Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lexus LC500 - premiéra luxusního kupé v Detroitu

Když se na detroitském autosalonu NAIAS 2012 objevila studie Lexus LF-LC Concept, mezi novináři, věrnými fanoušky i automobilovými nadšenci to vyvolalo otázku, zda se poutavé tvary a dramatické proporce tohoto vozu někdy přetaví do sériově vyráběného kupé v uspořádání 2+2.

Přesně čtyři roky po premiéře konceptu, odhaluje Lexus své zbrusu nové luxusní kupé LC 500, které je svým stylistickým pojetím a pozoruhodnými výkony samo o sobě symbolem úspěchu, pramenící z intenzivnější spolupráce mezi návrháři a konstruktéry, ale i jejich snahy vzájemně si pomáhat při překonávání překážek různého druhu.

Vývoj kupé LC 500 byl motivován výraznou atraktivní předlohou základního designu (koncept LF-LC), a tak konstrukční týmy neúnavně hledaly nová řešení, aby se co nejvíce prvků z původního konceptu přetavilo i do sériové podoby vozu.

Nový model se může pochlubit celou řadou klíčových designových prvků, proporcemi a vizuální dynamikou koncepčního vozu, jenž mu stál vzorem. Atraktivita kupé LC 500 staví na atletických proudnicových tvarech, smyslných křivkách, emotivním ztvárnění a splývavé střeše z uhlíkových vláken (na přání; standardně skleněná střecha).

Dynamický boční profil vozu charakterizují rychle klesající linie střechy, proudnicová silueta, dlouhý rozvor (2870 mm) s krátkými převisy (920 mm vpředu, 970 mm vzadu) a nízká kapota. Atraktivní křivky a proudnicové linie zprostředkují stejnoměrné napětí po celé karoserii až k zádi vozu. K co nejlepšímu proudění vzduchu za rychlé jízdy napomáhá i zadní difuzor a (na přání) aktivní zadní spoiler. Kontakt s vozovkou zprostředkují strojově opracovaná litá kola o velikosti 20", resp. na přání 21" kola z kovaného hliníku.



Design interiéru


Poloha za volantem kupé přímo vybízí k energické sportovní jízdě, zatímco intuitivnější uspořádání ovládacích prvků napomáhá rychleji získat potřebnou jistotu. Konstruktéři LC 500 se záměrně snažili o to, aby vztažný bod kyčelního kloubu řidiče byl co nejblíže k těžišti celého automobilu, který tak zprostředkuje nejlepší možnou zpětnou vazbu. Přední sedadla nabídnou příkladnou oporu i pohodlí na dlouhých cestách. Na přání dodávaná sportovní sedadla se pyšní ještě výraznějším polstrováním a lepší boční oporou pro rychlé projíždění zatáček.


Podvozek

Tým vývojářů si předsevzal, že vůz nabídne vybroušené a ještě kultivovanější vlastnosti, aby si řidič maximálně užil chvíle za volantem, ovšem při zachování typických jízdních kvalit vozů Lexus, odpovídajících luxusnímu sportovnímu kupé v roli vlajkové lodi.
LC 500 bude využívat novou podvozkovou platformu určenou pro prémiové vozy Lexus s pohonem zadních kol, která se doposud neobjevila u žádného jiného vozu značky. Ve snaze o precizní handling kupé LC 500 se konstruktéři zaměřili na samotný základ platformy a posunuli co nejvíce hmotnosti (včetně motoru a cestujících) blíže ke středu vozidla a současně níže k zemi, aby vůz disponoval co nejlepším těžištěm.

Konstruktéři navrhli nejtužší samonosnou karoserii v historii této značky, což napomohlo dosáhnout požadovaných dynamických parametrů tohoto nového kupé. Strategické využití lehké vysokopevnostní oceli pomohlo zajistit mimořádně vysokou torzní tuhost s vyšší odolností vůči torzním silám, než má supersport LFA, jenž intenzivně staví na exotických uhlíkových vláknech.

Zvláštní pozornost pak konstruktéři LC 500 věnovali soustavě zavěšení kol typu multilink. Dvojité kulové klouby horních i spodních vodicích ramen umožňují reagovat i na nejjemnější pokyny od řidiče nebo jízdní podmínky. Kromě lepšího rozložení zátěžových sil uspořádání s dvojitými kulovými klouby pomáhá optimalizovat geometrii zavěšení v zájmu lepšího vedení kol a přesnějších reakcí řízení s bezprostřednějším přenosem pokynů od volantu. Až na jedno jsou všechna vodicí ramena vyrobena z lehkého kovaného hliníku, což pomohlo snížit neodpruženou hmotnost a současně zlepšit reakce soustavy zavěšení. Prototypový vůz určený k prezentacím obouvá pneumatiky Michelin Sport: vpředu o rozměrech 245/40 RF21, resp. 275/35 RF21 vzadu.


Pohonná jednotka

Srdce staví na vysokootáčkovém agregátu 5,0 litru V8 z modelů RC F a GS F. Nepřeplňovaný vidlicový osmiválec V8 byl zvolen pro jeho hladké lineární reakce na pokyny od plynového pedálu, stejně tak jako emotivní zvukový doprovod. Plně hliníkový agregát V8 s 32 ventily by měl dosahovat nejvyššího výkonu 467 k a točivého momentu 527 Nm. Nový motor byl zkonstruován s ohledem na vysokou trvanlivost, o čemž vypovídají i lehké a velmi pevné kované ojnice nebo titanové ventily, díky nimž si agregát libuje ve vysokých otáčkách.

K přenosu výkonu na zadní kola slouží nová desetistupňová automatická převodovka (v segmentu luxusních vozů premiéra), která může konkurovat dvouspojkovým ústrojím. Jednotka je menší a lehčí než některé z dnešních osmistupňových převodových ústrojí. Široké rozpětí soustavy řazení je díky deseti převodům s malými rozestupy ideální pro libovolný jízdní styl a umožňuje optimální řazení za všech jízdních podmínek. Převodovce sekunduje nový elektronický řídicí systém se softwarem, který pomáhá předvídat pokyny řidiče neustálým sledováním akcelerace, brzdění a sil bočního zrychlení. Vůz je schopen
akcelerovat z 0 na 96 km/h za méně než 4,5 sekundy.


Elektronická výbava interiéru

Ve vrcholném kupé se poprvé objeví multimediální paket Lexus v provedení 2017, vč. grafického uživatelského rozhraní a aktualizované, rychlejší a pružnější softwarové výbavy s možností budoucího vylepšování.

LC 500 se pochlubí i proslulým bezpečnostním paketem Lexus Safety System +, jenž spojuje několik technologií aktivní bezpečnosti: bezpečnostní systém pro předcházení kolizím (PCS); asistent pro jízdu v pruzích (LDA); automatická a dynamický tempomat řízený radarem (All-speed DRCC) je schopen fungovat při všech rychlostech jízdy.
Balíček Lexus Safety System + v rámci komplexního přístupu k aktivní bezpečnosti kombinuje radar a kameru s cílem dosáhnout co nejvyšší spolehlivosti a přesnosti.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar