Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Leon Cupra - hatchback i kombi

CUPRA Leon je nyní ještě přitažlivější. Zákazníci mají k dispozici dvě karosářské verze – pětidveřový hatchback a Sportstourer. Nový model ve velmi konkurenčním segmentu navíc nabízí výhodný poměr cena/výkon díky rozsáhlé sériové výbavě.

Šířka nového vozu byla u 5dveřové verze zmenšena o 16 mm na 1800 mm. Vnější výška je o 3 mm nižší (1456 mm), zatímco rozvor byl prodloužen o 50 mm na 2686 mm. CUPRA Leon má vnější délku 4368 mm (+86 mm).

Nový model CUPRA Leon ve verzi Sportstourer má vnější délku 4642 mm (+93 mm), vnější šířku 1800 mm (-16 mm) a vnější výšku 1448 mm (-3 mm). Rozvor je 2686 mm, což je o 50 mm více než u předchozí generace.

CUPRA Leon má v porovnání s běžným modelem Leon o 25 mm nižší světlou výšku na přední nápravě a o 20 mm nižší světlou výšku na zadní nápravě. Výsledkem je ještě nižší těžiště a sportovnější charakter.


Dynamický dojem umocňují boční prahy a tmavě chromované detaily, včetně rámečku masky chladiče, ozdobných prvků na předním blatníku a vnějších zpětných zrcátek, kontrastují s barvou karoserie.
Vnější design umocňují 19“ kola z lehké slitiny v exkluzivním designu CUPRA. Verze o výkonu 245 k je sériově vybavena 18“ koly z lehké slitiny, zatímco ostatní varianty mají 19“ kola. Skrze kola jsou viditelné měděné třmeny brzd Brembo s brzdovými kotouči o průměru 370 mm.



Zážehové motory TSI

Nový model CUPRA Leon bude k dispozici také se třemi verzemi zážehového čtyřválce TSI 2,0 litru s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu. Nabídka zahrnuje výkonové stupně 180 kW (245 k)/370 N.m a 221 kW (300 k)/400 N.m. Obě varianty se budou dodávat s pohonem předních kol a oběma druhy karoserie, hatchback i Sportstourer. Precizní přenos hnací síly podpoří elektronicky řízený samosvorný diferenciál (VAQ). Tento systém používá data z různých senzorů včetně úhlu otočení volantu, rychlosti otáčení kol a míry otáčení vozu kolem svislé osy. Výsledkem je ještě větší pocit jistoty a stability při dynamické jízdě.

Zákazníci si však budou moci objednat ještě výkonnější motor s 228 kW (310 k)/400 N.m, bude pohánět výhradně verzi Sportstourer s pohonem všech kol 4Drive.
Všechny verze pohonu těží z výhod dvouspojkové převodovky DSG, díky níž je řazení ještě rychlejší a plynulejší. Technologie „shift-by-wire“ realizuje řazení na základě elektronických signálů, bez mechanického propojení páky voliče a převodovky.


Hybrid

CUPRA poprvé kombinuje tradiční a vyspělé technologie ve vysokovýkonném hybridním pohonu s možností vnějšího nabíjení. Tato technologie dostupná pro karosářské verze hatchback i Sportstourer poskytuje zákazníkům výkony, které očekávají od vozidla s logem CUPRA, ale také v tomto segmentu dosud nevídanou hospodárnost.

Srdcem vysokovýkonného externě nabíjitelného hybridního systému je zážehový motor TSI 1,4 litru s nejvyšším výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 250 N.m a elektromotor o výkonu 85 kW (115 k) napájený sadou lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 13 kWh. Celkový nejvyšší výkon hybridní soustavy je 180 kW (245 k) a maximální točivý moment 400 N.m.

Pokud však řidič nespěchá, může využít výhradně elektrický pohon s dojezdem až 60 km (WLTP) a tímto elegantním způsobem cestovat městskými ulicemi nebo městskými centry s nulovými lokálními emisemi. Nabití akumulátorů nástěnnou nabíječkou je otázkou pouhých 3,5 hodiny (nebo šesti hodin z elektrické zásuvky 230 V v domácnostech).



Podvozek

Model CUPRA Leon je vybaven progresivním řízením, jež poskytuje vozidlu maximální agilitu dokonce i v nejnáročnějších situacích a řidiči dává optimalizovanou zpětnou vazbu. CUPRA Leon dokáže reagovat na změny jízdního stylu a stavu vozovky díky systému adaptivních tlumičů DCC. Změny nastavení tlumičů jsou otázkou milisekund, aby si mohl řidič za všech okolností užívat opravdového potěšení z jízdy.

Řidič si může přizpůsobovat dynamické vlastnosti modelu CUPRA Leon vlastním preferencím prostřednictvím čtyř různých jízdních režimů: Comfort, Sport, CUPRA a Individual. Uvedené jízdní režimy mění charakter vozidla od automobilu pro každodenní cestování až po opravdu sportovní kompaktní vůz. Nový model CUPRA Leon tak dokáže nabídnout širokou škálu vlastností, jimž může konkurovat jen nemnoho modelů v segmentu. Změna nastavení jízdních režimů je nyní ještě snadnější díky posuvnému ovládacímu prvku DCC. Díky tomu si řidič může nastavit vše přesně podle svých představ, a to zejména v režimu Individual.

Systém DCC poskytuje řidiči přímou kontrolu nad jízdní charakteristikou vozidla, ale základem vynikajících jízdních vlastností je samotná konstrukce podvozku modelu CUPRA Leon, která zahrnuje vzpěry MacPherson vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu. Specifické nastavení pružin a tlumičů dokáže skloubit zdánlivě protichůdné požadavky na komfort při každodenním cestování a na pohotové reakce při dynamické jízdě.

V nejvýkonnější verzi Sportstourer jsou jízdní vlastnosti optimalizovány systémem pohonu všech kol 4Drive. Nejnovější generace elektrohydraulicky ovládané vícelamelové mezinápravové spojky reguluje rozdělování hnací síly mezi obě nápravy s cílem maximalizovat trakci a jízdní výkony.


Vnitřní design

Jakmile řidič usedne do anatomicky tvarovaného sedadla, uchopí volant CUPRA s tlačítkem pro spuštění motoru a voličem jízdních režimů CUPRA a pohlédne na digitální panel přístrojů (Digital Cockpit), okamžitě pochopí, že bude řídit odlišný druh automobilu.

Atmosféru určují také sedadla, která si zákazníci vyberou. K dispozici jsou různé druhy anatomicky tvarovaných sedadel. Standardní verze, „Sharp Code CUPRA Tech“, nabízí čalounění tkaninou s umělou kůží na bočních polštářích. Varianta „Genuine CUPRA Timeless“ zahrnuje čalounění černou kůží a systém elektrického nastavování polohy s pamětí. Tato varianta se dodává také v barevném odstínu modrá Petrol, který se objevuje také na přístrojové desce.


Konektivita: Trvalé spojení

Digitální panel přístrojů (Digital Cockpit) si mohou řidiči individualizovat. CUPRA Leon nabízí nad rámec běžných režimů zobrazování Sport Vie. Hlavní roli v něm hrají informace o otáčkách, točivém momentu, výkonu, plnicímu tlaku a zrychlení. Digitální panel přístrojů je doplněn sériově dodávaným 10“ displejem informačního a zábavního systému, jehož kvalita zobrazování je porovnatelná s displeji Retina.


Bezpečnost

Mezi nejvýznamnější bezpečnostní prvky patří předvídavý adaptivní tempomat, asistent pro stav nouze 3.0, asistent pro automatizovanou jízdu, asistent pro změnu jízdního pruhu a asistent pro vystupování (Exit Assist).

Jednou z nejvýznamnějších novinek je asistent pro stav nouze, který sleduje, zda se řidič věnuje řízení, a v případě rozptýlení pozornosti aktivuje vizuální a akustické upozornění. Pokud řidič nereaguje, vydá systém pokyn ke krátkému přibrzdění. Jestliže se ani pak nic nezmění, vozidlo zastaví a aktivuje výstražná světla. CUPRA Leon pak může pomocí systému eCall přivolat záchranné služby.



Cupra 24.2.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar