Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

 

Lexus IS - Maximum pro bezpečnost

Nový Lexus IS, navržený s nejvyšším možným důrazem na bezpečnost, využívá nejmodernějších technologií v rámci aktivní bezpečnosti i při ochraně během možné nehody. V Lexusu IS máte jistotu, že jste pro svoji bezpečnost udělali maximum.

 

Přestože značný význam na bezpečnostních vlastnostech každého automobilu má způsob a účinnost jeho ochrany při nejrůznějších typech nárazu, pro Lexus je neméně významnou oblastí aktivní bezpečnost, jež se snaží nehodám a krizovým situacím předcházet. Pomineme-li vynikající výhled z vozu, jednoznačné rozmístění ovládacích prvků či prvotřídní jízdní vlastnosti, je třeba vyzdvihnout několik unikátních bezpečnostních systémů vozu Lexus IS.

Vzniku nekontrolovatelných situací během rozličných jízdních situací účinně zabraňuje integrované řízení dynamiky vozu VDIM. Jedná se o systém, který  kombinuje funkce stabilizačního systému VSC, systému řízení trakce TRC, ABS či elektronického rozdělovače brzdné síly EBD. Jeho předností (ve výbavách Luxury a Sport modelu IS 220d) je schopnost predikce a včasného odhalení rizika vzniku nekontrolovaného chování vozu, které je umožněno integrováním všech elektronických systémů podvozku automobilu do jediného komunikujícího celku.

Mezi prvky aktivní bezpečnosti lze počítat také adaptivní světlomety se systémem I-AFS. Právě Lexus stál u zrodu této moderní technologie, jež usměrňováním světelného kuželu umožňuje účinnější osvětlení vozovky při jízdě v zatáčkách.

V případě, že přes veškerou snahu dojde k nárazu, je Lexus IS připraven nabídnout nejvyšší možnou míru ochrany. Extrémně tuhá karoserie využívající ve vysoké míře vysokopevnostní oceli má předprogramované deformační zóny.

Pochopitelně, že nechybějí ani airbagy, poprvé se v tomto segmentu aplikují kolenní airbagy pro řidiče a spolujezdce. Nové větší airbagy SRS pro přední sedadlo typu TAP (Thorax Abdomen Pelvis, tj. hrudník, břicho, pánev) jsou o 30 % větší než původní  a stropní hlavové airbagy pokrývají celou délku interiéru. Ze dvou dvoufázových předních airbagů SRS má v Lexusu IS světovou premiéru airbag pro spolujezdce s dvoukomorovou konstrukcí. Po aktivaci vytvoří obě komory uprostřed airbagu prohlubeň, která účinně ochrání části obličeje, jako je nos a ústa, a přitom dovolí, aby se fyzický náraz airbagu rozptýlil na další dotyková místa těla, jako jsou hlava a ramena.

Lexus IS je prvním vozem značky, vyvíjený podle přísnějších, vlastních standardů společnosti týkajících se bezpečnosti při vzájemném střetu dvou automobilů. Dříve se testy prováděly při rychlosti 50 km/h. Nyní zahrnují čelní kolizi s dvoutunovým automobilem (náraz při 50% přesahu, obě vozidla se pohybují stejnou rychlostí), boční náraz dvoutunového vozidla a náraz s 50% přesahem zezadu za účasti obdobného vozidla. Model IS navíc podstoupil i přísné roll-over testy, při nichž je vozidlo převráceno. Tento přísný testovací program zajišťuje, že prvotřídní pasivní bezpečnost dovoluje optimální ochranu cestujících v co nejkomplexnější rozmanitosti reálných situací.

Druhá generace koncepce sedadla omezuje úrazy s následkem hyperflexe krku. Přepracovaný systém má novou strukturu opěradla a nový design opěrky hlavy, která je konstruována tak, aby se při normálním použití co nejtěsněji dotýkala hlavy cestujícího. Když se pak v případě nárazu zezadu dolní část opěradla stlačí směrem vzad, prostor mezi hlavou a opěrkou hlavy se účinně uzavře, což podstatně omezuje riziko hyperflexe krku, která vzniká prudkým pohybem hlavy.

Interní testy uskutečněné firmou Lexus naznačují, že nový model IS220d/250 má všechny předpoklady, aby získal pět hvězdiček v hodnocení Euro NCAP pro dospělé cestující. Ale přeci jen si neodpustíme malou poznámku. Mnoho řidičů takto vybavených automobilů žije v domnění, že se jim nemůže stát a jsou dokonale chráněni. A podle toho se na silnici také chování. Ale fyzikální zákony platí stále a platit budou.

 

Jindřich Lasík, 12.5.2006

 

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar