Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lexus IS-F se konkurence nebojí

První sériovou verzí Lexusu s označením „F“, které přísluší výkonným sportovním vozům prémiové třídy, nese sedan řady F-Sports. Byl navržen s cílem uspokojit touhy řidičů po přesné a výkonné technice, ať již na závodním okruhu nebo při každodenním použití.

Modelová řada IS-F zachovává tradiční hodnoty značky Lexus, jako jsou technologická kultivovanost, špičkové technické provedení a bezkonkurenční vytříbenost. Díky moderní pohonné jednotce a dynamickému podvozku poskytuje potěšení z jízdy.
Nový vidlicový osmiválce 5.0 o výkonu přes 400 k a točivém momentu 500 N.m zrychluje na 100 km/h za 4,9 sekundy a dosahuje rychlosti, elektronicky omezené, 270 km/h.
Stechiometrická technologie D-4S přímého vstřikování paliva představuje první na světě systém vstřikování s vysokou kompresí a dvěma vstřikovacími ventily na válec. Výhodně kombinuje přímé vstřikování se vstřikováním paliva do sacího potrubí, čímž zajišťuje optimální účinnost v širokém rozsahu otáček a zlepšuje točivý moment při snížení emisí i spotřeby paliva. Při zátěži používá D-4S jen přímé vstřikování, čímž zlepšuje účinnost, dosahuje vyšší komprese, a zlepšuje výkon motoru.
Vidlicový osmiválec s variabilním časováním ventilů Dual VVT-i je kombinován s VVT-iE, celosvětově prvním elektricky nastavitelným vačkovým hřídelem sacích ventilů. Na rozdíl od hydraulického funguje v celém rozsahu otáček až po volnoběh, nezávisle na teplotě okolního vzduchu. Sportovně vyladěný motor vylepšuje nová konstrukce hlavy válců a dvojitý přívod vzduchu. Otevírání škrticí klapky sekundárního kanálu řídí objem nasávaného vzduchu s ohledem na sportovní jízdu při vysokých otáčkách, aniž by se snižoval výkon v nižším rozsahu otáček. S ohledem na sportovní využití je osazen účinnými chladiči motorového a převodového oleje i odsávacím olejovým čerpadlem, zajišťující optimální cirkulaci motorového oleje i za příčného gravitačního zrychlení přes 1,2 G.
Motor je spojen s osmistupňovou samočinnou převodovkou vybavenou řazením „Flash Shift’ (bleskové řazení). V dané třídě jde o nejrychlejší řazení páčkami pod volantem, zajišťující okamžitý záběr zvoleného převodu, rychlou odezvu na pedál plynu a lineární zrychlení v celém rozsahu otáček. Kvůli rychlé změně převodových stupňů za pouhých 0,1 s (nejrychlejší přeřazení v monopostu F1 trvá 0,05 s) bylo přepracováno a optimalizováno více než 100 komponentů souvisejících s řazením.
Sportovní převodové ústrojí bylo navrženo tak, aby si zachovalo přiměřenou odezvu točivého momentu v reakci na změny převodu. Při přeřazení na nižší převodový stupeň vyšle řídicí systém automaticky krátký impuls plynu, čímž zajistí hladké řazení dolů. Z důvodu co nejrychlejší odezvy na pedál plynu vybavili technici ruční režim blokovací spojkou všech převodových stupňů od 2. stupně výše. Blokovací spojka měniče momentu zajišťuje mechanické propojení mezi čerpadlem měniče točivého momentu a rotorem turbíny, a přenáší tak veškerý točivý moment přímo do převodovky. Blokování lze použít pro každý převodový stupeň, charakteristika měniče točivého momentu zlepšuje zrychlení při rozjezdu, čímž odpadá používání blokovací spojky pro „jedničku“.
Nový model IS-F používá přední zavěšení kol s dvojitým lichoběžníkem, víceprvkové zavěšení zadních kol a účinné jednoplášťové tlumiče. Všechny parametry byly vyladěny pro dosažení maximální ovladatelnosti, jízdní stability a kontroly nad vozidlem,bez dopadů na pohodlí.
Odpružení kol monitoruje technologie GT Motorsport se záznamem jízdních údajů. Výsledná data získaná z nejrůznějších závodních okruhů, posloužila mj. ke zvýšení tvrdosti pružin a seřízení charakteristiky tlumičů ve fázi stlačování i roztahování, snížení světlé výšky o 25 mm. Vůz byl vybaven výkonnější brzdovou soustavou s vnitřně chlazenými kotouči o průměru 360 mm, resp. 345 mm vzadu.
Sportovní verze integrovaného řízení dynamiky vozu (VDIM) je naladěna s ohledem na zvýšení výkonu, kontroly trakce a stability vozu. Shromažďuje komplexní informace získané snímáním brzdného tlaku, úhlu natočení kol, rychlosti zatáčení, stranového i podélného zrychlení vozu a rychlostních senzorů v celém vozidle. Součástí VDIM jsou brzdy s ABS, elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), kontrola trakce (TRC), systém řízení stability vozu (VSC) a elektrický posilovač řízení (EPS). Vypínatelný systém VDIM může pracovat ve třech režimech, včetně sportovního, umožňující větší prokluz kol a dokonce přetáčivost bez odpojování systému.
Vpředu vůz charakterizuje žebrování masky chladiče ve stylu F-Sports, která se klene nad mohutným předním spoilerem, zdůrazněný mj. širším rozchodem kol. Spoiler rozděluje vzduch nad kapotu i pod vůz, a integruje v sobě lichoběžníkové otvory přívodu vzduchu. Boční výstupy vzduchu za lemem blatníků předních kol prozrazují velkoobjemový motor a maximalizují průtok chladicího vzduchu motorovým prostorem.
V interiéru došlo k dalšímu vyladění v duchu F-Sports, například použitím barevné kombinace kontrastních přístrojů v bílé, černé a modré barvě. Na povrchovou úpravu středové konzoly bylo použito vybělené sekvojové dřevo, pokryté hliníkovou vrstvou. Základní výbava zahrnuje mj. inteligentní systém otevírání dveří a spouštění motoru bez použití klíčku, elektronicky řízenou klimatizaci, sekvenční osvětlení interiéru diodami LED, optitronové přístroje, kožená elektricky ovládaná sedadla vpředu s vyhříváním a odvětráváním, bixenonové světlomety a čidla parkovacího asistenta.
Výbavu lze rozšířit o multimediální a navigační soustavy, jejíž součástí je nová navigace, prémiový systém prostorového ozvučení značky Mark Levinson a monitor parkovacího asistenta.
Preventivní bezpečnostní systém (PCS) používá mikrovlnný radar k rozpoznávání překážek před vozem. V případě nevyhnutelné kolize aktivuje předpínače bezpečnostních pásů a připraví nouzový systém brzdového asistenta pro dosažení větší účinnosti brzd.
V součinnosti se systémem PCS reguluje adaptivní tempomat automaticky rychlost podle vozu jedoucího vpředu a po uvolnění cesty opět zrychlí na předvolenou cestovní rychlost.
Vysoce tuhý a zesílený skelet vozu zajišťuje bezpečí ve spojení s širokou výbavou airbagů, včetně kolenních SRS pro řidiče a spolujezdce vpředu a dvoukomorový airbag pro pasažéra vpředu.
Sportovní Lexus IS-F představuje silnou konkurenci vozům jako jsou BMW řady M, Mercedesům AMG nebo Audi s označením RS.

JL, 21.3.2007


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar