Lexus IS-F - 8 stupňů v automatu (III)
Osmistupňová převodovka modelu IS F byla speciálně vyvinuta tak, aby odpovídala a zlepšovala dynamické vlastnosti motoru V8 5.0. Převodovka s optimálním rozložením převodových stupňů je konstruována pro dosažení plynulé akcelerace a nízké spotřeby paliva.
Nová převratná převodovka používá měnič točivého momentu pro první rychlostní stupeň pouze do doby, než se počínaje druhým rychlostním stupněm přepne na systém zamykání měniče točivého momentu.
Převodovka využívá dva režimy. Režim M pro přímé řazení bez spojky a režim D pro samočinné řazení. V pozici D má samočinné řazení rychlostních stupňů sportovně-komfortní charakteristiku. V režimu M lze každý rychlostní stupeň udržet až do limitních otáček 6800/min a okamžitá odezva řadicích páček s výrazně přímým pocitem ideálně vyhovuje temperamentní sportovní jízdě nebo jízdě na okruhu. Řazení pomocí „pádel“ na volantu je možné v pozicích D i M.
Zatímco první rychlostní stupeň je obzvlášť krátký, což zlepšuje akceleraci vozu při rozjezdu, osmý rychlostní stupeň je nastaven záměrně dlouhý, aby se zlepšila hospodárnost při vyšších rychlostech. Všechny převody mají malý rozdíl převodového poměru, což zajišťuje plynulou, výkonnou akceleraci a optimální výkon a točivý moment v celém rozsahu otáček.
Mechanismus manuálního řazení umožňuje, aby přeřazení proběhlo rychleji než u jakéhokoli konvenčního systému nebo systému se dvěma spojkami. V případě vozu IS F změna rychlostního stupně trvá pouhých 0,1 sekundy.
Pro zajištění energického a plynulého rozjezdu se používá nově vyvinutý měnič točivého momentu, speciálně navržený pro větší točivý moment pětilitrového motoru. Není však větší než měnič používaný u šestistupňové samočinné převodovky. V režimu M měnič funguje pouze při zařazeném prvním rychlostním stupni, kde doplňuje momentovou charakteristiku přispívající k plynulému chodu.
Stejně jako u mechanických prvků modelu IS F, tak i při vývoji převodovky, byla hlavní prioritou úspora hmotnosti. Použitím hliníkové konstrukce skříně z jednoho kusu se dosáhlo významného snížení hmotnosti. Kompaktní design zajišťuje, že osová délka a průměr převodovky je stejný jako u běžné šestistupňové převodovky.
Vzhledem k vysokým požadavkům na provoz s mimořádnou výkonností se používá vzduchový chladič samočinné převodovky ATF, který má zajistit patřičný chladicí výkon a spolehlivě reagující řazení rychlostních stupňů pří jízdě na okruhu. Nový systém odvzdušňovače zabraňuje ztrátám náplně převodovky ve velmi rychlých zatáčkách nebo při mimořádně prudkém brzdění.
JL,5.3.2008
Převodovka využívá dva režimy. Režim M pro přímé řazení bez spojky a režim D pro samočinné řazení. V pozici D má samočinné řazení rychlostních stupňů sportovně-komfortní charakteristiku. V režimu M lze každý rychlostní stupeň udržet až do limitních otáček 6800/min a okamžitá odezva řadicích páček s výrazně přímým pocitem ideálně vyhovuje temperamentní sportovní jízdě nebo jízdě na okruhu. Řazení pomocí „pádel“ na volantu je možné v pozicích D i M.
Zatímco první rychlostní stupeň je obzvlášť krátký, což zlepšuje akceleraci vozu při rozjezdu, osmý rychlostní stupeň je nastaven záměrně dlouhý, aby se zlepšila hospodárnost při vyšších rychlostech. Všechny převody mají malý rozdíl převodového poměru, což zajišťuje plynulou, výkonnou akceleraci a optimální výkon a točivý moment v celém rozsahu otáček.
Mechanismus manuálního řazení umožňuje, aby přeřazení proběhlo rychleji než u jakéhokoli konvenčního systému nebo systému se dvěma spojkami. V případě vozu IS F změna rychlostního stupně trvá pouhých 0,1 sekundy.
Pro zajištění energického a plynulého rozjezdu se používá nově vyvinutý měnič točivého momentu, speciálně navržený pro větší točivý moment pětilitrového motoru. Není však větší než měnič používaný u šestistupňové samočinné převodovky. V režimu M měnič funguje pouze při zařazeném prvním rychlostním stupni, kde doplňuje momentovou charakteristiku přispívající k plynulému chodu.
Stejně jako u mechanických prvků modelu IS F, tak i při vývoji převodovky, byla hlavní prioritou úspora hmotnosti. Použitím hliníkové konstrukce skříně z jednoho kusu se dosáhlo významného snížení hmotnosti. Kompaktní design zajišťuje, že osová délka a průměr převodovky je stejný jako u běžné šestistupňové převodovky.
Vzhledem k vysokým požadavkům na provoz s mimořádnou výkonností se používá vzduchový chladič samočinné převodovky ATF, který má zajistit patřičný chladicí výkon a spolehlivě reagující řazení rychlostních stupňů pří jízdě na okruhu. Nový systém odvzdušňovače zabraňuje ztrátám náplně převodovky ve velmi rychlých zatáčkách nebo při mimořádně prudkém brzdění.
JL,5.3.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout