Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lexus LS 600h (III) - V8 5.0+Hybrid Drive

Nový vidlicový osmiválec 5.0 vychází z agregátu 4.6 z modelu LS460, přičemž většího objemu bylo dosaženo zvětšením zdvihu válců o 6,5 mm při zachování vrtání. Bez přehánění je technicky nejdokonalejším spalovacím motorem, který Lexus kdy vytvořil.

Pro snížení hmotnosti je blok vidlicového osmiválce odlit pod tlakem z lehké a pevné hliníkové slitiny. Kromě zvýšení objemu byly přepracovány písty, klikový hřídel, ojnice, řemenice, proměnné časování ventilů VVT-iE, sběrné výfukové potrubí a olejová vana modifikovaná pro pohon všech kol.
Protože však zvětšený objem i pohon 4WD vedou ke zvýšení spotřeby, museli konstruktéři přepracovat pečlivě četné detaily, včetně variabilního řízení ventilů Dual VVT-i, aby u hybridního pohonu dosáhli přijatelné spotřeby na úrovni motoru 3.0 V6.
Zvláštní péče byla věnována snížení hluku, vibrací i kultivovanějšímu projevu hybridního pohonu. Z důvodu snížení vibrací při vypínání a spouštění motoru bylo zpožděno časování sacího ventilu, čímž se snížil kompresní poměr při opakovaném spouštění benzinového motoru.
Nový osmiválec je vybaven stechiometrickým vstřikováním D-4S, který v současné době představuje jediné na světě vysokotlaké vstřikování se dvěma vstřikovacími ventily na válec. Kombinací přímého vstřiku se vstřikováním do sacího potrubí spojuje D-4S přednosti obou systémů, čímž se dosahuje optimální účinnosti v širokém rozsahu otáček a zlepšení točivého momentu o 7,5 procenta v celém rozsahu otáček při současném snížení emisí i spotřeby. Kromě toho se D-4S ve srovnání s konvenčními systémy vstřikování vyznačuje rovnoměrnějším spalováním.
Motor je zároveň vybaven inteligentním variabilním řízením ventilů Dual-VVT-i, které optimalizuje časování sacích a výfukových ventilů a minimalizuje změnu zatížení. Jako první na světě je vybaven elektricky ovládaným variabilním nastaveném sacího vačkového hřídele VVT-iE, který pracuje v celém rozsahu otáček motoru a za všech teplot.
Lexus Hybrid Drive používá třífázový střídavý synchronní elektromotor s permanentním magnetem pracující s napětím 650 V a zajišťující výkon 224 k.
Systém hybridního pohonu zahrnuje vedle spalovacího motoru a elektromotoru také generátor, vysokonapěťový akumulátor a rozdělovač.
Optimální přenos síly na vozovku obstarává nový mechanický pohon všech kol, který zajišťuje prvotřídní trakci a výborné jízdní vlastnosti za všech podmínek. Nová bezestupňová samočinná převodovka s dvoustupňovým redukčním převodem zaručuje lineární přenos síly. Všechny hybridní komponenty elektromotoru jsou umístěny v lehké kompaktní skříni o velikosti obvyklé automatické převodovky. To představuje základní předpoklad pro úspěšnou interpretaci hybridního systému do hnacího ústrojí sedanu s podélně vpředu uloženým motorem.
Elektronicky řízená variabilní převodovka E-CVT nabízí plynulé zrychlení a řídicí jednotka hybridního pohonu reguluje otáčky zážehového motoru i elektromotoru a bezestupňová převodovka realizuje odpovídající změny převodů.
Podobně jako v GS 450h zařídí kratší převody pomocí dvou planetových soukolí v nízkých rychlostech zvýšení točivého momentu a tím lepší akceleraci. Delší převody umožňují vyšší rychlost při nízké hladině hluku a nižší spotřebě. Ovladačem na středové konzole si může řidič navolit různé jízdní režimy – normální, sportovní a sníh. Aby se účinnost celého systému zvýšila, pracuje Lexus Hybrid Drive s různými provozními režimy.
Při nízké účinnosti spalovacího motoru, např. při rozjezdu nebo malé rychlosti pohání vůz výhradně elektromotor. Během normální jízdy je hlavním zdrojem energie vidlicový osmiválec. Jeho síla se převádí na poháněná kola a současně pohání také generátor. Tím se opět nabíjí hybridní akumulátor a v případě potřeby dodává elektrickou energii pro elektromotor. Za těchto podmínek se neustále sleduje rozdělení výkonu mezi spalovacím motorem a elektromotory. Při náhlém zrychlení funguje spalovací motor společně s elektromotorem, který využije energii z akumulátoru pro nárůst výkonu a dynamické zrychlení.
Při zpomalování a brzdění se benzinový motor vypíná. Elektromotor pracuje potom jako výkonný generátor, který kinetickou energii vozidla převádí v elektrickou ukládanou v akumulátoru.
Po studeném startu se motor zahřeje v rozsahu otáček své nejvyšší účinnosti, Jakmile je dosaženo provozní teploty, motor se automaticky vypne z důvodu úspory paliva. Pokud vůz stojí nečinně delší dobu, motor se podle potřeby spouští, aby přes generátor nabil akumulátor. Za všech jízdních podmínek řídicí jednotka neustále sleduje úroveň nabití akumulátoru, čímž se prodlouží životnost akumulátoru.

JL, 4.4.2007


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar