Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lexus RZ 450e ve světové premiéře

Lexus RZ 450e je nové čistě elektrické SUV s akumulátorovým pohonem. Je prvním modelem této značky vyvinutým od základu jako elektromobil. Nejde o vozidlo, které pouze nahrazuje konvenční motor alternativní jednotkou na elektřinu. Jeho smyslem je využít nové technologie dle filozofie Lexus Electrified.

RZ si zachovává všechny vytříbené jízdní schopnosti a řemeslné zpracování typicky spojované se značkou Lexus. Výrobce zužitkoval své bohaté zkušenosti s elektrifikací vozidel, kdy výhody bateriových elektromobilů propojil s jedinečnými vlastnostmi značky, tedy kultivovaností a požitkem z jízdy.

Z tvarování čelní partie je okamžitě zřejmá příslušnost RZ ke kategorii bateriových elektromobilů. Vzhledem k absenci spalovacího motoru je kapota nižší a současně se zmenšily otvory přívodu vzduchu. Vozy Lexus již desítku let charakterizuje vřetenovitá maska chladiče, avšak u modelu RZ se tvar vřetene roztáhl do další dimenze a namísto masky je aplikován na celou karoserii vozu.
Vzhled je zvýrazněn povrchovou úpravou: plocha, kterou obvykle zaujímá mřížka chladiče, je lakována v barvě karoserie, zatímco plošky po obou stranách jsou černé. Díky větší svobodě návrhářů bylo možné použít o něco mohutnější tvary předních blatníků. Efekt se ještě zvyšuje novým volitelným dvoubarevným lakováním karoserie, kde je kontrastní černá plocha střechy protažena až po kapotu.
S vřetenovitou karoserií jsou sladěny i jednotky světlometů nových tvarů. Ultra štíhlá světla poukazují na motiv písmene „L“ u světel denního svícení, zatímco hlavní světlomety a ukazatele směru jsou zde záměrně upozaděny.

Design upevňuje dlouhý rozvor 2 850 mm s důrazem na nízké těžiště a vynikající rozložení hmotnosti. Kola vozu – standardně 18", resp. 20" u vyšší výbavové linie – jsou vytlačena až do samotných rohů karoserie.


JÍZDNÍ SCHOPNOSTI


Ohledně dynamiky RZ bylo primárním cílem vývojářů zachovat typický jízdní projev Lexus a současně posílit klíčové charakteristiky vozidla – „tři C“ (Confidence – sebejistotu, Control – ovladatelnost a Comfort – pohodlí) za všech jízdních situací. Krom toho byly maximálně zdůrazněny další přínosy
Platforma e-TNGA je z principu robustní díky začlenění akumulátorové jednotky do podvozku v prostoru pod kabinou. To se zároveň promítá do nižšího těžiště vozidla, které zase zprostředkuje lepší vyvážení podvozku, ovládání a odezvu.


Potlačování hluku a vibrací

Elektrický pohon je tišší, ale právě kvůli tichému chodu posádka intenzivněji vnímá jakýkoli hluk přicházející od vozovky nebo pronikající z okolí vozidla. Konstruktéři a návrháři RZ se proto snažili zajistit přiměřeně tiché a poklidné prostředí kabiny s uplatněním třífázové strategie: snížení produkovaného hluku; zamezení vnějšímu hluku v pronikání do kabiny; a speciální zaměření na hluk vnímaný na zadních sedadlech.

Konstruktéři též nasadili vylepšenou variantu akustického systému ASC (Active Sound Control), který nyní využívá reproduktory audia k vytváření zvuků zdůrazňujících odezvu hnacího ústrojí, aby stimulovala emocionální spojení mezi vozem a řidičem.


Elektrická náprava „e-Axle“

RZ používá elektrické nápravy „e-Axle“, které se poprvé uplatnily v elektromobilu UX 300e. Představují kompaktní modulární jednotky sestávající z elektromotoru, ozubeného převodu a elektronické řídicí jednotky (ECU) v prostoru mezi poháněnými koly. Nápravy e-Axle najdeme vpředu i vzadu, kde v součinnosti se systémem DIRECT4 pomáhají rozdělovat hnací moment na všechna čtyři kola k dosažení stabilního postavení karoserie vozidla, optimálního záběru a rozdělování výkonu v závislosti na jízdních podmínkách.


Nápravy e-Axle se vyznačují tichým chodem, efektivním přenosem energie a jejím přesným dávkováním. Přední elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 150 kW, zadní pak 80 kW; celkový systémový výkon je 230 kW. Oba elektromotory s optimální konstrukcí rotoru i statoru vykazují špičkovou výkon. Jejich kompaktní rozměry zároveň přispívají k dobrému obestavění prostoru, a napomáhají tak zajistit více místa v kabině a zavazadelníku včetně zástavby baterie elektromobilu.


Nový systém pohonu všech kol DIRECT4

Lexus RZ je prvním sériovým modelem, který používá systém pohonu DIRECT4 spolupracující se dvěma elektrickými nápravami e-Axle. Jde o exkluzivní technologii inteligentního pohonu, která neustále vyvažuje záběrové schopnosti všech čtyř kol s cílem automaticky a hladce rozdělovat hnací sílu na jednotlivá kola. Výsledkem je pak suverénní a stabilní ovládání s intuitivní ovladatelností pro intenzivní pocit propojení mezi řidičem a strojem.

DIRECT4 pomocí senzorů jednotky ECU získává nejrůznější údaje (např. rychlost vozidla, úhel natočení kol nebo síly příčného zrychlení), které vyhodnocuje a následně na ně reaguje. Na základě těchto vstupů vypočítává a přivádí na jednotlivé nápravy e-Axle odpovídající hnací moment ve prospěch maximální přilnavosti a držení stopy. Poměr mezi velikostí hnacího momentu přiváděného na přední/zadní nápravu lze v řádu milisekund měnit od 0 do 100 a naopak – rychleji než u kteréhokoli mechanického systému.

DIRECT4 rovněž zdokonaluje reakce řízení s lepším přenosem zpětné vazby mezi vozovkou a volantem (nebo vidlicovým ovladačem).


Baterie, jízdní dosah a hospodárnost


RZ používá lithium-iontovou baterii sestávající z 96 článků o celkové kapacitě 71,4 kWh. Celá je umístěna pod kabinou a tvoří nedílnou součást podvozku. Její poloha rovněž přispívá k nízkému těžišti vozu.

Klíčovým aspektem byla životnost baterie, konkrétně předpokládané výkonové parametry po 10 letech používání. Lexus očekává, že v uvedeném časovém horizontu si baterie RZ zachová přes 90 % původní kapacity

Podrobnější údaje o dojezdu vozidla a dobách nabíjení budou oznámeny v pozdějším termínu, nicméně Lexus očekává, že RZ bude v kombinovaném cyklu WLTP vykazovat dojezd přes 400 km.
Volitelné jízdní režimy RZ budou zahrnovat i speciální režim Range pro nejdelší možný dojezd. Ten vychází z energeticky úsporného režimu ECO, který doplňuje o několik dalších nastavení vozidla: je omezena maximální rychlost, používá se odlišný program rozdělování hnací síly a současně se vypíná soustava klimatizace.

Vzhledem k zaměření na několik klíčových aspektů včetně optimální hmotnosti vozidla, výkonu baterie a jízdních schopností je cílová spotřeba RZ nižší než 18 kWh na 100 km, čímž se RZ stává jedním z vůbec nejhospodárnějších bateriových elektromobilů na trhu.
Ovladač One Motion Grip
Systém řízení „One Motion Grip“ je jednou z nejvýraznějších technologických novinek nového RZ. Řízení nemá žádnou mechanickou vazbu a rovněž zde chybí tradiční sloupek řízení; namísto toho se využívá elektronické propojení mezi volantem a koly. Výsledkem je okamžitá odezva a preciznější předávání pokynů.

Řidič též zaznamená menší výkyvy volantu při jízdě po nerovných površích; stabilní ovladatelnost a korekce za silného bočního větru; a vynikající vlastnosti za jízdy v přímém směru na skloněných površích.

. Konstruktéři zajistili, aby systém za všech okolností poskytoval citlivou zpětnou vazbu s pocitem stabilního propojení mezi řidičem a jeho vozem. Dále je zde bezpečnostní funkce v podobě procesorů a nouzového napájení pro případ, že by nastal výpadek hlavního napájení systému.
Na přání dodávaný systém One Motion Grip zahrnuje nový vidlicový ovladač, který nahrazuje klasický kulatý volant. Nová technologie vyžaduje menší úsilí při řízení; středovou pozici ovladače dělí od krajní polohy (vlevo či vpravo) otočení v rozsahu pouhých 150°, a zcela tak odpadá klasické ručkování.

Díky vidlicovému volantu se zlepšil výhled na sdružené přístroje před řidičem a vozovku ve směru jízdy. Návrháři tak mohli posadit ukazatele o něco výše a současně dále od sedadla než v případě klasického volantu, což řidiči zjednodušuje přeostřování zraku mezi vozovkou a přístroji.


Design interiéru

Kokpit se zaměřuje na sladění polohy řidiče za volantem a přesného uspořádání všech ukazatelů, ovládacích prvků a displejů tak, aby ve výsledku byly k ovládání vozidla zapotřebí jen minimální pohyby rukou či odklánění zraku.

Změnilo se uspořádání ukazatelů head-up displeje a 14" displeje multimediální soustavy a současně se přístrojový panel posunul o něco níže pro lepší výhled řidiče směrem vpřed. Návrháři rovněž promítli jízdní schopnosti elektromobilu do čistého a minimalistického vzhledu s menším počtem prvků a dekorů při současném použití vysoce kvalitních materiálů. Součástí středového panelu je nový kruhový ovladač elektronického řazení, odrážející celkovou jednoduchost designu.


Stmívatelné panoramatické střešní okno

Volitelné panoramatické střešní okno znásobuje pocit otevřeného prostoru v kabině vozu. Sklo je opatřeno povrchovou vrstvou na ochranu před přehříváním slunečními paprsky, která odráží infračervené záření a potlačuje zářivé teplo za slunečných dnů, ale současně pomáhá udržovat teplo v kabině za chladného počasí. Střecha je dále vybavena funkcí elektrického stmívání, která pouhým dotykem v mžiku promění sklo v neprůhledné, a zabrání tak pronikání přímého sluneční světla.
K udržování komfortní teploty tudíž není nutné tolik používat klimatizaci a zároveň odpadá potřeba zatahovací sluneční clony, čímž se šetří hmotnost – to jsou další aspekty snižující energetickou spotřebu RZ a přispívající k delšímu dojezdu.


Multimediální systém

Součástí systému je navigace na bázi cloudu s nepřetržitými aktualizacemi dopravních informací, která informuje u dopravních událostech, nehodách i stavu vozovky. Funkce rozpoznávání hlasu dokáže interpretovat požadavky v přirozeném jazyce a rozpoznává příkazy i při výskytu šumu na pozadí. Kromě toho je zde nový palubní asistent „Hey Lexus“.

Pomocí palubního komunikačního modulu (DCM) je možné uvedené funkce pohodlně aktualizovat nebo další funkce přidávat, a to bez použití kabelů a přímo za provozu vozidla.


BEZPEČNOST A SYSTÉMY NA PODPORU ŘÍZENÍ


RZ využívá vyspělé prvky aktivní bezpečnosti a systémy na podporu řízení obsažené v nejnovějším paketu Lexus Safety System+ třetí generace s aktualizovanými (nebo novými) funkcemi a širším rozsahem detekce dopravních rizik.

Z novinek jmenujme Proaktivní jízdní asistent se zásahy do řízení a nový systém pro rozpoznávání známek únavy nebo nepozornosti řidiče.

Proaktivní jízdní asistent pomocí přední kamery určuje úhel zatáčky a následně upravuje řízení při nájezdu do zatáčky i vlastním zatáčení.


Veškeré údaje jsou předmětem konečné homologace.

HNACÍ ÚSTROJÍAWD
TYPSTŘÍDAVÝ SYNCHRONNÍ GENERÁTOR
CELKOVÝ VÝKON (k/kW)313 k / 230 kW
PŘEDNÍ ELEKTROMOTOR (k/kW)150 kW
ZADNÍ ELEKTROMOTOR (k/kW)80 kW
SYSTÉM ELEKTRICKÉHO POHONUAWD
HYBRIDNÍ BATERIE LITHIUM-IONTOVÁ
JMENOVITÉ NAPĚTÍ (V)355
KAPACITA BATERIE (kWh)71,4
VNĚJŠÍ ROZMĚRY (mm)4805x1898x1635
ROZVOR2850 mm




Lexus 22.4.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar