Lexus představil nový model ES
Model ES se poprvé představil v roce 1989 a dnes v nabídce značky Lexus zaujímá postavení klíčového modelu. Nový vylepšený sedan ES se poprvé objevil na trzích západní a střední Evropy v roce 2018. Úhrnné prodeje ve více než 80 zemích a regionech dosáhly od uvedení na trh již 2,65 milionu vozů.
Přináší další vylepšení v otázkách bezkonkurenčního odhlučnění a jízdního pohodlí, jakožto i vytříbenější funkce prvků komfortní výbavy. Kvalitativní posun je zřejmý např. z hladké návaznosti zrychlování, zpomalování a řízení za všech jízdních situací, kdy konstruktéři Lexus usilovali o dosažení lineární odezvy přesně v souladu se záměry řidiče.
Uplatněním pokročilých technologií Lexus se podařilo zvýšit tuhost výztuh zavěšení zadních kol ve prospěch příkladné stability řízení například při přejíždění z pruhu do pruhu na dálnici za vysokých rychlostí. Provedení ES F SPORT dále používá špičkový systém adaptivního odpružení AVS, jenž díky novému akčnímu členu zajišťuje vysoké jízdní pohodlí i čitelnější reakce řízení.
Změnou tvaru brzdového pedálu se zvětšila kontaktní plocha pro botu řidiče. Rovněž se podařilo potlačit vibrace ve prospěch stabilnější zpětné vazby při sešlápnutí brzdového pedálu. U hybridního provedení ES 300h ze zlepšila ovladatelnost brzd úpravou parametrů regulace elektronicky řízeného brzdového systému.
Zdokonalený lineární elektromagnet pro AVS
Nový akční člen pro adaptivní odpružení AVS verze ES F SPORT pracuje s větším průtokem regulačního ventilu průtoku oleje u elektromagnetu hydraulické regulace. Ten nyní reaguje i na malé tlumicí síly a přispívá k vysokému jízdnímu pohodlí s příjemnějšími reakcemi řízení a stabilitou díky většímu rozsahu tlumicích sil.
Design
Nové ES přináší moderní vzhled s přepracovanou maskou chladiče a světlomety. Příď vozidla si zachovává rysy typické pro sedan, avšak maska chladiče má nyní menší počet vertikálních žeber a používá upravenou sestavu prvků ve tvaru „L“ s akcentem na horizontální proudění a příď vystrčenou kupředu. Verze s monokulárními světly používají nové kompaktní jednotky světel s adaptivním systémem ovládání dálkových světel BladeScan s vylepšenou funkcí a ostřejším vzhledem.
Interiér
Dotykový displej se přesunul o více než 100 mm blíže k řidiči a přibližně o 5° se upravil jeho sklon v zájmu lepší čitelnosti. Chytrý telefon se snadno propojí s palubní jednotkou přes Apple CarPlay nebo Android Auto. Zároveň je možné využívat nejnovější verzi mobilní aplikace Lexus Link
Pocity luxusu a moderní atmosféry na palubě vozu ještě znásobují dekorativní prvky v novém provedení ‚Sumi Black Walnut‘ (ořešák v sytě černém odstínu japonského inkoustu sumi) a ‚Dark Brown Walnut‘ (tmavě hnědý ořešák).
BEZPEČNOSTNÍ TECHNOLOGIE
Součástí výbavy je vylepšený bezpečnostní systém Lexus Safety System+ 2.5. Kromě doposud používané monokulární kamery a radaru pracujícího v pásmu milimetrových vln doplnil Lexus další funkce, jako například nouzový asistent řízení nebo lepší schopnosti rozpoznávání jízdních pruhů. Vylepšení se týká i kamer digitálních zpětných zrcátek.
Lexus Safety System+ 2.5
Přednárazový bezpečnostní systém s vylepšenou kamerou a radarem nyní vykazuje větší funkční rozsah a dokáže detekovat cyklisty i chodce za dne i za zhoršených světelných podmínek. Kromě toho pomáhá zmírňovat rizika kolize na křižovatkách, kdy při odbočování rozpoznává protijedoucí vozidla a chodce přecházející vozovku.
Nouzový asistent řízení
Při výskytu chodce v těsné blízko jízdního pruhu či přímo v něm se zapojí nouzový asistent řízení (aktivovaný řidičovým úhybným manévrem), který pomůže se správným pohybem volantu v zájmu stability vozidla a jeho udržení v příslušném jízdním pruhu.
Asistent semiautonomní jízdy
Asistent LTA je pokročilou funkcí na podporu řízení, která napomáhá udržovat vozidlo uprostřed daného jízdního pruhu a nyní po vylepšení využívá technologie umělé inteligence se širším funkčním rozsahem a hladšími a plynulejšími zásahy asistenta.
Dynamický tempomat řízený radarem
Byl rozšířen o funkci regulace rychlosti v zatáčkách, která v závislosti na parametrech blížící se zatáčky v předstihu zpomaluje vozidlo; na dálnicích a rychlostních komunikacích zase tempomat reguluje zrychlování a zpomalování tak, aby udržoval stálý odstup od vozidla jedoucího vpředu v rozmezí nastavené rychlosti.
Adaptivní ovládání dálkových světel BladeScan
Pokročilý adaptivní systém funguje tak, že světelné paprsky z LED zdroje dopadají na dvojici rychle rotujících zrcadel ve tvaru čepele a světlo se následně přenáší na sklo světlometu k osvětlení vozovky vpředu. Systém přesně reguluje distribuci paprsků tím, že synchronizuje otáčení zrcadel se zapínáním a vypínáním LED světlometů. Adaptivní ovládání rozšiřuje oblast osvětlenou pomocí dálkových světel, a umožňuje tak řidiči mnohem dříve spatřit chodce a dopravní značky, aniž by docházelo k oslňování řidičů.
Systém digitálních zpětných zrcátek
Systém nahrazuje klasická vnější zpětná zrcátka kompaktními kamerami s vysokým rozlišením v exteriéru vozidla, propojenými s displeji v kabině. Ty zajišťují vylepšené zobrazování oblasti za vozidlem a bezprostředně podél něj za všech jízdních podmínek, kdy omezují nebo zcela eliminují slepý úhel výhledu řidiče a automaticky se přizpůsobují tak, aby zprostředkovaly rozšířené zobrazení v situacích, kdy vozidlo zatáčí nebo couvá.
V novém modelu ES systém používá vylepšenou kameru digitálních zpětných zrcátek, poskytujících lepší výhled dozadu po stranách vozidla než klasická vnější zpětná zrcátka, zejména v noci nebo za deště. Při zpracování signálu kamery se potlačuje rušení ve prospěch čitelnějšího obrazu ve scénách obsahujících výrazně světlé i tmavé plochy; současně se omezilo blikání LED.
Nový manažerský sedan ES se ještě v průběhu tohoto roku začne prodávat na evropských trzích, na český trh dorazí v posledním kvartále letošního roku.
Lexus 21.4.2021
Uplatněním pokročilých technologií Lexus se podařilo zvýšit tuhost výztuh zavěšení zadních kol ve prospěch příkladné stability řízení například při přejíždění z pruhu do pruhu na dálnici za vysokých rychlostí. Provedení ES F SPORT dále používá špičkový systém adaptivního odpružení AVS, jenž díky novému akčnímu členu zajišťuje vysoké jízdní pohodlí i čitelnější reakce řízení.
Změnou tvaru brzdového pedálu se zvětšila kontaktní plocha pro botu řidiče. Rovněž se podařilo potlačit vibrace ve prospěch stabilnější zpětné vazby při sešlápnutí brzdového pedálu. U hybridního provedení ES 300h ze zlepšila ovladatelnost brzd úpravou parametrů regulace elektronicky řízeného brzdového systému.
Zdokonalený lineární elektromagnet pro AVS
Nový akční člen pro adaptivní odpružení AVS verze ES F SPORT pracuje s větším průtokem regulačního ventilu průtoku oleje u elektromagnetu hydraulické regulace. Ten nyní reaguje i na malé tlumicí síly a přispívá k vysokému jízdnímu pohodlí s příjemnějšími reakcemi řízení a stabilitou díky většímu rozsahu tlumicích sil.
Design
Nové ES přináší moderní vzhled s přepracovanou maskou chladiče a světlomety. Příď vozidla si zachovává rysy typické pro sedan, avšak maska chladiče má nyní menší počet vertikálních žeber a používá upravenou sestavu prvků ve tvaru „L“ s akcentem na horizontální proudění a příď vystrčenou kupředu. Verze s monokulárními světly používají nové kompaktní jednotky světel s adaptivním systémem ovládání dálkových světel BladeScan s vylepšenou funkcí a ostřejším vzhledem.
Interiér
Dotykový displej se přesunul o více než 100 mm blíže k řidiči a přibližně o 5° se upravil jeho sklon v zájmu lepší čitelnosti. Chytrý telefon se snadno propojí s palubní jednotkou přes Apple CarPlay nebo Android Auto. Zároveň je možné využívat nejnovější verzi mobilní aplikace Lexus Link
Pocity luxusu a moderní atmosféry na palubě vozu ještě znásobují dekorativní prvky v novém provedení ‚Sumi Black Walnut‘ (ořešák v sytě černém odstínu japonského inkoustu sumi) a ‚Dark Brown Walnut‘ (tmavě hnědý ořešák).
BEZPEČNOSTNÍ TECHNOLOGIE
Součástí výbavy je vylepšený bezpečnostní systém Lexus Safety System+ 2.5. Kromě doposud používané monokulární kamery a radaru pracujícího v pásmu milimetrových vln doplnil Lexus další funkce, jako například nouzový asistent řízení nebo lepší schopnosti rozpoznávání jízdních pruhů. Vylepšení se týká i kamer digitálních zpětných zrcátek.
Lexus Safety System+ 2.5
Přednárazový bezpečnostní systém s vylepšenou kamerou a radarem nyní vykazuje větší funkční rozsah a dokáže detekovat cyklisty i chodce za dne i za zhoršených světelných podmínek. Kromě toho pomáhá zmírňovat rizika kolize na křižovatkách, kdy při odbočování rozpoznává protijedoucí vozidla a chodce přecházející vozovku.
Nouzový asistent řízení
Při výskytu chodce v těsné blízko jízdního pruhu či přímo v něm se zapojí nouzový asistent řízení (aktivovaný řidičovým úhybným manévrem), který pomůže se správným pohybem volantu v zájmu stability vozidla a jeho udržení v příslušném jízdním pruhu.
Asistent semiautonomní jízdy
Asistent LTA je pokročilou funkcí na podporu řízení, která napomáhá udržovat vozidlo uprostřed daného jízdního pruhu a nyní po vylepšení využívá technologie umělé inteligence se širším funkčním rozsahem a hladšími a plynulejšími zásahy asistenta.
Dynamický tempomat řízený radarem
Byl rozšířen o funkci regulace rychlosti v zatáčkách, která v závislosti na parametrech blížící se zatáčky v předstihu zpomaluje vozidlo; na dálnicích a rychlostních komunikacích zase tempomat reguluje zrychlování a zpomalování tak, aby udržoval stálý odstup od vozidla jedoucího vpředu v rozmezí nastavené rychlosti.
Adaptivní ovládání dálkových světel BladeScan
Pokročilý adaptivní systém funguje tak, že světelné paprsky z LED zdroje dopadají na dvojici rychle rotujících zrcadel ve tvaru čepele a světlo se následně přenáší na sklo světlometu k osvětlení vozovky vpředu. Systém přesně reguluje distribuci paprsků tím, že synchronizuje otáčení zrcadel se zapínáním a vypínáním LED světlometů. Adaptivní ovládání rozšiřuje oblast osvětlenou pomocí dálkových světel, a umožňuje tak řidiči mnohem dříve spatřit chodce a dopravní značky, aniž by docházelo k oslňování řidičů.
Systém digitálních zpětných zrcátek
Systém nahrazuje klasická vnější zpětná zrcátka kompaktními kamerami s vysokým rozlišením v exteriéru vozidla, propojenými s displeji v kabině. Ty zajišťují vylepšené zobrazování oblasti za vozidlem a bezprostředně podél něj za všech jízdních podmínek, kdy omezují nebo zcela eliminují slepý úhel výhledu řidiče a automaticky se přizpůsobují tak, aby zprostředkovaly rozšířené zobrazení v situacích, kdy vozidlo zatáčí nebo couvá.
V novém modelu ES systém používá vylepšenou kameru digitálních zpětných zrcátek, poskytujících lepší výhled dozadu po stranách vozidla než klasická vnější zpětná zrcátka, zejména v noci nebo za deště. Při zpracování signálu kamery se potlačuje rušení ve prospěch čitelnějšího obrazu ve scénách obsahujících výrazně světlé i tmavé plochy; současně se omezilo blikání LED.
Nový manažerský sedan ES se ještě v průběhu tohoto roku začne prodávat na evropských trzích, na český trh dorazí v posledním kvartále letošního roku.
Lexus 21.4.2021
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout