Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lexus GS-F ve světové premiéře

Vysoký výkon, čtyřdveřová karoserie a dostatečně prostorný interiér pro pět cestujících, takový je Lexus GS F, který na světovou prezentací vstupuje do ligy výrobců supersportovních sedanů.

Netrpělivě očekávaný sportovní sedan GS F, jenž umně spojuje přepych špičkového luxusního sedanu s výkony sportovního kupé, je nejnovějším přírůstkem do rodiny vysoce výkonných vozů Lexus s označením „F“, kam již patří některé pozoruhodné modely, jako např. RC F. Model GS F postavený na bázi luxusního sedanu GS vyšší střední třídy, prošlapává pro Lexus novou cestu coby největší vůz v historii značky s písmenem „F“ v názvu.

Pod kapotou pracuje atmosférický agregát 5,0 litru V8 o pozoruhodném výkonu 477 k s maximem točivého momentu přes 530 Nm. Tato výkonná pohonná jednotka spolupracuje s velmi rychle řadící osmistupňovou automatickou převodovkou s možností ručního řazení, včetně volby čtyř různých režimů: Normal, Eco, SPORT S a SPORT S+. Poslední jmenovaný režim je určen speciálně pro závodní okruhy. Hmotnost GS F činí pouhých 1830 kg, což je nejméně v dané třídě. Zrychlení tohoto nového sedanu s pohonem zadních kol bude srovnatelné se sportovním kupé, a díky své maximální rychlosti by měl pořádně potrápit i mnohé ryze závodní vozy. Výkonný agregát DOHC 32v je však i přes svůj výkon hospodárný, neboť při běžné jízdě využívá tzv. Atkinsonův cyklus spalování.

GS F se může pochlubit vyšší konstrukční tuhostí a speciálně odladěným podvozkem v souladu s nárůstem výkonu této verze. Nejnovější přírůstek do modelové řady s označením „F“ se chlubí navýsost příkladnou ovladatelností příslušející sportovnímu vozu, neboť podvozek byl pečlivě odladěn nejen na okruzích v Japonsku, ale i na proslulé severní smyčce německého okruhu Nürburgring.
Zakázkové naladění tuhého podvozku GS F společně s většími koly (vpředu 255/35 R19, vzadu 275/35 R19) a posílenou brzdovou soustavou (vč. jasně oranžových brzdových třmenů) zaručuje pozoruhodně dobrou stabilitu za vysokých rychlostí, stejně tak jako agilitu hbitého sportovního vozu. Nový model se tak může chlubit příkladně neutrálním chováním při průjezdu prakticky jakékoli zatáčky.

Součástí standardní výbavy bude i pokrokový diferenciál Lexus TVD s vektorováním točivého momentu (používá i Lexus RC F). Diferenciál TVD nabízí tři různé provozní režimy:

Standard (výchozí) přináší vyváženou agilitu a stabilní jistotu;
Slalom zdůrazňuje hbité reakce řízení a agilitu; a
Track zlepšuje stabilitu při rychlé jízdě na okruzích.

Výrazný styl v duchu myšlenky
Hlavním rysem GS F je větší a nápadnější verze již charakteristické masky chladiče Lexus ve tvaru vřetene, včetně specifického rastru, který je vyhrazen modelům s přídomkem „F“, a dále rozšiřující se ventilační otvory, které byly hladce začleněny do předních partií. Elegantní a sportovní tvář vozu doplňují štíhlé skloněné světlomety s charakteristickými světly pro denní svícení. GS F je nižší a širší než ostatní verze modelu GS, což se projevuje smělejším postojem, který společně s výdechy vzduchu v předních blatnících a sportovními 19" koly jednoznačně hlásá příslušnost k modelové řadě „F“. V zadní části vůz zaujme propracovaným zadním spoilerem z uhlíkových vláken a čtveřicí lichoběžníkových koncovek výfuků, které jasně vypovídají o tom, že tento vůz je určen k ostré jízdě.

Ostřejší nádech dostala i samotná kabina GS F. Za exkluzivním sportovním volantem najdeme nové elektronické sdružené přístroje, jejichž zobrazení je možné nastavit čtyřmi různými způsoby podle upřednostňovaného stylu jízdy: Normal, Eco, SPORT S nebo SPORT S+. Speciální přední a zadní sedadla poskytují všem cestujícím lepší boční oporou.

I přes všechny úpravy ve sportovním duchu si GS F zachoval v interiéru luxusní atmosféru, částečně i díky špičkovému čalounění Alcantara ve výplních dveří, na středové konzole a nad přístrojovým panelem. Do přístrojové desky jsou zakomponované analogové hodiny a také centrální video monitor ovládaným dálkově ze středové konzoly. Model GS F si zákazníci mohou objednávat s prémiovou audio soustavou Mark Levinson se 17 reproduktory. Pokud si naopak chcete vychutnat slastné tóny vydávané motorem, jednoduše aktivujte funkci Active Sound Control přepnutím do režimu jízdy „SPORT S“ nebo „SPORT S+“. Funkce Active Control System je podobná jako u RC F, ale v tomto případě intenzivnější, neboť využívá i reproduktory na zadních sedadlech, a vylepšuje tak jadrné tóny výfukových svodů, aby si všichni cestující v GS F mohli vychutnat požitek z jízdy i s patřičným zvukovým doprovodem.


Lexus Safety System+
Vozy Lexus (včetně modelu GS F) používají radar pracující v pásmu milimetrových vln a soustavu kamer schopnou detekovat vozy i chodce před vozidlem; mohou tak nabídnout všestranný bezpečnostní paket, jehož součástí je bezpečnostní systém pro předcházení kolizím (PCS) schopný varovat, pomáhat s brzděním a automaticky brzdit ve snaze zabránit nehodě nebo snížit její případné následky. Součástí paketu je i asistent pro jízdu v pruzích (LDA) upozorňující řidiče při opuštění jízdního pruhu bez znamení o změně směru jízdy, anebo adaptivní dálková světla (AHS) pro pohodlnější noční cestování.



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar