Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lexus RX ve světové premiéře

Lexus odhaluje pátou generaci RX, kompletně přepracovaného modelu, který otevírá novou klíčovou kapitolu tohoto kultovního SUV. Do České republiky dorazí první vozy na přelomu roku. .

Pro nové RX Lexus dále připravil nový design. Ten zahrnuje novou vřetenovitou karoserii, která vznikla začleněním koncepce vřetene do celé přední partie vozidla. Výsledkem je vůz okamžitě rozpoznatelný coby RX, ale s dynamičtějším, elegantnějším a sebejistějším charakterem.
Řidičsky zaměřený kokpit zprostředkuje přímé a intuitivní ovládání vozidla podle zásady „ruce na volantu, oči na silnici“. Rovněž přispívá k požitku z jízdy díky intuitivnímu a čistému uspořádání, k němuž napomáhá i nový 14" dotykový displej.

Ve snaze ještě vylepšit „typický jízdní projev Lexus“ pro nové RX pak Lexus optimalizoval základní atributy SUV, jako je těžiště, setrvačné síly, snížení hmotnosti, tuhost a hnací ústrojí k dosažení přirozenější komunikace mezi vozidlem a řidičem. Vylepšený handling a odezva staví na zdokonalené podvozkové platformě GA-K, která přináší vynikající tuhost karoserie a nízké těžiště.
Ve snaze o výraznější vnější podobu pak designéři Lexus navrhli elegantnější postoj v podélném směru, kde se projevilo protažení kapoty, prodloužení rozvoru o 60 mm a snížení linie střechy o 10 mm. Charakteristický zadní sloupek v černém provedení (který Lexus označuje „plovoucí střecha“), propůjčující vozu vzhled kupé, má nyní prostorovější formu, zatímco k dynamice RX přispívá výrazná charakteristická křivka i dynamická 21” kola.

Provedení F SPORT, akcentující dynamické schopnosti modelu RX, přináší sportovnější variantu mřížky chladiče, ochranné lemy a aerodynamické nárazníky vpředu i vzadu. Uvedená výbavová linie se bude nabízet pouze pro vrcholně výkonnou hybridní verzi RX 500h.


Nové RX nabízí velkorysý zavazadelník a pětici luxusních sedadel se skvělou nabídkou místa pro nohy. Díky většímu rozpětí mezi pasažéry, nové koncepci sedadel a chytřejšímu obestavění prostoru působí RX v interiéru výrazně prostorněji. Promyšlenou konstrukcí výklopné zádě se zavazadlový prostor prodloužil o plných 50 mm. Větší délka pomáhá při převozu objemnějšího nákladu, zatímco zadní sedadla dělená v poměru 40:20:40.


Nová platforma pro RX přinesla pokles hmotnosti vozu o 90 kg a snížení celkové výšky o 10 mm, což se odrazilo ve snížení těžiště o 15 mm. Při zachování celkové délky se rozvor se prodloužil o 60 mm. Širší je i rozchod kol (15 mm vpředu, 50 mm vzadu), což ve spojení s 21" koly propůjčuje RX sebejistější postoj a lepší trakční schopnosti.



RX 500h

Přeplňovaný hybridní pohon 2,4 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol

Výkon 371 k / 273 kW
0–100 km/h: ~ 6,0 s
CO2: 182–189 g/km
Spotřeba paliva: 8,2 až 8,5 l/100 km


Provedení postavené na nové hybridní architektuře využívá přeplňovanou jednotku 2,4 litru v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou; dosahuje nejvyššího výkonu 371 k. Přední elektromotor je umístěn mezi spalovacím motorem a převodovkou; díky spojkám po obou stranách nabízí široké možnosti rozdělování hnací síly.

Vzadu se používá náprava e-Axle o výkonu 80 kW: kompaktní modulární paket sestává z elektromotoru, převodů a řídicí jednotky (ECU) v prostoru mezi zadními koly. Díky kompaktním rozměrům zbylo více místa v kabině i zavazadlovém prostoru.

Nad rozdělováním hnací síly bdí DIRECT4, nová exkluzivní technologie pohonu Lexus. Tento inteligentní systém neustále a za všech jízdních situací vyvažuje výkon a točivý moment mezi oběma nápravami, kdy automaticky, zcela hladce a mnohem přesněji přerozděluje hnací sílu mezi kola přední a zadní nápravy – rychleji než jakýkoli mechanický systém.



RX 450h+: PRVNÍ PLUG-IN HYBRIDNÍ RX


Plug-in hybridní pohon 2,5 litru
Výkon 306 k / 225 kW
0–100 km/h: ~ 7,0 s
CO2: 24–26 g/km
Spotřeba paliva: 1,1 až 1,2 l/100 km



RX 450h+, používá čtyřválcový hybridní pohon 2,5 litru v kombinaci s trakční lithium-iontovou baterií o kapacitě 18,1 kWh. Pohon všech kol zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě. Plug-in hybridní systém disponuje výkonem až 306 koní a měl by vozu umožňovat akceleraci z místa na 100 km/h v čase kolem 7 sekund.

Zmiňovaná kapacita lithiové baterie a široké know-how konkurenceschopný elektrický dojezd a možnost cestovat v čistě elektrickém režimu rychlostí až 135 km/h. Klíčový je i fakt, že plug-in hybridní Lexus zachovává nízkou spotřebu i po vyčerpání energie z baterie, kdy RX 450h+ přepíná na vyspělý hybridní systém 4. generace s autonomním dobíjením.



RX 350h:

Hybridní pohon 2,5 litru s autonomním dobíjením
VÝKON: 245 k / 180 kW
0–100 km/h: 8,0 s
CO2: 143-150 g/km
Spotřeba paliva: 6,4 až 6,7 l/100 km



Hladký chod a hospodárnost hybridního systému RX s autonomním dobíjením se opět posouvá uvedením 4. generace hybridní technologie Lexus s autonomním dobíjením pro nové RX 350h. Benzínové ústrojí 2,5 litru zprostředkuje 245 k a akceleraci z místa na 100 km/h za 8,0 sekundy, což je srovnatelné s aktuálním provedením RX 450h. RX 350h je zajímavou alternativou k naftovým konkurentům s nižším zdvihovým objemem a zároveň ideální volbou pro ty zákazníky, kteří kladou důraz na pohodlí a hospodárnost.



POKROČILÉ SYSTÉMY NA PODPORU ŘÍZENÍ

Lexus představuje řadu vyspělých technologií zaměřených na potřeby posádky s cílem zvýšit úroveň pohodlí, praktičnosti a kvality času trávenéhyo na palubě. Lze objednat digitální zpětné zrcátko, které zprostředkuje široký a ničím nerušený výhled, kdy se v reálném čase promítá obraz snímaný zadní kamerou vozidla

Ovládání vozu na úzkých místech usnadňuje digitální funkce panoramatického zobrazení okolí vozu s rozhledem 360° včetně zobrazení situace pod vozidlem (díky nahrávání obrazu kamer, které lze nyní navíc automaticky čistit). Funkce kromě toho vytváří 3D virtuální obraz RX, ukazující vozidlo jako při pohledu shora.

K dispozici je pokročilý systém parkování, vyvinutý na základě systému z vlajkového sedanu Lexus LS. Při parkování systém sám ovládá volant, řazení a brzdění. Systém získává komplexní obraz vozidla a jeho okolí pomocí čtyř kamer a 12 ultrazvukových senzorů. Dále dokáže rozpoznávat až tři pravidelně používaná parkovací místa.

BEZPEČNOSTNÍ A ASISTENČNÍ SYSTÉMY


Nové RX využívá nové prvky aktivní bezpečnosti a systémů na podporu řízení z nejnovějšího paketu Lexus Safety System+3 třetí generace s aktualizovanými funkcemi a širším rozsahem detekce a prevence dopravních rizik.

Vylepšení zahrnují další rozšíření schopností předkolizního bezpečnostního systému rozpoznávat motocykly a jiné objekty v dráze vozidla. Dále rozpoznává nebezpečí kolize s protijedoucími vozidly nebo přecházejícími chodci při odbočování na křižovatkách. Nouzový asistent řízení přináší rychlejší rozpoznávání s vyššími schopnostmi zabránit nehodám.

Vylepšený adaptivní tempomat rychleji detekuje vozidla náhle se zařazující do jízdního pruhu a společně s modernizovaným asistentem semiautonomní jízdy pomáhá v přirozenějším sledování trajektorie v zatáčkách. ACC po rozšíření reaguje na širší spektrum dopravního značení a příkazů včetně výstražných dopravních značek a značek STOP.Paket Lexus Safety System+3 je standardní součástí výbavy všech evropských modelů; zájemci o vyšší výbavové linie si mohou objednat i tzv. rozšířený bezpečnostní paket Lexus Safety Systém+3 Extended. Ten zahrnuje asistenta pro změnu jízdního pruhu (LCA), který zajišťuje automatické řízení při přejíždění z pruhu do pruhu na dálnici; dále systém upozorňování na křižující objekty před vozidlem, který pomocí radaru varuje řidiče před vozidly přijíždějícími z jedné či druhé strany.

Další novinkou je předkolizní bezpečnostní systém s aktivním asistentem řízení, napomáhající upozornit na možný střet s chodcem nebo nárazem do překážky. Pokud systém vyhodnotí, že je střetu těžké zabránit samotným brzděním – ale bylo by možné se mu vyhnout zásahem do řízení – zasáhne aktivní asistent řízení společně s aktivací výstrahy a použitím brzd.

Proaktivní asistent řízení (PDA) pomáhá udržovat bezpečný odstup od vozidla vpředu – i v případě, že není zapnutý tempomat – a pomáhá zároveň řidiči vyhnout se chodcům a překážkám.

Systém sledování bdělosti řidiče pomocí kamery nad volantem nepřetržitě sleduje stav řidiče. Je dokonce schopen sám vozidlo zpomalit či zastavit v případě, že řidič nereaguje na výstrahy.
Elektronický zámek E-Latch pro nastupování a vystupování z vozidla je propojena se systémem sledování slepého úhlu v rámci exkluzivní funkce „asistent pro bezpečné opuštění vozidla“, která brání řidiči v otevření dveří v případě, že se zezadu blíží například vozidlo nebo cyklista. Lexus odhaduje, že uvedený systém napomůže předejít více než 95 % nehod spojených s otevíráním dveří.



Lexus 1.6.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar