Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lexus LFA - s desetiválcem proti konkurenci

Dvoumístný supersportovní Lexus LFA, vrchol řady F, spojuje vysoký výkon s vynikající konstrukcí podvozku a precizně propracovanou aerodynamikou. Výsledkem je okamžitá odezva, kterou charakterizuje mohutná akcelerace za patřičného zvukového doprovodu desetiválce.

Nový vidlicový desetiválec 4.8 se chlubí výjimečným výkonem, nicméně díky použití lehkých materiálů (slitin hliníku, hořčíku a titanu) a kompaktním rozměrům (menším než u V8) bylo možné dosáhnout optimálního rozložení hmotnosti a výjimečného výkonu na jednotku hmotnosti.
Kabina z kompozitu s uhlíkovými vlákny přispívá k vysoké tuhosti karoserie a snížení celkové hmotnosti. Jedinečný kokpit je o 100 kg lehčí než srovnatelná kabina z hliníku. Díky podrobné analýze a přesnému spojení kompozitních materiálů bylo možné dosáhnout vysoké tuhosti při nízké hmotnosti. Výrobní technologii kompozitů, včetně technologie spojování kompozitu a kovů, vyvinul Lexus vlastními silami.
Relativně těžší komponenty vozu, jako motor a převodovka, našly místo mezi nápravami. Ke snížení těžiště vozu napomohlo mazání se suchou klikovou skříní a umístění příslušenství (olejové čerpadlo, vodní čerpadlo) za motor. K lepšímu rozložení hmotnosti přispívá i optimální umístění převodovky a palivové nádrže před zadní nápravou. Všechna opatření minimalizují posuny hmotnosti při průjezdu zatáčkami a stojí za výtečnými výkonovými parametry a stabilitou jízdy. Lehčí komponenty, jako např. chladič a elektrické ventilátory, jsou umístěny za zadní nápravou.
Krátká, široká a nízká karoserie LFA v kombinaci s motorem vpředu a pohonem zadních kol znamená optimální rozdělení hmotnosti v poměru 48:52 mezi přední a zadní nápravu, přesně podle záměru konstruktérů.
Sedadlo řidiče je umístěno blízko samotného těžiště. Koncepci s centrálním umístěním sedadel (mezi nápravami a blíže k podélné ose vozidla) bylo možné použít díky uložení převodovky před zadní nápravou a svislému uspořádání trubky hnacího hřídele a výfukového potrubí, čímž se středový tunel zúžil. Smyslem opatření je nabídnout řidiči maximální zpětnou vazbu od vozidla, zejména pak při sportovní jízdě nebo v situacích, kdy je řidič vystaven silnému přetížení.
Titanové ventily, ultralehká vahadla s povrchovou úpravou propůjčující tvrdost diamantu, nebo plně integrovaná spodní část klikové skříně, která snižuje čerpací ztráty ve vysokých otáčkách – umožňuje řidiči vychutnat si zátah při akceleraci až do maxima 9000/min. Vidlicový desetiválec speciální konstrukce nabízí 90 % maxima točivého momentu v pásmu od 3700 do 9000/ min.
Nezávislé škrticí klapky s elektronickým řízením zajišťují přesné dávkování vzduchu do každého z deseti válců, což znamená okamžitou reakci motoru na pokyny od pedálu akcelerátoru. Oproti řešení s jedinou škrticí klapkou se zkrátila doba odezvy motoru přibližně na polovinu.
U šestistupňové převodovky jsou použity vysoce odolné synchronizační kroužky a nový výkonný člen, díky kterému má řidič pocit výjimečně přímého řazení. K ještě vyšší míře kontroly nad vozem přispívají čtyři volitelné jízdní režimy a volič umožňující výběr ze sedmi různých rychlostí přeřazování, umožňující řadit na vyšší či nižší rychlostní stupeň i během pouhých 0,2 s.
O bezpečné zastavení se starají výkonné keramické brzdové kotouče CCM dimenzované pro závodní okruhy, propojené se systémem elektronického řízení. Velmi lehká a tuhá kabina z kompozitu s uhlíkovými vlákny (karbonu) ve spojení s dvojitým lichoběžníkovým zavěšením vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu je zárukou stabilní jízdy, stejně jako plochý spodek karoserie, difuzor a zadní přítlačné křídlo aktivované při překročení stanovené rychlosti.
Integrované řízení dynamiky vozidla (systém VDIM) spojuje několik bezpečnostních funkcí zajišťujících vysokou úroveň stability jízdy a preventivní bezpečnosti, nicméně bez zasahování do záměrů řidiče.
O zvukový doprovod se stará akusticky vyladěná vyrovnávací komora sání propojená s deseti samostatnými škrticími klapkami. Zvuky doprovázející sání a výfuk se v různých otáčkách překrývají, čímž vzniká skutečně vzrušující a inspirativní zvukové pozadí.
Pro design exteriéru je charakteristická pečlivě vyladěná aerodynamika a propracované proudění vzduchu. Díky kompozitnímu materiálu bylo možné zvýšit pevnost, ušetřit hmotnost, a libovolně vytvarovat vnější panely vozu.
V interiéru se snoubí design a technologie nejmodernějšího přístrojového panelu, které doplňují nejrůznější balíčky individuálních úprav interiéru, umožňující splnit přání i těch nejnáročnějších zákazníků.
Lexus vyrobí celkem pouze 500 kusů, které budou nabídnuty zákazníkům z celého světa.


Základní technické údaje


Motor: zážehový V10 DOHC
Objem: 4805 cm³
Výkon:412 kW (560 k) při 8700/min
Točivý moment: 480 Nm při 6800/min
Rychlost: 325 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 3,7 s
Rozměry: 4505 x 1895 x 1220 mm
Rozvor: 2605 mm
Pneu vpředu/vzadu: 265/35 ZR20/305/30 ZR20
Brzdy: keramické



JL, 23.10.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar