Loprais Team po královské etapě
Slibovaný vrchol rallye, okruh Copiapó – Copiapó v notně zkrácené podobě dokončil Aleš Loprais ihned za sestavou „sborné“ Kamazu a dotahujícím Gerardem de Rooyem v těsném závěsu, na pátém místě.
Slibovaný highlight celé rallye, na něž pořadatelé lákali soutěžící od samého začátku a založili na něm reklamní kampaň i vizuály, má dakarská rallye za sebou. Okruh severně od města Copiapó měl start i cíl jen několik kilometrů od bivaku a nabídl skutečnou všehochuť, od skalisek, měkkých tvrdých pist, až po průjezd dunovými poli a přejezdy dunových hor. O nejvyšší duny, však účastníci přišli. Vzhledem ke zkrácení etapy do Copiapo o poslední dunový úsek v předešlé etapě, zkrácení královského okruhu o 270 km a kompletnímu zrušení speciálky jedenácté etapy tak soutěžící neodjeli z plánované atacamské kilometráže ani polovinu, což je zklamáním pro všechny, kdo chtějí závodit a dohánět ztráty z první poloviny soutěže.
„V žertu jsem navrhoval stevardovi soutěže kamionů Fabienu Calvetovi, že bychom si mohli rovnou dát spojovačku do Buenos Aires, aby s námi neměli organizátoři moc práce. Jen se kysele usmál. Jsme závodníci a přijeli jsme závodit, tyhle pauzy nám nepřidávají," posteskl si Aleš Loprais, „právě na okruh kolem Copiapo se všichni, komu o něco jde, těšili. Ale nejdříve bylo rozhodnuto o zkrácení etapy, poté byl useknut dunový konec a na závěr ještě posunut termín startu kamionů až do odpoledne.“
Zkracování a rušení etap tedy nekončí. Ve stejné oblasti se měla konat i 11. etapa z Copiapo do argentinské Fiambaly, ale pro nepříznivou předpověď počasí se ruší. Neruší se však její maratónský charakter (bivak ve Fiambale je malý a všechny asistence by se do něj nevešly), tedy fakt, že ve Fiambale nebudou mít soutěžící možnost spoléhat se na své asistence. Ty se přesunují po jiné trase do argentinského města La Rioja, kde na soutěžící počkají.
Etapa samotná mnoho vzruchu nepřinesla, snad jen další spanilou jízdu Čagina a agresivní honičku dvojice Kabirov – de Rooy. Loprais zajel čistou etapu v plném nasazení, bez zastávek i defektů pneumatik na 5. místě se ztrátou 32:37 minuty na Čagina, a jen 27 sekund za třetím Kamazem Rusa Mardějeva. Jak už to v těžkých pouštních etapách bývá, zvětšovaly s rozestupy mezi soutěžícími, jak dojížděli etapu.
„Rušení či zkracování speciálek je mrzuté, protože potřebujeme závodit, ale náročnost všech zkoušek ukazuje, že všechno je ještě otevřené a i my můžeme postoupit nahoru. Kamazy i de Rooy řeší naplno vzájemný souboj o prvenství, de Azevdo a Echter řeší boj o stupně vítězů, my řešíme možnost posunout se co nejvýše v první desítce,“ dodal manažér týmu Milan Loprais.
Jedenáctá etapa bude pojata jen jako spojovací, po průjezdu Copiapem naberou soutěžící kurs zpět do And, kde budou stoupat do průsmyku Paso San Francisco ve výšce 4725 metrů nad mořem. Chilská strana And je samozřejmě prudší než argentinská. Asistence překročí Andy na jiném místě a odeberou se do cíle další etapy v La Rioje. Z Atacamy účastníkům dakarské rallye mnoho nezbylo, snad to nebude platit o technické písčité speciálce u Fiambaly.
„V žertu jsem navrhoval stevardovi soutěže kamionů Fabienu Calvetovi, že bychom si mohli rovnou dát spojovačku do Buenos Aires, aby s námi neměli organizátoři moc práce. Jen se kysele usmál. Jsme závodníci a přijeli jsme závodit, tyhle pauzy nám nepřidávají," posteskl si Aleš Loprais, „právě na okruh kolem Copiapo se všichni, komu o něco jde, těšili. Ale nejdříve bylo rozhodnuto o zkrácení etapy, poté byl useknut dunový konec a na závěr ještě posunut termín startu kamionů až do odpoledne.“
Zkracování a rušení etap tedy nekončí. Ve stejné oblasti se měla konat i 11. etapa z Copiapo do argentinské Fiambaly, ale pro nepříznivou předpověď počasí se ruší. Neruší se však její maratónský charakter (bivak ve Fiambale je malý a všechny asistence by se do něj nevešly), tedy fakt, že ve Fiambale nebudou mít soutěžící možnost spoléhat se na své asistence. Ty se přesunují po jiné trase do argentinského města La Rioja, kde na soutěžící počkají.
Etapa samotná mnoho vzruchu nepřinesla, snad jen další spanilou jízdu Čagina a agresivní honičku dvojice Kabirov – de Rooy. Loprais zajel čistou etapu v plném nasazení, bez zastávek i defektů pneumatik na 5. místě se ztrátou 32:37 minuty na Čagina, a jen 27 sekund za třetím Kamazem Rusa Mardějeva. Jak už to v těžkých pouštních etapách bývá, zvětšovaly s rozestupy mezi soutěžícími, jak dojížděli etapu.
„Rušení či zkracování speciálek je mrzuté, protože potřebujeme závodit, ale náročnost všech zkoušek ukazuje, že všechno je ještě otevřené a i my můžeme postoupit nahoru. Kamazy i de Rooy řeší naplno vzájemný souboj o prvenství, de Azevdo a Echter řeší boj o stupně vítězů, my řešíme možnost posunout se co nejvýše v první desítce,“ dodal manažér týmu Milan Loprais.
Jedenáctá etapa bude pojata jen jako spojovací, po průjezdu Copiapem naberou soutěžící kurs zpět do And, kde budou stoupat do průsmyku Paso San Francisco ve výšce 4725 metrů nad mořem. Chilská strana And je samozřejmě prudší než argentinská. Asistence překročí Andy na jiném místě a odeberou se do cíle další etapy v La Rioje. Z Atacamy účastníkům dakarské rallye mnoho nezbylo, snad to nebude platit o technické písčité speciálce u Fiambaly.
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout









