také šestistupňovou samočinnou převodovku. Její krátké časy řazení, stejně tak jako rychlé podřazování a pocit pevného spojení motoru s koly je zárukou velmi sportovního projevu. Řadit lze také manuálně pomocí voliče převodovky, na přání páčkami na volantu.
Podvozek jednotlivých provedení je naladěn podle druhu motoru. MINI dosahuje své agility také nízko umístěným těžištěm, rozvorem 2467 mm a rozchodem předních/zadních kol 1459/1467 mm. Standardní výbavou je stabilizační systém DSC.
V konstrukci podvozků MINI profitují z technologií a zkušeností BMW Group.
Vpředu je náprava typu McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení. Podélná ramena zadní nápravy jsou z hliníku, samozřejmostí jsou příčné zkrutné stabilizátory, omezující naklánění vozu v zatáčkách. Připraven je také sportovní podvozek s tvrdšími tlumiči a tlustšími stabilizátory. Pro skutečně „hard-core“ řidiče je navíc připraven ještě o 10 mm snížený podvozek John Cooper Works s ještě tvrdšími tlumiči a tlustšími stabilizátory.
Elektrický posilovač řízení může nabízet dvojici pracovních režimů. V případě, že je vůz vybaven tlačítkem Sport (MINI John Cooper Works Coupé standardně, ostatní modely na přání), lze jeho stisknutím zvolit sportovnější charakteristiku, vyžadující na volantu více síly, ale zprostředkovávající více citu. Současně se stiskem tlačítka Sport dochází též k nastavení strmější charakteristiky plynového pedálu.
Všechny modely jsou vpředu vybavené kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením, vyvinutými přímo pro tento model. V závislosti na modelu se jejich průměr pohybuje od 280 do 316 mm.
MINI Coupé je prvním sériovým modelem MINI po reinkarnaci této značky. Absence zadních sedadel zdůrazňuje sportovní stránku. Prostorný a variabilní zavazadlový prostor se vyznačuje značnou přizpůsobivostí.
Jako první MINI má Coupé tříprostorovou karoserii opticky rozdělenou na motor, prostor pro posádku a pro zavazadla. Tím vynikly velmi zajímavé proporce, vzdáleně evokující klasické vozy gran turismo. Typickým rysem designu je horizontální rozdělení vozu do tří rovin – střechy, prosklení a vlastní karoserie. Výrazně oddělená střecha je jedním ze zmiňovaných typických designérských rysů značky MINI. V případě Coupé je tento prvek zvýrazněn střechou ve tvaru „přilby“. Více skloněné přední sklo snižuje výšku vozu o 29 mm, což současně přispívá k lepším aerodynamickým vlastnostem.
Pro zlepšení obtékání karoserie vzduchem ve vysokých rychlostech je poprvé u MINI použit aktivní zadní spoiler, integrovaný do víka zavazadlového prostoru. Automaticky se vysune nad 80 km/h a vrátí se při zpomalení pod 60 km/h. Spoiler lze vysunout, například při mytí, také manuálně, a to spínačem umístěným na stropním ovládacím panelu. Ve vysokých rychlostech pomáhá aktivní spoiler snížit zdvih zadní nápravy, což zvyšuje stabilitu. Jedná se o nedílnou součást komplexně řešené aerodynamiky, kterou ovlivňuje také spoiler umístěný na střeše. Ten je integrovaný do střechy, avšak ve střední části je od ní oddělen a podle rychlosti jízdy směřuje vzduch buď podél zadního okna, nebo přímo na zadní aktivní spoiler.
Typ | John Cooper | Cooper S | Coopper | CoperSD |
Objem | 1598 | 1598 | 1598 | 1995 |
Výkon | 155(211)/6000 | 135(184)/5500 | 90(122)/6000 | 105(143)/4000 |
Toč.monet | 260/1850-5699 | 249/1600-5000 | 160/4250 | 305/1750-2700 |
Zrychlení | 6,4 | 6,9 | 9,0 | 7,9 |
Rychlost | 240 | 230 | 204 | 216 |
Spotřeba | 7,1 | 5,8 | 5,4 | 4,3 |
Pozn, objem - ccm, výkon - kW(k)/min, točivý moment - Nm/min, zrychlení 0-100 km/h (s), rychlost - km/h, spotřeba kombin. - l/100 km
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout