Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

MB CL - mistrovské dílo mezi kupé (II)

Nové kupé využívá mnoho technických inovací, které nenajdeme v žádném jiném automobilu na světě – za všechny jmenujme například systém odpružení nebo osvětlení či PRE-SAFE.

 

Především jde o systém odpružení (ABC), který se v nejnovější verzi může pochlubit dosud nedosaženým optimem jak z hlediska dynamiky jízdy tak nárůstem komfortu. Na základě signálů čidel a prostřednictvím hydraulických válců na obou nápravách kompenzuje systém takřka úplně podélné naklánění karoserie při rozjezdu a brzdění, tak její příčné naklánění v zatáčkách. Tlumení se bleskově přizpůsobí během zlomku sekundy. Nad 60 km/h sníží ABC karoserii plynule až o 10 mm, čímž sníží odpor vzduchu a zlepší stabilitu jízdy. Jedinečný je také inteligentní systém osvětlení (ILS), zvyšující bezpečnost jízdy za tmy. Podle jízdních a povětrnostních podmínek vytvoří pět různých světelných režimů. Nové světlo pro běžnou silnici osvětluje levý okraj vozovky výrazněji a ve větším prostoru než dosavadní tlumené světlo. U dálničního světla, které se aktivuje od 90 km/h, je světelný kužel homogennější s větším dosahem a osvětluje jízdní dráhu v celé její šířce. Uprostřed kužele vidí řidič do vzdálenosti asi o 50 metrů delší než u tlumeného. Nové je také rozšířené světlo do mlhy, zlepšující orientaci řidiče při jízdě v mlze. Inteligentní systém osvětlení zahrnuje ještě aktivní světlo do zatáčky a  světlo pro odbočování.

Jako první výrobce automobilů na světě vyvinul MB preventivní ochranný systém cestujících, který  rozpozná nebezpečné situace již v zárodku a preventivně aktivuje vhodná ochranná opatření. Při nouzovém brzdění  nebo při nebezpečí smyku posune systém PRE-SAFE sedadlo spolujezdce do příznivější polohy, aby bezpečnostní pásy a airbagy mohly pracovat s větší účinností,  vzduchové polštáře ortopedických sedadel se naplní vzduchem a sevřou řidiče a spolujezdce, čímž vytvoří účinnou podporu. V kritických situacích s velkým silovým zatížením v příčném směru uzavře PRE-SAFE boční okna a posuvnou střechu. Tento preventivní ochranný systém kompletuje MB poprvé s novým systémem PRE-SAFE-BRAKE, pracující společně s brzdovým asistentem PLUS (BAS PLUS). Při hrozbě nárazu do vpředu jedoucího vozidla, řidiče opticky a akusticky varuje a automaticky vypočte potřebný brzdný tlak pro zabránění střetu. Takto získanou podporu brzdné síly má řidič k dispozici, jakmile sešlápne brzdový pedál. Pokud na varovné signály nereaguje, systém při akutním nebezpečí přechází na automatické dílčí brzdění  a  CL vyvine zpoždění odpovídající asi 40 % maximálního brzdného výkonu. Autonomním  dílčím brzděním dostává řidič kromě optického a akustického varování další citelný signál, aby začal jednat. Při okamžitém sešlápnutí brzdového pedálu využije maximální možnou brzdnou sílu a podle situace může v poslední chvíli střetu zabránit. V opačném případě PRE-SAFE -BRAKE náraz zmírní a zmenší riziko poranění cestujících.

Obdobně jako brzdový asistent PLUS využívá systém PRE-SAFE -BRAKE nejmodernější radarovou technologii, schopnou zmapovat situaci před automobilem a zjistit tak eventuální nebezpečí. Za krytem předních nárazníků jsou dvě radarová čidla pro sledování situace do 30 metrů v úhlu 80 stupňů. Přídavný dálkový radar v masce chladiče má dosah 150 metrů.

Systémy BAS PLUS a PRE-SAFE-BRAKE nabízí Mercedes na přání spolu s tempomatem Distronic Plus upravujícím vzdálenost za vpředu jedoucím vozidlem. Na základě radarové techniky pracuje rovněž parkovací asistent, jehož čidla při jízdě podél vybrané parkovací mezery zjistí, zda její délka je pro parkování vhodná. Po zařazení zpětného chodu se na displeji objeví symbolické zobrazení situace se schématem postupu zajíždění do mezery  K další výbavě na přání patří asistenční systém nočního vidění, kamera snímající dění za vozidlem, hlasem ovládané autorádio, kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách.

Sériově dodávanou automatickou převodovku  kombinuje Mercedes-Benz s novým řazením Direct Select. Řidič může lehkým dotykem páčky volby řadícího režimu, umístěné na sloupku řízení, nastavit pozice „P", „N", „R" a „D".

S novou Třídou CL začíná již sedmá generace velkých Mercedesů kupé, střídající úspěšného předchůdce, který  prodejem kolem 46 800 kusů patří mezi nejžádanější luxusní kupé.

 

Jindřich Lasík, 18.8.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar