Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Lexus GS 450h - hybridní luxus (I.)

Lexus Hybrid Drive je nový název pro identifikaci hybridní technologie luxusní japonské značky. Kombinuje vysoký výkon s hospodárností a emisemi, jaké jsou pro srovnatelné vozy nedosažitelné. Výkonná charakteristika řadí Lexus GS 450h mezi luxusní modely V8 a špičkové sportovní sedany.

 

Pro vysoký výkon modelu GS 450h byl zvolen nový zážehový vidlicový šestiválec o objemu 3456 cm3 pohánějící zadní kola a vybavený sériově nebo paralelně pracujícím hybridním pohonem. Jako první sériový motor, kombinuje systém přímého vstřikování D-4S se dvěma vstřikovači s duálním inteligentním proměnným časováním ventilů Dual VVT-i. Instalací jednoho vstřikovače ve spalovací komoře a druhého v sacím kanále se spojují přednosti přímého vstřikování a vstřikování do sacího kanálu. Motor tak dosahuje optimální účinnosti a točivý moment je o 7 % vyšší v celém rozsahu otáček. Současně dochází ke snížení spotřeby paliva a emisí.

Vpředu umístěný motor o výkonu 218 kW/296 k a točivým momentem 368 Nm je spojen s kompaktním elektromotorem, který při rozjezdu z klidu dosahuje ihned výkonu 147 kW/200 k a točivého momentu 275 Nm. Při kombinovaném výkonu 254 kW/345 k je GS 450h nejen nejvýkonnějším automobilem s hybridním pohonem na světě, ale také prvním  dosahující hranice 100 k/l specifického výkonu. To ostatně dokládá zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s a největší rychlost 250 km/h. Model GS 450h je hospodárnější než podobné sedany s vidlicovým osmiválcem a spotřeba je srovnatelná s automobily nižších tříd se zážehovými motory, v průměru vystačí se 7,9 l/100 km.

V závislosti na stavu nabití akumulátoru a funkci škrticí klapky může model GS 450h ujet až 2 kilometry rychlostí 40 km/h pouze s pohonem elektromotoru a akumulátoru.

Obdobně jako u modelu RX 400h má systém Lexus Hybrid Drive modelu GS 450h sériovou nebo paralelní konfiguraci, takže kola pohání buď zážehový motor (sériový režim) nebo současně motor a elektromotor (paralelní režim). Vzhledem k tomu, že GS 450h je „plně hybridní automobil", může fungovat také pouze v elektrickém režimu.

Otáčkoměr nahradil ukazatel měřidla výkonu, který informuje o výkonu hybridní jednotky a jaké množství energie bylo generováno při brzdění nebo zpomalení. Začlenění motoru do systému Lexus Hybrid Drive odstranilo použití spouštěče, alternátoru i hnacího řemenu, protože vidlicový šestiválec je spouštěn elektrickým generátorem. Kvůli co největší výkonnosti pracuje výkonný elektromotor jako elektrické dmychadlo, které spalovacímu motoru pomáhá dosáhnout proměnlivého výkonu. Systém hybridního pohonu využívá třífázový elektromotor synchronního typu na střídavý proud s permanentními magnety. Jedná se o nejvýkonnější elektromotor, instalovaný v sériovém osobním automobilu. Dobíjí se činností hybridního systému pohonu, takže nevyžaduje žádné externí dobíjení, a jeho životnost odpovídá životnosti ostatních hlavních částí pohonné jednotky. Při rozjezdu a v malých rychlostech je spalovací motor vypnutý a pohon obstarává elektromotor. Nový hybridní systém nabízí volbu ze tří nastavení výkonu: „Normal" pro optimální vyváženost výkonu a trakce, „Power" (výkon) s aktivnější odezvou škrticí klapky a „Snow" (sníh) pro omezení prokluzu na maximálně kluzké vozovce. Tyto tři režimy je možné zvolit pomocí přepínače umístěného na středové konzoli.

Hybridní systém dále zahrnuje generátor, výkonný akumulátor NiMH, rozdělovač výkonu (prostřednictvím planetového děliče podle provozních požadavků kombinuje a nově přiděluje výkon motoru, elektromotoru a generátoru), a novou kompaktnější jednotku řízení výkonu, která zajišťuje spojení mezi akumulátorem stejnosměrného proudu s generátorem a motorem na střídavý proud 650 V.

Nové hybridní převodové ústrojí s dvoustupňovým převodem redukuje otáčky elektromotoru a  zabezpečuje maximální točivý moment pro lepší akceleraci. Může volit mezi dvěma různými převodovými poměry. Elektromotor, generátor, planetový dělič a dvoustupňový převod jsou uloženy v kompaktní skříni převodového ústrojí. Kapalinová řídicí jednotka automaticky přepíná zpřevodování mezi nízkým a vysokým redukčním poměrem elektromotoru. Za normálních podmínek provede redukční systém při akceleraci v 90 km/h sotva postřehnutelnou změnu převodového poměru, neboť využívá předností elektronicky řízené převodovky s plynule měnitelným převodovým poměrem E-CVT se  sekvenčním režimem brzdění. Obdoba sekvenčního režimu samočinné převodovky.

V rámci nové platformy GS třetí generace, která se vyznačuje výjimečnou torzní tuhostí, poskytuje instalace nového vysoce výkonného systému Lexus Hybrid Drive rozložení hmotnosti v poměru 50:50.  Záběr zadních kol se zvýšil umístěním akumulátoru přímo nad zadní nápravu a zlepšil použitím diferenciálu s omezenou svorností.

(Pokračování zítra)

 

Jindřich Lasík, 5.6.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar