Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

MINI Countryman - zábava bez hranic

Čtvrtým modelem značky MINI je crossover Countryman, mezi jehož nejatraktivnější vlastnosti patří přizpůsobivý interiér, výkonné a úsporné motory i na přání dodávaný pohon všech kol ALL4.

Přestože je MINI Countryman prvním vozem své značky, jehož délka přesahuje hranici čtyř metrů, stále se drží unikátního přístupu spočívajícího v nabídce maximálního vnitřního prostoru na daném půdorysu. Svým vzhledem se vzdaluje předchozím modelům značky MINI. Přesto disponuje i přes délku 4097 mm, čtyřdveřovou karoserii, zvětšenou světlou výšku a zvýšenou pozici za volantem typickými atributy vozů MINI.
Na pohled působí z něj vyzařuje robustnost, síla a praktičnost. Maska chladiče má tradiční šestiúhelníkový tvar a je vzpřímenější. Nechybí typické vyboulení kapoty motoru, světlomety jsou větší a mají specifický tvar i nezaměnitelné chromované rámečky. Současně s nárůstem výšky byla zvětšena světlá výška, což spolu s krátkými převisy karoserie umožnilo zachovat postoj typický pro ostatní modely MINI.
Přestože je interiér nový, drží se osvědčeného stylu, který je pro MINI typický. Avšak díky rozvoru zvětšenému až na 2595 mm a větší výšce vozu se jeho velikost dostává do nových dimenzí. Provedení Cooper S Countryman má sportovní sedadla v koženém nebo kombinovaném provedení. Ve standardním uspořádání lze samostatná zadní sedadla odděleně podélně posouvat o 130 mm. Bez příplatku si můžeme objednat zadní třímístnou lavici, která je pro posun rozdělená v poměru 60:40. V závislosti na posunutí zadních sedadel se mění velikost zavazadlového prostoru od 350 do 440 l. Opěradla jsou dělená v poměru 40:20:40 a po jejich sklopení je možné zavazadlový prostor zvětšit až na 1170 l.
Místo konvenční středové konzole je vůz osazen víceúčelovou kolejnicí MINI Center Rail, umožňující přizpůsobivé uložení rozmanitých předmětů a současně opticky a funkčně propojuje obě řady sedadel.
Kultivované, výkonné a úsporné – přesně tyto vlastnosti jsou typické pro tři zážehové i dvojici vznětových motorů, které využívají nejmodernější technologie BMW Group. Mezi nejvýznamnější prvky patří systém regenerace kinetické energie, funkce Auto Start Stop, ukazatel optimálního rychlostního stupně nebo parametricky řízené příslušenství motoru. Všechny pohonné jednotky jsou spojené se šestistupňovou manuální převodovkou, pro vybrané modely je připravena šestistupňová samočinná převodovka s funkcí Steptronic a řadicími páčkami umístěnými na volantu. Všechny motory jsou vybaveny variabilním ventilovým rozvodem, který změnou zdvihu sacích ventilů nahrazuje konvenční škrticí klapku. MINI Cooper S Countryman je prvním vozem značky, který ve svém čtyřválci 1.6 přeplňovaným dvoukomorovým turbodmychadlem twin-scroll spojuje plně variabilní ventilový rozvod s přeplňováním a přímým vstřikováním paliva.



Benzinové motory
Typ1.6T1.6
Výkon135(184)/550090(122)/600072(98)/6000
Toč.moment240/1600160/4250153/3000
Zrychlení7,610,512,7
Rychlost215190175
Kombin.spotřeba6,36,15,9



Vznětové motory
Typ1.TD1.6D
Výkon82(112)/400066(90)/4000
Toč.moment270/1750215/1750
Zrychlení10,913,2
Rychlost180170
Kombin.spotřeba4,4/4,3



Podvozek byl přepracován, aby spojoval přesné ovládání se sportovním projevem a mimořádným komfortem. Přední náprava je tvořena vzpěrami McPherson, ustavené kovanými spodními příčnými rameny. Víceprvková zadní náprava je přizpůsobena pro modely s pohonem předních i všech kol. Ve srovnání s ostatními modely je Cooper S Countryman vybaven sportovněji naladěným podvozkem, snižující světlou výšku o 10 mm. Pro ostatní modely MINI Countryman je k dispozici na přání.
Na typické obratnosti se podílí také elektrický posilovač řízení EPS. Bezpečnost i komfort zajišťuje rovněž standardně dodávaný stabilizační systém DSC, doplněný funkcí ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku EBD, systémem optimalizujícím rozdělení brzdných sil při zpomalování v zatáčkách CBC, brzdovým asistentem a asistentem rozjezdu. V modelu MINI Cooper S Countryman a modelech ALL4 je standardem režim stabilizačního systému DTC.
Po vypnutí DSC zůstává stále aktivní funkce závěru předního diferenciálu, jež pomocí brzd zpomaluje protáčející se kolo a jeho sílu tak přenáší na druhé kolo s lepší trakcí.
MINI Countryman může být podle verze odsazeny 16“ až 19“ koly. Na přání lze modely Cooper S Countryman a Cooper D Countryman vybavit stálým pohonem všech kol ALL4 s lektrohydraulicky ovládaným mezinápravovým diferenciálem, rozdělující sílu motoru mezi přední a zadní nápravu. V běžných podmínkách může k zadním kolům putovat až 50 % točivého momentu motoru, v extrémních případech lze na zadní kola dostat až 100 % síly motoru. Velmi přesně řízená distribuce síly motoru mezi nápravy zvyšuje aktivní bezpečnost zejména v krizových situacích a současně optimalizuje trakci. Řízení činnosti pohonu ALL4 je poprvé integrováno do stabilizačního systému DSC a vyznačuje se mimořádně rychlou činností. Optimální změny rozdělení točivého momentu motoru je dosaženo za méně než desetinu sekundy od prvotního impulzu. Celý systém ALL4 je proaktivní, což znamená, že díky účinnému elektronickému řízení nedochází k prokluzu kol, protože celý systém reaguje s předstihem. Tím se zvyšuje dynamický potenciál pohonu všech kol i komfort jízdy.
Další vlastností modelů s pohonem ALL4 je specifické nastavení podvozku: automobilu přibyl zadní diferenciál, poloosy a hnací hřídel doplněný tlumičem kmitů. Díky tomu se u provedení s pohonem všech kol ve srovnání se standardními modely nijak nezhoršil akustický komfort, ani se nezvýšila úroveň vibrací.
Rozdíly mezi modely s předním pohonem a systémem ALL4 spočívají také v otázkách bezpečnosti. Spojovací hřídel je totiž cíleně deformovatelný a vyroben ze dvou částí. Při silném nárazu je proto schopen aktivně pohltit energii nárazu.
Standardní výbavou je dvojice čelních a bočních airbagů, dále hlavové bezpečnostní nafukovací vaky pro přední i zadní sedadla, která disponují tříbodovými samonavíjecími bezpečnostními pásy.
Unikátní koncepce je jedinečným spojením automobilových emocí s racionalitou. Jedná se o automobil, který k typickým vlastnostem značky MINI přidává charakter vozů segmentu SAV (Sports Activity Vehicle).



JL, 2.2.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar