Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lexus GS 450h - luxusní hybrid (II)

Nový Lexus GD 450h, o němž jsme psali už včera, disponuje nejmodernějším integrovaným řízením dynamiky vozidla (VDIM) zajišťující vyšší úrovně výkonnosti, omezení prokluzu a stability vozidla. Tolik zkratek, za nimiž se skrývají různé systémy, nenajdeme snad v žádném jiném vozidle.

 

Pomocí komplexních údajů o daném stavu, které poskytují snímače umístěné po celém vozidle, systém VDIM porovnává činnost řidiče (řízení, zrychlování, brzdění, řazení) s dráhou vozidla (podélná a boční zrychlení, míra vybočení a rychlost otáčení kol). Působí tak, aby co nejvíce sladil dynamiku vozidla se záměry řidiče. Proto je systém VDIM vzájemně propojen s elektronicky řízenou brzdovou soustavou (ECB), protiblokovacím systémem brzd (ABS), elektronickou distribucí brzdné síly (EBD), protiprokluzovým systémem (TRC) a řízením stability vozidla (VSC) se systémy elektrického posilovače řízení (EPS) a proměnlivého převodu řízení (VGRS). Systém VDIM rovněž komunikuje se systémem přizpůsobivého zavěšení s proměnnými vlastnostmi (AVS) za účelem nastavení tužší charakteristiky tlumičů pro optimalizaci stability karoserie v extrémních podmínkách a omezení předklánění přední části vozu při prudkém brzdění. Zavedením integrované kontroly všech prvků souvisejících s pohybem vozidla, včetně točivého momentu elektromotoru, brzd a řízení, systém VDIM nejen zlepšuje aktivní bezpečnost, ale také dynamiku. Zatímco obvyklé bezpečnostní systémy se spouštějí zpravidla až při dosažení limitu výkonnosti vozidla, VDIM aktivuje ovládání vozidla ještě, než dosáhne limitu. Například na povrchu vozovky s odlišnou  přilnavostí na každé straně vozidla ovládá systém VDIM při náhlém brzdění nezávislým způsobem rychlost kol a současně aktivuje systém VGRS, aby samočinně upravil natočení kol a vyrovnal odlišné brzdné síly na pravé a levé straně a bez zásahu řidiče udržel vůz v přímém směru. Pokud se vozidlo při akceleraci stáčí ke straně s nižším koeficientem tření, VDIM  upraví natočení kol do správného směru s minimálním zásahem řidiče. V okamžiku, kdy systém VDIM předvídá sklon vozu k přetáčivosti, aktivuje systém VGRS natočení řízení „kontra". Jestliže přetáčivost přetrvává, systém VDIM vydá pokyn elektronicky ovládanému brzdovému systému a zároveň přizpůsobí točivý moment hybridního systému tak, aby se vozidlo vrátilo do původního směru jízdy.

Celkový brzdný výkon zvyšuje systém ECB a přispívá k regeneraci brzdicí energie pro dobíjení akumulátoru. Při zachování stability vozidla systém ECB upřednostňuje rozdělení brzdné síly ve prospěch zadních kol, čímž se sníží zatížení kapalinového systému a současně optimalizuje nabíjení akumulátoru.

Systém AVS zdokonaluje funkci sofistikovaných závěsů kol vpředu i vzadu dvěma programy nastavení charakteristik tlumičů „Sport" a „Comfort". Zvolení módu „Sport" samočinně zvýší rozdíl mezi tlumením vnitřních a vnějších tlumičů v zatáčkách. Navíc ještě ovládání „Non-linear control" (nelineární řídicí logika H∞) umožňuje nezávislé ovládání všech čtyř tlumičů pérování.

Preventivní bezpečnostní systém (PCS) optimalizuje funkci předních bezpečnostních pásů a brzdového asistentu a snižuje tak riziko poškození vozidla a zranění posádky v důsledku kolize.  Doplňkem k systému PCS je adaptivní tempomat (ACC), samočinně vyrovnávající rychlost jízdy GS 450h s rychlostí vozidla jedoucího před ním. Zařízení je schopno rozlišit vozidlo, které jede před Lexusem, od automobilů jedoucích v sousedním jízdním pruhu. Automaticky vůz zpomalí, vyrovná jeho rychlost s rychlostí vozidla jedoucího vpředu a jakmile je silnice vpředu opět volná, zrychlí automobil na předem zvolenou cestovní rychlost. Model GS 450h nabízí rovněž sofistikovaný preventivní bezpečnostní systém který snižuje riziko poškození vozidla a zranění posádky při havárii. Skládá se z radarového snímače, který zjišťuje překážky do vzdálenosti 150 metrů.

Lexus GS 450h je vybaven vyčerpávajícím množstvím technologicky vyspělých zařízení, která jsou navržena tak, aby zjednodušovala a zlepšovala pobyt ve voze. Automobilky se dnes předhánějí ve výčtu moderních elektronických systémů zvyšující bezpečnost, v počtu hvězdiček NCAP, což často vyvolává u motoristů představu, že se jim nemůže nic stát. Ale fyzika platí a neobelstí ji žádný systém s tajemnou zkratkou.

 

JL, 6.6.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar