Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lexus LS v novém vydání

Žádný jiný automobil po svém uvedení na trh nepřevrátil zažitá pravidla dané kategorie se stejnou rozhodností jako první Lexus LS, když před 28 lety vstoupil do luxusního automobilového segmentu. LS 400 byl v roce 1990 originálním bořitelem zavedených zvyklostí ve světě luxusních vozů.

Nyní se Lexus chystá svůj historický úspěch zopakovat prostřednictvím nového vlajkového sedanu LS páté generace, poprvé odhaleného na mezinárodním autosalonu NAIAS 2017 v Detroitu.
Zbrusu nový Lexus LS je delší a nižší než sedan, který nahrazuje. Poprvé se představuje s markantní karoserií připomínající kupé. Jízdní charakter LS, pramení z nové globální architektury Lexus pro luxusní vozidla (GA–L). Tato podvozková platforma, určená pro prémiové vozy Lexus s pohonem zadních kol, je prodlouženou verzí platformy nového kupé Lexus LC 500.

Ve snaze snížit těžiště a lépe rozložit hmotnost se nové LS nabízí pouze ve variantě s dlouhým rozvorem, nápadné svojí širokou a nízkou karoserií. Podvozková platforma GA-L vykazuje nejvyšší tuhost v rámci všech dosavadních modelů Lexus, a připravuje tak půdu pro lepší handling, hladkou jízdu a tiché prostředí na palubě. Rozvor o délce 3125 mm překonává současný model LS (s prodlouženým rozvorem náprav) o 35 mm.

K zajištění příkladně vyváženého jízdního pohodlí pomáhá nejnovější generace technologie ovládání podvozku VDIM. Uvedený systém spočívá v kooperativním řízení všech dílčích systémů vozidla – brzdění, řízení, hnací jednotky a odpružení – s cílem regulovat podélné, boční i svislé pohyby vozidla, stejně tak jako stáčivý moment a boční i podélné náklony karoserie. Optimální řízení těchto pohybů pomáhá zajistit výtečnou úroveň jízdního pohodlí, lepší záběrové schopnosti a vyšší bezpečnost. Jízdní chování lze dále vylepšit prostřednictvím aktivních stabilizátorů a podvozkové technologie LDH s nezávislým řízením předních a zadních kol. Systém VDIM zvyšuje stabilitu při jízdě po takových površích, kde je rozdílná adheze pod levými a pravými koly, např. po suchém asfaltu a ledu.

Při návrhu zvolili konstruktéři lehké materiály, včetně plechů z ultra vysokopevnostní oceli a hliníku, čímž se podařilo snížit hmotnost podvozku a karoserie LS o více než 90 kg. Uvedené úspory se v kombinaci s novým agregátem V6 a vyšší tuhostí karoserie odrazily ve vyšším požitku při dynamické jízdě.
Nová platforma snižuje těžiště vozu přesunutím největší hmotnosti, včetně motoru a pasažérů, o něco více doprostřed a dolů v rámci podvozku k dosažení co nejlepšího těžiště. Na vysoké pevnosti klíčových podvozkových konstrukcí mají podíl speciální výztuhy v motorovém prostoru, tuhé hliníkové věže předního i zadního zavěšení kol a další prvky.

Model LS je proslulý svým mimořádně komfortním odpružením, nicméně i v této oblasti hledal Lexus cesty ke zlepšení. Například zavěšení typu multilink používá dvojité kulové klouby horních i spodních vodicích ramen, které umožňují reagovat i na ty nejjemnější pokyny od řidiče nebo jízdní podmínky. Kromě lepšího rozložení zátěžových sil pak toto uspořádání s dvojitými kulovými klouby pomáhá optimalizovat geometrii zavěšení v zájmu lepšího vedení kol a přesnějších reakcí řízení s bezprostřednějším přenosem pokynů od volantu. V rámci soustavy zavěšení kol se široce využívá hliník s cílem zmenšit neodpruženou hmotnost, a tak přispět k vyšší agilitě a pohodlí.

Výkon a kultivovanost LS
Ve snaze zajistit vysoký výkon a příkladně nízkou spotřebu paliva postavil Lexus nový vidlicový šestiválec 3,5 litru s novým systémem dvojitého přeplňování, vycházejícím ze zkušeností značky ve světě F1. Nový motor pro Lexus LS nabízí výkon na úrovni očekávané od vlajkového sedanu: 310 kW (415 k ) a maximum točivého momentu 600 Nm, což v obou případech znamená podstatné zlepšení oproti agregátu V8 současného modelu LS. Dlouhý zdvih pístů a optimalizovaný poměr vrtání a zdvihu přispívá k vysokorychlostnímu spalování a vysoké účinnosti systému dvojitého přeplňování, který napomáhá k akceleraci LS z 0 na 100 km/h za 4,5 s .

K pozoruhodně hladkému chodu hnacího ústrojí napomáhá konstrukce bloku motoru s obdélníkovým rámem, přepracované zavěšení motoru, elektricky ovládané obtokové ventily a celá řada dalších vylepšení. Řidič si může odezvu hnacího ústrojí přizpůsobit volbou mezi různými jízdnímu režimy, od Normal před Sport až po Sport+. Sportovnější charakter jízdy přitom potvrzuje ideální hladina tónů výfukových svodů.

Model LS používá jako vůbec první luxusní sedan desetistupňovou automatickou převodovku, která se již představila v modelu Lexus LC 500. Ačkoli se jedná o automatické ústrojí s měničem točivého momentu, rychlost řazení může směle konkurovat dvouspojkovým převodovkám. Široké rozpětí soustavy řazení je díky deseti převodům s malými rozestupy ideální pro libovolný jízdní styl a podporuje optimální řazení za všech jízdních podmínek.

K dispozici je řazení pomocí páček na volantu, nicméně většina řidičů upřednostní propracovaný systém elektronického řízení, schopný předvídat řidičovy záměry. Tento systém volí optimální převodový poměr na základě průběžného sledování akcelerace, brzdění a sil bočního zrychlení.

Při rozjezdu z místa se využívají krátce odstupňované nižší převody a rychlejší přeřazování s cílem poskytnout atraktivní zpětnou vazbu při rytmickém zrychlování. Vysoký točivý moment motoru s dvojitým přeplňováním je dokonale sladěn s vyššími převodovými stupni v zájmu zcela hladkého a poklidného cestování po dálnicích. Bleskové podřazování nicméně vždy zajistí přímou akceleraci bez prodlevy. S ohledem na přímou zpětnou vazbu a co nejnižší spotřebu se uzamykání měniče točivého momentu aktivuje u všech převodů s výjimkou rozjezdu z místa.

Jedinečná identita

V porovnání s dosavadním LS je nový model přibližně o 15 mm nižší, přičemž kapota se snížila cca o 30 mm a víko zavazadelníku o 41 mm. Nový LS je prvním sedanem značky Lexus se šesticí bočních okének.

LS nabízí pět nových designů kol, z toho dva o rozměru 19" a tři o velikosti 20". Prémiová 20" kola zaujmou svým zářivým vzhledem, který vznikl pomocí technologie elektrolytického pokovování, známé jako naprašování. Všechny nabízené typy kol (s výjimkou jednoho) používají ráfky s dutými komorami, které napomáhají potlačit rezonance od pneumatik.

O maximálně přívětivou atmosféru na zadních sedadlech se starají i další prvky výbavy, jakými jsou např. vyhřívání, chlazení nebo masážní funkce. Na přání je k dispozici elektrické ovládání předních i zadních sedadel s masážní funkcí ‘Shiatsu’ a funkcí sklápění sedadla typu ‘otoman’ v rámci širšího luxusního paketu pro zadní sedadla. Sedadlo za předním spolujezdcem se v případě uvedeného volitelného paketu může i sklápět v úhlu až 48 stupňů, resp. zvedat až o 24 stupňů ke snazšímu vystupovaní zadního pasažéra.

Jelikož je nové LS nižší než v předchozích verzích, Lexus jej poprvé vybavil (na přání) pneumatickým odpružením s funkcí nástupu. Režim nástupu se aktivuje odemknutím vozu pomocí inteligentního klíče, načež se vozidlo automaticky zvýší a rozevře polštáře sedadla, čímž vyzývá řidiče k pohodlnému usazení za volantem.


Moderní bezpečnostní prvky
LS bude vybaven bezpečnostním paketem Lexus Safety System + a nabízet se bude i paket vyspělých bezpečnostních systémů, jehož součástí je celosvětově první systém intuitivní funkce detekce chodců s aktivním řízením. Pokud vůz s tímto systémem rozpozná v daném jízdním pruhu chodce a hrozí bezprostřední nebezpečí kolize, LS začne automaticky brzdit a zatočí tak, aby chodce objel, avšak zůstal v daném jízdním pruhu. Řidič je upozorněn prostřednictvím volitelně dodávaného displeje HUD.


Lexus 11.1.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar