Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lexus IS-F - konkurence pro BMW a Audi (I)

Písmeno F v označení vozu podtrhuje význam místa, kde se nový model Lexus IS F zrodil – na závodní trati Fuji Speedway a v Technickém centru Higashi Fuji, které se rozkládají na úpatí hory Fuji.

Cílem bylo vytvořit automobil s pronikavou výkonností, jehož součástí budou tradiční hodnoty firmy Lexus, spočívající v technologické vytříbenosti, pokročilé úrovni bezpečnosti, použití prvotřídních konstrukčních řešení a hospodárnosti. Z tohoto pohledu bylo logickým krokem rozhodnutí použít označení „F“ pro vyjádření mimořádně výkonnosti vozu.
Model IS-F původně nebyl součástí dlouhodobé strategie a cílů Lexusu. Na počátku bylo nadšení inženýrů, Yaguchiho a Sakamota, které je přivedlo k experimentu se starším modelem IS 300. V souvislosti s debutem nového modelu IS pokračovali v práci na vylepšování všech aspektů dynamiky a současně lobovali o podporu u nejvyššího vedení společnosti.
Jejich odhodlání a odborné schopnosti přinesly své ovoce. Jak se projekt rozvíjel a byl předkládán vedoucím pracovníkům, stával se stále více reálným. V roce 2004 dostal projekt, známý pod označením „F“, zelenou. Značná pozornost médií, zákazníků a prodejců při představení modelu v roce 2007 na autosalonu ve Frankfurtu pouze potvrdila, že nastal správný okamžik, kdy by výkonný automobil měl nést značku Lexus.
Při vývoji modelu IS-F se vynořila řada otázek. První bylo, co přesně požaduje náruživý řidič od svého automobilu. Jaké základní prvky ve skutečnosti navozují vzrušení z jízdy. Na základě toho vznikly tři širší oblasti výzkumu: odezva řízení, odezva motoru a převodného ústrojí, zvuk a pocit neomezené akcelerace. Čím jednoznačněji automobil reaguje na podněty řidiče, tím uspokojivější je zážitek z jízdy.
Pro pohon byl vyvinut kompaktní pětilitrový vidlicový osmiválec s přímým vstřikováním paliva D-4S, systémem proměnlivého časování ventilů VVT-iE, dutými vačkovými hřídeli a elektronickým ovládáním škrticí klapky. Motor disponuje výkonem 423 koní. Pro zajištění stálé výkonnosti, dokonce i během zatáčení s bočním přetížením 1g, je vybaven jak malou vyrovnávací nádrží paliva, tak vysoko umístěnými čerpadly pro odsávání oleje. Technologické prvky, využívané při konstrukci závodních vozů, se objevují také u kovaného klikového hřídele, sintrovaných ojnic a patřičných odlévacích postupů nutných pro dosažení mimořádné tuhosti bloku motoru. Výsledkem je pohonná jednotka poskytující neustálou odezvu v celém rozsahu otáček.
Ještě důležitější je pocit řidiče, že výkon motoru zcela zvládá. Nejrychlejší osmistupňovou převodovkou na světě Sport Direct Shift (SPDS), měnící rychlostní stupně za 0,1 s, poskytují konstruktéři takový druh účinné odezvy, která byla dříve běžná pouze v motoristickém sportu. V režimu M má řidič řazení zcela pod kontrolou a může přitom využívat závodní řadicí páčky. V režimu D, který je vhodný pro cestování v hustém provozu nebo pro relaxační jízdu, pracuje převodovka jako klasická samočinná převodovka.
Úplné možnosti uzamčení se využívá během zrychlování a zpomalování při zařazeném druhém a vyšším rychlostním stupni, bez použití funkce měniče točivého momentu, což umožňuje podobně jako u přímo řazené převodovky účinný přenos změn výkonu motoru. Pokud jsou ovšem otáčky motoru příliš nízké, aby to umožnilo blokování, použije se u druhého a vyššího rychlostního stupně funkce měniče točivého momentu.
Pro sportovní jízdu byla vyladěna hmotnost a odezva řízení. Nový typ systému integrovaného řízení dynamiky vozidla VDIM samočinně upravuje nastavení posilovače řízení při zvoleném režimu VDIM Sports.
Dokonalejší je rovněž brzdová soustava a odpružení kol. Detailně propracovaným odlehčením a úpravou pérování, brzd, kol a pneumatik byly sníženy neodpružené hmotnosti, což přispívá k bezprostřednějšímu a citlivěji reagujícímu ovládání vozu.
Automobil, který neomezeně zrychluje, je snem každého sportovně založeného řidiče. Pro dosažení pocitu, že vůz plynule a takřka bez omezení zrychluje, je nutné, aby velikost motoru, lehkost jeho konstrukce a vztah mezi hnací silou, převodným ústrojím a ovladatelností byly v souladu s celkovou hmotností vozidla.
Ve snaze vybavit model IS F dokonalými jízdními vlastnostmi a ovládatelností byl nejmodernější systém integrovaného řízení dynamiky vozidla VDIM speciálně uzpůsoben pro mimořádně velkou výkonnost. Účinným ovládáním řídících systémů, jako jsou protiblokovací systém brzd ABS, protiprokluzový systém, elektronicky řízený samosvorný diferenciál LSD a ovládání stability vozidla VSC se tak zlepšuje každá stránka výkonnosti vozu.
Systém ovládá tři odlišné režimy řazení rychlostních stupňů Sport, Normal a Snow a samočinně nastavuje odpovídající elektrické posilové řízení. V režimu Sport je mez bočního driftu taková, že systém VDIM se zapojuje pouze v extrémním skluzu vozu a umožňuje energickou jízdu. Tím napomáhá různě zručným řidičům dosáhnout optimální stopy, a zvýšit jízdní výkony. V důsledku toho byli nejlepší testovací jezdci schopni při použití systému VDIM v režimu Sport zajet kolo na okruhu Fuji Speedway rychleji, než při deaktivovaném.
Kdo vyhledává dobrodružný styl, si může systém VDIM vypnout a užívat si jízdy s kontrolovanými smyky ovládanými pedálem plynu. Ale řidič přirozeně není ponechán napospas nekontrolovatelnému automobilu. I když je systém VSC vypnutý, elektronicky řízený diferenciál LSD zůstává aktivován a poskytuje řidiči obdobné možnosti při ovládání a brzdění, jaké mohou využívat závodní a soutěžní jezdci.
Za všech podmínek precizní, přesné a dokonale umístěné řízení je předpokladem sportovní jízdy. Nastavitelný sklon a posun elektricky ovládaného teleskopického sloupku volantu vozu je řízen pamětí, nastavující pozici sedadla ve třech směrech. Charakteristiky posilovače řízení lze měnit, což nabízí výběr mezi režimem Sports pro pocit tužšího řízení a Normal pro každodenní pohodlné ovládání. Všechny ovládací prvky audiosystému, navigace a komunikace jsou integrovány do ramen volantu, čímž jsou snadno dostupné i při jízdě vysokou rychlostí.
Přední kotoučové brzdy Brembo mají vnitřní chlazení, šestipístkové třmeny a průměr 360 mm. Zadní kotouče o průměru 345 mm jsou vybaveny dvoupístkovými třmeny a taktéž vnitřním chlazením. Kovaná 19“ kola BBS z lehké slitiny snižují neodpruženou hmotu s efektivitou blížící se závodním podmínkám. Spolu s nízkoprofilovými pneumatikami vyvinutými ve spolupráci s firmami Bridgestone a Michelin, zlepšují trakci a flexibilitu nového modelu a přispívají k jeho mimořádně kultivovanému chování na silnici.
Pro odladění podvozku konstruktéři využívali systém sběru dat, používaný pro analýzu chování podvozků závodních automobilů. To je vedlo k přehodnocení všech aspektů zavěšení včetně úchytů a výsledkem je odlehčený, přepracovaný a optimalizovaný systém zavěšení, odpovídající dynamické výkonnosti vozu.
Pro přesné řízení byly přední vinuté pružiny a lichoběžníkové závěsy po mechanické stránce přepracovány.
Pro omezení úhlu naklánění při zatáčení a ponořování přídě při brzdění byly použity kvalitnější pružiny se včasně se aktivujícími dorazy pro zastavení otřesů. Také zkrutné stabilizátory o velkém průměru jsou doplněny ložisky nábojů kol vyvinutými výhradně pro IS F. Celá sestava, doplněná jednoplášťovými plynovými tlumiči o větším průměru, zajišťuje nejen spolehlivost, ale také prvotřídní trakci při zatáčení s velkým přetížením.
Nejmodernějšímu víceprvkovému zadnímu zavěšení byla věnována stejná pozornost jako u závodních vozů. Výsledkem je automobil, který při jakémkoli stavu vozovky a každém požadavku kladeném na výkonnost doslova „přilne“ k povrchu silnice. Délka horních ramen byla změněna tak, aby se optimálně upravila souosost a zvýšila přilnavost pneumatik.


Základní technické údaje
Motor : přeplňovaný vidlicový osmiválec
Objem: 4969 cm³
Výkon: 311 kW(423 k) při 6600/min
Točivý moment: 505 Nm při 5200/min
Rychlost: 270 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,8 s
Spotřeba (/město/mimo město/kombin.): 16,8/8,3/11,4 l/100 km
Rozměry: 4660 x 1815 x 1405 mm
Objem zav.prostoru: 378 l

(Pokračování zítra)

JL, 3.3.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar