Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Land Rover zmodernizoval Freelander

Ještě před několika lety si jednotlivé modely Land Rover uchovávaly svoji osobitou tvář. Postupně se ale začaly vzhledově přibližovat více či méně Range Roveru. Nejdříve přišel na řadu Discovery a nyní stejný osud potkal Freelander druhé generace.

 

Unifikace se tedy nevyhýbá ani značce Land Rover, symbolu terénních automobilů. Ještěže legendární Defender zůstává přes padesát let stále tím správným offroadem. Naštěstí u nového vydání Freelanderu, ani přes určitou míru komfortu, nepřijdou terénní vlastnosti zkrátka.

Vůz se presentuje překvapivě velkým vnitřním prostorem, který těží z platformy Fordu, používaného u Mondea i Galaxy a připraveného pro nové Volvo XC50. V délce narostl o 50 mm, v šířce o 109 mm, na výšku jen o 32 mm. Z větších rozměrů a také napříč uložených motorů těží nejen cestující, ale také zavazadlový prostor s objemem od 755 do 1670 litrů. Kabina se i v druhé generaci vyznačuje velkými prosklenými plochami a typickým schůdkem na střeše.

Opticky zůstává Freelander kompaktním offroadem,  na jehož designu najdeme prvky z Discovery a Range Rover Sportu. Také interiér jde ve stopách většího bratra Range Roveru, to znamená, že notnou dávku luxusu mu dodávají dřevěné a kovové doplňky.

Pozadu nezůstává ani výběr pohonných jednotek. Vrchol představuje vpředu napříč uložený zážehový řadový šestiválec 3.2, používaný také ve Volvu S80. Výkon 233 k a točivý moment 318 N.m udělují vozu se šestistupňovou samočinnou převodovkou, doplněnou o ruční řazení a sportovní režim, zrychlení 8,9 s a největší rychlost 200 km/h. Na sto kilometrů jízdy má spotřebovat 11,2 litru benzinu.

Druhou alternativou je vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.2 s filtrem pevných částic. Motor firmy Ford dosahuje výkonu 160 k a točivého momentu 400 N.m průměrnou spotřebu udává výrobce 7,5 litru nafty. Převodovku si může zákazník vybrat šestistupňovou mechanickou nebo automatickou.

Nový Freelander používá k jízdě v terénu, z Discovery 3 převzatý, systém Terrain Response s elektronicky řízenou lamelovou mezinápravovou spojkou Haldex. Při spuštění motoru dá řídící jednotka nejdříve povel k sepnutí lamel aby při rozjezdu nedošlo k prokluzu kol. Za normálních podmínek využívá pouze pohon předních kol, teprve v případě nutnosti se připojí zadní kola bez zásahu řidiče. Před vjezdem do terénu je třeba ovladačem nastavit požadovaný režim - normální, tráva/sníh, bahno nebo písek. Podle povrchu se přizpůsobí reakce motoru a brzd, čímž dochází ke snížení výkonu nebo přibrzďováním kol. Systém Terrain Response je kromě základní verze součástí všech ostatních výbav.

K nim patří dále mj. bezklíčkové startování, tempomat, bi-xenonové světlomety, adaptivní světlomety, stírač s detektorem deště, dvouzónová klimatizace, parkovací senzor vpředu i vzadu nebo prosklené střešní okno.

Ještě koncem letošního roku se začne Freelander prodávat nejdříve v Anglii, na evropské trhy by měl přijít počátkem roku 2007.

 

Jindřich Lasík, 3.7.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar