Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lexus IS-F - základní technologická vylepšení (II)

Snaha o dosažení velkého pokroku ve výkonnosti motoru vedla k rozvíjení způsobů, jak tohoto cíle dosáhnout. Proto je také pětilitrový vidlicový osmiválec UR-GSE jedním z nejsofistikovanějších na světě.

Pro motor jsou charakteristické především nové směry v metalurgii a nové vývojové etapy při omezování tření. Hladká, lineární odezva motoru spočívá v podstatném zvýšení otáček motoru a zdvihu ventilů. To umožňuje použití pevných čepů, lehkých, vysoce tuhých válečkových vahadel a odlehčených titanových sacích ventilů. Tření v systému pohonu vačkových hřídelů se snížilo použitím válečkových vahadel s integrovanými jehlovými ložisky s malým valivým třením. Zlepšují hladkost otáčení, přispívají ke snížení spotřeby paliva a pomáhají konstruktérům vyvinout kompaktnější systém ovládání ventilů. Mazání válečků zajišťuje čepová část válečkových vahadel prostřednictvím protékání oleje pevným čepem. Pro hlavu výfukového ventilu se používá tepelně odolná slitinová ocel s vysokým obsahem niklu, zvyšující celkovou odolnost vůči vysokým teplotám.


Olejový chladič a čerpadlo pro odsávání oleje
Udržování dodávky oleje pro ventilový rozvod, zejména při vysokých otáčkách motoru a při velkém zatížení v zatáčkách, je účinně zajištěno vysoko umístěným odsávacím čerpadlem. Čerpadlo aktivně odstraňuje nadbytečný olej z prostoru hlavy válců a vrací jej zpět do olejové vany a tím zabraňuje problémům s vyrovnáváním oleje, i při sportovní jízdě v zatáčkách, kdy vzniká přetížení 1g. Pro udržení spolehlivých vysokých otáček motoru je nezbytné zajistit patřičnou provozní teplotu přiváděného oleje. Pro chlazení maziva a předcházení ztráty parametrů oleje je použit kapalinou chlazený olejový chladič, který využívá chladicí směs z motoru.


Vyspělá technologie vačkového hřídele
Vačkové hřídele v hlavě, které ovládají ventily, jsou optimalizovány pro mimořádně velký výkon. Z kompozitu vyrobený vačkový hřídel, který kombinuje sintrované výstupky vačky s dutým hřídelem, přináší oproti obvyklým systémům snížení hmotnosti a vyšší životnost. Kromě toho použití dutých vačkových hřídelů jako kanálků pro proudění oleje zjednodušuje vedení oleje v hlavě válců, což ještě více snižuje hmotnost.


Sání s VVT-iE
Ve snaze co nejvíce využít výhod vyspělé technologie rozvodu byl kapalinový systém VVT zdokonalen na inteligentní, elektromotorem ovládaný systém VVT-iE. Tím byl provozní rozsah ovládání pomocí systému VVT rozšířen tak, že pokrývá nízké otáčky motoru, v nichž je hydraulický tlak nedostatečný, což přispívá k nenucené akceleraci při nízkých otáčkách. Na rozdíl od kapalinových systémů lze provozní otáčky elektromotoru, pohánějícího systém VVT-iE, nastavit nezávisle na velikosti otáček motoru. To umožňuje velmi přesné ovládání fáze vačky.


Elektronicky ovládaná škrticí klapka
Tato klapka používá bezdotykový senzor a stejnosměrný elektromotor. Průměr hřídele škrticí klapky byl zmenšen z 10 mm na 7 mm a sací trakt rozšířenk, aby se zmenšil odpor sání. Tato úprava poskytuje modelu IS F dynamickou odezvu škrticí klapky, která se očekává od výkonného motoru a současně pomáhá snížit spotřebu paliva.


Duální systém sání
Vzhledem ke sportovní charakteristice motoru byl vyvinut duální systém sání: pro nízké a střední otáčky se používá pouze primární kanál. Při vysokých otáčkách jsou otevřeny primární i sekundární kanály. Lexus IS F má tak při nízkých a středních otáčkách motoru k dispozici patřičně vyrovnaný, plynulý točivý moment, zatímco při vysokých otáčkách je poskytován mohutný točivý moment, což vzbuzuje dojem, jakoby se k činnosti probudil další motor.


Spalovací prostory
Pro zvýšení výkonu a současné snížení spotřeby paliva bylo nutné použít sofistikovanou technologii spalovacích prostorů. Motor používá střechovité spalovací prostory a zapalovací svíčky jsou umístěny téměř uprostřed. Zavedením speciálního skloněného asymetrického profilu se optimalizovalo víření, což vede ke stabilnějšímu spalování, a tím k dosažení vyšší výkonnosti a hospodárnosti. Účinnost sání vzduchu a výkon motoru byly maximálně zvýšeny zvětšením průměru ventilů.


[b]Technologie pístů]/b]
Pokročilá technologie pístů s ojnicemi ze spékané oceli byla zásadní pro dosažení vyššího kompresního poměru (11,8 : 1), a co největší účinnosti spalování. Vynikající úrovně hluku a vibrací se docílilo použitím optimálního tvaru pláště pístu a aplikací pryskyřičného povlaku s velkou odolností vůči opotřebení.


Klikový hřídel
Pro velkou výkonnost bylo zapotřebí zajistit vyšší úroveň pevnosti a tuhosti klikového hřídele. Dosáhlo se toho použitím velmi pevného kovaného klikového hřídele. Pevnost zajišťuje rovněž vysokofrekvenční vytvrzování. Odlehčená a odvrtaná vyvažovací závaží byla optimálně uspořádána a byly sníženy přípustné nevyváženosti kvůli omezení vibrací a hluku. Ke snížení vibrací a hluku byl u řemenice na klikovém hřídeli použit dvojitý zkrutný tlumič. Spodní část motoru se tak doplňuje s plynulou a tichou výkonností jeho horní části.


Kryt rozvodového řetězu
Další prioritou bylo, aby motor V8 zůstal kompaktní a přesto měl co největší poměr výkonu vzhledem k hmotnosti. Snížení hmotnosti se dosáhlo začleněním vodního čerpadla, olejového čerpadla a čerpadla pro odsávání oleje do krytu rozvodového řetězu. Také optimálně uspořádanými výztužnými žebry na vnitřní straně krytu rozvodového řetězu se dosáhlo snížení hluku vydávaného rozvodovým řetězem, aniž bylo nutné nadměrně zvyšovat hmotnost.


(Dokončení zítra)

JL, 4.3.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar