Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lexus LFA v edici Nürburgring package

Supersportovní Lexus LFA poháněný vidlicovým desetiválcem o výkonu 560 k a dosahující max. rychlosti 325 km/h se v prosinci začal vyrábět ve specializovaném provozu v rámci závodu Motomachi společnosti TMC v japonském Aiči. Celková výroba bude omezena pouze na 500 vozů.

Na oslavu již třetí účasti LFA ve vytrvalostním závodu 24 hodin na okruhu Nürburgring vytvořil Lexus speciální provedení LFA Nürburgring package pro ty zájemce, kteří touží po voze vyladěném speciálně pro závodní tratě. Omezená edice, pouhých 50 kusů z předpokládané výroby 500 vozů LFA, je naplánována na rok 2012.
V zájmu dalšího vylepšení jízdních vlastností na okruhu se v rámci verze Nürburgring package upraví aerodynamické vlastnosti LFA přepracováním a doplněním několika klíčových komponent z CFRP. Jedná se především o větší přední spoiler, žebrované boční spoilery a pevné zadní křídlo.
Nejvyšší výkon bude posílen o 11 k na 571 k. Díky provedeným úpravám je LFA schopné akcelerovat z 0-100 km/h za 3,7 s a dosahovat 325 km/h, a to i přes zvýšený jízdní odpor daný nárůstem přítlačné síly.
V oblasti jízdních vlastností LFA se úpravy dotknou sportovnějšího odladění systému zavěšení kol, snížení výšky vozu o 10 mm, exkluzivních kol a speciálních pneumatik. Vůz se bude nabízet pouze ve čtyřech barvách karoserie (matně černá, černá, bílá nebo oranžová) v kombinaci se třemi barevnými schématy interiéru – černá a červená, černá a nachová, nebo čistě černá. Všechny vozy budou vybaveny středovou konzolou a obložením dveří z uhlíkových vláken; sportovní sedadla vyrobená z uhlíkových vláken budou čalouněna kůží Alcantara .
Zájemcům o LFA bude nabídnuto individuální školení na legendární severní smyčce Nürburgringu pod vedením některého z hlavních instruktorů a současně obdrží roční permanentku pro jízdu na severní smyčce.
Výrobou součástí z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP), montáží a lakováním vysoce výkonného modelu se bude zabývat celkem 175 zaměstnanců. Z montážní linky bude každý den sjíždět pouze jedno jediné LFA.
Komponenty vyrobené z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP) tvoří přibližně 65 % hmotnosti konstrukce karoserie. Oproti celohliníkové konstrukci bylo možné dosáhnout poklesu hmotnosti přibližně o 100 kg.
Vzhledem k plánované vizi budoucího vývoje si automobilka Lexus zajišťuje výrobu a montáž komponent CFRP vlastními silami. V závislosti na tvaru, účelu a požadovaných vlastnostech jednotlivých komponent byly použity tři různé technologie zpracování kompozitů CFRP:
Prepreg (před impregnované materiály) – standardní fólie z uhlíkových vláken impregnované epoxidovou pryskyřicí tvrditelnou teplem.
Injektážní technologie RTM (Resin Transfer Moulding) – před tvarované komponenty z uhlíkových vláken, které jsou později impregnovány epoxidovou pryskyřicí tvrditelnou teplem.
Lisovací technologie C-SMC (Carbon fibre – Sheet Moulding Compound).
U každého z uvedených procesů si konstruktéři automobilky Lexus stanovili dva hlavní cíle: vývoj nových výrobních procesů ke zvýšení produktivity a vývoj nové technologie řízení kvality.

Prepreg
Technologie Prepreg se používá pro hlavní konstrukční prvky, jako je např. přední příčka, podélníky rámu, příčníky a panely. Speciálně pro LFA byla vyvinuta vrstvená, dvousměrně ukládaná netkaná textilie z uhlíkových vláken (NCF), která nahrazuje tradiční tkanou textilii a zajišťuje vyšší pevnost i snazší tlakové odstranění vzduchu z materiálu umístěného ve formě. Díky výraznému vylepšení poslední zmiňované vlastnosti lze použít větší svazky obsahující 24 000 vláken, a tak vytvořit rohož o větší tloušťce s plošnou hustotou 450 g/m2 – což je dvojnásobek oproti materiálu tkanému tradičním způsobem.

Injektážní technologie RTM
Používá se zejména u sekundárních hlavních rámů, jako jsou např. deformační bloky, střešní nosníky a podlaha vozidla. Přestože je časově méně náročná než výroba pomocí prepregů, její nevýhodou je dlouhá doba plnění pryskyřicí při výrobě velkých integrovaných komponent.
Lexus tuto překážku překonal díky vlastní nové metodě vstřikování a stlačování, která zkracuje dobu plnění epoxidovou pryskyřicí o 80 %, a umožňuje vyrábět velké komponenty v podobě jediného kusu. Až dosud se pomocí tkalcovských strojů vyráběly z materiálu CFRP pouze jednoduché a nekomplikované tvary.
Např. při výrobě střešních nosníků LFA se vlákna oplétají kolem jádra vždy po dvou vrstvách najednou. V tom případě se potřebné tloušťky dosáhne opletením 12 vrstev. Když se oplétání dokončí, jádro se vyjme a zůstane dutý střešní nosník. K výrobě předních deformačních bloků se používá jiná metoda: speciální stroj uspořádá uhlíková vlákna do podoby rohože a stroj pro 3D všívání začlení další vlákna do vrstvy rohože. Ke zvýšení produktivity přispěla i nová dvoustupňová metoda zpracování, kdy se nejprve po dobu jedné hodiny formuje vrstva vláken pod tlakem 1000 tun a poté se zapéká a vytvrzuje po dobu 4 hodin při teplotě 185 °C. Díky vyjmutí vrstvy vláken z formy před zapékáním odpadá úzké hrdlo ve fázi lisování. Toto bude předmětem dalšího vývoje v rámci budoucí výroby.

Lisovací technologie C-SMC
Technologie se používá k výrobě komponent v horní části karoserie a rámů komplikovaného tvaru. Na rozdíl od technologií prepreg a RTM, kde se používají spojitá tkaná uhlíková vlákna, se v případě C-SMC uplatňují rovnoměrně rozptýlená vlákna náhodného směru. Díky absenci jakékoli fáze předlisování výrazně roste produktivita zpracování a oproti technologii prepreg se doba cyklu a manuálního zpracování zkracuje min. o 95 %.

Montáž modelu LFA se provádí ručně na specializovaném pracovišti. Model se skládá přibližně z 15 000 komponent (oproti průměrně cca 12 000 součástí u jiných modelů značky Lexus). Všechny komponenty karoserie jsou během lakování uloženy na speciálně navržených vozících, aby byla zajištěna konzistence barevného podání. Větší část procesu je automatizována, pouze komponenty složitějších tvarů se lakují ručně.
Po skončení poslední fáze – seřízení kol a základní kontrole – se vozidlo předá oddělení kvality k podrobné kontrole a vyhodnocení. Součástí výstupní kontroly každého vozidla je i zkušební jízda na 200 km. Ta probíhá na dráze Motomachi přímo v areálu závodu.
Během celého procesu se doplňuje komplexní montážní dokumentace ke každému jednotlivému vozu. U samotné montáže se jedná o více než 300 stran. V případě výroby CFRP je dokumentace desetinásobně více. Celkový výrobní proces každého vozu je nakonec popsán na více než 3 500 stranách. Tyto záznamy zůstávají u automobilky Lexus a slouží do budoucna jako reference v případě jakýchkoli otázek k jednotlivým vozům.



Motor: zážehový vidlicový desetiválec
Objem: 4805 ccm
Kompresní poměr 12,0 : 1
Systém rozvodu paliva elektronické vstřikování
Výkon: 412 kW (560 k) při 8700/min
Točivý moment: 480 Nm při 7000/min
Rychlost: 325 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 3,7 s
Převodovka: šestistupňová automatizovaná sekvenční (ASG)
Brzyd vpředu: kotoučové, keramické s uhlíkovými vlákny, příčně vrtané a odvětrávané, s pevným třmenem, 6 pístků
Brzdy vzadu: kotoučové, keramické s uhlíkovými vlákny, příčně vrtané a odvětrávané, s pevným třmenem, 4 pístky
Kola vpředu: 20 x 9,5J
Kola vzadu: 20 x 11,5J
Rozměry pneu vpředu: 265/35 ZR20 95Y
Rozměry pneu vzadu: 305/30 ZR20 99Y
Rozměry: 4505 x 1895 x 1220 mm
Rozvor: 2605 mm
Rozchod kol: 1 580/1 570 mm
Poh.hmotnost: 1540 - 1580 kg


JL, 5.5.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar