Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Land Rover Defender - nezničitelný offroad

Legendární Land Rover Defender, přímý potomek před šedesáti lety prezentovaného prvního Land Roveru, doznal pro modelový rok 2007 mnoha změn, včetně nového vznětového čtyřválce 2.4 s přímým vstřikem common-rail.

S nejmladším mnohokrát již modernizovaným Defenderem pokračuje Land Rover v psaní dějin, které sahají až do roku 1948. Od té doby se na celém světě prodalo skoro 1,9 milionu těchto modelů. Současné aktuální generace uvedené na trh v roce 2002 se prodá ročně v průměru na 25 tisíc. Nejrůznější sektory ve více než sto zemích světa si cení vůz pro jeho nezničitelnost, sílu, stálý pohon všech kol, ložný objem, robustnost a terénní schopnosti.
Nový vznětový čtyřválec 2.4 využívá zkušeností mateřského koncernu Ford v oblasti vývoje dieselových pohonných jednotek. S maximálním točivým momentem 360 N.m, který začíná od 2000/min, disponuje tak větší silou v celém rozsahu otáček než dosavadní agregát. Jeho 315 N.m lze využít v rozmezí 1500 až 2700/min.
Z největšího výkonu 122 k je přes 90 procent k dispozici v rozmezí od 2200 do 4350 otáček za minutu. Pro Defender nabízí Land Rover také jiné nastavení motoru, který toleruje kolísavou kvalitu nafty. Vedle litinového bloku používá čtyřventilovou hlavu válců z lehkého kovu se vstřikováním common-rail od firmy Denso. Elektromagnetické vstřikovací trysky umožňují zvláště exaktní rozvod, přispívající ke snížené hluku. Nové turbodmychadlo Garrett s variabilní geometrií lopatek citelně zlepšuje reakce pohonné jednotky. Modernizace se dočkal také systém mazání a těsnění s ohledem na vysoké požadavky a tvrdé podmínky, kterým je Defender často vystaven. Díky optimálnímu sladění se šestistupňovou mechanickou převodovkou s kratší „jedničkou“ a delší „šestkou“ je lépe vybaven pro jízdu v terénu na silnici.
Nadčasový exteriér je synonymem funkčního designu. Vnější tvary doznaly pouze kosmetických úprav, takže karosérie nic neztratila ze své klasiky.
Mnohem více změn najdeme v interiéru. V interiéru upoutá nové střižená ergonomicky řešená přístrojová deska, stejně jako ve všech řadách vylepšená sedadla, jak ve čtyřmístném provedení Defender 90, tak v pětimístném Defenderu 110 a 130, ale také ve verzi 110 se sedmi sedadly.
Nová, jednodílná, přístrojová deska je lépe ergonomicky uspořádána, ovšem v souladu s charakterem Defenderu. Z aktuálního Discovery převzaté přístroje informují řidiče jasně a přesně, zatímco detaily, jako osvětlení přístrojové desky diodami LED, zaručují nejvyšší spolehlivost. Praktickým detailem je nové držadlo přes spolujezdcem.
Důležitou součástí přístrojové desky je přepracovaný systém vyhřívání a větrání, který byl vždy slabinou Defenderů. S novými hliníkovými lamelami a žebrovým výměníkem tepla výrazně stoupla výkonnost systému. Tím se dostává do kabiny až o 50 procent více vzduchu. Za studeného počasí vyhřeje topení interiér o 40 procent rychleji než dřív a dosahuje o 12 ºC vyšší teploty. Nová klimatizace naopak ochladí kabinu dvakrát rychleji, přičemž teplota může být snížena ještě o dalších 7 ºC.
Lepší jsou rovněž sedadla, nové vyšší sedáky poskytují dobré držení těla a dovolují ergonomické nastavení opěrek hlavy. Mohutná a komfortní místa s dostatečnou podporou se nacházejí také ve druhé řadě. Verze 110 Station Wagon a 130 Crew Cab nabízejí třem cestujícím místo na asymetricky dělené sklopné lavici. Druhou řadu Defenderu 90 Station Wagon naproti tomu tvoří dvě velká samostatná sedadla. Nabízejí více místa, a na přáni si je lze přiobjednat pro třetí řadu ve verzi 110 Station Wagon. Cestující třetí řady nastupují buď zadními dveřmi nebo po sklopení druhé řady. Pokud nejsou sedadla poslední řady obsazena, složí se dohromady a přiklopí ke stěně zavazadlového prostoru.
Defender je dodáván s třemi rozdílnými rozvory podvozku a 14 variantami od pikapu přes soft-top až ke Station Wagon. Kromě toho oddělení „Special Vehicle Operations“ splní všechny přání zákazníků, jako jsou například sklopné bočnice úložného prostoru nebo nástavby zavazadlového prostoru.

Základní technické údaje:
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 2401 cm³
Výkon: 90 kW (122 k) při 3500/min
Toč.moment: 360 N.m při 2000/min
Zrychlení 0-100 km/h: 18,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin):
90 – 12,5/8,6/10,0 l/100 km
110 – 13,5/9,5/11,0 l/100 km
130 – 13,6/9,7/11,1 l/100 km
Světlá výška (kola 7.50): 245 mm
Brodivost: 500 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 50º/34º (kola 7.50)
Rozměry: 3646-3894/1790/2018 mm
Rozvor: 2360 (90), 2794 (110), 3225 (130) mm


Jindřich Lasík, 29.3.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar